Beschadigen aan karperbek


Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-11-2013 14:40

Mee eens, Marco!

Daarnaast maak je geen gebruik van de hengel als je de top onder water houdt tijdens bijna de gehele dril.
De hengel is opgebouwd met een zacht gedeelte (waar de ogen zitten) en het harde gedeelte (de rug van de blank). Tijdens het drillen (top omhoog) maak je daar gebruik van door de buiging. Omlaag drillend niet/nauwelijks.

Ik zou het niet prettig vinden. Misschien wel vanuit de boot?
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

12-11-2013 14:49

Even voor de de duidelijkheid met de top omlaag drillen kan ook zijn zijwaarts danwel links of rechts naargelang de vis zwemt of gedirigeerd word.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

12-11-2013 15:13

weer een zinloze post waar iedereen op reageerd en er geen touw aan vast kan knopen.
er is maar 1 oplossing en dat is STOPPEN met vissen als je zo begaan bent met de vis.
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

12-11-2013 15:36

Klaas vd Herik schreef:Sorry Jan... door het ijs.

Die steel is voor pannetjes.


Fantastisch hoe jij de complete range van Garbolino destileerd tot 1 steel :lol:

Ik schaats vrolijk verder, heb jij nog een touw nodig om uit dit wak te komen? :wink:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-11-2013 16:20

wally de weijer schreef:weer een zinloze post waar iedereen op reageerd en er geen touw aan vast kan knopen.
er is maar 1 oplossing en dat is STOPPEN met vissen als je zo begaan bent met de vis.


als jij nou eens het goede voorbeeld geeft wie weet volgen er meer.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-11-2013 16:25

Wally,

Het maakt dus eigenlijk allemaal geen hol uit hoe je vist?
Goed dat je het zegt. Hoeft de onthaakmat ook nooit meer meegezeuld te worden. Obstakelvissen wordt ook een stuk eenvoudiger: we zien wel hoeveel er op de kant komen, degenen die zich vast zwemmen, who cares? Stop dan met vissen als je jezelf daar druk om maakt!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

12-11-2013 16:46

Ach mannen, laten we aub. geen aandacht verspillen aan Wally...
Trappen kan hij als de beste, maar als hij iets moet opbouwen... (Lijkt een beetje op de stijl een blondharige politicus)

Ik heb zelf het gevoel dat het beschadigen van een karperbek niet zo zeer heeft te maken met de stugheid van de hengel (heeft natuurlijk wel een aandeel). Maar meer in de richting van hoe en waar de vis gehaakt is. Als je een vis prima in de onderlip haakt, kan er volgensmij niks mis gaan...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-11-2013 16:50

Het probleem is alleen dat een karper meestal niet in de onderlip wordt gehaakt, alle loodjes en frutseltjes ten spijt...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 17:16

Dat liften of neerleggen van een hengel heeft natuurlijk ook alleen maar effect op beperkte afstand ivm net de hoek van het geheel, waarbij type lijn, hengellengte en hardheid en waterdiepte etc. ook een rol spelen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 18:33

zodra je de molenvoet gaat voelen bewegen doet de hengel niets meer


Geeft de hengel juist alles :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-11-2013 18:45

Jan Swart schreef:Fantastisch hoe jij de complete range van Garbolino destileerd tot 1 steel


http://www.garbolinouk.co.uk/nets-and-handles/handles/
Welke heb jij Jan ?

Dit zijn allemaal stelen voor het wedstrijdvissen met de vaste stok of feeder.
In Engeland kieperen ze een vracht karpertjes tot een kilo of 5 in een sloot en die proberen ze vervolgens er weer uit te vangen. Met een vaste stok of feeder, niet met karperhengels. Dat is dus een heel andere visserij. Nog niet zo lang geleden is dit op tv geweest, zaten ze met z'n allen aan een ringvormige gracht de een na de ander karper eruit trekken.
Aan de andere kant van het kanaal is dit prime TV, rare jongens die eilanders.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

12-11-2013 19:16

op ons thuiswater ligt het vol obstakels,onthaakmat gebruiken we pas een paar jaar.
ook hier is gevist met zware stokken,gevlochten lijnen enz.
we vissen er al een jaar of 20 en er zwemt niet 1 vis met een kapotte bek of beschadigde vinnen,staart.
nu zeg ik niet dat het daar aan ligt maar het enige wat daar nog niet gevist heeft is jeugd.
en ja ik ben gestopt met vissen.....voor dit jaar dan...

en daan ga lekker drummen joh....miss ben je daar wel goed in.....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-11-2013 01:42

Klaas vd Herik schreef:
OK.. Zoals gezegd : de eerste 3 vissen lagen zo over het net rand. Helaas ging dat spul zo te keer dar er bij 2 kieuwbloedingen optraden. Stress. Ook volgens geraadpleegde koi kenner.



Klaas, dat stress verhaal lijkt mij complete luchtfietserij. Ok. E.T. kon het, maar dat was in een film, oftewel fantasy.
De kieuwplaatjes zitten vol met hele kleine bloedvaten, dus één en één is twee?

Wie houdt wie nou voor de gek?
Blinde kippen komen ook niet zo uit het ei.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-11-2013 07:11

Hilco,

Jij weet het zeker? ( verschillende klemtonen mogelijk)

Ik vermoed iets en vraag het na.

Zoeken wil ook lukken..

http://koi.startpagina.nl/prikbord/7664 ... s-gevraagd

http://koi.startpagina.nl/prikbord/read ... 24,7664225

http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f= ... 9&p=123842


sorry zat een malware bij
Laatst gewijzigd door Klaas vd Herik op 13-11-2013 07:17, 3 keer totaal gewijzigd.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-11-2013 07:14

IJs 2.0 dit keer kopje onder? :P
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2013 08:52

Gaan we de stand bijhouden!?

Bij snoek wegens harde dril een aantal maal kieuwbloeding geconstateerd, dus het is mogelijk. Maar het ene moment is een koi een echte karper en 't volgende moment moeten we als kv-ers dit beest niet vergelijken met de wilde variant!

Ik heb hier nog geen kieuwbloeding gehad en doe bijna alles "fout" wat in de koi fora gepredikt wordt. Ik behandel ze als vissen, incl. waterplanten, geen speciaal voer, heb ze eens met de haak gevangen, omdat een schepnet en waterplanten geen succes is etc, maar die beestjes hebben 't prettiger dan die weerstand loze zwembad wezens...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

13-11-2013 09:05

wally de weijer schreef:en daan ga lekker drummen joh....miss ben je daar wel goed in.....


Juist...
Ja, ik drum zeker! Elke dag minstens een half uurtje.
Maar ik ben wel weer uitgekeken in dit topic ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

13-11-2013 11:41

onder laatst een stuk gelezen, maar kan het helaas niet meer terug vinden
daar werd uitgelegd dat een zwaardere hengel beter was dan een lichtere hengel
zwaardere hengel zou minder kracht over brengen dan de lichtere hengel
wie van jullie heeft dit stuk ooit gelezen (en zou mij kunnen helpen om dit stuk terug te vinden)
of wie weet hier meer van af

vriendelijke groet
jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-11-2013 12:04

ik vis graag met schuivend inline lood en zet de haak dmv vinger op de spoel.
enige moment dat ik echt druk uitoefen is als ik een vis moet blocken.
gelukkig hoeft dat niet vaak en ik heb nog nooit een kapotte bek veroorzaakt na een vis te hebben moeten blocken.(ook grotere niet)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-11-2013 12:53

The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2013 13:05

jannes hooijer schreef:onder laatst een stuk gelezen, maar kan het helaas niet meer terug vinden
daar werd uitgelegd dat een zwaardere hengel beter was dan een lichtere hengel
zwaardere hengel zou minder kracht over brengen dan de lichtere hengel
wie van jullie heeft dit stuk ooit gelezen (en zou mij kunnen helpen om dit stuk terug te vinden)
of wie weet hier meer van af

vriendelijke groet
jannes


Pagina 2 van dit topic :roll: ! Teveel je eigen lood gegoten misschien haha... :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-11-2013 13:45

rest my case Kees...

Onder de hengeltop is het meer
It's okay 2 pay
frank Gruiter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13-11-2013 08:26

13-11-2013 14:04

Ik snap ook nooit zo goed waarom die vis als een gek het net in moet als hij voor de kant is.
Vis zelf met kleine haken, en zeker dichter bij de kant sta ik gewoon lekker relaxt te drillen, zeer zeker niet te harken alsof mijn leven er vanaf hangt.
Zeker met een maatje 8 en relaxt drillen moet je echt je uiterste best doen om de bekken te beschadigen.
Het is 9 van de 10 keer pure onkunde, meer niet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2013 14:11

Volgens mij is de bewering dat een zwaardere hengel niet zondermeer veroorzaker is van extra bekschade. Argument is dat door de omgekeerde hefboomwerking het slechts lijkt alsof je meer kracht zet. Doordat de lichte parabolische hengel meer doorbuigt wordt de hefboom eerder korter en kun je daardoor effectief meer kracht zetten met minder inspanning. In de praktijk lijkt dit bevestigd te worden door de geringe verschillen die je met een unster meet tussen verschillende hengels.

Zwaardere hengels zijn niet veel beter of slechter dan lichtere hengels. De sleurder die het handvat vasthoudt is van grotere invloed,

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2013 15:11

Ik snap ook nooit zo goed waarom die vis als een gek het net in moet als hij voor de kant is.
Vis zelf met kleine haken, en zeker dichter bij de kant sta ik gewoon lekker relaxt te drillen, zeer zeker niet te harken alsof mijn leven er vanaf hangt. Zeker met een maatje 8 en relaxt drillen moet je echt je uiterste best doen om de bekken te beschadigen. Het is 9 van de 10 keer pure onkunde, meer niet.


Yep!

A) Je moet met een zwaardere/hardere hengel (helemaal met kleine haakjes) helaas meer zelf compenseren en het drilt al lastiger met die hogere armdruk. Kijk eens naar die Korda filmpjes en je ziet daadwerkelijk hoe belabberd bijvoorbeeld die DF stokken drillen. Ik noem dat eigenlijk ook geen drillen. Geef mij maar wat lichters.

B) Overigens worden de hengels niet maximum belast (90 graden) in dat geposte filmpje. Of de top of de gehele hengel die 90 graden kan maken is behoorlijk van belang voor de manier van drillen!

C) Onder de hengeltop is er ongeacht type hengel meer druk op de haak, dat wordt hier ook door niemand ontkent. Maar met welke hengel je deze druk makkelijker kan geven of opvangen zonder zelf meer of minder via armkracht en armbeweging te compenseren is de andere kant van het verhaal. Zie A...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).