carplantis


Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-01-2014 09:51

Martijn,
Leuk zo'n oneliner, maar wat is jouw mening dan? Beargumenteer het eens.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-01-2014 10:54

OM zelf even terug ontopic te komen, want denk niet dat Ben het zoveelste betaalwater topic/discussie wou starten...

Ik ben niet bekend met de mensen die erachter zitten maar wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen denk ik dat dit een keurig beheerd water is waar je niet met een slecht gevoel hoeft te zitten. Commercieel ja natuurlijk, maar het is volgens mij in Nederlandse handen en ze zullen wel weten wat voor azijnzeikers we hier hebben en hoe groot negativiteit uitgemeten kan worden, en daarnaast zijn ze er zelf ook bij gebaat als hun vissen in topconditie blijven.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-01-2014 11:52

ze zullen wel weten wat voor azijnzeikers we hier hebben


Weet je wat het met azijnzeikerds is; Die leggen een vinger nog wel eens op 'n wond, ter herinnering dat die wond verzorging nodig heeft. Zonder die hint krijg je ontstekingen, wondrot en uiteindelijk amputaties of zelfs de dood.

Vertel mij maar wat de gemiddelde mens liever heeft...

Voor wie 't duidelijker wil hebben. Ik ben blij dat er over de jaren toch altijd vissende azijnzeikerds zijn geweest die allerhande zaken, waar en wanneer dan ook, aan de kaak hebben gesteld. Of dat nu gaat om twijfelachtige btw-en (waren er voorheen genoeg), overbevolkte verenigingsputjes (ook te veel), illegale handel in vis, overzettingen, lood met speldwartel aan onderlijnwartel stommiteiten, gebruik van 'benthooks' etc.. Vissers zijn en worden nog steeds bewuster via de stroom aan informatie.

Meestal betreft het je maat die aan de waterkant een uitleg geeft over het één of ander, of is het een zaak van onderling wat inzichten en/of ideeën uitwisselen. Maar soms is het evt. nodig corrigerend te handelen bij echte wantoestanden. Zonder zelf ons handelen kritisch te bekijken en wat zelfcontrole/regulering, zal de controle ons uiteindelijk opgelegd worden.

Gebeurd dat laatste, dan zijn de eikels weg en de goeden zitten met de regels. Nergens voor nodig!

Résumé; Gelukkig voor m'n vrouw géén 'Golden Showers' in huize Mostard :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-01-2014 12:26

Je hebt 100% gelijk Marco. Misschien was de term verkeerd maar wat ik bedoelde te zeggen is dat als er iets negatiefs in dit wereldje is er vrij snel een vergrootglas opgelegd word. En dat een commercieel iemand die een water uitbuit daar ook wel rekening mee houd.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-01-2014 13:17

Het is in het belang van het BTW dat ie er rekening mee houdt, omdat hij zeker in de begin periode (hij moet nog openen in 2015) elke negativiteit moet schuwen.

Weet je wat het met azijnzeikerds is; Die leggen een vinger nog wel eens op 'n wond, ter herinnering dat die wond verzorging nodig heeft. Zonder die hint krijg je ontstekingen, wondrot en uiteindelijk amputaties of zelfs de dood.
.
Helemaal mee eens, dus laten we blij zijn dat ze er zijn.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-01-2014 15:20

van fouten leert men en iemand daarop wijzen is geen schande maar tussen dat en azijnzeiken zit een groot verschil
Vis is vis
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

19-01-2014 04:57

Wat mij betreft kunnen er ook niet genoeg betaalwateren in Nederland komen mits de vissen van eigen kwekerij of van een kweker afkomstig zijn het goed beheerd wordt en het moet niet ten kosten gaat van wateren die op dit moment openbaar zijn.
Is niet cynisch bedoeld hoor maar een groot deel van de vissers die ik tegenwoordig tegen kom zie ik liever naar dit soort wateren vertrekken(is er gelijk een beetje toezicht op) :roll:
Ik vis al vanaf mijn 12e jr op karper en heb de de hele karpervisserij op negatieve wijze zien veranderen in mijn omgeving.
Toen ik vroeger begon met karpervissen was ik een bekende bij ons in het dorp want was ik niet die gek met die enorme lange hengel en dat haaiennet die alle vijvers afstruinde
Op een dorp met 30duizend inwoners waren er slechts 4 bekende karpervissers en alle 4 hadden we compassie en respect voor de natuur.
Wanneer ik nu naar de gemiddelde visser in mijn omgeving kijk is dat alles bij het grootste deel van de vissers ver te zoeken.
,Zou daarom mooi zijn als deze gasten achter de hekken van een betaalwater verdwenen :P zodat ik weer in alle rust mijn ding kan doen en me zelf niet hoef te schamen voor het feit dat ik karpervisser ben. :oops:
Helaas zal dit altijd een droombeeld voor mij blijven daar deze gasten hun geld liever aan drugs en drank en andere narigheid uitgeven..

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2014 11:22

Gezien de kosten vertrekken ze hooguit 1 of 2 weken, en de rest van het jaar? De beroepsvissers zijn het met je eens, die kunnen hun in het openbare water gevangen (dikke) vissen goed kwijt...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-01-2014 11:34

ben scholten schreef:van fouten leert men en iemand daarop wijzen is geen schande maar tussen dat en azijnzeiken zit een groot verschil


Vertel dat de partij maar welke je iets duidelijk probeert te maken over een normalere gang van zaken in de ogen van de meerderheid. Hun norm is voor hen normaal en dus ben je al snel een azijnzeiker.

Zo weet ik zeker dat de gozer, die ik er op wees dat een brasem met een bierflesje van z'n dreg afslaan niet normaal is, mij een azijnzeikerd vond... Is maar brasem riep hij terug (lag water tussen ons in)!

Dat zo'n dwaas er vervolgens ook niet bij stil staat dat hij in het zicht van woningen vist en iedereen vissend in zijn buurt nu met dat brasem meppen geassocieerd wordt, dat valt hem ook te verwijten. Heb ik hem ook laten weten! Beviel 'm ook niet...

Dat type slaat tijdens de warme maanden, wanneer 'ie op karper vist, waarschijnlijk ook van alles en nog wat van z'n haak.

Ik heb nog wel voorbeelden over voerboten en wateren bezetten, dodelijke lood systemen, vissers die een stek claimen op openbaar water waar je zelf op dat moment zit en ook al jaren zo op z'n tijd komt, lawaai, rotzooi, mensen die op wateren/stekken vissen waar ze geen vergunning voor hebben, volk wat boven aan een dijk met de tentrug naar de stokken tegen obstakels vist terwijl de hengels Remi beneden staan etc.. Maar willen begrijpen, nee! Ze laten weten dat ze het allemaal wel mee vinden vallen, waaruit ik kan afleiden dat ik in hun ogen dus een azijnzeikerd ben.

Niet dat ik dat ik dan meteen stop met zeiken hoor. Ik vergal hun dag dan ook nog graag :D

Ps; Gelukkig een beperkte groep, maar wel overal (verdwaald) te vinden.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-01-2014 12:07

Wanneer komt jouw boek uit marco? Volgens mij hou jij wel van schrijven/typen 8) :D
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-01-2014 12:09

Herhaling schijnt voor enkele lezers nodig te zijn Fred 8) :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

19-01-2014 12:28

Frenk de Gruiter schreef:Martijn,
Leuk zo'n oneliner, maar wat is jouw mening dan? Beargumenteer het eens.


Heel eenvoudig. Ga vissen omdat je plezier wilt beleven aan het vissen. Dat doen we allemaal op onze eigen manier. Veroordeel elkaar daar niet om. Deel dan wat je hebt en heb het daarover.

marco zei het treffend: zeikerds heb je nodig om iets voor elkaar te krijgen. Er is slecht BTW en er is slecht openbaar. Zou in je mening niet moeten uitmaken. Beiden zijn slecht. En als de een 300 euro wil betalen voor een week vissen (lees: plezier in wat hij leuk vindt, laat hem) en de ander met 30 euro vispas gaat vissen (lees: plezier in doen wat hij leuk vindt, laat hem). maar wat je dan deelt is het plezier die je beide vindt in het vissen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-01-2014 15:35

Word vast een bestseller.
Voordat er misverstanden zijn ik noem jou geen aZijn zeikerd en dat wat je omschrijft is ook om te huilen.
Maar ik denk dat er ook mensen zijn die zeiken om het zeiken.
Vis is vis
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

20-01-2014 08:52

In plaats dat we als anti-btwers alles posten ben ik toch erg benieuwd naar wat de beweegredenen zijn van pro-btwers. Waarom wil je naar een btw? Wat zijn volgens jou de voordelen, de gemakken etc?

90% komt dan met het antwoord: Dan kan vrouw mee, die kan dan naar de wc en lekker douchen. Hier heb ik ook een keiharde mening in, maar wil toch graag eerst horen waarom je nou wel naar een btw zou gaan.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-01-2014 10:35

Nou ben ik wel benieuwd naar je keiharde mening over vrouwlief :D
Goed bij deze mijn beweegredenen om naar een btw te gaan wat ik overigens niet meer doe want ook ik heb de wegen naar openbaar water in frankrijk gevonden en ja ik geef toe dat geeft ook meer voldoening en avontuur enz enz maar heh er nog steeds niets op tegen.
Als jongere karpervissers droomde ik ervan naar franrkijk te gaan net als vele en ja ook om grote vissen vissen te vangen.
Samen met de mooie verhalen over frankrijk kwamen ook de minder mooie kanten van het verhaal.
Berovingen ed.
Ik had wel vismaten waaronder mijn vrouw maar geen zo fanatiek als mij en frankrijk zagen ze al helemaal niet zitten.
Ik ben de taal niet machtig dat is struikelblok een.
Ik durfde simpelweg niet alleen te gaan toendertijd ivm de taal en de verhalen.
Toen kwam de dag dat nota bene mijn vroue zei zullen we naar frankrijk gaan.
Haleluja dacht ik maar indd zoals je al aangaf wilde ze toch wel kunnen douchen.
Dus om die redenen kwam ik al gauw op een btw uit waar er over het algemeen engels word gesproken, het terrein afgesloten is en je indd even kan douchen ala camping style.
Ik heb die eerste keer geweldig genoten samen met
Mijn vrouw.
Samen werken voor een vis want ze kwamen verdorie helemaal niet vanzelf ons net in.
Samen genieten van de gevangen vis.
Samen eten maken.
Samen nieuwe vrienden gemaakt uit engeland.
Samen kou lijden midden in de nacht.
Samen genieten van de natuur smorgensvroeg.
Ik vond en vind het geweldig.
Later ben ik ook meerdere keren alleen geweest en genoot toen ook.
Nu jaren later heb ik een vismaat waarmee ik wel naar openbaar water ga in frankrijk en zal ik niet meer zo gauw terug gaan naar btw maar heb er ook niks op tegen
Dus dat :)
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-01-2014 10:53

Word vast een bestseller.

Er zijn in Nederland en Vlaanderen naar mijn mening maar een goede handvol schrijvers die verhalend en/of informatief mij zo kunnen boeien dat ik een boek binnen één dag uitlees.., of zelfs een artikel überhaupt afrond.

Dit bevestigd gelukkig m'n zelfinzicht dat, hoewel de info volgens eigen ervaring informatief correct zal zijn, ik niet of amper zal ontstijgen aan de matigheid van artikelen welke ik regelmatig in goede hoop begin te lezen en vervolgens al rap denk;

Laat maar hangen!

Dus waarom zelf een ander ook met dat gevoel opzadelen :roll:

Wat betreft gebundelde hengelsportboekwerken, was 'Dagboek van.., Henny Mattemaker' het afgrijselijkste wat ik ooit onder ogen gehad heb, en de eerste editie van 'de Dunne lijn' het meest sarcastische (hoog no bullshit gehalte :D ) én tevens bevestigend informatieve (+)...

Ik 'moet' eigenlijk nog van Herwin Kwint en ook Joris Weitjens een boek lezen, want daar ben ik tot mijn spijt nooit verder gekomen dan de mooie en vermakelijke artikelen in magazines.

Maar ik denk dat er ook mensen zijn die zeiken om het zeiken.

Och, op z'n tijd een plasje doen... :D

Komt goed Ben :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

20-01-2014 11:30

@ Ben,

Mijn mening m.b.t. het gaan naar BTW's doordat vrouwlief dan mee kan is als volgt;
Er is als voorbeeld veel water in Frankrijk waar een camping aan vast zit. Vaak kan je dan je tent droppen en vissen. En meestal ook nog eens stukken goedkoper als een BTW. Hierin zit ik dan weer te denken; waarom dan een btw? Is dat dan voor de dikke(re) vissen, voor de vangstgarantie of?

De volgende punten:
Samen werken voor een vis want ze kwamen verdorie helemaal niet vanzelf ons net in.
Samen genieten van de gevangen vis.
Samen eten maken.
Samen nieuwe vrienden gemaakt uit engeland.
Samen kou lijden midden in de nacht.
Samen genieten van de natuur smorgensvroeg.
Ik vond en vind het geweldig.

Zie ik namelijk ook gewoon op een openbaar water van kracht :) (exclusief de wc en douche natuurlijk).

Als het puur vanuit het oogpunt op diefstal/beroving is op openbaar water dan kan ik er wel wat achter vinden.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-01-2014 16:28

Dikkere vissen? nee want waarschijnlijk zwemmen er bij die campings ook hele dikke.
Vangstgarantie? nee, geloof me dat heb je nergens zelfs op btw niet.
Het had ook te maken met een gebrek aan kennis wat door de jaren heen wel is opgedaan.
En indd ook de veiligheid.
zou er toch niet moeten denken dat ze mijn vrouw stelen :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

20-01-2014 17:32

ik wil bijv. over twee jaar in frankrijk vissen. zonder mn ouders erbij. ik kan me best voorstellen dat ze willen dat ik daar dan niet ergens midden in de wildernis zit.
en een camping is toch echt anders dan een btw dat zo is opgezet dat je niet/nauwelijks merkt dat er andere vissers zijn. dus groot en veel begroeiing.
ik heb er btw ;p nog geen ervaring met een BTW alleen met een stuwmeer in france. hele leuke week gehad trouwens. geen grote vissen gevangen voor frankrijkbegrippen
30 pond was de grootste, voor mij een hele grote vis. dus het is denk ik de beleving die iedereen erin vind. en wat voor jou de normale gang van zaken is. als jij gemiddeld 40pond vangt is een 30er een klein visje vangje zoals ik gemiddeld 15-20 pond is een 30er een beer.
groetjess
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-01-2014 18:50

Kon ik dat maar zeggen dat mijn gemiddelde 40 pond is.
Maar geloof me ik ben niet zo'n kilojager en ben blij met elke vis.
Dat neemt niet weg dat ik het wel erg leuk vind om een grotere te vangen en dat geld denk ik wel voor iedereen.
In nederland heb ik afgelopen een dertiger gevangen maar ik was tien keer zo blij met een spiegel die maar de helft woog maar totaal onbekend was voor mij op een water waar ik alles wel dacht te kennen.
Vis is vis