Beschadigen aan karperbek


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2013 10:08

Ik vis met een big pit zonder baitrunner slip en kan die op gevoel afstellen.

De mechanica leert dat bij de omgekeerde hefboom de karper in het voordeel is. We oefenen dus minder kracht uit dan we denken. Maar dat voordeel van de karper wordt volgens mij wel minder als zijn afstand afneemt. In andere woorden, de effectieve kracht op de karper wordt groter. Althans, als ik het hefboomsommetje goed interpreteer. Dus ik lijk het niet 100% met je eens te zijn.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-11-2013 10:20

Oh en nog iets: Waarom zou je in godesnaam aan je slip moeten zitten te kloten met Karpervissen? De winkelier had gewoon gelijk. Met een nette hengel+lijn+molen hoef je niet te friemelen aan je slip. Maar al te vaak lees je idiotie als slip dichtdraaien bij obstakels.


Ik vis regelmatig met bijna dichte slip nabij obstakels. Ik zit op handbereik van de hengels en pak de hengel met de hand op de spoel. De initiële dril verloopt hard en het is die eerste 30 sec. vaak geven en nemen puur op de hengel, m'n armen en de bijkomende rek in de 30 meter nylon lijn die uitstaat.

Is de vis bij het obstakel weg en het eerste gevaar geweken, dan gaat de slip wat klikjes losser omdat de vis nu simpelweg dichterbij is en er minder rek over de meters lijn valt te halen.

Komt de vis in de buurt van m'n hengeltop, dan ga ik echt niet risico vol proberen om het beest te stoppen door alleen m'n hengel te laten buigen en deze met m'n arm mee te geven en de druk verder op de haak te laten komen. Dus slip nog iets verder open, want er is zwem ruimtegenoeg...

Het ging hier toch over hoe beschadigingen te voorkomen!?

Overigens gaat de slip nooit los en 2.5lb progressief buigende hengel die ik op die stek gebruik kromt tijdens de eindfase nog steeds aardig rond tot in het 1e hengeldeel (startoog gedeelte) of wordt bij noodzaak in lengte mee naar de vis gewezen. De vingerrem komt dan soms ook in actie.

Bij het penvissen sla ik aan met hand op de spoel omdat de vis moet kunnen vluchten op die paar meter lijn (indien mogelijk) en een redelijk licht ingestelde slip, waarbij de 1.5lb hengel alsnog rond gaat. Wederom de vingerrem, maar tegenovergesteld aan afstand vissen stel ik hier de slip naarmate vermoeidheid bij de vis toeslaat, juist in stapjes wat zwaarder af :wink:

Volgens mij staat alles wel vermeld in een eerder topic afgelopen jaar over het overbrengen van kracht met diverse type hengels, dus we vervallen hier aardig in herhaling...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 10:22

Kees Ouwehand schreef:Ik vis met een big pit zonder baitrunner slip en kan die op gevoel afstellen.

De mechanica leert dat bij de omgekeerde hefboom de karper in het voordeel is. We oefenen dus minder kracht uit dan we denken. Maar dat voordeel van de karper wordt volgens mij wel minder als zijn afstand afneemt. In andere woorden, de effectieve kracht op de karper wordt groter. Althans, als ik het hefboomsommetje goed interpreteer. Dus ik lijk het niet 100% met je eens te zijn.


De hefboom blijft het scharnierpunt in je hand tot het topje van de hengel, dus het wordt niet beter.

Daarnaast, met kortere afstanden zijn er weer andere factoren die in het voordeel van de vis spelen. Korte runs hebben bij weinig lijn veel meer effect op de hoek dan op langere afstand. Daarnaast zal je onder de top bijna altijd minder kracht zetten omdat je met heel veel dingen bezig bent (iets menselijks als de karper bekijken, netje pakken, sturen etc.). En de hoek die je maakt met de hengel wordt zeker op het einde erg rottig.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2013 10:35

Als je hier vertelt dat je tijdens de dril totaal van je slip afblijft, dan heb je het niet echt begrepen...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-11-2013 10:44

ik heb de slip altijd zo los staan dat ook de kleinere vissen een spurt kunnen nemen als ze ervandoor gaan.ik zet de haak middels vinger op de slip te zetten.
tijdens de drill voel ik aan hoe groot/sterk de vis zo een beetje is en pas ik de slip daarop aan.
wanneer voor de kant zet ik de slip losser zodat er niet teveel druk onstaat en de vis nog steeds de ruimte heeft om een spurt te nemen indien nodig.

dit gaat altijd goed en ondervind weinig problemen op deze manier.wanneer de vis bovenkomt zorg ik dat hij/zij geen duik meer kan nemen door hem boven te houden en schep ik de vis.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-11-2013 10:54

Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2013 11:25

Jan Swart schreef:De hefboom blijft het scharnierpunt in je hand tot het topje van de hengel, dus het wordt niet beter.

Daarnaast, met kortere afstanden zijn er weer andere factoren die in het voordeel van de vis spelen. Korte runs hebben bij weinig lijn veel meer effect op de hoek dan op langere afstand. Daarnaast zal je onder de top bijna altijd minder kracht zetten omdat je met heel veel dingen bezig bent (iets menselijks als de karper bekijken, netje pakken, sturen etc.). En de hoek die je maakt met de hengel wordt zeker op het einde erg rottig.


Jan,

Als mijn onderarm en hengel links is, dan is de lijn en karper toch rechts? Mee eens dat links hetzelfde blijft voor mij, maar rechts voor de karper veranderd er mijn inziens wel iets als de arm (lijn) korter wordt.

(kracht x arm)links = (kracht x arm)rechts

Wat ik beweer is dat je hierop moet anticiperen. Dat kan door je slip losser te zetten. Als je dat altijd doet wordt het al snel routine waarbij je precies kan voelen hoeveel je moet geven. Je kunt op nog meer manieren anticiperen. Ook tegelijk toepassen. het een sluit dus het ander niet uit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-11-2013 13:09

de haakdruk blijft gelijk sorry alleen mijn arm wordt sneller moe

@Peter je begon er zelf mee. Wat is dan voordeel van backwinding?


Jan,

Nu verschillende keren gedaan met 10 hengels. Een hele Carp jeugd laten raden hoe hard ze konden trekken.

Enige waar wat verschil in zit is nylon en gevlochten spul.

Met flinke lijn uit zeg 15 meter en meer moet ik heel hard trekken om met de HENGEL 2 kilo te trekken. Dus niet de hengel naar het punt wijzen zo hard mogelijk trekken en dan de hengel voorzichtig heffen. Nee hengel over de schouder.

Onder de top met 5 meter uit wordt dat al snel het dubbele. Tevens komt de slip later op gang ik vermoed door de wrijving in de ogen.
It's okay 2 pay
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 13:44

Kees Verheij schreef:Als je hier vertelt dat je tijdens de dril totaal van je slip afblijft, dan heb je het niet echt begrepen...


Ik wil je dat nog wel een keer vertellen hoor: Tijdens de dril hoef je niet met de slip te friemelen. De enige reden dat je een slip hebt is om te zorgen dat je materiaal niet breekt.

De veelgehoorde stelling dat je een slip hebt om de vis uit te putten is daarom onnauwkeurig. Ook als de vis niet door de slip gaat ben je hem aan het drillen en uitputten.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-11-2013 13:53

Ik was erg stellig, maar ik blijf erbij: in de overgrote meerderheid van de gevallen moet je van de slip afblijven.


Moet..? Je klinkt als Lont! Wat jij vindt kun je misschien beter naar de politie brengen. Kom je toch weer bij Kees uit :wink:

Met onderstaande ben ik het overigens geheel eens...

http://www.rodvisions.nl/pdf/hefbomen%2 ... engels.pdf

De enige reden dat je een slip hebt is om te zorgen dat je materiaal niet breekt.


Ik maak me meer druk om die haak in die bek, zouden er meer MOETEN (als ik ook ff mag) doen!

Ook als de vis niet door de slip gaat ben je hem aan het drillen en uitputten.


Met meer kracht pieken op de haak, dan met het gebruik van de slip naast gebruik van hengel, nylon en armen!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

11-11-2013 14:29

Zie je wel !!!

Een zachte 13 ft 2,5/2,75 lbs stok
Nylon met enige rek
Geen dyneema/gevlochten draad
Kortstelige haak
gezond verstand
En je slip uittrekken :lol:

CN
Unicorn Carp Fisching
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 15:20

Cor Nannings schreef:En je slip uittrekken


Dan krijg je schade aan de retina's van de karper en je vismaat :lol:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-11-2013 16:57

Ik wil je dat nog wel een keer vertellen hoor: Tijdens de dril hoef je niet met de slip te friemelen. De enige reden dat je een slip hebt is om te zorgen dat je materiaal niet breekt.

De veelgehoorde stelling dat je een slip hebt om de vis uit te putten is daarom onnauwkeurig. Ook als de vis niet door de slip gaat ben je hem aan het drillen en uitputten.


Vis dichterbij, ik trek met even veel kracht als op afstand, toch meer druk op de haak. Zelf gemeten op een veldje met een unster, kan geen natuurkundige wet tegenop. Doe mij dan toch maar een iets lichter afgestelde slip en een iets minder kromme hengel, wanneer de vis onder de top zwemt.

2 Lbs. hengel van 3.60 meter of 2.75 Lbs. hengel van 3.60 meter, op afstand en onder de top heb je dezelfde haakdruk. Dempt wellicht wat anders, maar verder niks. Veldje, unster en betrouwbare vismaat. Kun je alle berekeningen achterwege laten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2013 19:05

Waarschijnlijk nog niet in Canada gevist, of een onder de top wegspurtende graskarper van 1 meter plus meegemaakt waarschijnlijk. Slip nog net zo vast als op 100 meter afstand levert gegarandeerd op dat er iets stuk gaat: Je lijn of haak, de hengel, of ergo het gezicht van de karper.

Even nadenken voordat je zoiets, al dan niet om te trollen, hier op het board kwakt. En ben je echt deze mening toegedaan: Prutser! :P

8)

O, je had die slip op die grote afstand al erg los staan en regelt alles met het vingertje? Maak je toch niet optimaal gebruik van de voordelen die een slip biedt.

Enne Cor: Koest, af en terug in je rukbunker! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 19:28

Kees Verheij schreef:Even nadenken voordat je zoiets, al dan niet om te trollen, hier op het board kwakt. En ben je echt deze mening toegedaan: Prutser! :P

Het is werkelijk ongelovelijk dat kunstaasvissers nog snoek weten te vangen met worpjes van 10 meter en met een snoekschot van 60 km+. Ik neem aan dat in die fractie van een seconde de kunstaasvisser met bovenmenselijke snelheid even zijn slip los en vast draait :lol:

Oh wacht... hmm.. nee.... dat is eigenlijk onmogelijk. Eigenlijk vangen ze die snoeken op vaak licht materiaal, kort onder top en kunnen ze de slip niet bijstellen. Jammer Kees, je verhaal loopt een beetje snoeihard dood op de vis met het snelste schot in de Vaderlandse visserij.

Deze "prutser" groet u met een vriendelijke lach :wink:
Laatst gewijzigd door Jan Swart op 11-11-2013 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2013 19:32

Wil je nou echt een snoek gaan vergelijken met een karper? Snoek gaat springen als je slip te zwaar staat. Bek gaat ook niet stuk. Lach maar, je bent een voorbeeld voor de jeugdige lezer. NOT!

Afstand - ruimte - rek op je lijn? Ach, laat maar. Toch niet te overtuigen. Hoop de anderen wel trouwens.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 19:38

Kees Verheij schreef:Wil je nou echt een snoek gaan vergelijken met een karper? Snoek gaat springen als je slip te zwaar staat. Bek gaat ook niet stuk. Lach maar, je bent een voorbeeld voor de jeugdige lezer. NOT!


1. Qua schot is een snoek veel sneller
2. Je vangt hem vaak kort onder de top.

Dus jouw bewering dat alles gegarandeert kapot gaat is op zijn zachts gezegd niet strokend met de realiteit.

Afstand - ruimte - rek op je lijn? Ach, laat maar. Toch niet te overtuigen. Hoop de anderen wel trouwens.


Ik heb bewijs aan mijn zijde en verlaag me niet tot uitschelden. Ik ben benieuwd wat in deze stand houdt :lol:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2013 19:43

Lach jij maar, dat doen die karpers ook breeduit, zonder mondhoeken. :cry:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 19:52

Kees Verheij schreef:Lach jij maar, dat doen die karpers ook breeduit, zonder mondhoeken. :cry:


Gezien ik met nylon vis en met lichte hengels denk ik dat het wel meevalt Kees. Maar goed, jij beschuldigt me van verwonden van vis. Kan er nog wel bij ;)

Ik wou dat je nadacht dat de hefboomwerking onweerlegbaar is en dat een spurtende karper onder de top toch echt minder hard gaat dan het eerste schot van een metersnoek onder de top. Oftewel, materiaal gaat niet zomaar kapot en zoveel kracht zet je niet met dat moderne harde materiaal.

Er is verdomd veel te zeggen om hard af te drillen in plaats van de karper te laten rondzwemmen onder de top met een gierende slip. Die gevlochten lijn gaat dan zeker niet helpen. Ik denk dat als gevlochten draad pijn doet aan de hand (vandaar reel vissers met een handschoen) daar het probleem zit. En nee, ik heb daar geen bewijs voor, dat heb ik al eerder gezegd.

Maar wat wel erg frappant is is dat de papegaaien bekken toch wel opgang deden met de komst van gevlochten draad. Zoals ik zeg, als een reel al met een handschoen wordt bedient is het toch wel dubieus hoe dat in een Karperbek eraan toe gaat.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2013 19:58

Jawel Jan, lichte hengels, nylon en een slip die al niet zo heel strak staat. Maar het leeuwendeel vist met bonestaken en zware lijnen, vaak ook gevlochten. Die moet je niet vertellen dat ze onder het kantje die slip strak moeten hebben staan, toch? Laat ze 'm maar lekker los zetten in de eindfase.

BTW ik beschuldig jou nergens van, maar schets alleen de gang van zaken in het algemeen als iedereen jouw tip opvolgt.

NB dat quoten van een bovenstaand bericht is nergens voor nodig heur!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 20:14

Ja, dat quoten is een slechte gewoonte, je wordt er terecht al op gewezen op meerdere fora. :oops:

Kees, voordat we verder gaan. Ik ben fel en posts komen nooit zo genuanceerd over als ze zijn. Niet bij mij en niet bij jou.

Maar dan, ik weet het gewoon niet of slip losser een goed idee is. Als je al ziet dat de haakdruk zo laag is en er toch papagaaien ontstaan, is het dan niet eens tijd om juist meer haakdruk aan te raden?

Nogmaals, ik weet niet of gevlochten lijn het probleem is, maar ik vind het wel heel erg plausibel.

De hamvraag is, wat is beter:

1. Strak afdrillen met veel druk.
2. De karper minder hard te drillen

In geval 1 is er meer spanning op de lijn maar is de dril kort en verwacht ik minder heen en weer gehannes.

In geval 2 is de lijnspanning lager maar is er langer contact en gaat de lijn makkelijker heen en weer in de bek.

Ik ben een voorstander om harder te drillen, maar als er enig bewijs is dat dat het erger maakt zal ik direct een voorstander zijn van minder haakdruk. In ieder geval was dit probleem niet zo prominent in het glas tijdperk (bewijs? heb ik niet, ik wordt hierop graag gecorrigeerd), dus kracht an sich is waarschijnlijk niet het probleem.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-11-2013 20:55

Snelheid en kracht zijn 2 verschillende zaken Jan. Veell snoeken gevangen. Veel grote ook. Grote snoek vecht anders dan kleine snoek. Minder onvoorspelbaar.

Niet te vergelijken met karper qua dril.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-11-2013 21:15

Waar praten we over, wat voor de een hard drillen is kan voor de ander weer heeeeel anders liggen. Kom in hoofdzaak enkel bij beginnende karpervissers als jeugd en bij Engelse maar dat wist ook Klaas al in het algemeen die fouten tegen.

Het verschil in kracht van een schub of spiegelkarper op de verschillende wateren en voor Kees Canada natuurlijk. Kijk ik naar de films van die mannen dat zijn het hier maar oude z........ Ga er vanuit dat de meeste die hier aan de discussie meedoen doorgewinterde karpervissers zijn. Met een schat aan dril ervaring of heb ik het mis??????

Groetjes,
Peter
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 21:48

Mart Honen schreef:Snelheid en kracht zijn 2 verschillende zaken Jan. Veell snoeken gevangen. Veel grote ook. Grote snoek vecht anders dan kleine snoek. Minder onvoorspelbaar.

Niet te vergelijken met karper qua dril.


Een snoek is een eitje, zeker een grote snoek. Maar mijn punt is dat als een stugge dropshothengel het eerste snoekschot houdt zonder lijn, molen of hengel breuk een karper onder de top ook moet lukken zonder met de slip te friemelen. Immers dat eerste snoekschot vraagt nog veel meer van de eerste reactie van je materiaal dan een karper.

Dat een karper het veel langer uithoudt en veel zwaarder kan zijn is uiteraard niet te ontkennen, maar in deze even niet relevant. We hebben het puur over het verhaal dat een karper onder de top onherroepelijk de boel stuk zou trekken als je slip normaal staat afgesteld.

Kijk, ik snap dat ik hier iets heel erg controversieels heb gezegd, maar ik blijf erbij: je hoeft niet met je slip te spelen bij het drillen van een karper. Kees is het met me oneens, maar ik vind een deel van de argumentatie niet heel sterk. Materiaal schade lijkt vreemd als je ziet dat het eerste snoekschot niet alleen nog harder is maar ook heel vaak met erg weinig uitstaande lijn gebeurd.

Wat dus de discussie blijft : is het beter voor een karper bek om hard of zacht te drillen? Omdat je met modern materiaal vrijwel altijd zachter drilt dan met ouder (soepeler) materiaal en de komst van papagaaien toch parallel lijkt te lopen met de overstap naar stugger materiaal en gevlochten lijnen betwijfel ik heel erg of het los zetten van je slip een karper bek spaart. Dat lijkt niet te stroken met de realiteit dat er sowieso niet zo hard gedrilt kan worden. Ik opper dus het omgekeerde; hard afdrillen, liefst met iets meer lijn (hengel hoog, stapje naar achteren).

Of rigoreus kappen met dat gevlochten spul....
Jan Swart
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-10-2013 08:12
Locatie: Amsterdam Zuid-Oost

11-11-2013 21:58

pj otte schreef:Ga er vanuit dat de meeste die hier aan de discussie meedoen doorgewinterde karpervissers zijn. Met een schat aan dril ervaring of heb ik het mis?


Als ik zie dat er nog steeds met heel zwaar materiaal wordt gevist met elke keer weer de argumentatie dat je daarmee grotere karpers kan afstoppen vrees ik toch dat ondanks de vele ervaring teveel mensen de mechanica achter het karpervissen niet kennen.

Zo is er hier ook ergens het fraaie verhaal van een man die twee Hardy's (niet eens zo bijzonder lichte) in Frankrijk brak op een "dolle veertiger" en daarom met zwaar materiaal vist. Dat is flauwekul (sowieso is hengels breken in een dril redlijk stupide) omdat je met dat glas veel meer druk kan zetten., maar het forum staat toch echt vol met dat soort meningen.

Ik ben heus geen ultralicht fanaat, maar al die 2.5+ ponds stokken zijn contraproductief als het gaat om strak drillen. De kracht die je van jezelf vraagt is niet op te brengen (ik ben echt geen watje). Dus waarom niet beginnende vissers uitleggen dat je beter licht en soepel kan pakken en dat je dan veel beter de vis kan sturen, waardoor je minder verspeelt en minder vis verloedert.

Ik vind het prachtig dat we allemaal onthaakmatten hebben en safety systemen, maar aan de andere kant is er nauwelijks iemand die waarschuwt dat je met een stugge stok juist geen karper meer kan stoppen. Vrijwel iedereen denkt "Ah meer arbeid, dus ik kan harder drillen".