Losschieten - lees uitscheuren- eerste fase van de dril


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2013 17:11

Dat de lijn door de trek in het water in een kromme bocht strak komt te staan?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

13-11-2013 18:40

Vroeg ik me ook af bij het zien van een dvd van een bekend endtekkelmerk Dave.. Een Verkopen ook blikken haakjes.. Vage lui
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-11-2013 07:05

vis die tegen snaar strakke lijn zwemt of tegen lijn waar loos in zit of strak staat door de trek in het water. Iets ander gevoel. Zelfs voor mij. probeer maar eens.

Enkele decimeters extra? Voor mij wel. Vang ik meer of minder? Ik heb voor mijn gevoel weer een procentje extra kans geschapen.

Of:

naar overzijde vissen over diep(er) water. Geeft wat voordelen. Verzin zelf maar welke
It's okay 2 pay
David Wouters
Berichten: 20
Lid geworden op: 27-07-2002 02:00
Locatie: Borgloon
Contacteer:

14-11-2013 13:13

Ik heb hier nog nooit problemen rond gehad en door omstandigheden, zet ik nooit de haak zo gauw ik bij de hengel kom. Dit kan tot meer 2 minuten duren... Nooit problemen gehad met lossers tijdens de eerste momenten van de dril.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-11-2013 12:26

sorry maar tot 2 minuten is te debiel om überhaupt serieus te nemen... shame :oops: :oops:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-11-2013 16:02

Klaas,

Je hebt het wel over de David Wouters.

Belgium : 31kg+, France 29kg+, Italy 22kg+ om maar wat te noemen. :wink:

Prettig weekeind,

Peter

Ps. Wie ben ik om iemand niet serieus te nemen
dave staal

15-11-2013 17:51

Aha we smijten er een lijstje dikke vissen tegen aan.Van drie verschillende landen ook nog!!

En wat wat wil je hier mee duidelijk maken ?
David Wouters
Berichten: 20
Lid geworden op: 27-07-2002 02:00
Locatie: Borgloon
Contacteer:

15-11-2013 18:41

Tja jongens,

Jammer voor de discussie. Ik time het niet maar het gaat zeker over de minuut. Mss is 2 min inderdaad te lang op mijn thuis water.

Toen we vroeger op cassien viste of op obstakelrijke wateren, zette ik nooit de haak. De druk werd pas opgevoerd nadat je boven de vis kwam met de boot. Hoe lang duurt dit?

Ik heb nooit de indruk gehad dat je daar een vis door mist... Sorry voor de kritische kijk en mijn ervaring te delen..

Mvg
David
dave staal

15-11-2013 19:07

Je mening en ervaring is meer dan welkom.

Vroeg aan PJ wat een lijstje dikke vissen hieraan toevoegd.
Net of dat dan jouw stelling op een af andere manier ondersteunt of meer waarde krijgt.

Mvg
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-11-2013 19:43

+ 1
Vind ook wel dat Klaas TE snel oordeeld in deze
Ken verhalen over 30 mtr door zware klei op du der. (Als voorbeeld)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-11-2013 22:43

Tja, kan David als een visser die zijn sporen aardig neergezet heeft in het Belgische en er buiten. De gewichten zegt natuurlijk niets maar geeft aan dat we hier met een gepassioneerde visser te maken hebben die weet waar hij over praat. Zijn uitleg over Cassien hoe er te handelen om tot succes te komen tijdens het drillen kan ik alleen maar onderschrijven.

14 dagen geleden maakte we het volgende mee. Mijn maatje kreeg een oploper waarna alles weer stopte voordat hij de kans kreeg zijn hengel te pakken. Bleek dat zijn lijn van een 43 honderdste gebroken was, balen daar er zeker 150 meter lijn uitstond. De volgende dag een 24 uur later kreeg ik een wat vreemde run, de weerstand was minimaal tijdens het indraaien. Op het laatste moment kon ik het uiteinde van de lijn van mijn maatje pakken en de rijen karper van een 37 pond met de hand landen. Eind goed al goed spraken we tegen elkaar. Geeft wel aan dat het aanslaan ook hier totaal niet nodig was. Je kunt raden wat er met de spiegel gebeurt zou zijn als ik zijn lijn niet toevallig opgepakt had. Had de vis het overleeft dan was hier spraken van een erg vervormde bek. In het verleden heb ik verschrikkelijke foto's van vissen geplaatst die meters voorslag in en rond hun bek hadden. Kom bij mij niet met onnozele verhalen die enkel op wat giswerk gebaseerd zijn.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-11-2013 22:49

Bovenstaand verhaal ondersteund mijn idee dat een systeem dat naast het lood ook ervoor zorgt dat de vis na lijnbreuk met alleen een onderlijn rondzwemt, een enorm groot voordeel oplevert. Jammer genieg zijn velen hiervan niet van diordrongen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-11-2013 23:00

Beste Martijn,

Er werd niet met een vastloodsysteem gevist takjes waren de oorzaak dat de rig niet vrij kwam. Het lood deed wel zijn werk en was niet meer aanwezig.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-11-2013 23:46

We kennen allemaal wel de losse run, ofwel een losschieter voordat we de hengel oppakken, dus als David zegt
Nooit problemen gehad met lossers tijdens de eerste momenten van de dril.
dan is hij dat punt al voorbij.

Pakt de haak genoeg vlees dan heb je wel even tijd voordat je de haak zet (David), maar als je dat dan eenmaal doet dan kun je alsnog een losschieter krijgen als je de haak niet voldoende zet (Klaas).
Beiden hebben dus een punt.
In de meeste gevallen is het nergens voor nodig om te wachten met de haak zetten. Ik heb het net als David wel gedaan om vastzwemmers te voorkomen, maar ook als ik op een heel steil talud viste. Als ik daar te snel begon te drillen gingen ze achter het talud liggen en waren niet van de plaats te krijgen.
David Wouters
Berichten: 20
Lid geworden op: 27-07-2002 02:00
Locatie: Borgloon
Contacteer:

15-11-2013 23:59

Volledig akkoord heren!

Visveiligheid zou nog meer benadrukt moeten worden. Enkel de onderlijn bij lijnbreuk zou iedereen moeten naar streven. Ik sla dus bewust niet aan om lijnbreuk te voorkomen tot ik boven de vis ben. Als je geen druk zet moet het al heel erg fout lopen om lijn breuk te krijgen.

Op afstand was dit in mijn frankrijkperiode niet anders. Als je geen druk zette, zag je soms de vis gewoon rustig langs de boot hangen als je ter plekke kwam. Dan brak wel meestal de hel los! Obstakelvissers kan ik dit van harte aanraden. Ik verspeel zo zelden een vis. Geduld en lichte druk zetten heeft me amper een verspeelde vis opgeleverd...

Ik denk ook niet dat het lood de haak zet, maar het kopschudden van de vis zelf in combinatie met. En als je dan juist prikt, hangt die vis. Niet altijd, maar als het meezit wel.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-11-2013 00:09

Du der? Nog debieler om een vis 2 minuten te bolten en dus een grote kans obstakels te bereiken. Bah. Lijstje grote vissen? Swa.

Alles kan maar wie dit risico bewust neemt? Lamme klauwen en eeuwige jeuk...
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-11-2013 01:01

Klaas vd Herik schreef:
Lang verhaal kort. Elke haak heeft ongeveer 500 gram nodig om volledig in te dringen. discussiëren over de methode kan in De Karper... :D

Toen we de krachten op de haak testten, deden we dat ook met een aanbeet. Onze strak afgestelde slip kwam nooit op 500 gram (pond Jeroen :wink: ) Nu zal het een beetje meer een beetje minder zijn. Maar deze 2 wetenswaardigheden waren voor mij voldoende om te beseffen dat het uitscheuren in begin komt omdat de haak niet volledig (meer) is ingedrongen in het natte karpervlees.



Vraag is, hoe simuleer je een aanbeet? Welke krachten zijn er in het spel?
We hebben de visser zelf en niet te vergeten de vis ook.

De kracht van een boltende vis is enorm (massa plus versnelling). Schudt ie met zijn kop (acceleratie), dan komt er (door je lood) zeer veel kracht op de haak te staan. Des te zwaarder het lood, des te meer kracht op de haak. Dat die veel meer is als 500 gram, daar ben ik van overtuigd.
Dus ben het wat dat betreft helemaal met David eens.

Losschieters ( i.p.v. uitscheurders?) zijn niet goed geprikte vissen?
Uitgebogen puntje is misschien een in de lip geprikte vis?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-11-2013 09:20

is dat allemaal wel zo in het water?


Waarom dan een kopschudsysteem?



Een volledig ingedrongen haak lossen?

Wat jullie allemaal willen maar wat ik jaren onbewust deed en een 20 jaar bewust is voor mij meerwaarde gebleken.

Wie Henk boer spreekt: vraag hem eens over het Lingebos. die geloofde het ook niet... eerst
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-11-2013 00:08

Heb het even getest met mijn unster.

Semi vastloodsysteem, aan de onderkant van de leader een kwiklink, met daaraan de onderlijn. Loodclip met combinatietang iets ovaal geknepen. Daarna de kwiklink redelijk strak in de loodclip getrokken. Lood meestal 70 gram.

Bij de gevangen vissen werd tijdens het kopschudden altijd! de kwiklink uit de loodclip getrokken.

Bij 1,2 kilo kracht op de unster komt de onderlijn los en dat gebeurt onder water dus al met een 70 grams lood.

Bij een vrijloopsysteem zou ik overigens altijd een backstop gebruiken.

Een vis die net achter de lip of in de mondhoek is gehaakt zal je niet gauw lossen. Bij een diep gehaakte vis kun je dat idd. niet uitsluiten.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-11-2013 17:26

Mooi man. En nu geen kop schudden maar bolten? Dat lood kan tijdens dril los. :wink:

Heerlijk. Testen en dan zeggen. Goed bezig.

O ja mijnaanslag is een paar procent in het geheel. Wel waar ik invloed op heb...
It's okay 2 pay
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-11-2013 18:21

Kopschudden en bolten is natuurlijk beide precies hetzelfde (C- curve burst swimming).
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-11-2013 21:15

als je over 50 meter je lijn hebt laten afzinken ( fluor carbon ) dan kost het aardig wat kracht om die lijn te liften misschien wel meer druk dan een strakke lijn.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-11-2013 00:25

Hilco Meijer schreef:Kopschudden en bolten is natuurlijk beide precies hetzelfde (C- curve burst swimming).

Bolten is in paniek ervandoor gaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bolting_%28horse%29
Kopschudden is proberen de haak kwijt te raken.
Sommige karpers doen allebei, anderen slechts 1 van 2 en uitzonderingen doen geen van twee.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-11-2013 01:44

Dan hebben we het dus over een reflex en een doordachte actie.

Ik geloof niet in het laatste. Als een vis dat zou kunnen moet ie in zijn hersenpan een neuraal plaatje hebben van een haak, een lijn en een weerstand. Een Einstein onder de vissen misschien?

Even een stukje wetenschap.
Wat doet een panikerende (vluchtende) vis?
Accelereren en hoe doet ie dat, door eerst zijn lichaam aan één kant in een C-vorm te buigen (fase 1). Doet ie met een enorme snelheid (en dus ook kracht) en dan praat je over 20-30 milliseconden. Is b.v. bij sommige vissen zo snel als 40 keer de lichaamslengte per seconde.
Een karper is een vrij logge vis, dus die zal dat niet halen, maar gaat om het idee.
Tijdens de tweede fase buigt ie zijn lichaam de andere kant op en daarna is het weg wezen.

De grootste kracht op je haak vind dus juist plaats tijdens fase 1!

Toch maar weer met vast lood vissen?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-11-2013 12:24

Je hebt blijkbaar nooit video gezien van kopschuddende karpers, ze doen dat in beeld, van links naar rechts en van rechts naar links zonder van de plek te komen, pas daarna komt jouw "C- curve burst swimming".
Even een stukje praktijk.