Karpers vangen in de middag op een trekvaart


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

22-11-2013 13:53

Hallo Medevissers,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van karpervissen en een beetje van alles aan het uit proberen vooral op mijn thuiswater. Nou heb ik dit najaar leuk gevangen en hiervan hou ik alle gegevens bij. Nou valt mij op dat ik alleen beten krijg in de avond (20:30 op zn vroegst) en s'ochtends (10:30 op zn laatst).

Kortom in de middag heb ik nog nooit aanbeten gehad, zou dit te maken kunnen hebben met de drukte en zal de karper zich alleen op de rustigste plekken ophouden? Of zouden de karpers op half water zwemmen waardoor ik met mijn aaspresentatie op de bodem geen kans maak? Zo ja kan de Zig-rig dan uitkomst bieden? Nou ben ik sowieso nieuwsgierig naar de Zig-rig en wil dit ook graag uitproberen, werkt dit ook s 'winters?. Of weet iemand een andere methode om dit aan te kunnen pakken?

Het gaat om een trekvaart (ongv. 3 meter diep in et midden en ongeveer 10 meter breed) aan een drukke weg en weinig scheepvaart. Mochten er vragen zijn hoor ik het graag! Pb mag natuurlijk ook.

Alvast bedankt! :wink:
Groetjes Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-11-2013 13:15

Nou valt mij op dat ik alleen beten krijg in de avond (20:30 op zn vroegst) en s'ochtends (10:30 op zn laatst).


Zit/vis je altijd op de zelfde plaats of heb je al andere lokaties geprobeerd (rustige kom, splitsing oid) waar vis zich evt. kan terugtrekken? Het kan simpelweg ook te maken hebben met de trek van A naar B, voertijd (?), de periode in het jaar en/of aastijden.

Of weet iemand een andere methode om dit aan te kunnen pakken?


Indien nodig en aanwezig, verkassen naar 'n stek waar vis zich overdag ophoudt.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

24-11-2013 19:45

Hey Marco,

Nee, een aantal verschillende stekken binnen het stuk vaart aangrenzend aan mijn buurt (300 meter lang ongeveer) geprobeerd. Ook diverse zijsloten, plekken uit de wind, bruggen, rietkragen en duikers hebben bezaaid gelegen met mijn aas. Voertijden ook afgewisseld, door eerst alleen s'avonds te voeren. Vervolgens stelde ik dezelfde vraag aan mezelf en sinds dien minder maar vaker te gaan voeren op verschillende tijdstippen.

Helaas, nooit de karper van dichtbij kunnen waarnemen, alleen in de vorm van springende vis en borrelaars. Nou hoor ik van meerdere vissers die hier zitten dat ze met hetzelfde probleem zitten, zou dit kunnen betekenen dat de desbetreffende "holding areas" gewoon niet bij mij in de buurt liggen? Of trekken ze inderdaad gewoon rond? (de vaart is nogal lang namelijk).

Of is onze aaspresentatie of plek gewoon niet goed? Kortom zoveel vragen die ik mezelf kan stellen. Nou moet ik wel zeggen dat ik het nooit goed in het midden richting de vaargeul geprobeerd heb, ook mijn pop-up presentatie is nooit verder gegaan dan 4 cm boven de bodem. Uiteindelijk zal ik het allemaal proefondervindelijk moeten ondervinden maar een duwtje in de juiste richting is altijd welkom ;)

Groetjes, Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

24-11-2013 19:50

Ow trouwens, dit heeft niet alleen met het najaar te maken maar met alle jaargetijden.
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2013 11:23

Gino,

Op een lange vaart is die 300 meter natuurlijk een klein stuk en vissen die een vaste ronde zwemmen heb ik al vaker kunnen constateren (aanbeten die van links kwamen op vast tijdstip).

Nou hoor ik van meerdere vissers die hier zitten dat ze met hetzelfde probleem zitten
De hengeldruk op dat stuk vaart sowieso groter al ik het goed begrijp (ook witvissers)? Misschien is de drukte van het verkeer overdag nadelig? Hoewel ik ook een spoorbrug ken waar je tijdens het passeren van een trein gewoon een aanbeet kon verwachtten!

Vervolgens stelde ik dezelfde vraag aan mezelf en sinds dien minder maar vaker te gaan voeren op verschillende tijdstippen.

Wanneer je klokje rond wilt gaan vissen zeker goed! Maar wanneer er niet in de buurt uithangt en er zich blijkbaar niets wil laten vasthouden, dan blijft het vangen nog steeds lastig...

Waarmee voer/vis je en hoe presenteer je het (hoopje, strook, gemengd etc. ) en vist de rest ook zo?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

26-11-2013 18:46

Hey Marco,

Ik denk dan eerder dat het verkeer nadeliger is, want de vissers die ik spreek hebben vooral in het verleden hier gevist of komen heel af en toe een nachtje vissen. Tegenwoordig zie ik hier (ook zomers) niet veel serieuze vissers die goed voorbereid te werk gaan, vaak alleen maar mooi-weer vissers die genoegen nemen met de witvis die hier rondzwemt en zo nu en dan een roofvisser. Ik weet niet hoe dat met de rest van de vaart zit.

Wanneer je klokje rond wilt gaan vissen zeker goed! Maar wanneer er niet in de buurt uithangt en er zich blijkbaar niets wil laten vasthouden, dan blijft het vangen nog steeds lastig...

Waarmee voer/vis je en hoe presenteer je het (hoopje, strook, gemengd etc. ) en vist de rest ook zo?


Ik vis vaak gewoon met een zoete bol i.c.m. wat hennep/blikmais. Of tijgernoten met wat hennep. Als ik voer leg ik graag een strook aan van pak em beet 10m lang en tot een meter van het kantje af maar dit verschilt nogal per stek. Ook wil ik wel eens met voorvoeren een paar kleine stekjes aanleggen met 2 handjes voer, dit wel zo'n 50-100 meter van mijn stek af. Dit doe ik om de vis vertrouwd te maken met mijn aas en om activiteit beter te kunnen spotten. Verder presenteer ik mijn aas vaak in combinatie (Bijv. Halve boilie met een tijgernoot), maar ook welleens pop-up, snowman of single hook. Dit probeer ik overigens per hengel te laten verschillen.

Voor zover ik weet vissen de meeste karpervissers hier single hookbait en dan vaak met mais of boillies. Ik merk wel dat particles hier geliefd zijn.

Groetjes!
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Plaats reactie