Haakontwijking


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2013 07:29

Minder scherpe rig? In mijn beleving spreek je van een scherpe rig als die zoveel mogelijk pickups omzet in een aanbeet. In bovenstaand voorbeeld is een scherpe rig een met een lange hair.
Daarnaast lijkt het me aterk dat een vis bij argwaan juist het aas diep in de keel neemt. Heb met de korst.meermalen het tegenovergestelde gezien
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-12-2013 15:22

Denk dat je me niet helemaal begrijpt. Met afwijkend haakaas bedoel ik voorvoeren met een bepaalde bol en vervolgens met één heel afwijkende bol, die natuurlijk wel een duidelijk signaal afgeeft, eroverheen vissen. Vis is aan het azen op je voerstek (met argwaan), komt je haakaas tegen, hé interessant iets nieuws, laat me dat eens gaan testen met mijn palataal orgaan.

Vandaar ook de lange hair van b.v. vier tot vijf cm. Als ie dan diep aanzuigt zal ie veel minder snel onraad bespeuren.
Dus idd. zou je het ook een scherpe rig kunnen noemen, is maar net hoe je het bekijkt.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

07-01-2014 13:48

Weer een interessant topic!

Heb onlangs een stuk gelezen over een engelse karpervisser, die al kijkend in een boom een groep karpers dagelijks kon spotten (onder de boom).
Als test had hij van wat klei (uit het water) ballen gemaakt, met daarin een flavor of additief.

Zoals verwacht kwamen de karpers op onderzoek uit, namen de bollen in de mond en spuugde ze weer net zo hard uit. De volgende dagen heeft de man weer dezelfde kleibollen gemaakt met dezelfde flavor/additief en de karper zwom er zo langs. Vermoedelijk met de gedachte dat die klei bollen toch niets waren. Ze leren dus wel degelijk.

Aan de andere kant weer opmerkelijk als je het vergelijkt met een geit. Die een extreem kort geheugen heeft. Een geit die aan een schrikdraad likt, doet dat 5 tellen later weer omdat hij die vorige 5 seconden al weer kwijt was. (uiteraard diversiteit tussen verschillende wezens).

Zo kan een haai een druppel bloed ook uit bakken waters ruiken. Zo zou ik wel graag willen weten, is dit bij vriend karper ook? (niet met bloed natuurlijk).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-01-2014 14:06

Met afwijkend haakaas bedoel ik voorvoeren met een bepaalde bol en vervolgens met één heel afwijkende bol, die natuurlijk wel een duidelijk signaal afgeeft, eroverheen vissen. Vis is aan het azen op je voerstek (met argwaan), komt je haakaas tegen, hé interessant iets nieuws, laat me dat eens gaan testen met mijn palataal orgaan.

Werkt volgens mij toch echt eerder omgekeerd (vertrouwen) :wink:

Ze leren dus wel degelijk.

'Tuurlijk. Positieve & negatieve conditionering...

Een geit die aan een schrikdraad likt, doet dat 5 tellen later weer omdat hij die vorige 5 seconden al weer kwijt was.

? Ik heb op de kinderboerderij een geit laten schrikken. Beest kwam het uur daarna niet meer in m'n buurt.

Zo kan een haai een druppel bloed ook uit bakken waters ruiken. Zo zou ik wel graag willen weten, is dit bij vriend karper ook? (niet met bloed natuurlijk).


Aal heeft ook een ontzettend goed reukvermogen en bij karper is het ook goed ontwikkeld. Wanneer ik trouwens met het afsnijden c.q. kleiner maken van een boilie per ongeluk in m'n vinger snij, dan smeer ik dat bloed vrolijk over die boilie heen. Zeker wanneer ik instant of met een solo aasje vis. Bloedpoeder gaat bij mij trouwens ook door een bepaalde bol. Zou niet weten waarom onze vriend het niet zou lusten...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-01-2014 02:12

Wouter Scherrenberg schreef:Weer een interessant topic!

Heb onlangs een stuk gelezen over een engelse karpervisser, die al kijkend in een boom een groep karpers dagelijks kon spotten (onder de boom).
Als test had hij van wat klei (uit het water) ballen gemaakt, met daarin een flavor of additief.

Zoals verwacht kwamen de karpers op onderzoek uit, namen de bollen in de mond en spuugde ze weer net zo hard uit. De volgende dagen heeft de man weer dezelfde kleibollen gemaakt met dezelfde flavor/additief en de karper zwom er zo langs. Vermoedelijk met de gedachte dat die klei bollen toch niets waren. Ze leren dus wel degelijk.

Aan de andere kant weer opmerkelijk als je het vergelijkt met een geit. Die een extreem kort geheugen heeft. Een geit die aan een schrikdraad likt, doet dat 5 tellen later weer omdat hij die vorige 5 seconden al weer kwijt was. (uiteraard diversiteit tussen verschillende wezens).

Zo kan een haai een druppel bloed ook uit bakken waters ruiken. Zo zou ik wel graag willen weten, is dit bij vriend karper ook? (niet met bloed natuurlijk).



Denk dat een geit na vijf keer niet meer aan het schrikdraad likt, zijn natuurlijk wel aparte beesten (vaak geassocieerd met het kwaad, oftewel P. de B.met zijn sik) en misschien vinden ze het dus wel lekker! Geiten houden van SM of zoiets.

Durf te wedden dat, als die Engelsman een hoeveelheid bloedwormen door de klei had gemixt, hij iets heel anders had gezien. Een flavour of een additief, daar kan een vis niks mee, is n.l. geen voedsel. Die stoffen hebben dus alleen nut voor het instant vissen?
Als je voorvoert, hoe herkent een karper dan je aas? Natuurlijk niet door je flavour of je toevoeging. Het gaat om het totaalplaatje.

Wat betreft de reuk, daar is ie een ware meester in, het is tenslotte van oorsprong een bodemazer. Denk een beetje vergelijkbaar met een meerval.

Topic gaat over haakontwijking, ik gooi er nog één in. Regelmatig opnieuw ingooien en bijvoeren vergroot je kansen (meer aasopnames). Moet je natuurlijk wel de vissen op je aas hebben, dus de kwaliteit van je aas speelt m.i. ook een heel belangrijke rol.

Las gister nog een leuk onderzoek, visvoer met een groot deel vismeel, toevoeging van additieven (o.a. betaine) gaf geen verschil in voedselopname. Verving men een deel van het vismeel door vlees- en beendermeel, dan hadden de vissen wel een duidelijke voorkeur voor het voer met de toegevoegde additieven.

Slimme jongens, die karpers!
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

08-01-2014 08:12

Hilco Meijer schreef:Denk dat een geit na vijf keer niet meer aan het schrikdraad likt, zijn natuurlijk wel aparte beesten (vaak geassocieerd met het kwaad, oftewel P. de B.met zijn sik) en misschien vinden ze het dus wel lekker! Geiten houden van SM of zoiets.



Heb even gezocht, letterlijk een goed voorbeeld gevonden van mr geit: http://www.youtube.com/watch?v=6b-072VA4UA

Ontopic:

Ik denk dat de voornaamste reden van "haak ontwijking" te doen zijn door niet (genoeg) scherpe haken. Ik merk steeds vaker op dat mijn nieuwe haken al uit de verpakking niet meer haken in mijn nagel of blijven zitten in mijn opperhuid. Dan kan ik me dus ook goed voorstellen dat de karper hierdoor de kans krijgt je gehele rig uit te tuffen. Uiteraard zal hierin de lengte van de hair, en de gekozen rig ook aan mee helpen. Maar als het belangrijkste van de rig al voor 50% werkt (stompe punt) dan kan je er wel vergif op innemen!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-01-2014 11:08

Regelmatig opnieuw ingooien en bijvoeren vergroot je kansen (meer aasopnames). Moet je natuurlijk wel de vissen op je aas hebben, dus de kwaliteit van je aas speelt m.i. ook een heel belangrijke rol.


Wat is kwaliteit?

Met mais of kekererwten lukt vissen op je aas krijgen ook, misschien zelfs beter. Terwijl iemand die alleen vist met 'hoogwaardige' boilies (?) zulk aas nog wel eens, voor mij compleet onbegrijpelijk, verketterd.

Met een solo aasje is het opnieuw inwerpen na een aanbeet (piepen en een waker die anders blijft hangen) trouwens ook geen verkeerde zet.

Heb even gezocht, letterlijk een goed voorbeeld gevonden van mr geit: http://www.youtube.com/watch?v=6b-072VA4UA


Hahaha.., niet nadenkende wezens kom je helaas overal tegen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-01-2014 14:05

Hilco Meijer schreef:
Topic gaat over haakontwijking, ik gooi er nog één in. Regelmatig opnieuw ingooien en bijvoeren vergroot je kansen (meer aasopnames). Moet je natuurlijk wel de vissen op je aas hebben, dus de kwaliteit van je aas speelt m.i. ook een heel belangrijke rol


Regelmatig opnieuw ingooien zal zeker de kansen vergroten, en al helemaal met een singel HB.
je creeert immer weer een nieuwe situatie.
Of de kwaliteit van het aas hierin een rol speelt?? Waarom??
Als het goed gaat heb je meerdere vissen op je stek, dus ook meer vissen met een voedselvoorkeur.

Ik heb i.i.g wel vaak gemerkt met partikels dat de vis sneller op je stek komt, maar er ook sneller weer van weg is. Met boillies blijven ze toch langer in de sector om hier en daar toch wat op te pikken. Is dit wat je bedoeld
Ik vis overigens bijna nooit met 2 hengels(vind ik genoeg) op 1 stek. Is dit een voordeel of een nadeel
in het creeeren van nieuwe situatie,s?
Ach man..Ga toch vissen !!
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

08-01-2014 15:48

Aangezien ik de laatste 2 jaar ongeveer 95 % van mijn vis tijd aan de oppervlakte vist. Krijg je een goed beeld van de aas opnames. Nu verschilt het natuurlijk per vis en water. Maar in principe als een karper naar je aas zwemt en het niet wijgert dan kan je er donder opzeggen dat die het later ook wijgert. Dus gooi ik na wijgering altijd opnieuw in op een net andere plek. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk zo had ik vorig jaar dat er 4 karpers achter elkaar zwommen de eerste drie stegen allemaal naar mijn haakaas maar wijgerde en de laatste en ook de grootste pakte het zonder chroom.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-01-2014 17:35

Hoe komt het dan dat de eerste drie vissen 'wijgerde' en de vierde, de grootste van het stel, zonder 'chroom' het haakaas wel pakte?

Groet, Peter

Ps sorry Björn, ik snap niets van je verhaal ik zou het graag willen snappen!!
Waarom weigert de karper, hij weigert eerst niet en je kan donder op zeggen dat hij het later ook wijgert.
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

08-01-2014 23:41

Wat ik er mee wil zeggen dat het per vis verschilt of die het vertrouwd of niet de andere hadden misschien slechte ervaring gehad met het aas (maat van me had er een stuk of 6 gevangen eerder die week) en zag de grootste ook zwemmen maar toonde toen geen interesse.

Ik zie de fout staan het woordje niet had er niet moeten staan.
Wat ik vaak heb mee gemaakt is dat als je je haakaas aanbied en een karper twijfelt bij je aas maar wel verder aast op de andere brokken je beter opnieuw kan ingooien. Vaak genoeg laten liggen zonder resultaat. Nu is ingooien ook een groot woord ik vis eigenlijk nooit verder dan een hengel lengte dus het is meer inleggen. Mijn techniek is dan ook zo kort mogelijk je haakaas in het water te hebben i.v.m. Dat ze mijn lijn en haak kunnen zien. Ik schat zo dat de helft van mijn vangsten mijn haakaas nog geen 10 seconden in het water ligt. Het liefst presenteer ik mijn aas recht voor de karper omdat die op zon korte afstand niet recht vooruit kan kijken en hij het meer op gevoel doet.

Het is wel leuk om alle meningen te zien in dit onderwerp maar het is allemaal gis werk omdat je het kan zien in tegenstelling tot het oppervlakte vissen. (Mits je een gopro op je stek instaleerd)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-01-2014 02:07

Een scherpe haak is natuurlijk zeer belangrijk, maar als een karper spuugt en de haak heeft nog niet geprikt, dan zijn we sowieso (meestal) kansloos. Tenzij je geen ruimte geeft voor het spugen, oftewel de wonderrig. Die bestaat natuurlijk niet, maar stel, we haken nou één op tien en kunnen met een nieuwe rig de kans op een inhaking sterk vergroten, dan zijn we al een stuk verder.
Ik snap b.v. de gedachte wel van de Korda boys met hun scherpe rig, of het gebruik van heel korte rigs. Nadeel van dat soort rigs is dat de haak vaak niet eens in de bek van de vis komt en bij wel een inhaking vaak in één van de mondhoeken haakt.
De ideale rig moet dus genoeg ruimte bieden voor een opname en geen ruimte bieden voor het uitspugen.

Goed aas, is m.i. aas wat een vis blijft eten, dus ook over een langere periode. Zelfs als ie de kans loopt om gehaakt te worden! Qua voedselvoorkeur zit er overigens niet veel verschil tussen de vissen. Ideaal zou zijn dat je daarvoor ingrediënten gebruikt die in zijn natuurlijke leefomgeving voorkomen en die pas je aan per jaargetijde. Is in de praktijk natuurlijk niet zo gemakkelijk te verwezenlijken. Er is denk ik wel een manier en dan moet je b.v. agar-agar of gelatine gebruiken. Gedroogde bloedwormen zijn gewoon te koop, malen, mengen met één van bovenstaande stoffen en vervolgens laten opstijven. Waarschijnlijk instant een killer, maar mogelijk ook een enorme witvis trekker?
Een goede bol qua smaak en voedingswaarde kan ook natuurlijk, maar heeft wat meer tijd nodig. Duurt ongeveer 1-2 weken voor het zoekplaatje in zijn lange termijn geheugen zit.
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

09-01-2014 07:49

Scherpe haak is altijd belangrijk en zelf vertrouwen ook dus vis met en systeem waar je in geloofd.
Goed aas hoeft niet veel voedingswaarde te hebben maar moet vertrouwd worden door de vissen. Ik zelf vis met een aas wat een voedingswaarde heb van lik me vestje maar toch vang ik ze erop van maart tot eind november. Karpers zijn vreetmachines kan ook niet anders anders groeien ze niet. Alleen wat ik wel merk vooral op de putjes is dat ik andere vissen vang dan de statische boys.
Zo heb ik al op diverse putten vissen gevangen die maagdelijke bekken hebben terwijl eigenlijk het hele bestand wel sporen heeft van eerdere vangsten vroeg of lang geleden. Nu zijn dat over het algeneem wel de wat kleinere vissen moet ik zeggen( rond de 7 a 8 kilo). Misschien komt het wel omdat ze zich niet vol vreten aan de voedingrijke bollen. Wie zou het zeggen.

Wat ook heel belangrijk is voor al putjes en vissen op korte afstand is stekbenadering.
De meeste karpervissers kan je beter stampertje noemen. Eerst komen ze aanstampen dan gaan ze een soort bombardement uitvoeren en stampen ze weer terug naar het kampement. Je lach af en toe je lul uit je broek. Vis die in de buurt zwemt vantrouwd gelijk alles en heb je ook meer kans op haakontwijking. We doen dit natuurlijk pas een jaartje of 30 en ze zijn nog net geen geiten.
Dit jaar ook meegemaakt wat een voerboot veroorzaakt op een druk bevist water.
Spring er een hond op mijn stek het water in zijn ze binne 10 a 15 minuten terug of je ziet ze wat verder weg. Maar komt er zo'n bootje over je stek heen varen en vuurt zijn diepte bommen af zie je ze niet meer terug.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

09-01-2014 20:35

Er wordt tegenwoordig verdomd scherp gevist in mijn ogen.
De rigs worden perfect neergelegd met boten de details dubbel gecheckt het aas/voer is ook vask dik in orde en toch hoor je steeds meer over tegenvallende sessies cq seizoenen..

Hmmm,waar ligt het aan?
-De plantengroei
-De drukte
-Bestanden die uitdunnen
-Of het feit dat het wiel allang is uitgevonden en het een thema op een thema op..
Blijft qua rigs.
Dit verklaart voor mij het (tijdelijke?) succes van chods.
We gaan het niet redden tegen die toeter en miss is dat maar goed ook.
Of terug naar zacht aas waar de boosdoener in verstopt zit.

Haakontwijking.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-01-2014 20:43

Of terug naar zacht aas waar de boosdoener in verstopt zit.


Haken er veel af wegens gebrek aan concentratie :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-01-2014 01:41

Frank Meyer schreef:Er wordt tegenwoordig verdomd scherp gevist in mijn ogen.
De rigs worden perfect neergelegd met boten de details dubbel gecheckt het aas/voer is ook vask dik in orde en toch hoor je steeds meer over tegenvallende sessies cq seizoenen..

Hmmm,waar ligt het aan?
-De plantengroei
-De drukte
-Bestanden die uitdunnen
-Of het feit dat het wiel allang is uitgevonden en het een thema op een thema op..
Blijft qua rigs.
Dit verklaart voor mij het (tijdelijke?) succes van chods.
We gaan het niet redden tegen die toeter en miss is dat maar goed ook.
Of terug naar zacht aas waar de boosdoener in verstopt zit.

Haakontwijking.

Gr


Sorry, ging iets mis.
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 10-01-2014 02:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-01-2014 14:18

Dit had ik al gepost, maar was nou verdwenen.


De twee vragen waar ik het afgelopen jaar vooral mee geworsteld heb: ligt het aan het bestand dat uitdunt, of ligt het aan mijn rig.
Heb 30 jaar ervaring met bollen draaien, dus ik weet (uit ervaring) wat goed aas is, bovendien vis ik met bollen die (bijna) niemand anders gebruikt. Vang toch nog steeds vissen die ik nog nooit eerder heb gezien.

Ok. het bestand zal op sommige wateren niet groot zijn, maar ik denk dat we vooral wat betreft onze (huidige) rigs te kort schieten. Volgens mij is er trouwens niemand die weet hoe ie het doet, maar die toeter is natuurlijk zijn sterkste wapen tegen ons en de vis is in de meeste gevallen sneller dan onze rigs.
Ik weet niet of de haak de boosdoener is, zoek het zelf eerder in de (onder)lijn, maar het kan ook een combinatie van meerdere dingen zijn.
Brasems kennen het trucje natuurlijk ook al. Viel me de laatste tijd op tijdens het pennen met maden. Als ze beginnen te azen (aan het eind van de middag, tijdens de schemering) draaien ze soms vlak naast mijn pen. Krijg je een paar keer beet en het valt stil. Regelmatig bijvoeren en/of opnieuw ingooien en je krijgt veel meer aanbeten en dan vang je er ook nog wel eens één. Komt er op neer dat vissen waarschijnlijk een hele goede topografische kaart van je water in hun kop hebben en het geursysteem speelt daar een grote rol in?

Goed aas is m.i. belangrijk (herkenning en meer opnames), maar je rig zal uiteindelijk toch het werk moeten doen!
Daar valt denk ik nog wel winst te behalen. Heb daar in een ander topic al aandacht aan besteed, maar het blijft idd. een thema op een thema.

Bovenstaande geldt natuurlijk niet voor alle wateren. Groot bestand en weinig natuurlijk voedsel betekent b.v. veel meer aasopnames. Etc….