Het lozen van een haak


Plaats reactie
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

29-07-2013 15:24

Ik kwam net een topic tegen waar men het had over lijnbreuk en dat de haak nog in de bek van de karper zit.

Ik vroeg mij af of er wellicht studies of onderzoeken zijn gedaan naar de tijd hoelang een haak in de bek van een vis blijft zitten na bijvoorbeeld een lijnbreuk?

Of zijn hier artikelen over te vinden ? Ik vind dat wel interessant om te lezen!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-07-2013 15:58

Hugo , ergens heb eens gelezen dat de haak eruit "zweert" , persoonlijk geloof ik er niet in .
Denk ook dat de vis eerder of de haak zelf lost dan al niet zijn lip kapot trekt .. of de vis word nogmaals gevangen en door mensen handen van de haak ontdaan.
Dan heb ik het over haken met weerhaak natuurlijk .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

29-07-2013 16:03

Jeffrey,

Ja ik hoor mensen wel eens zeggen van "ah het is niet zielig als de lijn breekt want de haak loost de vis zo want die roest zo weg" maar ik heb al meerdere karpers gevangen die naast mijn haak ook een andere haak in zich hadden.

Ik begrijp niet zo goed waar die gedachten vandaan komt. Misschien is er wel een studie of onderzoek over dit onderzoek ? Dan zou ik dat graag willen lezen.

daarom ook mijn vraag.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-07-2013 16:31

Tegenwoordig worden de haken van kwaliteits carbonstaal gemaakt die roesten er zomaar niet uit.
Vroeger was het nog pisbakkenstaal, die braken al af als je er naar keek.

Ik weet dat er een onderzoek is gedaan naar snoek met kunstaas in de bek.
Dit is wel erg knullig uitgevoerd en je kunt het daarom ook niet wetenschappelijk noemen.
Beesten werden gevangen ze hingen er een shad in en een zendertje, na 2 weken werd gekeken of ze nog leefden maar niet terug gevangen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-07-2013 16:38

Hugo Lammers schreef:Jeffrey,

Ja ik hoor mensen wel eens zeggen van "ah het is niet zielig als de lijn breekt want de haak loost de vis zo want die roest zo weg" maar ik heb al meerdere karpers gevangen die naast mijn haak ook een andere haak in zich hadden.

Ik begrijp niet zo goed waar die gedachten vandaan komt. Misschien is er wel een studie of onderzoek over dit onderzoek ? Dan zou ik dat graag willen lezen.

daarom ook mijn vraag.



Niet bij mij bekend of er een studie van gemaakt is.
Waarheid ligt een beetje in het midden. Ving 20-25jr geleden vaker een karper met "doorgeroestte" haak, of een restant ervan
haken gingen eerder roesten dan tegenwoordig
Ergens begin 90? begonnen ze haken te coaten tegen corossie .
Dat je meerdere karpers vangt met extra haak is logisch, er zijn ook veeeel meer mensen bijgekomen die op karper vissen. :wink:
Zit af en toe ook een karpervisser bij 8)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

29-07-2013 17:27

Haak in de lip is er zomaar niet uit. Niet bij snoek en niet bij karper.

Jaren geleden 3 keer een snoek gevangen die de montage van een andere visser nog in de bek had. Ik viste in die tijd veel op hetzelfde water en had ook veel contact met andere vissers over vangsten en dergelijke. Tussen verspelen en het vangen zat minimaal één en maximaal anderhalve week. Herkende het gebruikte materiaal (dreggen, staaldraad en dyneema).

Eén keer een karper gevangen met een haak nog in de bek. Zag er aardig verroest uit, maar het kostte toch nog behoorlijk wat moeite om 'm te verwijderen.
Eén keer een karper gevangen met een haak in de spier (?) van de borstvin. Niet los te krijgen. Dus laten zitten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-07-2013 17:55

Vis met een dichtgeknepen weerhaak en de vis heeft 99 % kans om er zonder kleerscheuren van af te komen. Al het andere is je zelf en andere belazeren. Je ego wordt er alleen maar groter door als je nu een vis verspeeld. Dus zeker niet kleiner mocht jullie er aan twijfelen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-07-2013 18:00

Ooit eens mijn vriend Steur verspeeld door een door dat ding veroorzaakte leaderbreuk. Twee weken later was ie alles kwijt.

Wide Gape met weerhaak, zat gehaakt als een malle. Die was dat ding dus wel zo kwijt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

29-07-2013 23:17

ik heb regelmatig vissen in het net die ik ff paar minuten tot rust laat komen voor ik ze op de mat trek. wat mij opvalt is dat veel vissen in het net de haak al gelost hebben. meestal zijn ze dan wel al het lood kwijt.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-07-2013 05:58

Dat heb ik dus met de chod :roll: ( rechte punt )
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-07-2013 07:29

ik vis altijd rechte punten.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-07-2013 08:26

@ Hugo,

afhankelijk van hoe diep de haak zit zal het in de meeste gevallen eruit zweren.tenzij het heel diep gehaakt of helemaal in het bot vastzit denk ik.

denk bijv. aan een splinter die afgebroken is en de punt onder je huid zit.
dit gaat ontsteken,zweren en je lichaam werkt het zelf weer naar boven en er uit.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 08:55

Michel,

Inderdaad zal de haak er op den duur wel uitweren maar ik was benieuwd naar de tijd hoelang het duurt tot een haak er uit weert. Hiermee bedoel ik natuurlijk dat een haak normaal gehaakt zit.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-07-2013 08:59

Hugo Lammers schreef:Michel,

Inderdaad zal de haak er op den duur wel uitweren maar ik was benieuwd naar de tijd hoelang het duurt tot een haak er uit weert. Hiermee bedoel ik natuurlijk dat een haak normaal gehaakt zit.


zelf denk ik zo een 3 tot 5 weken.
eerst gaat het ontsteken dan wordt de huid rond het gebied zacht en sponzig en dan rot het eruit.
dit is puur wat ik denk en nergens op gebaseerd ook heb ik geen goeie argumentatie waarom.
ik vergelijk het gewoon met mijn ervaring met glas,metaal en houtsplinters die ik gehad heb.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 09:49

Dat is nog een relatief lange periode.
Ja als je het vergelijkt met ons dan zou dit een periode zijn die zeer aannemelijk is.

Maar het is dus niet het geval dat de haak echt helemaal weg roest ? het is echter alleen zo dat de haak wordt geweerd door het lichaam van de karper ?

Best een mooi onderwerp voor een grondig onderzoek lijkt mij
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-07-2013 10:04

Hugo,

Leg een haak in een glaasje viswater. Kom je er vanzelf achter hoe snel deze verroest.
Mij lijkt het sterk dat er binnen enkele weken geen haak meer in je glaasje ligt.

Wat betreft er uit zweren: dan moet het inderdaad niet te stevig vast zitten. Sowieso zou ik me meer zorgen maken om wat er eventueel allemaal nog aan de haak vast zit.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 10:35

Mart,

Ik zal dat wel eens proberen ja. Maar je uitspraak doet wel een beetje afbreuk aan het feit dat het toch wel een interessant onderwerp is om te onderzoeken hoelang een haak nog in de bek zit van een karper en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Althans in mijn ogen is dat een interessant onderwerp.

Wellicht komen er aspecten aan het licht die iedereen over het hoofd heeft gezien
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-07-2013 10:48

@ Hugo,

heb je vissen thuis ? :D :o :wink:

of nog zieker... haak jezelf en laat de haak zitten tot ie eruit zweert :wink:

ff zonder gekheid...

denk dat de gevolgen (indien het eruit zweert) wel meevallen op argwaan van de vis bij boilies of ander niet natuurlijk aas na dan.

Mart heeft wel een punt, wat erachter de haak zit kan veel gevaarlijker zijn voor de vis....

daarom zorg ik altijd dat mn onderlijn een stuk sneller breekt als mn hoofdlijn. mocht ik lijnbreuk krijgen zal er nooit veel aan de haak blijven vastzitten.

met roofvissen kan je pas echt vervelende situaties krijgen voor de vis bij lijnbreuk.... :(

vandaar dat ik altijd met 1 haak vis op roofvis of er een zooi wegknip en alle weerhaken dichtknijp
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 11:01

Michel,

Haha ik heb gelukkig geen vissen thuis. maar bedoelde er ook niet mee dat er letterlijk onderzoek moet worden gedaan op vissen.

Maar door wellicht een stuk vlees etc te gebruiken en dit in een bak met water te leggen met een haak er in etc etc etc haha

Maar Mart heeft zeker een punt !!

Oh Michel ik heb al meerdere malen een snoek omgekeerd in het water zien liggen met een plug etc in de snuit! :(
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-07-2013 11:12

Hugo Lammers schreef:
Maar door wellicht een stuk vlees etc te gebruiken en dit in een bak met water te leggen met een haak er in etc etc etc haha


dit gaat niet werken op een dood stuk vlees naar mijn idee..
het lichaam stoot namelijk dingen af die er niet thuishoren.daarom gaat het ook ontsteken.
een stuk dood vlees zal niet gaan ontsteken en het eruit werken.

vandaar mijn voorstel om jezelf te haken :wink: :wink: :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 11:18

Haha Michel klopt.

Nou ik heb al een keer bij de dokter gezeten omdat een haak zich fijn in mijn vinger had genesteld maar ik had niet de rust om te wachten tot mijn lichaam zijn werk goed ging doen haha.

Wellicht dat mensen zich willen aanbieden om aan het zelfhakingsonderzoek mee te doen :P ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-07-2013 11:20

Maar je uitspraak doet wel een beetje afbreuk aan het feit dat het toch wel een interessant onderwerp is om te onderzoeken hoelang een haak nog in de bek zit van een karper en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.


Mijn uitspraak is niet zo bedoeld Hugo, het is zeker interessant.
Hoe ik het wel bedoelde: de eventuele conclusie zou kunnen zijn dat een haak na enige tijd, zonder hulp, uit de bek van een karper verdwijnt. Echter kan er voor die tijd, als de vis zich vast zwemt (vanwege wat er allemaal nog aan de haak vast zit), al de nodige schade aangericht zijn. Ik denk namelijk niet dat een karper rustig een paar weekjes gaat liggen wachten tot de haak weggeroest/uitgezworen is, mocht ie zich vast zwemmen...
Mensen lezen nogal eens enkel de stukken die ze willen lezen. Haak roest weg/zweert uit kan al voldoende zijn voor sommigen om als excuus aan te voeren voor het nemen van onacceptabele risico's. Da's een beetje mijn angst.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-07-2013 11:29

Mart,

Dat is absoluut waar ! Zoals ik al eerder aangaf heb ik al meerdere keren aangehoord : Ah maakt toch niet uit want de haak roest wel weg. Ja natuurlijk roest alles wel een keer weg maar daar kan een lange tijd over heen gaan.

Je hebt absoluut een punt te pakken dat ontzettend belangrijk is. Ik vis zelf nooit met een vastloodsysteem om het simpele feit dat ik bij een lijn breuk of een vastzwemmer de vis een kans wil geven om het lood te kunnen dumpen zodat de karper zelf wel los komt. Een onderlijn is zo geknoopt en ook lood etc is te vervangen. Een grote karper heeft jaren nodig om te groeien tot een mooie vis dus ik wil niet de reden zijn waardoor een vis komt te overlijden.

Tegenwoordig is het wel het geval dat mensen alleen maar oog hebben voor het vangen van een PR of een vis van minimaal 15 kg. Alles is daarbij geoorloofd. Jammer man want ik zie steeds meer dat de karpers pappegaaibekken ontwikkelen wat echt in mijn ogen heel sneu is. Laatst een karper gevangen waar in feite niks meer van de bek over was. Een vis met potentie behalve het snuitje.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Plaats reactie