Wat te doen bij papegaaienbekken?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-08-2013 10:16

Dit keer gaat het me niet om hoe papegaaienbekken ontstaan, maar om wat te doen als een behoorlijk deel van de onderwaterbewoners eenmaal gezegend is met zo'n afzichtelijk smoelwerk.

Er zijn wateren waar behoorlijk wat karpers met vernachelde bekken rond zwemmen. Blijkbaar is dat voor sommigen geen bezwaar om op deze wateren gewoon te blijven vissen. Met enige regelmaat worden er vangsten gepost met daarbij een min of meer verontschuldigende reactie: “Een paar mooie (?) karpers gevangen, alleen jammer van sommige bekken. Er zitten hier nou eenmaal wat papegaaien.”

Vanzelfsprekend is het nooit de schuld van de postende vanger dat er op het betreffende water papegaaien rondzwemmen. Dat zal ook best, maar gevangen worden maakt het er voor de papegaaien niet beter op. Nou moeten we deze vissen wellicht als verloren beschouwen, die bekken groeien nooit meer recht. Maar het lijkt me niet onlogisch dat er op wateren met relatief veel papegaaien, ook relatief veel papegaaien-in-wording rond zwemmen. Deze vissen zijn nog wel te redden, maar dan moeten ze wel met rust gelaten worden. Want hoe voorzichtig er ook gedrild en onthaakt wordt, een verse haakwond in een nog niet genezen scheur draag niks bij aan een mogelijk herstel van de karperbek. Integendeel…

Nu is mijn vraag: wat te doen bij papegaaien?
*Doorvissen, het is immers jouw schuld niet en je bent toch voorzichtig. Bovendien zijn de papegaaien toch niet meer te redden.
*Elders je heil zoeken. Water zat.
*Papegaaien? Hè? Ander water? Ik vang hier toch prima?

Wat ik wel even gezegd wil hebben: ik ken geen wateren waar papegaaien rond zwemmen, dus ik hoef me er ook niet druk over te maken. Ik hoef de keuze tussen makkelijk vangen en wat minder mooie bekken voor lief nemen, of wat meer moeite doen voor een gave vis, dus niet te maken. Niet dat het een moeilijke keuze zou zijn...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-08-2013 11:18

Nu is mijn vraag: wat te doen bij papegaaien?


*Doorvissen, het is immers jouw schuld niet en je bent toch voorzichtig. Bovendien zijn de papegaaien toch niet meer te redden.

nee, ik vang liever mooie gave vissen,klein , groot maakt niet uit. en het liefste van open water zonder dat ze een naampie hebben.ook vind ik dat dergelijke vissen rust verdienen.
ze hebben toen een afvissing gedaan bij de bosbaan en zoveel mogelijk papegaaien weggehaald en overgezet in het Amsterdamse bos ( waar je niet mag vissen)

*Elders je heil zoeken. Water zat.

ja.

*Papegaaien? Hè? Ander water? Ik vang hier toch prima?

nee, ben nog nooit blij geweest met het vangen van een vis die zwaar gehavend is.

voorbeeld sloterplas. mooie vissen daar maar naar mijn idee te veel gehavende vissen en te druk bevist.
geef mij maar rust, ruimte en open water.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

06-08-2013 11:44

Heb op de Amer ook weleens een papegaai gevangen, daar ook niet meer vissen dan??????
Volgeplempte prutputten bevis ik sowieso niet en dat is niet vanwege de papegaaien.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-08-2013 11:46

ik vang ook wel eens zwaar beschadigde vissen op de rivier, maar dat komt denk ik eerder door binnenvaartschepen of de schroeven van buitenboordmotoren e.d.

een papegaaienbek heb ik nooit gevangen op de rivier.
wel mongooltjes, kromme(gebroken)ruggen en grote wonden. echter is dat niet door toedoen van vissers naar mijn idee.en ook daar ben ik dan allerminst blij mee.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

06-08-2013 11:55

Het beestje kan overal vandaan komen hé.
Misschien uit medelijden over de dijk gezet of de sluis doorgezwommen of het is echt een stom beest dat gewoon erg vaak wordt gevangen op de rivier.
M'n maat heeft het trouwens ook al meegemaakt en dan met een andere vis.

Dus wat te doen, haakje eruit en meteen terug, dat doe ik er mee.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-08-2013 12:03

Cees v Opstal schreef:Dus wat te doen, haakje eruit en meteen terug, dat doe ik er mee.


dat doe je goed! :wink: :lol:

je hebt bepaalde vissen die echt verslaafd zijn aan boilies bijv en anderen vang je er niet op...
dit zal wel een boilie junky geweest zijn.

ik heb ook wel eens vissen gevangen waarvan ik dacht dat ze ziek waren ,maar om zo een vis dood te maken en op de kant te leggen vond ik nou ook weer niks.
dus heb ik de natuur op zn beloop gelaten.
jammerlijk detail was wel dat er een enorme sterfte op dat water kwam een half jaar later. maar dat is off topic. :(
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-08-2013 13:16

Heb op de Amer ook weleens een papegaai gevangen, daar ook niet meer vissen dan??????


Cees,

Daarom heb ik het ook over wateren waar de kans op papegaaien en toekomstige papegaaien relatief groot is. Daar valt de Amer natuurlijk niet onder, dat snap je zelf ook wel. 8)
Ik weet het ook allemaal niet...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-08-2013 07:49

Ik vis bij voorbaat al niet op papegaaienputten, je kunt het zo al wel zien waar de kans heel groot is.
Veel stekken/rommel/vissers/vis en geen zin om daar tussen te gaan zitten.

Wat de meeste karpervissers tegenwoordig doen?
Die drukken de staart in de lens, ziet niemand joh. Gewoon een dikke 40'er toch 8) :roll:
Met vleesch verwordende kerpelgroet.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-08-2013 15:24

Bij ons is ook een stadswatertje waar je nagenoeg alleen maar papegaaien vangt. Zelf hoef ik daar niet te vissen, die verminkte vissen hoef ik niet te vangen. Nu is dat wel een water waar veel kinderen (leren) vissen, zonder de teoezicht van de ouders. Zelf kom ik er geregeld langs en als je dan ziet hoe een vis gedrild wordt..... deze worden daar letterlijk naar binnen getakeld. Zelf heb ik ook wel eens een vis gevangen met een papegaaienbek maar vind het toch altijd een naar gezicht. Om nu te zeggen dat deze putten met rust moet worden gelaten, denk zelf dat dat toch niet gebeurd.
Plaats reactie