Loodgewicht


Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-11-2013 00:24

Die bocht ontstaat deels door de onderstroming in het water, het gewicht van de lijn, de soort lijn. Nylon heeft minder weerstand dan gevlochten lijn, hoe groter de afstand, des te groter de bocht, des te moeilijker de bocht weggenomen kan worden door strakker te trekken. Een combinatie van factoren.

Op zich heb ik daar (de bocht) weinig last van ivm dichtbij vissen, hoewel, ik vis met bijna (slappe) lijnen, behalve bij obstakels. Zoek telkens een evenwicht, balans in combi hengels, molens, afstand, nylon, lood, rig, aanbieding aas. Lood is een belangrijke factor, maar wel een van de....

De bocht is op korte afstanden bij slappe lijnen noodzaak (is ook een gevolg van slappe lijnen) voor mij om de lijn te laten strekken, zodat ik iets meer lijn heb om de vis veilig te drillen. Bij afstanden van 4 meter uit de kant heb ik liever iets meer lijn uitstaan, die wordt bewerkstelligd door de bocht in de lijn.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2013 01:56

Inhaking: lood en kracht op de haak.

Heb het vanavond eens grofweg uitgerekend. Als ik het goed heb gedaan komt er met een lood van 100 gram (dat gefixeerd is) ongeveer zo,n 2 kg. kracht op je haak te staan tijdens een C-start.
Dus qua inhaking heb je aan een loodje van één ounce genoeg? Ik zal vast bepaalde factoren over het hoofd zien, maar gaat om het principe.

Bij snel druk zetten (aanslaan) komt je lijn van boven, minder kans op uitscheurders?
Langere onderlijn en je lood ligt verticaal onder de vis?

De motor draait alweer op volle toeren, ik neem nog maar een paar biertjes.

Die kuikens komen morgen wel.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-11-2013 03:21

Hoe kom je aan 2 kg ?
Welke formule heb je gebruikt en waar ga je nog meer(versnelling?) van uit ?

Hoezo komt bij snel druk zetten de lijn van boven, stel ik vis op 100 meter.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2013 04:16

Vis buigt tijdens een C-start 180 graden in 10 – 20 milliseconden. Buiging bij 180 graden is bij een redelijke vis 25 – 30 cm.

Newton.

By the way, je wordt verdomd irritant.

Starheid is domheid ?

Misschien moet ik jou eens op 100 meter haken in je upper lip, stiff of niet.
Boeit me niet, het kan wat mij betreft alle twee.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-11-2013 08:00

Doe wat voor start je wilt, maar we kunnen zien dat de karper het lood gebruikt om de haak los te spelen.

We zijn het erover eens dat een volledig ingedrongen haak niet zo maar is te lossen.

1 en 1 is 2. De haak zit dus bij het lossen door kopschudden niet ingedrongen. Ergo zie topic over haakzetten.

Ergo 2: na de eerste tik is mijn lood vrij en schuift over de lijn.



Frenk,

De bocht komt dus doordat je zelf eerst lijn geeft?


Al eens 150 meter binnengedraait zonder lood? Gaat makkelijk he?

Die beweging roept geen weerstand op. Niet door ons binnendraaien als door een run van een vis.

De bocht gaat weerstand opwekken bij een aanbeet dan, als de bocht strak getrokken wordt en dat is pas als... ja juist de weerstand van de molen mee speelt. Zodra jij deze weerstand verminderd, is de druk lager.

Maar deze druk? Is dat erg? Zelfhakingsysteem?


Sorry maar die bocht is geen reden voor mij om zwaarder lood te vissen. Even rivieren en kananlen buiten beschouwing

BTW met 1 2 of 3 toploden heb ik nooit enige belemmering gemerkt bij de registratie van een aanbeet. Reken zelf maar uit waarom.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-11-2013 08:06

en de 50 meter na die 100 meter Mart?

O ja ook al gezegd. ook op 400 meter krijg ik met mijn loodsysteem altijd een oploper.
It's okay 2 pay
frank Gruiter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-11-2013 08:26

23-11-2013 08:34

Hahahaah.

Moet je deze discussie eens terug lezen. Ik heb zelden zo'n stel mafkezen bij mekaar gezien :lol:

TIS N VIS
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-11-2013 10:47

@Frank,

Volgens mij begrijp je er niet veel van en lach je het dus maar weg. :o
Als je niets zinnigs te vertellen hebt, doe het dan niet 8)

@Klaas,
Je begrijpt me verkeerd. Misschien heb ik me ook niet duiidelijk gemaakt. Kan ook :)
De bocht komt dus doordat je zelf eerst lijn geeft?
Heb ik niet gezegd. De bocht kan er in komen doordat je de lijn niet strak (genoeg) trekt en de stroming kan meespelen. Het gewicht van de lijn speelt ook mee.

Sorry maar die bocht is geen reden voor mij om zwaarder lood te vissen. Even rivieren en kanalen buiten beschouwing
Ook verkeerd begrepen denk ik. Ik bedoelde: als ik de lijn strakker wil hebben, zet ik er zwaarder lood op om het lood niet te hoeven verplaatsen van de plek. Om vis te haken is 90 gram denk ik meer dan genoeg. Het ging mij om zwaarder lood op grotere afstand om die bocht eruit krijgen, ik begrijp nu al typend ook jouw bedoeling denk ik: de bocht maakt niets uit mbt inhaking indien je er 90 of 100 gram aanhebt. Heb je gelijk in.

Op de rivier heb ik geen bocht, ik vis bijna onder de top vanaf de krib.

Doe wat voor start je wilt, maar we kunnen zien dat de karper het lood gebruikt om de haak los te spelen.
Eens.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-11-2013 10:51

Teruglezend had ik hervoor inderdaad geen uitleg gegeven over bocht en inhaking en lood. Als je het zo leest, heb je gelijk Klaas! Het was al laat en ik was moe :)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-11-2013 11:32

en de 50 meter na die 100 meter Mart?

Die bevis ik niet. Haal ik werpend niet, bovendien is het ook maar zelden mogelijk/zinvol om zo ver weg te vissen op mijn stekken. Allemaal rivier en kanaal. 9 van de 10 keer kies ik loodgewicht aan de hand van de stroming.

Heel vroeger viste ik op een plasje, tot maximaal 80 meter. 70 gram viste ik toen altijd. Viel best strak op te draaien. Met beleid. Maar had destijds een voerboot, dus draaide altijd strak alvorens te droppen.
De enkele keer dat ik wierp, met bocht in de lijn, had ik net zo goede beetregistratie: lichte waker en de slip los. Liep de lijn, dan klom de waker. Terwijl de bocht nog in m'n lijn zat.

Over strak draaien maak ik me tegenwoordig geen zorgen, over blijven liggen wel.
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-11-2013 12:14

OK Mart.

Rivieren kanalen is iets andere tak van sport en dan heeft bij lood dus wel een functie.

Ben de topic begonnen omdat nu bergen vis op een chod gevangen wordt. Ik ik heb mijn deel ook. Loodgewicht 40 gram oid.




@Frank Gruiter

neem een hamer. Dender deze met een klein zwiepje tegen je computer. Doei he...
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2013 13:53

Ben de topic begonnen omdat nu bergen vis op een chod gevangen wordt. Ik ik heb mijn deel ook. Loodgewicht 40 gram oid.


Vis je met een 40 grams chod, vang je met 'n 40 grams chod.

Vind het zelf een rig voor specifieke situaties, maar prikt snel. En zoals je ergens al schreef; ook buiten de bek, vinnen etc. Haak ik liever wat minder vaak maar vaker oke, met bijv. een heli-rig op een modderbodem (ook niet alles). Buiten de bek tellen ze voor mij persoonlijk niet, anders ga ik wel tjoekelen of electrisch vissen (herhaling).

Chod wordt echter overal ingezet, ook foutief bij wier (kraaltjes, leaderlusjes!). Heb de hinged variant nog niet geprobeerd, maar ook dat blijft een pop-up.

40 gram lood 's zat. Zeker met dunne scherpe haakjes! Minder initiële inhaking dan met zwaar lood, maar ook minder contragewicht om te lossen. Dit laatste ongeacht of de wartel uit de lood komt, want het zware lood blijft op de lijn en kan rare hoeken creëren tussen visser, lood en vis waardoor in het begin van de dril de druk uit een andere hoek komt dan de visser denkt. Zeker als het even heeft geduurd voor de hengel gepakt kon worden. Denk maar aan penvissen en je lijn die vast tussen de plomp zit, en de vis die een haakse hoek creërt tussen jou, het blad en zichzelf. Zelfs amper druk geven leidt dan toch niet altijd tot succes zolang die rare hoek in de lijn zit.

Veel compromissen in het vissen. Is het je hengel niet, dan is het wel je rig, de waterkeuze, voerstek, het lood, ik voor anderen als vismaat, gezin, aas, tijd, aastijd...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2013 14:03

frank Gruiter schreef:Hahahaah. Moet je deze discussie eens terug lezen. Ik heb zelden zo'n stel mafkezen bij mekaar gezien :lol: TIS N VIS


Het gaat niet om die vis :-? , da's slechts gevolg van samenhang!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-11-2013 15:03

Hilco Meijer schreef:By the way, je wordt verdomd irritant.

Jij begon, maar dat terzijde.

Ik neem aan dat je de eerste wet van Newton bedoelt, Afbeelding
m weten we al, 100 gram
versnelling
a = (vf – vi)/t = (D v)/t
dus tussen de 15m/s² en 30m/s²
http://www.wolframalpha.com/input/?i=30 ... lliseconds
http://www.wolframalpha.com/input/?i=a% ... %29%2F1sec

uitgaande van 30m/s² is de kracht op de haakpunt 3N
http://www.wolframalpha.com/input/?i=f% ... tantMass.m\
ofwel 305,9 grams-force
http://www.wolframalpha.com/input/?i=3N

Misschien bereken ik het wel verkeerd, maar dat hoor ik dan graag, je bent nooit te oud om bij te leren nietwaar ?
frank Gruiter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-11-2013 08:26

25-11-2013 11:21

Afgelopen weekend helaas niets kunnen vangen :cry:


Wat blijkt nou,

Ik had bovenstaande berekening verkeerd gedaan.: Ik neem aan dat je de eerste wet van Newton bedoelt,
m weten we al, 100 gram
versnelling
a = (vf – vi)/t = (D v)/t
dus tussen de 15m/s² en 30m/s²

Volgende week gaat de rekenmachine toch echt wel mee....welicht kan ik dan een vis landen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-11-2013 07:09

Vis je met een 40 grams chod, vang je met 'n 40 grams chod.


Precies, maar dat wil ik niet weten. Wat is de grens. Minimaal maximaal. 90 gram ging ook.

Geldt voor alles, gewoon voor de weet.

Tja en als je een ander ook eens laat meedenken, wie weet wat daar uit komt.

Ooit in een kringgesprek met Luc de B. 1994, jubileummeeting, voor zijn boek en grote bekendheid :wink:


Eigenlijk al over zijn boek: wat nu als er een systeem te maken is die bij een aasopname ervoor zorgt dat het staal vol in de bek wordt gerost.

En nee niet die apekool, maar wel prima nagedacht overigens.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-11-2013 08:32

Hilkco,

Met een c start kom je op 2 kilo oid. En dan? Elke test komt erop neer, dat met een 3 tot 6 en 1 keer 8 ons het lood van de clip is en vrij kan schuiven..
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2013 08:35

Je was me voor met dat apending haha...

Maar ik pas ervoor dat het vangen ten koste van alles prevaleert en het menselijk handelen op een nog verder achteruitgeschoven plaats komt dan dat het nu al is met de diverse lood en beetmelder systemen.

Je komt als visser dan toch weer op een zelf 'aanslaand' systeem uit. Ook al zal het dan bijvoorbeeld in het rig systeem verwerkt zitten via een trigger, welke de rig vliegensvlug laat aanspannen nadat deze in ontspannen toestand door de vis is opgenomen en de eerste inhaking heeft plaatsgevonden, of waarbij de rig snel, en onder redelijke spanning een inline lood wordt ingetrokken oid (dus anders dan een elastiekje in je lood insert)...

Wat is de grens. Minimaal maximaal. 90 gram ging ook.


De keren dat ik tijdens het penvissen met een 1/2 grams pennetje niet eens hoefde aan te slaan, omdat de vis zelf het zaakje al strak trok, zijn niet op één hand te tellen. Daarom alleen al zijn er, ongeacht loodgewicht, voor mij te veel variabelen die mee tellen voor de inhaking, maar welke wij helaas niet kunnen beinvloeden. Het gedrag van de vis is nu eenmaal geen dood gegeven in deze berekening!

Zou ik toch een gewicht moeten kiezen welke in mij optiek al ruim voldoende haakt, maar niet te veel invloed heeft op het formaat haak wat ik graag gebruik (mt 8 en 6, tot 2.5lb progressief buigende hengels) bij de meeste van mijn visserijen, dan kom ik op 85 gram uit. Met loodgewichten tot 85 gram ben ik echter wel voor het tijdig en adequaat de haak zetten, zeker afhankelijk van zwemrichting, systeem etc..

Ik ben overigens een visser die z'n overdenkingen het best solo de vrije loop kan geven en een kringgesprek is dan een aardige stoorzender (CB is de uitzondering op de regel wegens het geschreven woord) :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-11-2013 11:26

Een licht vast lood (b.v. 28 gram) is beter dan een zwaar lood wat loskomt?

Ben nog steeds met de muizenval bezig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2013 11:48

Ik ben het volgende van mening;

28 gram lood welke glijdend over je lijn functioneert na een aanbeet, werkt niet positief voor de beetregistratie op de wal, tenzij je een lichte waker gebruikt. 'N los gekomen zwaar lood wat blijft liggen werkt beter voor omhoog gaande wakers. 28 gram werkt ook niet bijster voor verdere inhaking, maar wel voor de mindere hoekvorming in de lijn of je moet met een open molenbeugel vissen.

Overigens, zoals menig kv-er, veel vis gevangen aan een simpel onderlijntje van 20cm, 'n wartel loodje van 25 a 30 gram, stoppertje op 10cm en een licht afgestelde waker. Visafstand lag meestal rond de max. 15 a 20 meter.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-11-2013 13:22

1994 Marco Geen of nagenoeg geen internet discussies. Toen waren de ksn meetings de plek om van gedachten te wisselen.

BTW moest wat lood erbij. hen mu 120 gram gekocht. Zou anders 5 jes zijn geweest who kows? :lol:
It's okay 2 pay
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

26-11-2013 13:41

volledig indringen van de haak blijft dus het allerbelangrijkste goed gevuld vlees achter de weerhaak dan valt het amper te lossen door kopschudden dus altijd haakmaat 8 of op ze groots 6 en zwaar lood!!!
ik hoor jullie al vragen wat is dan zwaar lood bij jouuuuuu?
ligt ook idd beetje aan bodem en aan de bekken van de vis want ook die verschillen per water
harde bodem zwaarder lood zacht bodem lichter lood maar ik vis nooit lichter dan 110 gram voor de goede inhaking,en op rivieren minimaal 140 gram tot 170 gram,s,winters op binnenwater korte onderlijnen 140 gram lood!!!
........de zoveelstebaits
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

26-11-2013 14:46

Ik vis altijd rond de 100-120 gr. altijd op harde bodems en max 80 meter uit de kant.
Maar wat is het voordeel van een zo licht mogelijk loodgewicht op harde bodems? Ik pak juist liever zwaarder als ik een boot tot beschikking heb.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

26-11-2013 16:56

Loodgewicht altijd tussen 110 en 170 gram op putten en kanalen.
Ongeacht de bodem.
En altijd een soepele onderlijn van 15 cm max.
Wel inline lood zonder insert die alleen gebruikt wordt voor de 1e prik en daarna los over de lijn kan.
Haakmaat 6( solar 101), ringetje en klein stukje shrink tube. Aas vaak snowman.
Zo heb ik afgelopen jaar gevist.
3 vissen verspeeld die niet goed gehaakt waren, 1 door lijnbreuk en 1 door haakbreuk.
terugrekenend komt dat neer op 1 op de 12 vissen verspelen. Kan ik wel mee leven.
frank Gruiter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-11-2013 08:26

26-11-2013 17:52

Dat bedoel ik Roeland.

Daar hebben wij geen rekensom voor nodig dacht ik.