penvissen/ statisch vissen


Plaats reactie
nestort mac
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-08-2013 11:29

21-08-2013 15:36

hallo,

de afgelopen uren heb ik de fora doorgelezen en heel wat waardevolle tips opgedaan.
1 ding ben ik nog niet tegen gekomen maar wel benieuwd naar.. ik zie vaak opmerkingen van 'senior' vissers die nieuwkomers die meteen statisch vissen er bijna op aanspreken dat ze eerst in een simpele sloot moeten gaan penvissen om de 'fijne kneepjes' van het vak te leren.

Waar ik nu benieuwd naar ben is de combinatie van vissen met 1 hengel op de pieper en vissen met de pen, daar dit mijn voorkeur heeft. zijn er meerdere zoals mij:-P en zijn er dingen waar ik op moet letten/ dingen die ik absoluut wel of niet moet doen?(los van de hengels naast elkaar of door elkaar leggen:-D?)
Zijn er dingen waar ik op moet letten, dingen die ik juist wel of niet moet doen?
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

22-08-2013 00:53

Ik heb ook een paar keer een extra hengeltje met pieper op bankstick meegenomen tijdens pennen en deze een keer ingelegd, ben vervolgens gaan pennen.
Doe dit niet meer omdat het me belemmerd in mn bewegingsvrijheid, en dat is nou juist 1 van de voordelen van pennen vind ik.
Je moet toch in de buurt blijven en als je gaat verkassen moet je die hengel en bankstick ook weer meezeulen.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-08-2013 06:23

Nestort,

Dat hangt een beetje af van het water en jouw visserij. Ik doe dit heel af en toe. Daarbij gebruik ik de hengel met rig alleen ter orientatie op wat bredere sloten of plassen. Deze hengel zet ik dan trouwens gewoon mobiel in. Ik neem hem mee bij het struinen. Gewoon ingooien op een stek waar ik met de penhengel niet bij kan en 3 boilietjes bijvoeren. Dan ga ik links en rechts van deze hengel 1 of 2 stekken bevissen voor de kant met de penhengel. Na 30-60 minuten verkas ik de boel een stuk verderop en het verhaal krijgt een vervolg in de zelfde volgorde. Ik gebruik een licht lood er bij. Ca 35 gram als dat lukt. Ik hoef namelijk niet ver te werpen en de vis kan zich haken. Meestal heb ik voor de penhengel al diverse voerstekken gemaakt en heeft deze mijn prioriteit. Ik denk dat jij de prioriteit net andersom hebt en de penhengel er bij hebt. Dit kan ook. Mijn advies is wel om dicht bij je statische hengel te blijven om snel een mogelijke run te kunnen drillen. Verder vind ik het nogal een gedoe om op deze manier te vissen.

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
nestort mac
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-08-2013 11:29

22-08-2013 09:38

dank voor de reacties!

gister weer gevist op beide manieren 3 voerplekjes gemaakt waar ik tussen heen en weer pendelde maar geen succes, de boileys gedurende deze uren op 1 plek laten liggen idem.. mijn maat ving wel en schitterende schub en ik een dikke vette kreeft:-D
ik blijf vol houden nog geen vis gevangen 2013 en toch zeker al een x of 50 gevist!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

22-08-2013 09:52

Nestort,

Je vist veel met de pen en statische manier ?

Is het wellicht een idee om foto's van je rig hier te plaatsen zodat er evt. feedback, tips en trucs kunnen worden gegeven op jouw rig ?

Ik heb zelf enkele jaren geleden een periode gehad waarbij ik met één hengel met de pen viste en daarnaast een statische hengel bij mij had. Ik viste veelal op kleinere wateren waar pen stekken niet ver uit elkaar lagen. Ik was daardoor altijd in staat om snel bij mijn statische hengel te zijn in het geval van een aanbeet.

Maar ik raad je aan om of statisch te vissen of te pennen. Zo ben je niet afhankelijk van je statische hengel en kom je evt ook niet in moeilijkheden wanneer je bv een vis staat te drillen op afstand van je statische hengel wanneer deze ook afloopt !

Succes !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-08-2013 10:24

Hoi,

Ik doe wel eens wat jij doet: hengel statisch, 1 hengel met de pen. Best wel vaak, zelfs. Zeulen valt wel mee. Ik neem niet meer mee dan nodig. Ik noem dat struinend statisch/penvissen.
Voordeel: je pakt van beide dingen het beste mee, vist instant, grote brede kansen.
Nadeel: je bent gebonden (in de buurt blijven van je statische hengel)
Ik maak bijvoorbeeld 5 stekjes, een van de statische hengel, de andere vier vis ik elk kwartier / langer of korter af.

Het levert mij goede resultaten op, maar om nou te zeggen beter/slechter, weet ik niet. Ik doe dit vooral op plekken waar ik weet dat ze daar meermalen langskomen (kruising van waterwegen/sloten/weteringen/duikers/etc) en dan duik ik elders een poldersloot in (niet te ver). Ik vis ook meestal maar een meter of twee uit de kant met de statische hengel.
Ook verkas ik redelijk vaak.
Wat ik bij me heb is iets meer dan een penhengel plunje: de extra, statische hengel.
Echt veel last heb ik niet van.
Mijn uitrusting:
Penhengel (snel om te bouwen tot oppervlaktehengel)
statisch hengel (snel om te bouwen tot oppervlaktehengel/obstakelhengel met de pen)
rugzak/pakaseat met steunen, beetmelders en visspullen, bammetje
emmertje met aas en voer/drinken
schepnet
oprolbare (dikke) onthaakmat om op te zitten (opgerold)
Als regel stel ik (meestal): krijg ik binnen het uur geen beet, verder, tenzij het een plek is waar ik weet waar het iets langer kan duren.
Suc6
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-09-2013 09:05

Zoek eens op de term 'stalken'. Graag wel in combinatie met karper of carp ;-). Soms wil ik ook wel eens op pad met een statische hengel, waarbij ik dan meerdere voerplekjes maak en die net zo af vis als ik met het pennetje zou doen. Soms omdat de plekjes dan wat beter te bereiken zijn, omdat het hakingspercentage statisch misschien (bij mij althans) net wat hoger ligt (minder aanbeten verspelen dus) en gewoon omdat het leuk is.

Gecombineerd wil ik het ook wel eens doen, in dat geval gooi ik mijn statische hengel in op een plek waar de vis zich niet kan vast zwemmen in obstakels of riet of iets dergelijks. Meestal een chod rig overigens. In dat geval is de statische hengel de 'bonus'hengel Ik zie dit dan als mijn bonushengel, toch net iets meer kans op vis. 'Key' is wel om kalm te blijven. Als je een run krijgt, vergeet dan vooral niet in de haast je schepnet te laten liggen bij je penhengel ;-). of neem 2 schepnetten mee.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-09-2013 02:03

De aanhouder wint!

Ik weet niet waar je vist, maar er zit in ieder geval karper. Penvissen is idd. een goede basis en ik denk dat de meeste echt goede vissers zo zijn begonnen.
Wat kan je er b.v. van leren? Een azende vis herkennen, heel belangrijk toch? Aast de vis, zijn ze actief? Is het een karper of een brasem? Oefening baart kunst, want soms is het heel subtiel. Eigenlijk moet je een goede leermeester hebben, zo niet, andere vissers dingen vragen.

Als je met twee hengels wilt vissen, zou ik op één stek blijven en vrij veel grondvoer gebruiken. Een blikje maïs is, als de vis actief is zomaar verdwenen!
Voer zelf (als ik alleen met de pen vis) nooit meer dan twee stekken aan (de tweede is een backup). Verkas alleen als ik een vis heb gevangen, of wanneer de stek is verstoord, misslaan b.v. ( evt. een schuimplakkaat of een boeggolf).
Plaats reactie