Welke handgreep voorkeur:full kurk of full hypalon?


Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

29-10-2013 21:05

Beste mede vissers,
Ben van plan een set van mijn hengels te laten herbouwen , twijfel enkel nog over het greep materiaal. :roll:
Full hypalon vind ik wel goed maar ik vind kurk mooier ogen,maar heb nog geen ervaring met kurk.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee,is kurk goed te onderhouden,word deze niet vlug vuil tegenover hypalon ?
Alvast op voorhand al bedankt voor jullie reacties hierop! :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Casper timmermans
Berichten: 24
Lid geworden op: 17-05-2013 18:23

29-10-2013 21:12

Kurk is inderdaad veel mooier en nog (redelijk) goed te onderhouden
het word wel snel vuil en donkerder maar dat kan je oplossen met een 400-800 schuurpapiertje.

welke hypalon heb je het over de meer glas/carbon versie
of de zachte rubber-achtige?...

het fijne van hypalon is dat als het de zachte is dan gaat het een beetje na je hand toe staan.

maar zoals altijd.
alles heeft voor en nadelen.

casper.
Superiorbaits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-10-2013 00:06

Als je voor duurzaam kiest neem dan geen kurk , daar tegenover is kurt wel erg mooi !
Hypalon is wat makkelijker schoon te houden maar oogt zo goedkoop .
Geef je hengels een mooi kurken handvat als je gewoon zuinig op je hengels bent .
Succes met je keuze .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-10-2013 06:38

Kurk oogt sjieker, hypalon leuk, handig, maar niet mijn ding.
Ik heb slechts enkele hengels met hypalon. Kurk bevalt me het best.

Wie zuinig is met z'n spullen kan best voor kurk kiezen, mijn 30 jaar oude B&W zien er nog top uit!
Klein onderhoud doet wonderen.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-10-2013 06:40

Ben voorstander van kurk,heb het niet zo voor de kunststof handgrepen.
Is alleen maar een gevoelsoogpunt,kan het niet onderbouwen.
Wanneer hier de hengels in de winter weggelegd worden word de kurk lichtjes opgeschuurd en ingeolied,blijft ie mooi.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

30-10-2013 18:27

Beste,
Alvast bedankt voor de reacties,zou ze laten herbouwen bij Rodvisions,denk dat hun hypalon de zachte is.
Vind kurk ook veel mooier ogen en hypalon ziet er inderdaad goedkoper uit.
Heb al meerdere malen voorgehad dat ik een run krijg wanneer ik juist met mijn handen mijn spodmix aan het aanmaken ben...dus met de handen vol smurrie de hengel oppakken..., bij hypalon gewoon met wat water en een vod af te wrijven....is dit bij kurk ook het geval of heeft men dan direkt plekken(mijn spodmix is rood) :roll:
Ik weet dat het nog steeds over een gebruiksvoorwerp gaat en dat mijn vraag misschien nogal stom overkomt...maar ik ben echt een freak op mijn materiaal!
Alle meningen hierover zijn meer dan welkom. :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-10-2013 20:35

Weet je kurk blijft kurk , vies zal het zeker worden .
Eind van elke sessie ff afspoelen verkomt meeste troep .
Eind van het jaar ff licht opschuren en hij is weer als nieuw .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

31-10-2013 09:43

Kurk is wat meer onderhoud maar oogt zeker mooier en ligt ook wat lekkerder in de hand, mist je schonen handen hebt :P

let alleen wel dat je het goed onderhoud en in olied en dergelijke en let op dat er geen muizen in de buurt van je hengels kunnen komen, want zo zijn mijn hengels in 1 nacht kapot geknaagd..

heb nu dus geen kurk meer maar heel subtiel wat dun foam ;)

succes.

en laat maar wat zien als het klaar is..
Oja joh!!!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

31-10-2013 11:16

KURK in olien?? Dacht het niet!! Kurk moet ademen!

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar kurk :wink:
Onderhoud wazz dah? Regen wast het schoon, of anders een fijn schuurpapiertje.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

31-10-2013 19:13

Beste,
heb hier al van mensen te lezen gekregen dat de een zijn kurk in olied en de andere weer dan niet!? :roll:
Heb tot nu toe nog geen enkele ervaring met kurk...dus wat doe ik nu het beste? :roll:
Hoor het graag van jullie! :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2013 19:18

Geen olie, vet of was! Droge kurk voor een goede grip onder alle omstandigheden.

Je kunt kurk trouwens gewoon onderhouden met een beetje afwasmiddel en kunstof Scotchbrite sponsje. Alleen voorzichtig met heel fijn schuurpapier als het echt niet meer schoon te krijgen is. Kurk is trouwens ook nog makkelijker onzichtbaar te repareren dan kunststof. Als je zoekt vind je hier wel wat tips.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-10-2013 19:47

Licht insmeren met vaseline is wel degelijk goed voor kurk...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2013 20:23

Goed voor het kurk? Hoezo, de kurk zelf neemt het niet op.

Alleen na een grote schoonmaakbeurt wel eens aanbevolen. Vaseline daarna weer heel goed afwrijven. Het idee is dat de vaseline die dan nog in de poriën achterblijft het schoonmaken makkelijker maakt. Mijn inziens is het nergens voor nodig en houdt de vaseline bovendien ook vuil vast.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-10-2013 20:39

Na het schoonmaken het kurk licht inwrijven met vaseline. Uiteindelijk trekt het iets in het kurk en zorgt ervoor dat vuile zich minder hecht. En ja het werkt, ik spreek uit ervaring
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-11-2013 00:09

Zie het als wax op je auto , vuil komt in/op de wax en je auto blijft krasvrij .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-11-2013 07:20

Joepie, lekker glad ook. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-11-2013 07:51

Niet te dik dan, krijg je echt een werphengel :)
Ach man..Ga toch vissen !!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-11-2013 08:26

Kees
Kan merken dat je hier geen ervaring mee hebt. Je handgrepen worden niet glad en ook niet vettig
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-11-2013 09:15

let op dat er geen muizen in de buurt van je hengels kunnen komen, want zo zijn mijn hengels in 1 nacht kapot geknaagd..


Hier, dag dure feeder (grip) :o

Misschien dat muizen de kurken grip met vaseline minder lekker vinden dan olie :wink:

Maar hier wordt echt hoogstens eens per jaar een sopje gebruikt op het kurk wat ik heb (roofvis, barbeel/karper en feeder hengels). Vuil in de vorm van vis en voer resten gaan er met de natte visdoek aan de waterkant vanaf. Ik zie het donkerder worden trouwens als patina op een wat ouder metalen gebruiksvoorwerp.

Onderhoud is een goede zaak, maar met showroomvissen heb ik weinig mee...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-11-2013 09:48

Marco Mostard schreef:Hier, dag dure feeder (grip) :o



ik had ook notenolie gebruikt marco :P...

maar vaseline dat kan ook ja, maar goed heb er nu niks meer aan heb nu subtiel wat foam gebruikt ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-11-2013 09:57

Haha die Martijn, ik gebruik overal vaseline voor. :D Ik zal het zo zeggen, je mag blij zijn dat vaseline er snel af is. Gebruik je wat hardnekkiger spul, dan wordt het vervelend. Dat laatste over het vergelijk met autowas.

Vaseline is niet nodig, maar je doet maar wat je wil. Iedereen heeft zijn dingetje. Gebruik je wax, dan verklaar ik je voor gek.

Notenolie is om smaakvolle gerechten te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-11-2013 10:30

ik had ook notenolie gebruikt marco :P


Laat ik dat er nu eerst als foutief voorbeeld in m'n post hebben geschreven (begrijpen ze toch wel, delete) hahaha. Ik heb zelf tijdens m'n diensttijd lekker snugger slaolie gebruikt om m'n legerkisten te laten glanzen (wapenolie leek me zeker niet goed voor m'n voeten), tot ik een paar tijdelijk niet droeg en er schimmel op kwam :D ...

Overigens schreef Dhr Lont iets van twee componentenlijn en kurkpoeder om zaken mogelijk te herstellen. Dus DIY winkel, viszaak of modelbouwshop. Gelijk makkelijk om wat langzaam zinkende bollen met wat extra binder en uitharder te maken :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-11-2013 13:35

Kees Ouwehand schreef:
Notenolie is om smaakvolle gerechten te maken.

Groet, Kees


of om smaakvolle vissen te vangen :P

maar goed kurk is gewoon heel aantrekkelijk voor knaagbeestjes, dus als je voor kurk gaat let er op en houdt het netjes bij. het is wat meer werk maar uit eindelijk wel mooier, maar goed het gaat mij niet om het mooie het gaat mij erom, om vissies te vangen..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-11-2013 13:50

Enige voordeel van kurk, is dat het beter te herstellen is dan kunststof. Sommigen vinden het mooier, daar heb ik gelukkig geen last van. Voor mij is een hengel een gebruiksvoorwerp, functionaliteit voor alles. Neemt niet weg dat ik wel van een mooie hengel hou, maar de schoonheid zit ‘m voor mij in de functionaliteit. Oftewel schoonheid en functionaliteit zijn één. Ik ga de hengels die me het meest bevallen ook steeds mooier vinden, naarmate ik ze langer heb. Zo kocht ik ooit 3 Shimano Speedmaster karperhengels. Leken me zeer geschikt voor mijn visserij en dat waren ze ook. Maar de futuristisch ogende grip (zo’n carbon-achtige met gaten erin) vond ik niet bepaald mooi, de hengel in z’n geheel is ook niet echt een toonbeeld van wat een mooie hengel zou kunnen zijn. Na jaren trouwe dienst zou ik ze echter niet meer willen missen, zijn zowat de mooiste stokken die ik heb. Al zijn m’n bordeauxrode strandstokken (Shimano Antares) ook heel mooi. En dat vond ik bij aanschaf absoluut niet, maar het waren destijds de beste hengels (naar mijn maatstaven) die er binnen mijn budget te krijgen waren. Lijkt wel of ze elke keer dat ze op m’n driepoot staan mooier worden.

Kunststof oogt goedkoper? Ik betaal geen cent extra voor iets dat qua functionaliteit niks toevoegt. Ik zou kiezen voor de optie die het meest functioneel is. Bij gelijkspel zou ik de prijs de doorslag laten geven.

Godzijdank zijn er nog duizend-en-één andere meningen, dus doe wat je het best lijkt!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-11-2013 18:30

R de Winter schreef:maar goed kurk is gewoon heel aantrekkelijk voor knaagbeestjes, dus als je voor kurk gaat let er op en houdt het netjes bij. het is wat meer werk maar uit eindelijk wel mooier, maar goed het gaat mij niet om het mooie het gaat mij erom, om vissies te vangen..


Die ratten zijn niet kieskeurig en eten ook plastic. Zo hebben ze bijvoorbeeld van mij het handvat schoon opgegeten van een metalen werppijp.

Als functionaliteit voorop gaat kies je dus voor kurk. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======