Gewetensvraag


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-12-2013 08:52

Ik gebruikte graag Deense Haring, maar inderdaad hoort dat er stiekem ook een beetje bij denk ik..

Waar ligt hier de grens, een scheidslijn? Wat wel, wat niet?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-12-2013 11:20

Uiteraard heb ik een mening maar niet altijd tijd.

Vis er zelf niet mee uit principe, wel doodaas voorn, brasem etc maar geen gekochte.
Ik "promoot" dan wel een doodaasshop maar die verkoopt meer dan alleen voorn van de beroepsvisser.
Ik promoot bv ook wel het Carperboard terwijl hier een BTW afdeling is waar ik ook op tegen ben.

Wat een ander doet/koopt moet ie zelf weten.
Heb weleens een discussie gehad op de boot met een fervent tegenstander van beroeps, hij heeft er geen goed woord over.
Maar gebruikt wel voorn uit een pakje :roll:
Vissen is net politiek, links lullen en rechts vullen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-12-2013 12:45

Ik gebruik trouwens wel makreel en tegenwoordig ook haring en ja deze komen van het beroep.
Makreel heb ik ooit wel zelf gevangen, maar 's zomers geen plek in de vriezer vanwege de bollen en er is zo goedkoop aan te komen dat het prijstechnisch niet aantrekkelijk is.
Milieutechnisch is zelf vangen ook niet verantwoord trouwens als je echt ver doorslaat. :P
Zo ver ik weet zijn dit ook 2 vissen waar het gewoon goed mee gaat, sardien globaal gezien iets minder maar daar vis ik niet mee omdat dat prutzooi is.
Brasem en voorn vang ik zelf de voorn gaat levend mee en dood aan de haak, verse zoete vis is beter dan ingevroren.
Brasem gebruik ik vooral om te voeren maar ook om te vissen.

Onlangs nog met Klop gesproken toen ik ze tegenkwam op de rivier, die mannen zijn momenteel 2-3 per week aan de gang met 2 netten en hun visten voor de Belse markt dus de levende verkoop.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-12-2013 19:55

Vind het een goede zaak dat Sven dit aankaart. Mag wel wat breder dan aasvissen, ook uit te zetten vis zie ik liever niet via het beroep aangeschaft worden.

Wat betreft aasvissen: sardines van de Sligro. Prutzooi Cees? Met wat inventiviteit absoluut prima inzetbaar. En je slaat er de haak lekker makkelijk uit. Groot voordeel mijns inziens.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-12-2013 21:25

Tonnen paar jaar aan vismeel voeren maakt niemand hier een probleem van, maar een paar kg legaal gevangen voorns wel? Is beroepsvisserij op zee dan geen probleem terwijl ook de wereldzeeën overbevist worden?
Gemak dient de mens en aangezien ik weinig zin heb om ze zelf te vangen bestel ik ze gewoon. Ik geef zeker toe dat vers zoet beter vangt dan diepvries, maar op de wateren waar ik ze in wil zetten is dat even een paar aasvissen vangen absoluut geen zekerheidje en ik heb geen voorzieningen om ze weken in goede conditie in leven te houden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-12-2013 07:46

Daaf het is niet zo'n probleem om wat voorn te gebruiken van het beroeps, meeste gaat toch naar Belgie of Russia.
Maar het zijn vaak de grootste tegenstanders/kwijkers naar het beroep die er ook gewoon mee vissen en dan ben je niet helemaal goed wijs.
Daarom dus links lullen en rechts vullen.
Tip: in het najaar neem ik tijdens het kerpelen op de rivier een vaste stok en netje mee, lekker voorns tikken overdag het kan zelfs leuk zijn :D
Ik houd ze wel levend maar je kunt ze ook invriezen, zorg dan dat ze niet uitdrogen.
Eerst bevriezen en dan in een emmer ijswater gooien om te glaceren, het laagje ijs voorkomt vriesbrand en je kunt ze zo in een zak los bij elkaar gooien.

Mart Honen schreef:Wat betreft aasvissen: sardines van de Sligro. Prutzooi Cees? Met wat inventiviteit absoluut prima inzetbaar. En je slaat er de haak lekker makkelijk uit. Groot voordeel mijns inziens.

Met wat inventiviteit sla ik m'n dreggen ook zo uit een makreel of haring.
En die kan ik nog meerdere keren ingooien ook en zelfs meerdere snoeken op vangen.
Trek het je niet teveel aan, heb gewoon een bloedhekel aan sardien :evil: :D
Kan er helemaal niets mee.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2013 11:31

Daaf, karper voor vismeel verkopen brengt geen zak op (ongeacht wat er door een sportvisser voor vismeel betaald wordt) voor het beroep...
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

19-12-2013 11:57

@ Aart

Ik denk dat je Daaf niet goed begrepen hebt. Volgens mij bedoelt hij dat we er geen enkel probleem van maken om een gigantisch aantal vismeel boilies, en die zijn ook echt van dode vis gemaakt hoor, te gebruiken en over een paar dode voorns zetten we een hele discussie op.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-12-2013 13:32

Ik heb het hier niet specifiek over karper voor vismeel Aart, dat dat in het ergste geval een zeer klein deel zou zijn is me bekend. Ik doel meer op beroepsvisserij in het algemeen, ook onze zeeën worden overbevist, maar dat is blijkbaar voor velen een dusdanige ver van mijn bed show dat het dan opeens niet zo'n probleem meer is om spullen te kopen waarmee er geld naar het beroep gaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-12-2013 18:58

Het afval zal in de meeste gevallen verwerkt worden als vismeel, lijkt me een goede zaak.
De filets zullen ze er zomaar niet doorheen draaien.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2013 00:16

Begrepen Daaf. Zo is dat precies Cees!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-12-2013 07:54

Toch is het af en toe niet verkeerd mensen aan het denken te zetten. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2013 09:26

Helemaal gelijk Sven. Maar meestal draait het wel op ventileren van emoties uit en weinig realiteitszin, laat staan enige kennis van de materie...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-12-2013 10:40

De laatste maal dat ik vismeel heb gekocht om in een bol te verwerken is, vanwege o.a. het dubbele gevoel wat ik er bij heb, nu een paar jaar geleden. Voor kleine vismeelpellets en sardinenolie buig ik 'helaas' soms nog (...), en garnaalmeel of rivierkreeftenmeel koop ik zo af en toe nog wel. Vermalen zou ook zeker met wolhandkrab mogen gebeuren, dan laat ik garnalen en kreeftjes met rust! Voorn vang ik zelf, en de tip van Sligro sardines heb ik een aantal jaar geleden van Mart gekregen. Goed spul en bij niet te hard werpen (of voerboot) en evt. rustig binnen halen ook meermaals te gebruiken!

Maar even een andere gewetensvraag; We hebben het hier uiteindelijk niet alleen over de beroepsvissers, de dubbelheid der zaken (topic), en het gebruik maken van vismeel om vis te vangen...

Wat te denken van al die graanproducten welke wij uit luxe in het water gooien, terwijl er op plaatsen op deze aardkloot nog steeds hongersnood heerst. Ik zal er zelf niet minder om vissen, maar ben me wel bewust dat het een feit blijft, dat ik op een seizoen een baal mais (of wat dan ook) en een berg bollen in het water donder, zonder ook maar eventjes met m'n ogen te knipperen, waar een hongerig gezin een tijdje op zou kunnen teren!

En dan ben ik nog een bescheiden voerder :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 20-12-2013 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

20-12-2013 10:52

De ontbossing van het Amazone-woud voor de aanleg van soja-plantages?

Krill is de voeding van héél veel zeevissen.
Nu we deze massaal wegvangen heeft dit ook zijn invloed op de onderwaterwereld.

etc.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-12-2013 10:56

Precies!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-12-2013 19:41

Het zal me allemaal een rotzorg zijn wat ze aan de andere kant doen of tekort komen.
Zo mijn kerstgedachte is er ook weer uit. :P
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

20-12-2013 20:31

Marco Mostard schreef:
Wat te denken van al die graanproducten welke wij uit luxe in het water gooien, terwijl er op plaatsen op deze aardkloot nog steeds hongersnood heerst. Ik zal er zelf niet minder om vissen, maar ben me wel bewust dat het een feit blijft, dat ik op een seizoen een baal mais (of wat dan ook) en een berg bollen in het water donder, zonder ook maar eventjes met m'n ogen te knipperen, waar een hongerig gezin een tijdje op zou kunnen teren!

En dan ben ik nog een bescheiden voerder :wink:


Zo dacht ik ook Marco, tot ik dit mocht lezen.
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-s ... rmist.html
800 miljard euro in de afgelopen 25 jaar door Nederland.
daar konden we de pensioenen mee vertienvoudigen.
Nu vieren er dorpshoofden, stamoudsten en corrupte regerings functionarissen feest mee :-?
Ik hou me goede doelen plannen voortaan wat dichter bij huis.
Met kerstgedachten groet, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-12-2013 21:08

Tja Willem, wat er tussen 'n mooie gedachte en het uiteindelijk doel fout gaat... Ellende en corruptie zijn helaas van alle tijden en gaan vaak hand in hand, alleen werd er 100 jaar geleden wat minder kwistig met wereldse info gestrooid en was een 'slecht geweten' wat verder van ons bed. Maar zoals ik al schreef;
Ik zal er zelf niet minder om vissen, maar ben me wel bewust dat het een feit blijft...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2013 23:00

Vrienden in dit wereldje.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-12-2013 11:24

Tegen onderstaand gevoel lopen we, in welk wereldje dan ook, waarschijnlijk allemaal wel eens vroeg of laat aan...

Henk Westbroek - Vriendschap

Als kind had ik een vriend waarmee ik alles deed
Als hij begon te vechten, dan vocht ik met hem mee
Als ik in het water sprong, dook hij er achteraan
Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan
Totdat hij verhuisde naar een andere stad
Ik heb als ik het goed heb nog een kaart van hem gehad

Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Ik kreeg toen een vriendin waarmee ik alles deed
Als zij begon te zoenen, dan vree ik met haar mee
Als ik begon te janken, kwam ze naast me staan
Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan
Tot het moment dat ze spontaan mijn naam vergat
En bleek dat ze een ander vriendje had

Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Als het gaat om geld
Als het gaat om vrouwen
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?

Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

-Vriendschap
Een keer trek je de conclusie
-Gaat nooit voorbij
Vriendschap is een illusie
-Dat geldt voor mij
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-12-2013 13:42

En ik maar denken dat het over snoekvisjes ging? :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

21-12-2013 16:55

Over het goede doel :D
CarpeR Diem
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-12-2013 19:07

:D

En ik maar denken dat het over snoekvisjes ging? :roll:


Nope, de vraag was;

Waar komen voorntjes toch vandaan?

Uit de ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-12-2013 23:32

bun van tante sjaan

if you cant beat them, join them :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!