Trukendoos bij dubbele runs


Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

02-11-2013 20:08

Als je ene moment geen piep hebt en andere moment dubbel run dan komt er duidelijk een groep langs die groot en gulzig genoeg is jou voer snel weg te eten. Meer voer zou dus geen kwaad kunnen en eventueel de vis ook langer op de stek houden. Kleiner voer houd de vis ook langer bezig. 1kg 15mm bollen zijn ze al veel langer mee bezig dan 1kg 20mm of 24mm's.

Zorg voor haken die niet snel lossen, wide gape bijvoorbeeld. Als de 2e afgaat zet de slip dichter en draai eventueel het slap binnen met 1 hand. Met de wide gape kan ook iets meer druk gezet worden op de 1e run.

Altijd 2 netten klaar. Waar ik vis staan houten paaltjes met balken langs het water (schap grazen daar), daar kan je na het scheppen gewoon het schepnet met de opening vlak na het Y-stuk overheen leggen en rustig de 2e afdrillen. Anders een bankstick hiervoor gebruiken.

Laatste sessie toevallig weer een dubbel run gehad, tijdens eerste dril ging de 2e af. Iets sneller de 1e afgedrild, schepnet over paaltje zonder de vangst te bekijken (was donker). 2e gedrild en geschept met 2e net. Toen ik in net 1 ging kijken was ik blij te zien dat er een mooie volschub in lag ;-)

Afbeelding

Edit:Later het filmpje van sven bekeken en wil toevoegen dat ik nog nooit 2 vissen met 1 net geschept heb en benieuwd ben of anderen dit wel hebben gedaan..
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

03-11-2013 13:33

De laatste keer dat het me overkomen is heb ik de eerste karper(kleintje)niet geschept maar in een drijvende weighsling "genet" zodat deze rustig kon blijven zitten,de 2e heb ik dan gewoon met het net geland,blijkt een goede oplossing te zijn.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
jesse verweij
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-11-2013 20:39

18-11-2013 09:06

hallo,
Ik weet niet of je op en groot of klein water vist? Maar al vis je op en klein water snap ik de haast :)
maar al vis je op groot water kan je de vis makkelijk laten lopen zonder aan te slaan . Al zit de vis beetje goed gehaakt is er niks aan de hand en kan je die eerste lekker rustig drillen :) .
je bent naartuurlijk niet aan het vissen om te stressen dat je 1 vis kan kwijtraken.
groetjes jesse.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

18-11-2013 09:19

jesse verweij schreef:je bent naartuurlijk niet aan het vissen om te stressen dat je 1 vis kan kwijtraken.
groetjes jesse.


Nee, maar je verminkt er dan wel een...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
jesse verweij
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-11-2013 20:39

04-12-2013 14:49

Hallo,
nou ik vis altijd met gamakatua haakje maat 8 daardoor haakt ie altijd prachtig in de onderlip en VERMINK ik nooit en vis en ik vis met chod systeem waardoor de vis nooit hetgehele gewicht van het lood op ze lip krijgt mits, je ruimte tussen de kralen hebt .

groetjes Jesse
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

04-12-2013 16:25

Jesse, een losschieter is altijd een uitscheurder...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2013 18:06

Daan,

Vis je met een dichtgeknepen weerhaak is die kans nihil dat er een grote wond in een dergelijke situatie ontstaat. Dat is tenminste mijn ervaring.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-12-2013 18:28

Twee vissen in één net heb ik ook wel regelmatig gedaan, zo lang ze niet te groot zijn wil dat wel. Afgelopen jaar nog, twee netten mee, maar 3 hengels die op rij aflopen. De kleinste van de eerste 2 krijgt dan gezelschap.
Wat ik dan altijd doe is beide vissen op de mat, meteen een weghangen in sling of zak en eerst de andere wegen en fotograferen. Als je niet van beiden een foto hoeft is het helemaal makkelijk.

Waar de link met vissen verminken vandaan komt ontgaat mij wat. Wat mij betreft is losser=uitscheurder een andere discussie, er is hier nergens gezegd dat je meer vis moet lossen als je ze even laat runnen. Als het onverantwoord is om de een te laten runnen pak je die eerst. Bij beiden onverantwoord moet je je misschien eens afvragen of je niet met teveel hengels aan het vissen bent, zeker als dubbelruns vaker voorkomen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl