Artikel Beet: WOLGA


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

02-07-2003 14:30

precies foos de spijker op de kop
echter zijn "geluste" karpers wel
uit den boze dat had beet zich best
kunnen realiseren je schetst zo wel
een verkeerd beeld naar onze nederlandse
karperminnende vrienden

grtz
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

02-07-2003 14:33

Laat ik nederlander nu al die zaakjes mooi in orde hebben. Ik begrijp wat je bedoelt foos, maar daar gaat het nu niet om.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

02-07-2003 14:36

Maarja als hier iemand een paling doodslaat en gaat opeten zegt niemand wat ..... :wink:
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-07-2003 15:46

Dat jullie een peppenblad als Beet nog lezen. Ik heb het al jaren geleden opgezegd. En dan te bedenken dat de eindredacteur de meeste (voornamelijk uit Duitsland afkomstige) foto's niet kan gebruiken omdat er alleen maar dode vissen op staan!
Alexander Ton
Berichten: 115
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Almere

02-07-2003 15:55

Ik vind beet wel een aardig blad hoor. Staat veel afwisseling in en is goed te lezen voor de leken. Als iemand echt alleen maar over karper wil lezen zal hij of zij wel karperwereld kopen. een ook erg mooi maar duur blad....

ik vind beet is een beetje de autoweek van de visbladen.

vind het wel okay.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

06-07-2003 23:23

Ik heb het artikel ook gelezen en het was me niet opgevallen moet ik eerlijk zeggen,ik wist niet dat het kon een karper lussen,dus ben even terug gaan bladeren en jawel hoor goed opgelet Ton .Boycotten dat
blad.Echt schandalig hoor,koop `m nooit meer.Bedankt Ton, oja jij ook P. Bronsgeest
GR RINUS
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

10-07-2003 23:29

En nu zijn de rapen gaar wat mij betreft.

Wie zijn jullie in godsnaam wel niet om gelijk maar even (zonder dat jullie de achtergronden weten), te gaan veroordelen?

Ik hoor en lees een heleboel. De meeste dingen reageer ik niet eens op. Maar dit slaat toch écht alles hoor, mensen!

Ik weet niet wie het in z'n bolle kop gehaald heeft om te gaan verkondigen dat:
a) onthaakmatten te gaan verplichten
er wordt al meer dan 100 jaar op karper gevist, en nu is het OPEENS noodzakelijk ..nee verplicht zelfs! ..om een onthaakmat te gebruiken?! kom nou toch gauw zeg! Zodra er een foto opduikt waar een karper opstaat zonder onthaakmat, is de vanger gelijk een beul omdat er niet expliciet gezien kan worden dat er een onthaakmat gebruikt is?!

b) staand poseren met een karper mag niet?! nou jaaaa zeg! krijgt de karper dan hoogtevrees ofzo? WHAHA! offe is de karper dan zo ver van de grond dat je niet meer 123 de onthaakmat kan zien liggen soms..

en dan het commentaar op de foto's zeg! Rusland is een HELE andere cultuur. Wie zijn wij in godsnaam om ONZE gebruiken en ONZE normen & waarden op te leggen aan mensen die waarschijnlijk niet eens weten waar Nederland ligt! Respect voor een ander is er al niet meer bij he?? Kijk, als die mensen hier zo komen vissen, dan heb je een punt als je dat asociaal vindt.. maar andersom moeten wij ons aanpassen aan hun culturen. KWESTIE VAN RESPECT IS DAT

Ik daag iedereen, die commentaar heeft, om de volgende dingen op te zoeken in de huidige editie:
pagina 10, de grote brasem.. brasems hebben een ZEER gevoelige slijmlaag. Waarom ligt ie dan op een HANDDOEK?
pagina 20/21, hele kilo's vis, niet op een onthaakmat?! maar gewoon in 't gras, op houten planken etc etc.
pagina 74, foto onderaan. vis hangt heel erg door in het midden, niemand opgevallen zeker?
pagina 93, de baars. sinds wanneer vang je in je achtertuin baarzen? zou 't beestje teruggezet zijn? vast niet..

Ik durf trouwens te wedden dat de meesten hier met mi-ni-maal 2,5ponds hengels vist n 35/00 draad.. Nederland is een land waar je zelfs op zeer grote plassen als Nieuwkoop e.d. dat nog niet eens hoeft te hebben!

Eerst nadenken, dan pas blaten. Zo is deze posting ook tot stand gekomen.

En in tegenstelling tot jullie posts kan IK m'n standpunt wél onderbouwen!

Met (nog steeds) vriendelijke groet,

een respecterende en nadenkende karperfanaat
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

10-07-2003 23:47

Dus Toon,

Hieruit blijkt dat in een blad

-wat overigens uit word gebracht in de nederlandse taal andere culturen getoond kunnen worden (zie lussen van karper)waar een vis ronduit gezegd "mishandeld wordt" waar ook wel degelijk te zien is aan de vis dat er blijvend letsel is. Geeft dit blad zo het voorbeeld aan beginnende karpervissers....Of ben je zelf ook iemand die karpers lust...

- Het gaat hier niet om respect naar de russen toe maar om respect naar de vissen toe! Vergeet dat niet!

Met andere woorden Toon
dit vind jij dus normaal om te zien???

qoute van ferenc:

"echt duidelijk zie je het niet maar t staat er wel degelijk op. De tweede foto is met een man en een vrouw waarbij je duidelijk ziet dat er helemaal boven achter de kieuwdeksels een ronde verwonding is, waarschijnlijk door een soortgelijke 'bewaaring'. tot overmaat van ramp staat er iemand staant op een foto met een karper."

Heb je wel enig idee wat voor schade je de vis toe kan brengen als je er mee gaat staan en het skattige beessie van een kilo of 14/15 valt uit je handjes?? Denk nog niet eens aan buiten maar van binnen

wie de bal kaatst kan hem terug verw88 zeggen ze dus:

Eerst nadenken, dan pas blaten. Zo is deze posting ook tot stand gekomen.

Met uiterst verontwaardigde maar toch vriendelijke groet,

hans
In het land der blinden is éénoog koning!
jan van kranenburg

11-07-2003 03:06

Ja, collega's in spe, hier ben ik weer met commentaren uit de "oude doos"
Ik heb het artikel in BEET niet gelezen, maar kan me er wel wat bij voorstellen.

Ik vis al meer dan 50 jaar op karper. Had geen onthaakmat, maar een rubber of plastic grondzeiltje van een afgedankte tent; heb nooit foto's gemaakt van gevangen karper; heb nooit bewaarzakken gebruikt; zorgde voor natte handen en idem nat zeil. En er was in die tijd niemand die zo'n handeling nadrukkelijk aanraadde.Ik handelde puur op gevoel.
Nu allerlei reacties op foto's in BEET van mishandelde karper. Terecht natuurlijk.
Maar ik schat in-ook door posters die - allemaal bewaarzakken gebruiken omdat later hun foto's beter uitkomen, ter bevesting van misschien alweer een p.b. En dat lijkt echt op de vos die de passie preekt.
Een karper behoor je zo snel mogelijk NA de vangst terug te zetten en geen gesodemieter met bewaarzakken en zo. Ik heb op aantal sites verhalen gelezen van over meerdere vangsten tijdens 1 sessie (Frankrijk), wat resulteerde in in meerdere karpers in 1 bewaarzak. Moest verboden worden!

Dat is mijn mening. Zal wel een hoop kritiek opkomen, en uitleg waarom bewaarzakken niet schadelijk zijn en zo.
Net zo min als leefnetten schadelijk zijn vanuit de opties van een witvisser.

mvg

jan
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

11-07-2003 08:18

Jan,

Ben het helemaal met je eens
Ik kan me je situatie van vroeger
wel voorstellen.

En het is nog altijd zo dat mensen
vaak door schade en schande wijzer worden

Maarre ik zou geen kritiek durven geven op jouw post kan het alleen maar met je eens zijn :grin:
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

11-07-2003 16:46

Om mijn commentaar toe te lichten Toon de KARPERFANAAT volgens mijn normen lus je geen karper, gebruik je een onthaakmat, en behandel hem zo goed en voorzichtig mogelijk, wat ze daar doen zijn misschien hun normen, maar daar hoef ik toch niet mee geconfronteerd te worden notabene in een
Nld SPORTVISBLAD,als jij ze wel normaal vind Toon dan ga je toch daar lekker vissen,
mij zul je er nooooit tegenkomen.Om op bewaarzakken terug te komen,kijk eens naar mijn foto bij MOOIE VANGST en je ziet dat ook in het donker de vis er prachtig uitziet!Overbodige schadelijke ondingen dus.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

11-07-2003 16:49

O jah TOON DE KARPERFANAAT (ben een beetje pissig) vis met 2 1/2 lbs 28.00.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

11-07-2003 17:36

Toon, de beet wordt veel gelezen door vissers die wat minder op de hoogte zijn van de huidige karpervisserij en onze normen en waarden daarom trent.

ik vind dat een blad hierin het goede voorbeeld moet geven, dus ook de beet. dat we daarmee die russen een beetje afzeiken...so what... hun manier van doen...so what....

ik vang in mijn omgeving mooie karpers, en ik wil dat dit over 20 jaar nog zo is. door dit soort foto's te laten zien aan met name jeugd, licht je ze niet goed voor, met alle gevolgen van dien
groetjes Da Fox
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-07-2003 19:15

Op 2003-07-10 23:29, schreef Toon Fokkema:
En nu zijn de rapen gaar wat mij betreft.

Wie zijn jullie in godsnaam wel niet om gelijk maar even (zonder dat jullie de achtergronden weten), te gaan veroordelen?

Ik hoor en lees een heleboel. De meeste dingen reageer ik niet eens op. Maar dit slaat toch écht alles hoor, mensen!

Ik weet niet wie het in z'n bolle kop gehaald heeft om te gaan verkondigen dat:
a) onthaakmatten te gaan verplichten
er wordt al meer dan 100 jaar op karper gevist, en nu is het OPEENS noodzakelijk ..nee verplicht zelfs! ..om een onthaakmat te gebruiken?! kom nou toch gauw zeg! Zodra er een foto opduikt waar een karper opstaat zonder onthaakmat, is de vanger gelijk een beul omdat er niet expliciet gezien kan worden dat er een onthaakmat gebruikt is?!



Als sommige mensen nu zijn verstand gebruiken, en de vis op een goede natte mat leggen is het toch ALTIJD BETER als op de stenen/gras/zand. Zoals op die foto! En aangezien dat blad door heeeel veel JEUDIGE leezers gelezen wordt, is het beter om er dan OOK DAAR aandacht aan te besteden.


b) staand poseren met een karper mag niet?! nou jaaaa zeg! krijgt de karper dan hoogtevrees ofzo? WHAHA! offe is de karper dan zo ver van de grond dat je niet meer 123 de onthaakmat kan zien liggen soms..


Weer de voorbeeldfunctie
Heb jij al ooit een visser gezien die net 2 vissen gevangen heeft, die persoon vangt net een mooie vis, die zakt hem, hij gaat smorgens een foto maken, hij gaat staan, vis zal tot leven komen, en met enige pech valtie op het het zand of nog erger.....
Geloof me, ik heb vroeger ook TE veel gestaan met vissen, omdat ik niet beter wist!
Maar nu zal mij dat niet meer overkomen! De goede boeken hebben bij mij het werk gedaan, waardoor ik nu beter met de vis omga!

Ik durf trouwens te wedden dat de meesten hier met mi-ni-maal 2,5ponds hengels vist n 35/00 draad.. Nederland is een land waar je zelfs op zeer grote plassen als Nieuwkoop e.d. dat nog niet eens hoeft te hebben!



Wat wil het materiaal nu zeggen? ik verspeel liever geen vissen door, bijvoorbeeld te dunnen draad. En de meeste van ons zullen niet voor elke situatie een aparte baterij hengels hebben.


Eerst nadenken, dan pas blaten. Zo is deze posting ook tot stand gekomen.

En in tegenstelling tot jullie posts kan IK m'n standpunt wél onderbouwen!

Met (nog steeds) vriendelijke groet,

een respecterende en nadenkende karperfanaat





Je zegt dat je nadenkt, maar wat gebeurdt er als jij morge je buurjongentje langsgaat, en jij ziet dat die vis een draaadje door die kieuwen haalt.? Ik ben benieuwd op dit antwoord, karperfanaat.


Mzls <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-07-2003 00:32

Op 2003-07-10 23:29, schreef Toon Fokkema:
En nu zijn de rapen gaar wat mij betreft.

Wie zijn jullie in godsnaam wel niet om gelijk maar even (zonder dat jullie de achtergronden weten), te gaan veroordelen?

Ik hoor en lees een heleboel. De meeste dingen reageer ik niet eens op. Maar dit slaat toch écht alles hoor, mensen!

Ik weet niet wie het in z'n bolle kop gehaald heeft om te gaan verkondigen dat:
a) onthaakmatten te gaan verplichten
er wordt al meer dan 100 jaar op karper gevist, en nu is het OPEENS noodzakelijk ..nee verplicht zelfs! ..om een onthaakmat te gebruiken?! kom nou toch gauw zeg! Zodra er een foto opduikt waar een karper opstaat zonder onthaakmat, is de vanger gelijk een beul omdat er niet expliciet gezien kan worden dat er een onthaakmat gebruikt is?!


Wat jij opeens noemt speelt al een paar jaar en komt simpelweg doordat we er beter over zijn gaan nadenken hoe we een vis moeten behandellen om ervoor te zorgen dat hij zo min mogelijk beschadigd. 100 jaar geleden werden de meeste karpers opgegeten, als je een vis toch de hersens inslaat maakt het ook niet uit als hij een paar schubjes verliest. Als ik naar een forellenput ga gebruik ik ook geen onthakingsmat en maakt het me ook niet uit als een forel de haak slikt of als mijn handen niet helemaal nat zijn. Als je een karper verantwoord behandeld zie je er op een foto een onthaakmat onder liggen als je de grond kan zien. Als iemand geen onthaakmat gebruikt kan door zijn toedoen een vis onnodig beschadigen. Dit moeten we zo veel mogelijk voorkomen omdat het gewoon vervelend voor de vis is en omdat we allemaal graag onbeschadigde vissen vangen.

b) staand poseren met een karper mag niet?! nou jaaaa zeg! krijgt de karper dan hoogtevrees ofzo? WHAHA! offe is de karper dan zo ver van de grond dat je niet meer 123 de onthaakmat kan zien liggen soms..


Als je staand poseert met een vis til je hem zo hoog dat als hij valt hij zodanig kan beschadiggen dat hij er aan kan bezwijken. In het water is een vis gewichtsloos, op het land drukt die 46 pond die deze vis zou wegen bijna volledig op zijn organen, denk je dat een vis daar op gebouwd is?! Als je een vis bewaard hebt is hij weer volledig uitgerust. Als een 15 ponder terwijl je hem optild gaat klapperen is hij al bijna niet te houden, probeer dat dan maar eens met zo'n 46 ponder. Als je hem vlak boven de onthaakmat optild (kan je dus de mat zien) kan je hem als hij gaat klapperen weer op de mat leggen zodat hij niet valt en zichzelf niet beschadigd.

en dan het commentaar op de foto's zeg! Rusland is een HELE andere cultuur. Wie zijn wij in godsnaam om ONZE gebruiken en ONZE normen & waarden op te leggen aan mensen die waarschijnlijk niet eens weten waar Nederland ligt! Respect voor een ander is er al niet meer bij he?? Kijk, als die mensen hier zo komen vissen, dan heb je een punt als je dat asociaal vindt.. maar andersom moeten wij ons aanpassen aan hun culturen. KWESTIE VAN RESPECT IS DAT


Ik leg niet mijn normen en waarden op aan deze Russen. Ik zou liever zien dat ze net zo met de vis omgaan als wij dat doen, als ze dat niet doen moeten ze dat zelf weten. Ik vind dat een blad als beet zo'n voorbeeldfunctie heeft dat ze dit soort foto's niet moeten laten zien. Een vissend jochie ziet toevallig op die foto's hoe zij hun vis bewaren, heeft geen flauw benul hoe hij met een vis om moet gaan. Hij vangt een mooie karper en doet even hetzelfde terwijl hij zijn fototoestel gaat halen. Wees blij dat wij het hier anders doen.
Het heeft niks met aanpassen aan hun cultuur te maken, het gaat er gewoon om dat je hiermee een verkeerde indruk geeft hoe je met een vis om moet gaan. Als hier een kwestie van respect in het spel is gaat het er om dat die lui geen respect voor die vis hebben. Het mag daar dan normaal zijn, je kan als individu ook bedenken dat het slecht is voor de vis. DAT IS EEN KWESTIE VAN RESPECT.

Ik daag iedereen, die commentaar heeft, om de volgende dingen op te zoeken in de huidige editie:
pagina 10, de grote brasem.. brasems hebben een ZEER gevoelige slijmlaag. Waarom ligt ie dan op een HANDDOEK?
pagina 20/21, hele kilo's vis, niet op een onthaakmat?! maar gewoon in 't gras, op houten planken etc etc.
pagina 74, foto onderaan. vis hangt heel erg door in het midden, niemand opgevallen zeker?
pagina 93, de baars. sinds wanneer vang je in je achtertuin baarzen? zou 't beestje teruggezet zijn? vast niet..


Dit zijn duidelijke voorbeelden van hoe het niet moet. Dit onderstreept nog maar eens dat beet foto's waar foute dingen op staan publiceerd zonder erbij te zeggen hoe het wel moet.

Ik durf trouwens te wedden dat de meesten hier met mi-ni-maal 2,5ponds hengels vist n 35/00 draad.. Nederland is een land waar je zelfs op zeer grote plassen als Nieuwkoop e.d. dat nog niet eens hoeft te hebben!


Wat heeft dit er in godsnaam mee te maken?
Ik vis idd met 2,5lb hengels en 35/00 nylon. Als jij denkt dat het voor de manier van drillen ook maar enig verschil maakt begrijp je het duidelijk niet helemaal. Een dikke lijn gebruik ik (en waarschijnlijk vele anderen) om mijn lood te kunnen redden als ik vastzit of om het kapotschuren tegen te gaan. Een stuggere hengel gooit beter, maar je hebt de vis er ook beter mee onder controle, op grote afstanden kan je een vis er veel beter mee sturen. Als je bang bent dat de haak sneller uitscheurd begrijp je het nog steeds niet. Op afstand heb je rek in je lijn die de klappen opvangt, onder de top draai je de slip wat losser zodat die de klappen opvangt.
Waar moet je volgens jou dit materiaal dan wel hebben? OP het eerste het beste Franse betaalwater? Ik vis hier op dezelfde of grotere afstanden en vang vissen van hetzelfde formaat. Opstakels? Wat heb je liever, een auto, een container, een paar fietsen, bomen of een rij palen. Weet je wat, je krijgt het gewoon allemaal! Als dat nog niet voordelig is!

Eerst nadenken, dan pas blaten. Zo is deze posting ook tot stand gekomen.

En in tegenstelling tot jullie posts kan IK m'n standpunt wél onderbouwen!

Met (nog steeds) vriendelijke groet,

een respecterende en nadenkende karperfanaat



Je zegt dat je je standpunt zo goed kan onderbouwen, doe het dan! Eerst nadenken dan pas blaten, dat zou ik als ik jou was de volgende keer eens doen.
Ik bedoel hiewr niets persoonlijks mee, maar ik vind deze reactie echt nergens op slaan.
Omdat ik ook ooit nog wil slapen laat ik het hier eerst maar bij.

met (ook nog steeds) vriendelijke groet,

Daaf
ps Sorry voor de enorme hoeveelheid leeswerk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Daaf Wolters op 2003-07-18 00:33 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-07-2003 09:44

Ik heb de foto´s ook gezien en kon niet begrijpen dat deze geplaatst werden in de Beet. Het verhaal is natuurlijk prachtig! 15-20 vissen in een ochtendje visses... wat wil je nog meer denk je dan? Dat dacht ik in 1e instantie ook... totdat ik de foto´s beter ging bekijken!
Ik heb het een keer meegemaakt dat in Nederland ook de vissen zo werden behandeld...
Er zat een knaao te vissen in een watertje waar je niet mag vissen, of je moet gehandicaped of bejaard zijn, dan krijg je er een speciale vergunning voor...

Ik zie die jongen vissen in het park en denk hem even aan te spreken op het feit dat hij daar niet mag vissen omdat de politie er erg stren controleerd (had enige ervaring...) hoor ik in de bosjes steeds geritsel. Het duurde een poos voordt ik is een keer ging kijken! Lagen er 5 karpers met een lijn om hun kieuwen aan de bomen vast...
Dan knapt er iets van binnen kan ik je zeggen!
Vissen al schreeuwend bevrijd en voorzichtig teruggezet! 3 vissen hebben het gered, 2 andere lagen al te lang op de kant en waren gewoon morsdood!
ik vroeg hem de reden van dit wangedrag en hij vertelde dat zijn moeder ze lekker klaar kan maken en er soep van maakt...
Je mag karper meenemen naar huis als ze boven een bepaalde maat zijn, maar als karpervisser doe je dat al helamaal niet! Laat staan dat je ze gewoon op de kant legt en de natuur zijn werk laat doen, dat beessie gaat dood...

Ik ben zo kwaad op die gast geworden dat hij bijna rennend wegging, want ik wilde hem een paar heiters voor zijn treiter geven.

Als ik dan deze taferelen ook hier al meemaak.... In Rusland is de cultuur hier heel anders, maar als jongetje van 10 jaar lees je het blad de Beet en zie je mensen staan op de foto met een karper in hun handen.
Dat mannetje denkt dat het zo hoort en als hij zijn 1e karper vangt gaat hij staan met die vis in zijn armen, de vis spartelt en maakt een rotlanding op de grond...

Mensen van de Beet, let hier op! Jullie blad dient als voorbeeldfunctie voor de jeugd!
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

19-07-2003 02:46

Lap tekst van Daaf


Juist zo is het maar net, ben trouwens wel benieuwd naar zijn reactie

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Harm Enkels
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-07-2003 02:00
Locatie: Haarlem

21-07-2003 12:38

die komt niet meer..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-07-2003 23:34

Om toch nog even op dit onderwerp terug te komen, ik ben net terug van een middag/avond sessie. Ik heb een klein visje gevangen, die had al vrij oud uitziende littekens bovenop en in zijn kieuwdeksel, die verdacht veel leken op de sporen van een dergelijke vorm van bewaring. Toen keek ik eens in de kieuw om te zien of het niet uitwendig was, maar de kieuwen zaten aan een kant bovenin ook vol met littekenweefsel en waren zwaar beschadigd. Hiermee wil ik maar even zeggen dat dit soort misselijkmakende praktijken ook hier voorkomen. Ik weet niet door wie of wanneer het gebeurd is, maar het feit dat het gebeurd is is voor mij erg genoeg. Ik heb een aantal foto's van het litteken gemaakt, zodra mijn usb aansluiting het weer doet zet ik hier wel even een link neer.

groeten,

Daaf

ps Ik ben ook wel benieuwd naar de reactie van Toon. Ik heb zijn uitdaging van de foto's volledig aangenomen. Deze maand stond er ook weer een bars in een achtertuin in.
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

30-07-2003 08:27

Blijkbaar kunnen sommige mensen écht niet lezen. Ik heb nergens gezegd dat ik het NORMAAL vind. Alleen maar omdat die mensen het al EEUWEN gewend zijn om gevangen vis (jaja, er is ook nog andere vis dan karper) op een bepaalde manier te behandelen, betekent dat niet dat ik hen rücksichtlos moet gaan BEoordelen en VERoordelen!

Ik vis zelf al heel lang (en 5 jaar is niet lang hoor, ik vis al veel langer), en ben mij er terdege van bewust dat gevangen vis (jaja, karper EN andere vissoorten) op een correcte manier behandeld dient te worden. Dat wil zeggen NIET in een bewaarzak (in verband met herstel van de vis en de daarna optredende beschadigingen als gevolg van de ontsnappogingen).

Ik vind het wel een beetje jammer dat sommige posters op dit board blijkbaar een joekel van een plank (of onthaakmat?) voor hun kop hebben, waardoor ze het hele zaakje verkeerd opvatten. Ik sta absoluut open voor een goeie discussie, maar met kortzichtig volk ga ik geen discussie aan.

Ik wil nog wel even melden dat ik absoluut niet bij een groepje wil horen dat elkaar voortdurend opnaait. Als ik dat wel zou willen zou ik iedere keer als ik zo'n verhongerend afrika-negertje op tv zie wel gaan huilen en geld storten enzo. Want dat is immers van hetzelfde laken een pak. Ik concentreer me voornamelijk op m'n sport (vissen), en probeer daar zo veel mogelijk van te genieten. Zo licht mogelijk, en zo zwaar als nodig is. En réken maar dat ik er van geniet!

En nu als laatste:
Heb ik het artikel met plezier gelezen? Ja.
Heb ik me gestoord aan de foto's? Nadat ik deze thread las, en de foto's beter begon te bekijken.. toch wel.
En de hamvraag:
Heeft dit artikel mijn mening over karpervissen, behandeling van karpers, het visblad Beet en karpervissers in het algemeen, op een negatieve manier beïnvloed?

NEEN

Met meest vriendelijke, respecterende, karpervissende en berustende groet.

PS Voor iedereen die zich gestoord heeft aan mijn posts het volgende bericht:

GA VISSEN MAN, DAN BEKOM JE EEN BEETJE! :smile:
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

30-07-2003 10:34

Beste Toon

Dat vissen doe ik al bijna elke dag :grin:

Ik vind het fijn dat je toch open bloot terug durft te komen op je antwoord en dat je toch vind dat wat op de foto's stond niet kon...

En natuurlijk geloof ik dat je geniet van je visserij anders deed je het niet toch? :grin:

En even over de kortzichtigheid van sommige post dat viel toch best mee Ok er zitten er een paar bij die wel erg kort door de bocht zijn maar goed als we daar al niet meer tegen kunnen in deze tegenwoordig maatschappij....

Zeggen dat mensen in rusland achter lopen vind ik ver gezocht...Met een beetje gezond verstand kan je ook heel ver komen toch! d.w.z. dat je een karper ook zonder schade terug in zijn element kan zetten

Maar goed zoals je nu post kan ik er meer in vinden en voor een open discussie ben ik altijd wel vatbaar...Ook ik heb me "geergerd" aan jou post maar ook deze was dan in mijn ogen wat kortzichtig maar goed door nu deze allesverklarende post heb ik ook ietwat meer inzicht gekregen in jou mening....Ik had daarom ook jou post wat meer cynisch moeten bekijken ipv reeel dan was alles beter op zijn pootjes terecht gekomen :grin:

En waren we allemaal een stuk vrolijker en minder kort door de bocht aant gaan :grin:

Met toch licht begrijpende groet

Hans

PS ik denk dat ik van8 maar weer eens een beetje ga bekomen :grin: :grin:
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

30-07-2003 16:28

Goed Toon,misschien matchten onze opvattingen niet helemaal,kan gebeuren.
Het feit blijft dat karpers lussen
hier not-done is en dus ook niet gepromoot moet worden.
Misschien ook een lompe reactie van mijn kant,excuses hiervoor Toon.
Laten we lekker vissen ja,is een goed plan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-07-2003 22:44

ok Toon,
Helemaal eens zullen we het niet worden, ik ben echter blij dat je het ermee eens bent dat deze foto's in vergelijking met hoe wij een vis behandelen toch niet netjes zijn. Ik heb het artikel ook met plezier doorgelezen, ik ergerde me blijkbaar iets meer aan die foto's dan jij en heb daarom besloten om mijn abbonement direct op te zeggen. Tevens stuur ik er een e-mailtje achteraan dat ik vind dat ze er teminste bij hadden moeten zetten dat het zo dus niet moet.
Dat bekomen heb ik vanmiddag geprobeert maar nadat een ******* speedboot mijn lijnen er af had gevaren werd ik helemaal gek en ben ik uit frustratie gaan witvissen met een karperstok. En jawel, ik werd er zowaar rustiger van en kreeg al minder moorneigingen jegens de betreffende schipper.
groeten,
Daaf
Plaats reactie