De meest compacte en betrouwbare voorslagknoop


Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2013 13:18

Beste karper vrienden,
Welke is jullie meest gebruikte voorslagknoop om fluorcarbon met gevlochten lijn te verbinden en hoe betrouwbaar zijn deze?
Alvast bedankt voor jullie info!
Hoor graag van jullie!
M.v.g. Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-08-2013 13:41

Ik gebruik zelf altijd deze:

Afbeelding

Waarbij de gele lijn de voorslag is en de blauwe de gevlochten hoofdlijn.

Voordelen van deze knoop, zeker als de de uiteinden een centimeter of twee lang laat: Deze wijzen allebei in dezelfde richting en belemmeren je nauwelijks bij het uitvaren of werpen

De heenwikkeling voer in 10keer door, de terugwikkeling gaat de helft daarvan terug. Levert heel compact knoopje op, zorg wel dat je het geleidelijk aantrekt en dat je eerst het oud wijf van de voorslag dichttrekt na het wikkelen. Pas dan trek je geleidelijk aan de gevlochten lijn (zowel uiteinde als hoofdlijn. Knoopje moet mooi strak zitten, de wikkelingen op voorhand al strak draaien levert het mooiste resultaat in mijn ogen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

26-08-2013 18:27

ik gebruik altijd een bledknoop, maar dan 2x.. dus op iedere lijn maak ik met het uiteinde zo'n knoop, en trek ze eerst afzonderlijk goed aan, om ze vervolgens tegen elkaar aan te trekken

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2013 18:46

De knoop van Sven is sterker dan de knoop van Dennis. Lijkt dus lastig, maar is de moeite waard om te leren als je een dikke voorslag wil verbinden met een dunne hoofdlijn.

Met de knoop van Dennis maakte ik altijd leaders voor het vliegvissen. Dat ging prima. Maar toen ik deze gebruikte voor een mono voorslag aan een mono hoofdlijn had ik telkens breuk. Ik ben er dus na een mislukte sessie van afgestapt en overgegaan op de knoop van Sven. Probleem opgelost. Helaas moet je soms door ervaring leren. Geleerd dat je knopen tevoren moet testen onder realistische omstandigheden. Dus knoop maar vast aan een hek, zet er met een ruk flink spanning op en kijk of het heel blijft.

Of gebruik een dikke hoofdlijn zonder voorslag.

Zelf zou ik overigens nooit fluorcarbon gebruiken als voorslag. Materiaal is kwetsbaarder dan gewoon nylon.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 19:21

Sven's knoop is goed en in de praktijk erg makkelijk te maken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-08-2013 19:25

Kees Ouwehand schreef:Zelf zou ik overigens nooit fluorcarbon gebruiken als voorslag. Materiaal is kwetsbaarder dan gewoon nylon.

Groet, Kees


Ja maar, ja maar :lol:

In de artiekels lezen we altijd over schuurbestendig slijtvast fluorcarbon dit dat jwt 8)

Ben niet de enige dus die het ondervindt?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2013 19:37

Beste karper vrienden,
Alvast bedankt voor de info maar moet ik mij dan beter een witte voorslag monteren ipv een fluorcarbon? :roll:
Zet jullie ervaringen maar op dit forum.
Hoor graag van jullie!
Tot wederhoren! :lol:
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-08-2013 19:47

Allereerst, je MOET niks ;)

Ik gebruik, zoals ergens anders ook al vermeld, gewoon de 40/00 die ik op mijn nylonspoelen heb. Vaak hou je daar wel wat van over. Die lijn voldoet bij mij prima, ook bij wat stenen en een talud zand en dat soort dingen. Metertje of 15, wel checken dat alles over je voorslagknoop kan glijden.

Scheelt je toch weer wat, en met een geeltje voor 1000 meter (P-Line Fluroclear) hoef je geen dure voorslagen aan te schaffen. Je vervangt lachend een metertje of 15. Wat je ook met Fluorcarbon kunt doen na een vastlopertje o.i.d., alleen minder lachend :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

26-08-2013 21:00

Kees Ouwehand schreef:
Maar toen ik deze gebruikte voor een mono voorlag aan een mono hoofdlijn had ik telkens breuk.
Grot, Kees


die combinatie vis ik nooit mee... heb altijd gevlochten hoofdlijn en nylon voorslag.... in frankrijk tenminste, in nederland kom ik maar af en toe voorbij de voorslag..(50-75 meter)

maar zal er aan denken als ik ooit mono>mono ga vissen...

met gevlochten lijn > mono heb ik alle vertrouwen in deze knoop... heb er vaak genoeg mee gedrild dat de knoop door de ogen gaat, en nooit lijnbreuk gehad...ook op 400-500 mtr nooit lijnbreuk op de knoop gehad


[edit] als ik de foto nog eens goed bekijk maak ik hem toch iets anders....ik begin met wikkelen aan de kant van de lus meteen in plaats van naar de lus toe te wikkelen... beetje moeilijk uit te leggen maar als ik de knoop heb gemaakt loopt er nog een stukje lijn over alle wikkelingen heen zeg maar

misschien dat dat de knoop iets steviger maakt ?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-09-2013 10:27

Sinds kort vis ik ook met gevlochten --> mono (pb the shield). Ik gebruik hiervoor de versimpelde albright knoop. Lijkt zo tussen mijn handen goed te houden. Nog geen 'praktijk'ervaring in de zin van nog geen vis mee gedrild. In de praktijk ook betrouwbaar?

http://www.abc-sportvissen.be/images/images%20vissersknopen/verbeterde-albricht.jpg
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

04-09-2013 10:34

Ik gebruik voor mijn combirigs ook altijd de albright maar dan wel de versie waarbij je de lijn die je om de andere heen slaat, om alle drie de lijndelen wikkelt voordat je hem terug steekt en niet om twee delen zoals op het laatste plaatje. IJzersterke knoop, ook als voorslagknoop neem ik aan.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-09-2013 11:59

Bij braid-mono is de albright een beest van een knoop! Bij combi rigs erg vaak gebruikt. Geen lompe knoop iig.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Mark Traas
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-10-2012 19:09

09-09-2013 18:26

De knoop van Sven gebruik ik ook, met het verschil dat ik in de voorslag een achtknoop leg.
Hier haal ik de hoofdlijn dubbel door zodat deze al in de knoop wordt getrokken.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-09-2013 18:35

In principe heb ik het nooit als nodig ervaren, zal het eens proberen om te kijken of het nog steeds compact genoeg is voor de Hit 'n Run clip
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-09-2013 21:00

Ik gebruik de Albrightknoop als voorslagknoop en voor aan de waterkant instant geknoopte combi rigs.

Trekkracht testen van een voorslag of onderlijn doe ik voor ik met elke nieuwe onderlijn en/of voorslag ga vissen. Van mij part hang ik het zakie in 't prikkeldraad (onderlijn) aan de waterkant en bouw redelijk snel druk op of ik vraag of iemand m'n lood zonder onderlijn wil vasthouden (voorslag).

In onze tuin van 16 meter lengte heb ik oogschroeven in het hek en de schuur zitten (en ronde metalen schuttingpalen om een stuk voorslag rond te wikkelen om zo de knoop te testen) waar ik alles aan kan testen bij voorbereidend werk. Een grote sleutelhanger splitring (of ring van een handgranaat, gevonden op de heide :wink: ) is makkelijk om aan een goed diep geslagen bankstick of tent haring te bevestigen en daar je rig aan te bevestigen voor een testje.

Vroeger heeft de dubbele uni/dubbele grinner (lees net ook dubbele vissersknoop of strenknoop) mij trouwens ook niet in de steek gelaten. Ook tijdens een vreemde pruik op 50 meter lijnafstand van een vis heb ik deze eens tijdens de dril moeten leggen in 0.30mm nylon. Vis geland en zelfs nog een (lui) maandje mee gevist en gevangen, tot ik op een stek kwam waar ik weer ver moest werpen en de knoop flink hinderde wegens het feit dat de eindjes te kort geknipt waren.

Overigens vis ik niet graag met korte voorslagen (zeg tot 20 meter), want die blijken vaak wel erg kort en die knoop is zeker niet wier vriendelijk. Dik, minimaal 100 meter 0.40 - 0.60 op de spoel, of rechtdoor vissen lijkt mij in noodzaak vriendelijker. Wel een systeempje waarbij de onderlijn gelost kan worden.

Maar hier knopen, knopen en nog eens knopen;

http://www.fishinginfo.eu/NL/knopen/knopentabel.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

29-09-2013 19:11

super pagina marco bedankt
Plaats reactie