voerstrategie


Plaats reactie
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

23-07-2013 22:40

hallo,

ik heb komende weken wat sessies op een klein water in het dorp gepland en heb wat advies nodig voor het voorvoeren.

het water:

plaatselijk klein maar alles bij elkaar nog redelijk wat water omdat alle open stukken met elkaar verbonden zijn via sloten.

veel riet en veel obstakels in de vorm van lelievelden.

er is niet zo'n groot bestand maar wat er zit is vaak plaatselijk in groepen bij elkaar te vinden.

er zit redelijk wat brasem maar ze worden niet veel gevangen(met boillies ongeveer 18 mm)

het is niet diep(zo'n 1.5 meter) maar de stekken zijn vaak tussen de 0,7 en 1.20 meter.

er zitten dichtbij de stekken wel meerkoeten die ook wel is wat mee pikken.

de bodem is vlak.

er wordt weinig gevist en er is geen sprake van dressuur.

ik weet dat er langs de stekken al karpers langs komen en dit gebeurt meestal langs de zijkanten van het water.


nou is mijn vraag hoe kan ik het beste voeren hieraan dank ik dan:

hoe lang?

hoe veel?

met wat? (ik ben 14 en heb geen geld voor dure boilies maar ik maak ze wel zelf alleen nog niet in grote aantallen. ik zat zelf te denken aan duivenvoer?)

en als laatste is het het beste om verspreid stroken te trekken over kanten waar ik van weet dat ze langs zwemmen of is het beter om alles op één plek te gooien?

hopelijk kunnen jullie me op weg helpen en als er meer info nodig is hoor ik het wel.

mvg, Quint
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

23-07-2013 22:45

o ja, de meeste vissen zitten tussen de 17 en 26 pond
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 08:24

Hoi Quint,

Wil je boilies als aas gebruiken?
Dan zou ik duivenvoer voeren met daar overheen wat boilies. Ik weet niet wat je aan duivenvoer per dag wil voeren, maar een kilo per stek zou volgens mij een mooie hoeveelheid zijn. Als je daar dan per stek nog 250 gram boilies bij kunt doen, leren ze je haakaas ook alvast waarderen!

Lukt het niet zoveel boilies te voeren, dan zou ik zeggen: voer zoveel boilies als wel binnen je mogelijkheden ligt. Of vis met duivenvoer. Althans, met de grote particles die daar vaak in zitten.

Je geeft aan te weten waar de karpers langs komen. Ik zou zeggen: voer dan flinke stroken op die plekken. Hoe verspreider je voert, hoe langer ze bezig zijn om alles bij elkaar te scharrelen. Gooi je alles op één hoop, dan is het, ook voor de brasems, makkelijk om snel alle voer naar binnen te werken.

Mocht je tegen/in de buurt van lelies vissen en er dus ook een voerstrook aanleggen, dan hoef je ook niet pal tegen de lelies aan te vissen. Je kunt gewoon op het randje van je voerplek vissen, zodat je veel minder kans op verspelen hebt.

Succes in ieder geval!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

24-07-2013 09:07

Je kan ook dit gebruiken: http://www.differentbaits.nl/product/14 ... elmix.aspx

Beetje tijgernoten erdoor nog en ook vissen met tijgernoten, werkt bij mij prima!

Natuurlijk tackle ik weleens een brasem maar het is een mooi voertje!
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

24-07-2013 11:34

Oke bedankt, hoe lang moet je voeren om er resultaat van te kunnen zien?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 11:45

Alle beetjes helpen, dus één keer is al beter dan geen. Maar persoonlijk vind ik 3 keer ideaal. Maar dat is puur gevoelsmatig.
Ik weet het ook allemaal niet...
bradley venema
Berichten: 67
Lid geworden op: 12-07-2012 23:14

24-07-2013 13:27

hej net als mart voer ik zelf ook 3 keer van te voren.
ik begin meestal met gekookte mais 1 kg per stek en dan 250 gr bollen.
dag 2 voer ik 500 gr mais en 500 gr bollen, en op de laatste dag 1kg bollen 250gr mais.
moet wel zeggen dat ik zelf op kanaal vis en voer dus dat zal in jou geval betekenen dat je minder moet voeren.
Tot nu toe heeft dit voor me geholpen, hoor graag hoe het is gegaan.

Mvg bradley
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

03-08-2013 17:54

Ik voer meestal de avond van te voren een paar handjes per stek (bootje)..
Ook wel eens de hele week lang iedere dag 1-2 blikken mais per stek...

Beter iets dan niets, klein beetje is beter dan niks!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

03-08-2013 19:55

Op wat voor water voer je alleen blikmais Jurre?
Ik wil niet zeggen dat het zinloos is, enkel blikmais voorvoeren. Maar vraag jezelf eens af welke vissoorten je bereikt, als je enkel blikmais voorvoert.
Ik weet het ook allemaal niet...
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

06-08-2013 19:57

de eilandspolder, ja dat water van vis tv vlak bij de rijp ;)

nog nooit bijvangst gehad, dus het zal allemaal wel.. Ik vist voor mn "innerlijke rust" (stiekem ook om wat te vangen)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2013 07:03

Quint ,

Petje af, je bent een voorbeeld hoe je het al van te voren (grotendeels) uitgedokterd hebt, ook al ben je pas 14.

De grotere partijen water worden voorzien van "instroom" door slootjes lees ik. Zwemt daar ook karper doorheen? Als die sloot zo'n 6-7 meter breed is en uitkomt op het bredere water, zou ik daar al een stek maken (mits daar karper langs komt en er zijn attractieve plekken (riet, pompenveld) zandplaat). Maak die stek dmv een strook over de breedte van de monding van de sloot in dat bredere deel.

Verder zou ik kijken waar die vissen zich ophouden. Ze zitten in groepen : azen ze ook in groepen? De stek waar ze zich ophouden moet je eens onderzoeken of dat ook bevisbaar is (peilen) en eveneens voeren zoals Mart en anderen al beschreven. Duivenvoer is echt goed, en in mijn ogen instant voer, daar is niet alleen de brasem en karper lang mee bezifg mits goed verspreid, maar ook de koeten. Er blijft altijd wat over voor de ander, zeg maar. Vanwege de koeten zou ik een donkere kleur boilies nemen, die vallen minder op op zo'n diepte, als ze maar goed ruiken.

Wil je langs de kant voeren, omdat ze daarlangs trekken, prima, maak een langere, bredere strook (4-5 meter lang, twee meter breed) dan hebben ze wat te zoeken, niet (te) compact zoals anderen al zeiden.

Ik zou bovenstaande lpekken combineren : de plek in de monding en de plek waar ze zich ophouden. De ene hengel op de ene stek, de andere op de andere stek. Of een langs de kant. Reden: heb je kans op twee verschillende stekken. Je verstoort de stek nl niet omdat je er eente aan hebt. Maar er is ook kans op beet op 2 hengels!

Succes, je komt er wel.

PS laat ff weten of het wat geworden is.
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

07-08-2013 10:42

Bedankt voor alle reacties allemaal.

Ik heb verspreid gevoerd met duivenvoer en boilies erdoorheen en het heeft gewerkt. Jammer genoeg heb ik zelf niets gevangen maar ik viste met mijn vader en die wist voor zover bekend de grootste spiegel(rijen) van het water te vangen op de voerplek. Hij was 25 pond(dat is heel wat voor het water hier). Uiteindelijk ben ik er best tevreden over ondanks dat ik niets gevangen heb.

Gr quint
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-08-2013 11:16

Volgende keer alleen vissen dus :)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 11:32

nog nooit bijvangst gehad

Dan komt je "voorvoer-voer" waarschijnlijk wel bij de juiste doelgroep terecht... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

08-08-2013 12:01

dat dacht ik ook ;)
vriend van me heeft 1x een brasem gevangen, maar wat wil je met 8mm bolletjes :p
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

09-08-2013 19:03

edit: vannochtend vroeg 1e bijvangst ;(

enorme kolblei :p gevangen met 2 10mm bolletjes
Plaats reactie