'The method' waar, wanneer en waarom?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

02-07-2003 16:46

Als jullie op de method manier vissen hoelang laten julie dan het liggen ik bedoel dus de bal voer met het lood?

groeten
kevin
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-07-2003 22:41

Kevin,

Tja, lijkt een simpele vraag maar niet heus!!!!!!
Heeft me erg veel aspecten te maken, ik zal er een paar noemen die je volgens mij zelf ook had kunnen verzinnen.
Hangt af van: compactheid (kleverigheid) voerbal, diepte (temperatuur) water, stroming, veel/weinig (wit)vis etc. etc.
De rest zul je zelf uit moeten zoeken, de tijd en energie die je erin steekt zullen je meeste vragen het best beantwoorden.
Sucses.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-07-2003 10:35

John,

Ja dat weet ik en dat doe ik ook wel maar ik was benieuwd hoe jullie het deden!

groetjes
kevin
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-07-2003 00:13

En nu heb ik ook nog wat vraagjes omtrent de method visserij
Ik heb er nu zo'n 4 keer mee gevist in de avond..ik gebruik wel de gardner zinkende ondelijn..daar ik vermoed dat dit er perfect geschikt voor is, er is namelijk veel activiteit van vis en dan kan zo'n drijvende lijn toch de boel afschrikken lijkt mij??
Vraagje;
Zetten jullie de method ook in op wateren met een zachte bodem?? ,het lijkt mij dat als je zo'n bom van een pond tot een kilo inzet dit toch aardig wegzakt in de modder??

vraag 2: ik viste met een stiffrig van 15 centimeter lengte..resultaat was half om half...helft verspelen door losschieters / helft vangen.
nou lees ik in de Beet dat Frank warwich een lengte adviseert van 15 centimeter..MAAR in de karper nummer 16 adviseert hij juist om een onderlijn van 30 centimeter te nemen..da's dus twee keer zolang..erg vreemd!!..wellicht verkeerd vertaald in de beet??...heb het vermoeden dat het e.e.a beter werkt met een onderlijn van 30 centimeter...graag jullie ervaring hieromtrent.
Wil de method namelijk ook inzetten in Frankrijk volgende week en heb helaas geen tijd meer om te experimenteren.
Vraag 3 :
hoe gebruiken jullie de method op een stromende rivier en dan met name wat voor hoofdlijn gebruiken jullie hiervoor?
Just curious...ik hoor het wel
Groeten en alvast bedankt voor de reacties

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-07-2003 00:22

Doen jullie (..) het haakaas in de voerbal?? of simpelweg gewoon je onderlijn eruit laten hangen??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-07-2003 14:28

beste frank.

Mijn ervaring met de method wijken iets af van wat ik zo hier en daar lees.
Vooral op dressuurwater is het heel effectief gebleken om met mega korte onderlijntjes te vissen.
Ik bedoel met kort ca 10 cm of iets korter. liefs geknoopt met stifrig materiaal.
Belangrijk bleek ook om het aas terug in de voer bal te propper, de haak echter wel eruit laten hangen (neem de hair ca 1 cm tussen oog en aas).
Het voer zeer vast nemen, liefs op basis van trouvit (lekker tegenstrijdig met wat je witvissers ziet doen)
De voerkorf gewichtsloos maken/nemen scheelt bij een blubberbodem, je kunt eventueel pop upfoam gebruiken (de oplosversie) om het geheel langzaam naar de bodem te laten zakken.

Mijn ervaring op sromend water: lange onderlijn, aas los van voerbal, hele grote voerbal (meloenfoormaat) die het voer iets loslaat, ietsjes dus!!
Dit geheel is overigens niet echt witvisbestendig......

Voor grotere franse meren werkt waarschijnlijk de eerste methode beter, heb helaas geen ervaring hiermee, las wel een stuk in de één na laatste beet (of was het nu het visblad) iets over methodballen van een kilo op oa cassien..........

Jordy, ik stop 'm erin dus, behalve op rivieren

Laat de ballen vangen!!

Vr Gr Vincent.
Beter een strakke maagd dan een karper die al teveel wordt belaagd!!
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2003 09:08

Ik doe altijd een uit twee delen bestaand voertje. Een hard voertje en een zacht voertje voor de buitenkant.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-07-2003 09:29

Er is een zogenaamde koudbinder te krijgen(gebruik hem zelf in mijn bedrijf bij de bereiding van verschillende produkten)die ideaal is voor het maken van method voer.
Hetgeeft je de mogelijkheid om meer ingredienten te gebruiken die zelf te weinig of geen kleefkracht hebben.

Probleem voor jullie is alleen waar je dit spul vanaf kunt halen,probeer eens een plaatselijke slager/traiteur/kok maar laat je geen maizena of iets dergelijks aansmeren.


Wil.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

28-07-2003 11:51

heb zelf ook met the method lopen experimenteren en ben tot deze mix gekomen die mij nu 2 25ers heeft opgeleverd in een water waar het gemiddelde op 15 pond licht

1 deel gemalen trouvit (wielco)
2 delen gekookte polenta (wielco)
2,5 delen gemalen hennep
2 delen paneermeel
0,5 deel volkorenbloem
1 deel vekruimde pellets wel dezelfde gebruiken die je als haak aas gebruikt
1 deel gemalen tijgernoten
1,5 deel kippen voer (diverse granen en gebroken mais)let op dat je deze na het koken en verwerken in je mix je mix maximaal 2 dgn goed blijft die granen gaan heel snel gisten
1,5 deel gekookte mais


dit goed door mekaar mengen en dan op de gewenste kleverig heid brengen met mellase gemengd met de helft warm water dan nog ff flavouren de flavours van starbaits die grote flessen zijn hier uitermate geschikt voor gebruik zelf altijd scopex maar je kan hier ook van af wijken door de zelfde smaak flavour te gebruiken als je boilie als je met een boilie wil vissn laat dan de gemalen pellets weg en vervang dit door de gemalen boilies

succes
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Plaats reactie