Deze tijd van het jaar nog op kanaal gaan beginnen?


Plaats reactie
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

07-11-2013 14:47

Hallo karpervissers,

Ik ben van plan om het najaar, late najaar en winter een beetje door te gaan met karpervissen. Dan niet zozeer nachtjes, maar vooral 's ochtensvroeg en dan sessies van een uurtje of 5 pakken.

Nu vroeg ik me af of het voor deze tijd van het jaar nog zin heeft om op, (een nog niet eerder door mij bevist) kanaal te gaan beginnen met een stek aanleggen en deze het najaar bij te gaan houden.

Het betreft een lang kanaal zonder scheepvaart, licht stromend door stuwen her en der. Ik heb een stek uitgepeild rondom peilers van een viaduct. Er zwemt karper, gok dat het bestand niet heel groot is. Maar wat ik me dus afvraag, heeft het nog zin om nu in november nog te gaan beginnen op een dergelijk kanaal? Of is dit zinloos en kan ik beter wachten tot in het voorjaar?

Graag jullie reacties m.b.t. jaargetijde.

Groetjes JanWillem
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-11-2013 14:55

Instant vissen met blikmais. Uurtje tevoren twee a drie handjes te water.

Zeker bij bruggen hoef je niets te onderhouden, het helpt wel maar kan ook in je nadeel werken. De vissen worden lui en gaan azen wanneer het hen uitkomt.

Doe je uurtje van te voeren op een aantal plekjes een handje of wat blikmais weet je het snel genoeg ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-11-2013 09:48

Mijn ervaring is idem dito, al moet ik zeggen dat ik nog maar weinig voorvoer en veel meer instant vis.
Leer wel de bodem kennen, is cruciaal. Het heeft wel zin omte voorvoeren, geloof me, maar ik woon niet in de buurt van een kanaal, dichtste is 25-30 km.

Deze jaargetijden (herfst, winter en voorjaar) zit ik vaak rond het middag uur. Een uur van te voren en een uur erna in de winter, maar in herfst en voorjaar twee/drie uren vooraf en achteraf. hoe kouder, hoe korter ik zit. Heeft misschien met mij te maken:)
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

11-11-2013 11:58

Bedankt voor de reacties mannen. Wel twee uiteenlopende reacties, maar ik kan er wel wat mee.

Afgelopen zaterdag al een paar uurtjes instant met blikmais gezeten, helaas zonder succes. Maar ik zet door!

Groet JanWillem
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-11-2013 12:33

Uiteenlopend? Valt wel mee, ik vis alleen kort (net als jij) en rond het middaguur. Rond dat uur is de zon op zijn hoogst, en is de vis vaak aktiever, maar dat verschilt per kanaal/stek.
Denk aan diepe stukken (havens, plekken waar boten draaien, dukdalven, (warme) inlaten, die hebben allemaal invloed op o.a. aasgedrag.
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

11-11-2013 15:05

Ik doelde daarbij vooral op het wel/niet voorvoeren.

Maar ben blij met elk advies. Ik was juist in de veronderstelling dat ik meer kans zou maken in de vroege ochtenduurtjes, maar jouw tip, van wanneer de zon het warmst is, ga ik ook zeker meenemen!

Thanks!
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

11-11-2013 15:22

Het water is nog warm genoeg om te voeren op het kanaal.
Maar het wordt nu wel snel minder. Ik vis in de winter ook graag door op het kanaal. De vis moet hier blijven zwemmen en dus zullen ze ook wel wat blijven eten.

Het kanaal waar ik vis is een zijkanaal van een groot scheepvaart kanaal. Mais is hier kansloos. Te licht. Boilies kussentjes/driehoekjes die doen het goed. Pas alleen wel een beetje je bol aan. I.v.m. verzadigend en uitlekken van flavours.
(of koop een aangepaste bol) met een stinkende hookbait.

Succes. Zomer-lente-herfst-winter. Het kanaal blijft magistraal.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-11-2013 16:07

Patric Schipper schreef: Mais is hier kansloos.


.


En waarom dan? Scheepvaart? Denk jij dat de bodem een biljartlaken is? Ik praat ook over een scheepvaartkanaal met zo een 12-20 beunschepen per dag tot 70x7,50.

Kanaal heeft een diepte van 3,60 meter tot 4 meter.

Juist de dagen dat de scheepvaart het hardste liep, deed de vis dat ook. De rustige weekenden waren veel minder.

Blikmais, onderschat en onterecht blijkbaar ;)

Ik heb boilies en mais tegen elkaar weggevist en mits ik met de penstok op pad ga ALTIJD in het voordeel. Snel wat uurtjes meepakken, hier op het kanaal was het vaak tegen donker het beste vissen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-11-2013 09:43

De stek waar ik vis is het i.m.o. gewoon kansloos. Ik verneem dat de voerstek zich dusdanig ver verplaatst dat ik er geen vertrouwen meer in heb. Er zit een sloot vlakbij waar veel trek en stuw in zit bij groot scheepvaart op het verderop liggend kanaal.
Ik spreek bij mijn stek dus uit mijn ervaring! En schiet niet zomaar wat losse flodders.
Dat jij een andere ervaring hebt op jou stekken zal best.

Uit mijn verhaal kan de TS leren ook naar de stroming te kijken van het water en de vorm/gewicht van zijn aas.
Misschien kan hij er wat mee en misschien een ander ook. Dit is iig mijn kijk op de visserij wat betreft mijn kanaalstek.

Ik wil de kracht van het gouden goedje niet wegblazen. Want het scoort op andere stekken (stille kanalen bij mij) zeer goed. Ook tijgernootjes btw.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-11-2013 10:06

Klopt als een bus. Alleen is de stroming bij de bodem vaak niet zo heftig als midden in het water. Kijk maar naar de rivier bijvoorbeeld. Dit geldt ook voor bij scheepvaart, afstand tussen het schip en de bodem is daarvoor cruciaal.

Al denk ik dat een voerplekje minder verplaatst dan wordt aangenomen. Testjes in de kanten hebben dat vaak genoeg uitgewezen. Zoek je met een peilhengel een stukje geribbelde bodem dan kan het vaak helemaal niet stuk meer.

Ik vermeldde er ook expliciet bij: Uurtje van te voren een tweetal handjes, dat op meerdere verschillende plekken bij één brug bijvoorbeeld. Elk stekje een kwartiertje afvissen. Zodoende krijg je snel inzicht over waar de vis hangt en hier is dat vaak op wat ondieper water verder van de kant. Op kanalen met veel scheepvaart bevinden zich links en rechts van palen of funderingen ook wat slijtgeultjes. Onderschat die ook niet ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2013 10:27

Bij gebrek aan een thermometer is onderstaande ook 'n erg handige raadgever mocht je op wat grotere waterwegen willen gaan vissen en voeren;

http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w ... eload=true
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie