Loodgewicht


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2013 17:53

1994 Marco Geen of nagenoeg geen internet discussies.


De grote waarheid is een algemeen goed geworden omdat veel, zo niet alle, wonderen 'helaas' de wereld uit gevist zijn. Vrij denken is geen noodzaak meer en ook de vissende aanwas berust zich voornamelijk in en/of op copycat gedrag. Niet erg, ik heb het wiel ook zeker niet uitgevonden, maar ik begon gelukkig wel in een tijd dat ik zelf nog uit moest, en kon vinden hoe een hoop resterende spaken aan te brengen. En ja, soms zit zo'n spaak ondertussen wat los en moet ik 'm lichtjes bijstellen.

Maar weet je wat me al een tijdje opvalt.., ik beroep me gevoelsmatig, en alle theorieën ten spijt, steeds vaker op de eerste regel der visvangst;

Vis vang je alleen aan de waterkant.., met je aas in 't water :D !

Maar wat is het voordeel van een zo licht mogelijk loodgewicht op harde bodems?

Als het puur en alleen om die harde bodem gaat.., niets!

Ik kan overigens niet zeggen dat ik meer halve beetregistraties heb gehad, kortbij vissend met zo'n licht loodje, dan met zeg 85 gram. En dan het volgende in ogenschouw houdende; je ziet ook nog minder wat verder weg vissend met nylon en met iets zwaarder lood...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

26-11-2013 18:47

Er ligt een snoepzak klaar voor diegene die weet hoeveel vissen ik dan heb gevangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2013 19:00

Laten we het op 'n vijf houden voor je duidelijkheid, en ik reken dus nergens op :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

26-11-2013 19:20

Frank warwick is zo gek geweest om te testen hoeveel gram lood er nodig was om een haak dmv schudden NIET uit je vinger te laten schieten. Dat was min 150 gram.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

26-11-2013 19:23

Ik zal je op weg helpen Marco. 5 verspelen, 1 op 12. Dus 11 wel gevangen. Keer 5....

T is goeie hoor, van de jamin
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-11-2013 20:06

Sorry Marco,

Kom ook uit een tijd waar je alles zelf uit moest dokteren. Samen ging dat veeeeel sneller

Hoe lichter het lood hoe minder kans op verspelen door het lood. Of niet?

Mij boeit het niet wat er gevangen is, wat kan je gemist hebben? Dankzij of ondanks?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2013 20:46

Onder andere het boek Karper van Rini Groothuis en de shop van Henk Peeters aan de PH kade waren enorm behulpzaam bij mijn kopieer activiteiten begin 80'er jaren. Kopiëren leer je sneller van dan alles zelf uitvinden. Wartelloodje 15 gram en haak verstopt in gekookt aardappeltje meen ik mij te herinneren. Uit recentere tijden stammen inline loodjes van 30 gram (Jim Gibbinson/Nash). Ik ben blij dat ik ze nog heb. Valt weinig te schudden met 30 gram. Dankzij of ondanks? Wie zal het zeggen. Ik merk weinig verschil. Een goede run is meestal hangen. Je werpt natuurlijk geen 80 meter. Aantallen? Soms zit het mee en soms zit het tegen. Voordeel dat je meer ziet en actiever vist met die 30 gram loodjes moet je ook niet verwaarlozen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

26-11-2013 22:13

Klaas,

Boeien wat je vangt ja? Dacht dat vissen daar juist om ging.
Wat je mist weet je niet want je mist het. Kan je dus niks zinnigs over zeggen.
Met zwaar lood prikt ie beter en sneller.
En dat heb ik toch liever.
Mijn lood komt vrij dus kopschudden maakt niet uit.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2013 00:43

Wat is de functie van het lood bij een rig? De eerste prik toch?
Des te sneller een vis komt aanzwemmen, des te meer kracht er tijdens de prik op de haak komt te staan.
Overigens is die kracht op de haakpunt veel lager dan het gewicht van het lood zelf.
Rekensommetje Frank, dus kruip maar weer onder je steen.

Prik en vervolgens kopschudden (laten we het zo maar blijven noemen).
Vast loodsysteem en zwaar lood prikt beter. Tegenwoordig vist bijna iedereen met een systeem waarbij het lood los komt. Komt je lood heel makkelijk los, dan bereik je natuurlijk met een veel lichter vast lood dezelfde kracht op de haakpunt.

Dat een vis door kopschudden de haak kan lossen weten we allemaal, lengte onderlijn speelt ook een rol? Bij een langere onderlijn zwemt de vis misschien al weer horizontaal, lood ligt onder de vis en hij krijgt de haak er veel moeilijker weer uit en vast lood heeft denk ik dan een voordeel.
Bij een licht ingedrongen haak en het lood los ….

Met een lichter lood hebben we wat meer speling?
Op onderwaterbeelden zie je vaak genoeg dat een vis de rig strak zwemt, het lood wordt een stukje verplaatst en de handel wordt weer uitgespuugd. Met een licht lood gaat ie minder snel spugen?

En dan hebben we natuurlijk ook nog de plons.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-11-2013 07:04

Boeien wat je vangt ja? Dacht dat vissen daar juist om ging.


Sorry nee, gelukkig niet.

Zelfs dit board is een onderdeel van mijn visserij.

Precies Hilco,

Variabelen waar best wat te halen is. Lach me kapot als ik lees over NIET standaard doen en dan diee gast 150 gram naar de horizon zie meppen.


Vroeguuh:

Henk B. in een De Karper:"...... de aanbeet geboren zien worden."
It's okay 2 pay
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-11-2013 11:19

en ja het beste wat haakt qua vorm zal ten alle tijden de ronde loodkogel zijn want dan krijg de vis het volle gewicht!!!!
bij de meeste andere vormen zoals peer of wartellood wordt altijd eerst het lichtste gedeelte in beweging gebracht=bij de wartel van het lood!!
Inline valt mee dan komt de onderlijn uit het zwaarste gedeelte van het lood maar toch ronde kogels blijft het heftigste!!
moet je uiteraard niet op een taludje vissen !!
........de zoveelstebaits
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-11-2013 12:47

Met zwaar lood prikt ie beter en sneller.
En dat heb ik toch liever.
Mijn lood komt vrij dus kopschudden maakt niet uit.


Testje

unster, ok n\kijk niet op een gram, onderlijn, div loodgewichten, montage runrig.

haak aan unster. ff schudden : bij hoeveel gram komt het lood los? Verschil tussen 80 gram en 180Gram?

De arbeid die je moet verrichten is anders de rest weinig of geen verschil..
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2013 14:15

Leg eens uit hoe je een star voorwerp in gedeeltes kunt laten bewegen.

henry stotijn schreef:bij de meeste andere vormen zoals peer of wartellood wordt altijd eerst het lichtste gedeelte in beweging gebracht=bij de wartel van het lood!!
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-11-2013 15:09

Een beetje moeilijk geformuleerd maar begrijp hem wel.
Peer lood wordt bv eerst rechtop gezet om daarna pas opgetild te worden en het volle gewicht te benutten.
Des te langer/dunner het lood des te groter dat effect.
Zelf gebruik ik dan ook graag rond lood en op een talud kubuslood.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2013 15:41

Aha, kantelen dus. Maar plat lood beperkt dat al? Meestal zakt het lood trouwens in de zachte Hollandse bodem.

Wat je nodig hebt is dat de haak op de een of andere manier in het velletje blijft hangen. Daarna wel aanslaan. Er wordt teveel geredeneerd met zelfhaking in het achterhoofd. Vandaar stretchervisserij? :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

27-11-2013 17:43

Klaas,

Heb het eens getest. Als ik trek kan ik tot bijna 500 gram trekken voordat de kraal los gaat.
Ga ik schudden kom ik niet boven de 250 gram. Loodgewicht maakt niet uit. Met lichter lood vaker schudden voor het los is.
Bij lood van 170 gram is max 2 x schudden en lood is los. Dus zwaar lood is prikken en bij schudden bijna meteen los.
En ik denk dat iedereen weet dat bij een hoger gewicht de haak dieper zal indringen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-11-2013 19:08

500 gram is 500 gram.
Daarna wel aanslaan. Er wordt teveel geredeneerd met zelfhaking in het achterhoofd. Vandaar stretchervisserij? :D
Zeg ik 8)
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2013 19:53

Ja, ik kijk ervan op. :lol:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-11-2013 20:47

Kees ,,,Cees met de C legt het idd goed uit snap je hem kees met de K???? :D
wartelood/peerlood heeft een zeer smalle kant bovenaan waar de wartel uit het lood komt,,en wat tilt de karper het eerste op???? juist dat lichtste gedeelte!!!
scheelt echt,bij loodkogel (rond) komt de wartel er ook uit maar maakt dan niet uit he!! de volle klap krijgt ie dan!! aanslaan????hahahahah freelining zoals klaas zei ja dan moet je slaan!!
Maar geef mij maar stretchervisssery dan!! altijd vastlood al heel mijn leven( niks geen stukje geven)
Boem hangen,,slappe lijn vindt ik belangrijker!!
p.s Kees.O je had trouwens ook niet echt goed gelezen want ik had ook een stukje verteld over inline,wat ik meestal gebruikt,dan komt de onderlijn onderuit het inline lood dussss het zwaarste gedeelte van het lood want bovenaan is inline meestal dunner dusss lichter!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2013 21:08

Ik snap het wel hoor Henry. Maar zoals jij het opschrijft heb ik wat fantasie nodig. Of te wel, als ik echt letterlijk lees wat er staat kom ik er niet. :D Maar ik viste al voordat vast lood gebruikelijk was en ook daarna. Met wat goede wil begrijp ik dus best wel wat je bedoelt. Omgekeerd twijfel ik daaraan. Geeft niet, de meeste hebben de technieken van eind jaren 70 o.a. uit het boek van Rini niet vaak genoeg in de praktijk gekopieerd zal ik maar zeggen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-11-2013 21:40

@K.O. ook ik viste al voor het vastlood of boilie in nederland was kees niet alleen jij he OUWE!!!
ikzelf ben inmiddels 44 jaar dus tja<< kittekat roggebrood met stroop alleen een haak aan de hoofdlijn,
breinaald in de grond als monkeyclimber en een alufolie ring gevouwen als waker enz.enz.
en maar heel de nacht bij je stokken zitten en kijken hoe de brasems het tot een klein bolletje vreten heel de nacht piepen hahahah en maar aan willen slaan en dan stopte ie weer BRASEMS hahahah
en af en toe een karper!! :P
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2013 21:47

Tja.
henry stotijn schreef:altijd vastlood al heel mijn leven


Ik heb een arsenaal aan techniekjes uit al die jaren die ik allemaal, hier en daar wat gemoderniseerd, nog gebruik. Maakt het vissen alleen maar leuker en ik hoop efficiënter. Maar over dat laatste heb ik niet zo een uitgesproken mening. Het is uiteindelijk niet zo heel moeilijk een karper te vangen. Als je de techniek maar aanpast op zijn mogelijkheden. En er vooral lol aan beleeft. Wat lichter en subtieler kan soms ook en is doorgaans leuker vissen. Bijvoorbeeld 30 gram vastlood en daar kun je de wat selectievere boilie heel goed bij gebruiken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2013 04:30

roeland bocken schreef:Klaas,

Heb het eens getest. Als ik trek kan ik tot bijna 500 gram trekken voordat de kraal los gaat.
Ga ik schudden kom ik niet boven de 250 gram. Loodgewicht maakt niet uit. Met lichter lood vaker schudden voor het los is.
Bij lood van 170 gram is max 2 x schudden en lood is los. Dus zwaar lood is prikken en bij schudden bijna meteen los.
En ik denk dat iedereen weet dat bij een hoger gewicht de haak dieper zal indringen.


Klopt allemaal, maar waarschijnlijk mis je daardoor wel vissen.

Mijn poes was stout en heb net een halve liter maden uit mijn gang verwijderd, humor!
Twee bremmen, meer zat er helaas niet in!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-11-2013 06:27

250 gram blijft 250 gram dus wat Kees schrijft:

Wat je nodig hebt is dat de haak op de een of andere manier in het velletje blijft hangen. Daarna wel aanslaan. Er wordt teveel geredeneerd met zelfhaking in het achterhoofd.
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

28-11-2013 07:17

Misschien dat ik voor dat aanslaan al zorg door met de slip dicht te vissen.
Zie er het nut niet van in om die vis meteen meters lijn te laten nemen.
Zo afgesteld dat m'n hengels net niet de plomp in vliegen.
Denk dat je met elk systeem vissen mist.
Bij minder zwaar lood kan de 1e prik bv ook al te weinig zijn.
Heb door de jaren heen vanalles geprobeerd en zoals ik nu vis vind ik het het beste werken.
Ik zie ook hoe andere vissen en vooral hoe andere vis verspelen. Vissen allemaal met lood onder de 100 gram. Icm onderlijnen van ongeveer 25 cm.
Test het systeem maar eens. En Klaas, jij vist toch ook dat je lood vrij komt? Meen ik tenminste gelezen te hebben. Waarom is dat dan?