Loodverlies, acceptabel of niet?


Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

13-09-2013 16:34

Martijn Nederpel schreef:En waar blijven de reacties van de consultans???


Die hebben zich verdekt opgesteld, en roepen in koor "Wir haden es nicht gewuscht"

En van de Engelse hoef je helemaal niets te verwachten, die gaan over lijken als er maar vis op de kant komt...!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

13-09-2013 18:28

En waar blijven de reacties van de consultans???


Die krijg je per privé bericht met als boodschap geen discussies te voeren op een bedrijfspagina en dat je beter een nette brief naar de UK kan sturen omdat een paar meningen van een handvol Karper vissers geen indruk maakt...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

13-09-2013 19:38

Handvol? Hier nog een paar handjes erbij.... meer dan 200 reacties

Poll Facebook

Ben jij van plan een mail te sturen naar Fox UK?
Eigenlijk mogen ook niet alle vingers richting Fox worden gewezen want Korda, Avid etc.
Leveren ook deze systemen.....
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-09-2013 20:16

Persoonlijk vind ik het ook de grootste onzin.
Ik vis altijd met inlinelood en verspeel er max 10 per jaar.

Zolang het wettelijk niet verboden word is het vechten tegen niets.
Zolang het gekocht word zal het blijven.

Wat ik me afvraag is hoe geeft lood zijn schadelijke stoffen af aan het water.
Ik werk met zeilboten, ongeveer 40% van het totale gewicht van een zeilboot hangt onderwater in de vorm van een kiel.
In 90% van de gevallen is de kiel van lood. Lappen lood van 2x1 meter die in het water hangt.

Bij de nieuwe schepen zijn ze netjes verpakt in epoxie maar zeker b8j de schepen van 40 a 50 jaar oud zien we toch standaard dat er enkel een laagje antifouling overheen zit.
Antifauling laat gewoon water door en dus komt het lood gewoon in aanraking met het water.

Nog nooit heb ik gezien dat een kiel echt aangetast isen dus zichtbaar "oplost"
Ik vraag me dus daarom af hoelang het duurt voordat zoiets gebeurd.
Hoelang duurt het voordat ons gecoate lood werkelijk schade gaat aanbrengen.

Een rare dwars straat.
Koper.......
In de bootjes wereld was koper houdende antifauling heel normaal.
Het werd verboden ivm het aantasten van het water.
Inmiddels zijn er dus wel weer koperhoudende antifauling te verkrijgen gezien de waterkwaliteit achteraf toch niet zo te lijden heeft.

Ik snap dat het dumpen van lood niet de ideale manier van vissen is, aan de andere kant vraag ik me ook af hoe werkelijk de schade erdoor te bepalen is.

Zomaar even wat me te binnen schiet
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

13-09-2013 20:28

Hier even een linkje wat betreft lood en drinkwater

http://www.lenntech.nl/bibliotheek/ziekten/lood/loodvergiftiging.htm

@Camiel: zit natuurlijk wat in.... over het algemeen zullen zulke boten varen over groot water dus zullen de schadelijke effecten naar mijn idee veel minder wezen.
Maar eindeloos lood droppen in kleine putten, parkvijvers en andere kleine wateren zal het effect heftiger zijn.
Dan is natuurlijk ook het feit dat 90% van het karperlood gecoat is maar dat zal door de jaren heen langzaam vergaan door erosie en dan zal het lood de giftige stoffen langzaam afgeven.
Het is natuurlijk een probleem op lang termijn....
Gebruikersavatar
Bas Jansen2
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-11-2012 18:27
Locatie: Doorwerth

13-09-2013 20:35

Ik wil niet weten hoeveel lood er op de bodem van de plaatselijke vijver ligt hierdoor, wat dus vervolgens met alle gevolgen van dien zijn giftige stoffen vrijlaat.
Hoe je het ook wend of keert op den duur ondervind niet alleen de door jou gevangen "target" hier hinder van maar ook de rest van het water gaat langzaam aan kapot!
De enige wie er uiteindelijk beter van word is de leverancier van het product en het lood.

Ik zelf probeer mijn loodverlies zoveel mogelijk te beperken, dan maar niet op dat ene lastige maar o zo mooie stekje een lijntje leggen.
Soms is het ondanks het zorgvuldig zoeken van een stek niet te voorkomen omdat hij (of zij) toch langs een obstakel schiet of dat plompenblad induikt.
Dan is het wel wenselijk dat de vis het lood (snel) kan lossen, als ik er een stuk of 6 / 7 verlies per jaar schat ik het nog hoog in.
Maar moedwillig situaties opzoeken waarin de vis zich onvermijdelijk vast zal zwemmen of het gebruik van dropoff lood systemen, nee dank je!
se vis pacem para bellum

Stand 2013:
Spiegel: 3
Schub: 7
Gras: -
Brasem: 25
Zeelt: 6
Blanks: teveel...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2013 10:25

Ik mag nog wel reageren op de Fox Benelux pagina, echter de International mag niet meer omdat ik een foto plaatste van die blauw geworden Craplabel steunen na twee weekjes randmeren in het water.

Jammer dat ze jouw bericht hebben verwijderd Bjorn, blijkbaar is dit weer een ogensluitertje. Wie is de persoon die reageert achter de pagina? Mark, Jeroen? Ed misschien?

Ik gebruik sinds ik weet heb van de Hit 'n Run clips alleen nog maar die variant, dus bestaande clips aangepast. En met de leader over het clipje, zodat het lood NIET weg kan. Lood en leader kwijt bij lijnbreuk, anders niet. Veel wier? Slank langwerpig inline lood, anders maar niet vissen daar,. En een boot. Wateren met wier waar je niet met een boot op mag zijn ook een sterk staaltje van ogen sluiten. Wel met je voerboot de hele teringzooi over 50 meter wier mogen varen maar een rubberbootje om de zooi op te halen als het fout gaat mag niet?

Ik vind het klinkklare onzin. Alleen een lood wat in de takken blijft hangen is in mijn ogen ook onzin, dan blijft je lijn ook geheid hangen. Mooi filmpje van bijvoorbeeld dat nieuwe Dynamic Lead system, maar in de praktijk lijkt het me toch niet geheel zo te gaan. Ik heb het nochtans nog nooit ervaren op die manier.

De nieuwe Edges clips van Fox zijn ook complete waanzin. Mooie 'review' ahum (productaanprijzing), van Mark Noorman, maar heb nu al twee keer gehad dat er een brasem (of een ander gespuis wat ik wil vermijden) aan m'n bol zat te rukken (lange hair) en dat ik plots een 'terugzakker' kreeg. Lood weg, geen eens een vis gehaakt. Mooie rubbertjes, met die uitsparingen. Niet heus dus. Consultants, waar zit je beoordelingsvermogen zeg. HALLO, wakker worden!

Evenzo Korda. Nu ineens van een 'U' waar je lood in hing, naar ook zo'n geleidelijk vorkje. Nog sneller je lood kwijt. Yeah, katsjing.

Das ist doch Blödsin!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

14-09-2013 10:46

Het is niet alleen fox of korda. Ook nash heeft die gare safety clips waar je iedere keer je lood kwijt bent. Volgens mij zijn zij ook de eerste die ermee op de markt kwamen. Toch of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2013 10:58

Korda had volgens mij de eerste serieuze loodclip systemen, althans, waar ik weet van heb. Die ondoorzichting wiergroene dingen, zacht plastic. Daarom, Hit 'n Run systemen. Loodverlies als het echt moet..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-09-2013 12:33

Nash...

Kevin Nash schreef toen al dat na verlies van het lood in wierbedden de karper makkelijker gedrilt kon worden. En hij heeft gelijk.

Nu zitten we echter in de overtreffende trap. Voor de inhaking gebruiken we geen 3 ounce meer, maar tenminste 5 ounce lood. Dat gewicht aan lood is niet meer prettig bij de dril, dus lossen we het. Gaat ook makkelijk want de clips zijn niet gemaakt voor dergelijk zwaar lood.

De trend is steeds zwaarder lood en dat brengt dit met zich mee! Die gekte is nog lang niet over. En is ook overgenomen door een aantal hier die zich nu zo druk maken.

Die clips deugen nog redelijk voor het loodgewicht waar ze voor ontworpen zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

14-09-2013 12:51

Kees Ouwehand schreef:Voor de inhaking gebruiken we geen 3 ounce meer, maar tenminste 5 ounce lood. Dat gewicht aan lood is niet meer prettig bij de dril, dus lossen we het.


Ik vis al jaren op het kanaal met 120gr zonder het lood te lossen, snap het probleem niet want het is prima drillen met 120gr....
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-09-2013 13:01

Met 140gram ben ik toch af en toe lood kwijt terwijl de clip echt vast zat. Iets stevigere clips zou welkom zijn voor de zwaardere loodgewchten of je kunt er zelf er een chodbead oid achter zetten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-09-2013 13:17

Jouw probleem Bart is al dat je maar met 4 ounce vist en niet met tenminste 5 ounce. Haha 4 ounce is inmiddels te licht en er is een kansje dat je een karper mist. Inderdaad het wordt steeds gekker...

Het is makkelijker om naar Fox te wijzen. Maar het begint altijd bij onszelf.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

14-09-2013 13:26

Word inderdaad steeds gekker...... Vooral door die Engelsen.
ik ga juist steeds lichter de laatste jaren, ben weer veel met 90gr bezig vanwege de lekkere werp eigenschappen.
Alleen op het kanaal gebruik ik 120gr, vanwege de scheepsvaart
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-09-2013 14:14

Emilio Visser schreef:Met 140gram ben ik toch af en toe lood kwijt terwijl de clip echt vast zat. Iets stevigere clips zou welkom zijn voor de zwaardere loodgewchten of je kunt er zelf er een chodbead oid achter zetten.



Of voor de worp fixeren met pva. Dan blijft het een safetyclip :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-09-2013 14:21

Fred Hazenbroek schreef:Of voor de worp fixeren met pva. Dan blijft het een safetyclip :wink:


Dan ben je het met de dril nog steeds kwijt en zo'n chodkraal schuift ook, dus het geeft meer weerstand maar werkt nog wel als safety. Lichter lood is een betere oplossing, maar dan stroomt de boel weg, dus is het kiezen tussen regelmatig lood verliezen of iets minder safe vissen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-09-2013 14:35

[quote="Emilio Visser"

Dan ben je het met de dril nog steeds kwijt en zo'n chodkraal schuift ook, dus het geeft meer weerstand maar werkt nog wel als safety. Lichter lood is een betere oplossing, maar dan stroomt de boel weg, dus is het kiezen tussen regelmatig lood verliezen of iets minder safe vissen.[/quote]


REGELMATIG lood verliezen is toch al een slechte optie?
Zijn ook andere mogenlijkheden om wartellood EN veilig te vissen.
Ik schat jou zo in dat je ervaren genoeg ben om deze optie te overwegen:wink:
Vraag ik me af waarom je zo dan door blijft vissen?
Ach man..Ga toch vissen !!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-09-2013 15:01

Die kraal kwam niet uit de lucht vallen... ;) Als je als alternatief running rigs bedoeld heb ik daar geen goede ervaring mee op stromend water.

In de basis zit de fout in de clip, die is op zich prima functioneel tot 100-120gram, maar voor daarboven zou er eigenlijk een zwaardere variant moeten zijn. Die kun je maken door er een safety chodbead achter te zetten, maar dan moet je hem wel goed afstellen. Het zou m.i. beter zijn als er een compleet product te koop was, veel meer hufterproof. Denk alleen dat dit commercieel gezien niet interessant is, dus dat het voorlopig opgelost moet worden met huisvlijt.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-09-2013 15:30

Emilio Visser schreef:Die kraal kwam niet uit de lucht vallen... ;) Als je als alternatief running rigs bedoeld heb ik daar geen goede ervaring mee op stromend water.

In de basis zit de fout in de clip, die is op zich prima functioneel tot 100-120gram, maar voor daarboven zou er eigenlijk een zwaardere variant moeten zijn. Die kun je maken door er een safety chodbead achter te zetten, maar dan moet je hem wel goed afstellen. Het zou m.i. beter zijn als er een compleet product te koop was, veel meer hufterproof. Denk alleen dat dit commercieel gezien niet interessant is, dus dat het voorlopig opgelost moet worden met huisvlijt.


Idee van kraal snap ik. :wink:
ik doelde niet op een running rig. Ik weet niet hoe jouw laatste meter eruit ziet, maar je kan op
leadcore, freefall, tube wel met krimpkous werken icm een chod bead.
Kan je gewoon wartellood vissen, EN safe! EN scheelt lood
Je kan gewoon goed werpen, En bij lijnbreuk ook safe.

Zomaar een idee... :wink:

Zelf gebruik ik nooit clips!!
In gevaarlijke situatie,s (vis ik zelden)gebruik ik nog veiliger systemen zoals chod/helicopter/katrol icm weerhaak plat.
Ach man..Ga toch vissen !!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-09-2013 15:35

Lood clio van pb gebruiken. Lus van je leader over het armpje en je verliest nooit meer je lood terwijl je wel safe zit te vissen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2013 15:44

Geen PB clips te krijgen? Een beetje handigheid en je komt er. Wel even je knopen checken, dat ze er goed door lopen..

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-09-2013 16:27

Verschillende opties ook om een fixed running rig te maken waarbij het lood pas loskomt bij enige kracht. Het glijdt dan over de lijn maar valt daar alleen bij breuk af. Er zijn zat alternatieven te bedenken als je dat clipje eens uit je hoofd haalt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-09-2013 16:30

Ik wil ook m'n leader en hoofdlijn lossen van de onderlijn bij lijnbreuk.. Kan op een paar manieren, maar om lood tijdens transport te verwijderen is dit de meest praktische. Clipjes hoeven niet uit het hoofd ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-09-2013 16:38

Ja, vele wegen leiden naar Rome.. :wink:
Persoonlijke voorkeuren blijven.
Ach man..Ga toch vissen !!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-09-2013 16:41

Gelukkig een hele voorraad van die clips aangeschaftbdus ik kan ff vooruit. Manier van sven kan ook, echrer de clips van fif hebben een redelijk nauwe doorvoer dus zoals hij terecht aangeeft goed controleren of alles erdoor past.
Mvg martijn

Ps valt me tegen dat merken als fox of korda dit principe niet al in hun pakket hebben. Met patenten zal het niks te maken hebben daar carp r us hetzelfde princiepe had, al voor pb