Dressuur doorbrekende ervaringen


Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

12-08-2013 20:25

Hi,

Aangezien ik net nieuw ben op het forum weet ik niet zeker of dit onderwerp al op deze manier besproken is maar het lijkt me interessant als mensen hier hun eigen ervaringen plaatsen van een duidelijk werkende dressuur doorbrekende techniek of tactiek die ze ooit eens hebben toegepast. Wellicht komen daar weer nieuwe ideeën uit die we kunnen proberen. Ik zal aftrappen,..

Een jaar of 12 geleden op de bosbaan vissen met pva zakjes gevuld met boilie pallets.
Overduidelijk onbekend voor de vissen daar. Ingooien en binnen halen dus. Tegenwoordig is dit niets meer waard daar. Ik vis er al eigenlijk nooit meer maar dit is wel een ervaring geweest waarbij ik dus duidelijk kon zien hoe de vis daar makkelijk te vangen was met de techniek.

Een jaar of 8 geleden op de sloterplas. Toen ik zelf vers aas in verschillende millimeters door elkaar ging voeren ( heel zacht Aas ) kwamen er direct mooiere grotere vissen naar boven. Ook stegen de vangsten aanzienlijk gedurende een lange periode. Het aas had dus duidelijk een andere betere werking op het bestand in die tijd.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Denk ook aan rigs of andere zaken,.


www.carplicious.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2013 09:01

Eentje die vaak wel werkt: Om het uur een nieuwe situatie creëren. Niet blindstaren op 24 uur laten liggen maar gewoon opnieuw ingooien, beetje voer erom. Mag hetzelfde plekje zijn, half metertje verder maar zeker op wateren waar het hard hoort te lopen lijkt dit toch behoorlijk te werken ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 09:10

jep,. das een goeie. Te lang laten liggen kan in sommige situaties zeker ( veel ) vis kosten.

Nog meer mensen met dit soort ideeën en ervaringen?
Manfred Balgenstijn
Berichten: 25
Lid geworden op: 12-08-2013 13:40

13-08-2013 09:14

De tip die Sven aangeeft is wel een goede.

Ik heb zelf enkele voorbeelden om dit te onderbouwen, althans het is natuurlijk niet theoretisch te onderbouwen maar aan de hand van deze voorbeelden wil ik aangeven dat het creëren van nieuwe situaties soms dressuur doorbrekend kan zijn.

1) Tijdens een sessie zag ik enkele karpers op grote afstand draaien en springen. Ik gaf mijn rig nog 15 min tot ik besloot met een flinke zwiep de rig tussen de springers te plaatsen. Binnen 30 min kreeg ik een ferme aanbeet.

2) De volgende sessie bleef het lang rustig tot ik in mijn ogen de zigrig montage blinken in mijn tas. De zig bleek niet te weerstaan want binnen luttele minuten stoof de karper er met mijn rig vandoor.

3) Al draaiend en springend op de stek dacht ik goed te liggen. Bleek dit even niet waar te zijn. Ik pakte mijn andere hengel. Doop alles in een goedje en positioneerde de hengel op een geheel andere stek. Wederom binnen het half uur een aanbeet.

Nu moet je niet denken dat dit altijd werkt want ik heb ook enkele blanks mogen bijschrijven op mijn conto maar ik wil hiermee alleen aangeven dat het mogelijk is om een karper te triggeren door wat anders / nieuws te proberen. Het punt : geluk moet hierbij ook in het achter hoofd worden gehouden.

Martin, experimenteer, observeer, schrijf alles op en (hopelijk) vangen maar
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2013 09:24

Geluk kun je afdwingen. Helaas is het een beperkt percentage van de hedendaagse vissers die net even wat verder gaan dan het ingooien en bedchairliggen. Als het even kan blijf ik liever niet langer dan 24 uur op een stek, en zeker als ik een boot bij me heb is verkassen zo gepiept. Meerdere stekken afvissen, actief jagen. Het kan niet altijd, maar kan zeker wel in je voordeel werken.

Te vaak wordt er een stempel:'Moeilijk' op een water geplakt terwijl het nergens voor nodig is. Ook vissen doen het wel eens niet. Op een water van 30ha en 75-100 karpers kun je nu eenmaal niet verwachten dat je keer op keer tussen de 5 a 10 vissen vangt. Een enkele keer lukt het wel, en dan blijkt dat het allemaal wel meevalt. 'Dressuur' en 'moeilijk water' zijn te vaak gebruikte woorden om eigen falen (onbewust) een beetje in te dekken (en dat meen ik serieus).

Locatie is de grootste boosdoener van het hedendaagse blanken. Mensen hebben thuis al een stek in gedachten en willen deze bevissen, ook al zwemt 80% van de populatie aan de overkant van de put. Vandaar dat ik liefst een tweetal opties open hou als ik een voerplek aanleg, zeker als ik nog zoekende ben op een water en de draai nog moet vinden.

Zeg eens eerlijk, hoeveel van de mensen tegenwoordig doen eerst een rondje? Tip: Vouwfiets ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 09:40

een andere tip die ik hier direct op wil aan sluiten is het volgende:

indien je rig al een tijd op de bodem ligt en je wilt binnen draaien omdat je opnieuw wilt inwerpen of verkast of naar huis toe gaat probeer dan eens eerst even je lood een tikje te geven of een stukje te verplaatsen. Dan de hengel weer even terug op de steunen en nog even een paar minuten laten liggen. Dit heeft bij mij al zoveel vis opgeleverd. Echt een gouden tip.

toch dwaal ik hier een beetje van het onderwerp af,..

Nog meer mensen dressuur doorbroken met iets nieuws of anders? Ander aas misschien?
Manfred Balgenstijn
Berichten: 25
Lid geworden op: 12-08-2013 13:40

13-08-2013 09:58

Slappe lijnen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 10:22

Voorvoeren.
Ik weet het ook allemaal niet...
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

13-08-2013 10:25

ik zit eraan te denken om een 10tal kilo's bollen thuis te weken en weer in te vriezen en dan alleen daar mee vissen en voeren. heeft iemand dit al eerder geprobeerd?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

13-08-2013 10:28

Ik vis vaak met ander "oud" aas zoals aardappel en kaas enz.

Een andere optie die me ook genoeg vis op heeft geleverd is bijvoorbeeld soft hooker pellets ( sonubaits 8 mm ) samen met wat zoete mais in een mesh dit lekt heel snel uit en werkt super .
De pellets zijn ook ook in verschillende smaken / maten te krijgen dus dat is misschien ook nog wel een tip.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-08-2013 11:09

Spodden over zigs, geweldige vangsten terwijl andere blanken op knollenputten. Praat je over aantallen van 50 stuks op een dag. En nog komen mensen niet vragen hoe je nou vist :-?

Een extreem met actractors volgepompte boilie in frankrijk. Wij vingen vollop vis hierop terwijl de andere 9 vissers blankten.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-08-2013 11:40

Pet achterstevoren op zetten.
Manfred Balgenstijn
Berichten: 25
Lid geworden op: 12-08-2013 13:40

13-08-2013 11:48

Scheef op de stoel
Stoel achterste voren plaatsen
Banksticks schuin achter elkaar plaatsen
Beetmelders zacht zetten
Hengel andersom in de steunen plaatsen
Tent achterste voren plaatsen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-08-2013 13:14

Ik moet het vaak (90% van mijn visserij) doen met enkele uren vistijd. Meestal los ik dat op met vissen met de pen, maar op sommige plekken niet. Ik vis bijvoorbeeld onder andere in een natuurgebied, overdag (10-19 uur) hoef je daar niet te vissen in de zomer, na of voor die tijd niet. Concurrentie: nauwelijks, want geen andere vissers op een enkele vaste stokvisser na.
Hoe je dat weet? Observeren. De vis is elders (langgestrekt gebied, vis zwemt rond, maar kan niet bevist worden waar ze zich overdag ophouden). Zoals hierboven al eerder is gezegd: de vis spotten, ga rondlopen of -fietsen. Ik neem de mountainbike mee in de auto om te observeren.

Hierna je vistactiek aanpassen. Het spotten kost me ongeveer de helft van mijn tijd. De andere helft vis ik in het natuurgebied. Meestal levert dat vis op, soms niet. Ik laat niets aan het toeval over en zoek de routes op, de aasplekken, de spotplekken.

Meestal vis ik dan met dunne lijnen (28/00 nijlon), slappe lijnen, met alternatief aas (bijv. bonen aan een hair, zwevend aangeboden) en voorgevoerd met duivenvoer verspreid en 1 hengel op de voerplek, de ander net erbuiten. De hengel erbuiten gaat meestal af als eerste.
Ik zelf zit goed verstopt achter hoog gras, en een meter of 4 van de hengels vandaan, want een versmalling met hoog riet zorgt voor een beperkte zwemroute voor de karper, en minder trillingen van de grond van mijn kant (het is drassig). Toch gebeurt het niet zelden dat een hengel afgaat en tijdens de dril gaat de andere ook af (terwijl ik zichtbaar voor de karper dril en dan ook trillingen veroorzaak). Voorzorg gaat echter vóór alles als je maar twee uur resterende vistijd hebt, als je ook gaat spotten.

Deze wijze pas ik ook toe in het buitenland. Ook beperkte tijd om te vissen, dus zelfde methode.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 14:57

Frenk,

Waarom alternatief aas als je nauwelijks concurrentie hebt?
Niet dat er iets mis is met een boon als aas hoor.
Ik weet het ook allemaal niet...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-08-2013 15:36

Ik heb gemerkt dat ze de bonen snel oppakken, sneller dan boilies. Ik heb twee uur bij een zichtbare
plek gevoerd en gezeten en in een boom gehangen, boilies lieten ze liggen, bonen pikten ze op en andere particles.
Dat is dan voor mij duidelijk, toch? :)

Ik heb als voorbeeld bonen genoemd, maar ook chick peas en tijgers (iets minder) werden opgenomen, sneller dan boilies.
Bonen : black eyed beans namen ze zonder argwaan, boilies spuugden ze constant uit en liten het liggen. Ik vis dan
met nepmaiskorrels erbovenop (zwevende aanbieding, haak 2 cm boven de bodem). De haak en het aas doe ik ng wel
even van dat groene spul eroverheen. Werkt goed. Goo of zoiets. Wasemt mooi. Ik zag de karper mooi eroverheen zwemmen
en even later omdraaien.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

13-08-2013 15:47

Duidelijk Frenk.
Gek eigenlijk dat je zo weinig leest over het vissen met kikkererwten (want dat zijn chick peas, toch? ). Mooi formaat, niet te duur en erg vangkrachtig.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

13-08-2013 18:58

Ben ook dit jaar aan het zoeken naar dressuur doorbrekende
Situaties. Nu eindelijk ontdekt dat hier niemand met pinda's
Vist op de vijvers. Dus na dat ik dit ging doen kwamen vissen
Na boven die lang niet gezien waren. ik maak aaltijd een
Combo van pinda's en kattenvoer uit blik en het gaat super.
Een ongehoorde combo hier......
carlos platteau
Berichten: 94
Lid geworden op: 30-01-2013 12:15

13-08-2013 19:21

Spodmix:kikkererwten,halve boilies,boiliechrunch,frolic,mais en tijgers en dan met veel vloeibare melasse erbij

Melasse wordt nog maar zelden gebruikt maar is een echte killer
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-08-2013 09:00

Aardappel..

Kruimige aardappelen goed gaar koken en goed droog maken, (na afgieten even op een handdoekje of wat keukenrol...
beetje prakken (wel een beetje grof laten) en op de stek gooien..

aardappel in blokjes half gaar koken en erop vissen..
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

15-08-2013 10:06

Manfred Balgenstijn schreef:Slappe lijnen


dit werkt idd.
Ben tegenwoordig aan het vissen op een dressuurwater waar het onvoorstelbaar is.Met strakke lijn weinig tot geen aanbeet en als er al wat gebeurd zo'n rukje van enkele cm.Die lijn volledig slap gehangen en binnen het kwartier a half uur een run.Heb dit meerdere keren uitgeprobeerd en elke keer hetzelfde.Watertje zit vol karper maar niet makkelijk te vangen tenzij je wat anders probeert met name enkele meters verderop 20cm uit de kant waar er maar 30cm water staat,binnen het half uur 3 runs terwijl op de andere 3 lijnen(was met een maat aan het vissen)noppes.Als ik na 1 a 2 uur geen enkele beweging vaststel durf ik wel eens wat anders te proberen.Baat het niet dan schaad het niet.Uitproberen is de boodschap.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

17-08-2013 12:28

Als eerste een super dressuur doorbrekend aas is luncheon meat.
Elk jaar wanneer ik met de familie op zomer vakantie ga en op het campingputje met dit aas aan de slag ga worden alle karper cracks weer vierkant naar huis gevist wanneer ik met dit aas aan de gang ga.
Ik vis dan vaak met het pennetje maar ook met vastlood systeem heb ik super goede resultaten behaald.
De luncheon meat van het huismerk markant heeft mbt het vastloodsysteem trouwens mijn voorkeur omdat deze een stuk taaier/harder/goedkoper is dan andere merken.
Het kan zeker op dressuurwateren lonen om op niet logische stekken te vissen.
Ik heb bijv verbluffende resultaten gehaald door in het midden van een 7 hektare grote vierkante put te gaan vissen(voor insiders Kleine Noorder Ijplas)
Op een andere put had ik alle harde plateau,s platen opgezocht en met tegenvallend resultaat bevist tot ik een keer geen zin had om weer uit te varen na een brasem aanbeet en de hengel op de blind in de modder gooide en juist ja, op deze hengel kreeg ik een aanbeet dit later herhaald met opvallende resultaten :roll:
Dit later op andere voor mij nieuwe wateren herhaald en op sommige wateren bleek dit weer de best lopende en soms de enige lopende hengel te zijn.
Wat ik ook al een paar maal mee gemaakt heb is dat de hengel die een stuk buiten een goed onderhouden voerstek lag vis opleverde terwijl de voerstek hengels stil op de steunen bleven liggen :-?


Gr,

Mark
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

17-08-2013 13:55

De vraag die je jezelf moet stellen is meer....bestaat dressuur of vis ik gewoon op de verkeerde manier.

We hebben hier een afgesloten put in de buurt waar de karper al zeker 30 jaar dagelijks door meerdere vissers word belaagt.
Iedereen kan daar zijn visje vangen en sommige vangen zich scheel.

Simpel een kwestie van iets verder nadenken dan een bol op de geeikte plek neer leggen en afwachten.

Dezelfde bol op een wat minder logisch plekje en je vangt ze wel.


Is het een dressuurputje?
Nee gewoon een putje waar de luie visser minder vangt.

Dressuur is gewoon een excuus om een water een naampje te geven als de visser zich niet weet aan te passen aan zijn omgeving
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

17-08-2013 16:04

Mooi gezegd. Heb je zelf enkele voorbeelden die je met ons wilt delen?
Richard Bottenberg1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01-12-2011 06:02

18-08-2013 07:47

Even mijn punen

Anders doen dan de vissers die er bezig zijn. Vissen die allemaal aan de kant dan zoek ik het verder uit de kant op.
De diepte opzoeken als het druk is met vissers.
Lang met dezelfde boilie vissen, ik vis al 15 jaar met dezelfde boilie en voer hier ook mee. Het wordt nu makkelijker herkend en dus gegeten.
Vissen op het aas krijgen door het gehele water te bevoeren met jou aas, en extra verspreid voeren.
bij het vissen zeer weinig maar verspreid voeren, je zult zien hoe makkelijk een karper jou boilie vind. heb ook wel eens bewust alleen single hook-bait gevist met een goed lopende boilie.

Ja en nu de rigs, hier doe ik relatief weinig mee, ik vis een semie vast inline lood of een schuivend lood. Niet meer en niet minder. De rig hou ik standaard. Mijn visserij is gebaseerd op het vertrouwen van de karper in het toegepaste aas.
ik vis wel met relatief slappe lijnen.

gr Richard