Hoe voorkom ik schade aan de vis??


Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

19-06-2013 11:46

Omdat ik tijdens het inlezen voor onze visvakantie veel lees over vissen met kapotte bekken en andere kwalen door het vissen/de vissers en ik gewoon nog 0 ervaring heb met Karper en voor de rest meestal niet verder kom dan "schat ik heb beet, onthaak jij ff" :oops: :lol:
En ik absoluut geen enkel dier onnodig en bewust pijn of schade wil doen (ok, behalve de ongevraagde lippiercing.... :roll: :wink: ) wil ik graag van jullie weten wat de stappen zijn na het vangen, of eigenlijk ervoor al bij het kopen van de benodigdheden om zulke schade te voorkomen?

En misschien uitleg hoe die schade veroorzaakt wordt zodat ik weet hoe het WEL moet :)
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

19-06-2013 11:58

Pamela,

sowieso de volgende dingen mogen niet ontbreken:

- groot landings net min 42inch
- dikke onthaak mat of cradle
- Carp Care kit (soort jodium e.d. voor wondjes op de vis en in de bek te behandelen)
- Gezond verstand :-)

En wanneer je ook de vis wilt wegen e.d. een goede weegzak met stevige driepoot om de vis in te hangen.

Zorg ook dat je altijd een gieter of emmer met water klaar hebt staan zodat je de vis vochtig kunt houden en maak je landingsnet en onthaakmat altijd nat voordat de vis erop of in gaat.

grt

Berry
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-06-2013 12:00

Pamela van Ommeren schreef:Omdat ik tijdens het inlezen voor onze visvakantie veel lees over vissen met kapotte bekken en andere kwalen door het vissen/de vissers en ik gewoon nog 0 ervaring heb met Karper en voor de rest meestal niet verder kom dan "schat ik heb beet, onthaak jij ff" :oops: :lol:
En ik absoluut geen enkel dier onnodig en bewust pijn of schade wil doen (ok, behalve de ongevraagde lippiercing.... :roll: :wink: ) wil ik graag van jullie weten wat de stappen zijn na het vangen, of eigenlijk ervoor al bij het kopen van de benodigdheden om zulke schade te voorkomen?

En misschien uitleg hoe die schade veroorzaakt wordt zodat ik weet hoe het WEL moet :)

Er is daar al heel veel over geschreven geloof ik in dit forum. Je kan ook de zoekfunctie die rechtsbovenin staat gebruiken. Maar om je op weg te helpen, hier alvast een lijstje wat ik iig vaak gebruik.

- groot schepnet (check of de vinnen van de vis plat tegen de vis aan liggen voordat je hem uit het water tilt)
- onthaakmat (dichtbij je plek waar je schept leggen zodat je niet onnodig ver hoeft te lopen met een karper in je net)
- emmer water (kan je de onthaakmat en de karper mee nat maken)
- kleine scherpe haken (maat 8,10 als het niet anders kan een 6 zodat ze niet onnodig veel vlees pakken wat tot allerlei ellende kan leiden)
- visveilige systemen (wilt zeggen dat er bij lijnbreuk je lood gelost wordt zodat de karper niet met een bonk lood aan een onderlijn rond zwemt) kan je wel genoeg over vinden op dit forum
- licht (voor als je in het donker vist en toch wilt zien of je de vis netjes onthaakt)
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-06-2013 12:01

*edit* dubbel geplaatst bericht..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

19-06-2013 12:05

Een van de belangrijkste dingen is een groot ruim landingsnet en een goede ruime dikke onthaakmat. Daar doe je onze geschubde vrienden al een groot plezier mee. Zorg er daarnaast voor dat de dril (het binnen halen van de vis) niet onnodig lang duurt en controleer als de vis in het net ligt dat de vinnen goed zitten en je hoofdlijn niet verstrikt zit om de vinnen.

Zorg er daarnaast voor dat het systeem waar je mee vist visveilig is, zodat een vis bij lijnbreuk niet met het lood rond blijft zwemmen.

Edit Jerome was mij voor....
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

19-06-2013 12:30

En vooral tijdens de drill niet : Slip dicht en pompen !!!

stel je slip goed af en laat je hengel het begin van de run opvangen, waarna je slip het overneemt...
Idd niet te lang drillen, maar wel dusdanig dat hij "moe" kan worden..zodat je allicht voorkomen kunt dat hij als een malle ligt te klappen op je mat...

Good luck...enne : beter gevraagd en dubbel antwoord dan n1ks vragen en maar wat aanklooien...
Vissende vader, die koi's houdt
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

19-06-2013 12:33

Thanks! en dan is t voor mij toch niet meer dan een normale manier van doen! :) Alleen van karperjodium had ik voor van de week niet gehoord maar de rest klinkt voor mij niet meer dan logisch..

De zoekfunctie gebruik ik inderdaad, net zoals google maar hier kwam ik gewoon niet uit.. doordat ik er zoveel over las dacht ik dat er meer achter zat, en dat misschien wij, en vele vissers met ons dachten het op de juiste manier te doen maar dat toch de vis schade aandoen..

Vraag ik me toch nog steeds af hoe mensen dat dan wel voor elkaar krijgen als het niet opzettelijk is :roll:


Volgende keer zal ik ff beter speuren! ;)
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-06-2013 12:36

owja wat ik ook doe als ik een karper in me net heb en hem eruit wil tillen, even kijken of je je hoofdlijn niet mee draait in je net. Zorg dat je hoofdlijn slap hangt als je het net optild. Als je lijn onder spanning staat kan je tijdens het uit het water tillen alsnog een hoop schade veroorzaakt worden..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

19-06-2013 12:36

Michel thanks! die ga ik ook zeker onthouden, al vraag ik me af of ik t uberhaupt ga redden mocht ineens mn pieper afgaan.. *paniek* haha

En dat was ook eigenlijk wel mn gedachtegang. :) vragen kan altijd
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

19-06-2013 15:45

paniek is nergens voor nodig, als je eerst alle benodigde spullen klaar
zet voor de hengels te water gaan komt alles goed. vaak genoeg gehad in mijn
begin jaren, dat het net nog moest klaar gemaakt worden terwijl de eerste vis er
al aan zat. dan krijg je het nog druk haha ik zeg ma zo kalmte kan je reden :D
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

19-06-2013 20:46

Wat ik altijd doe als ik uiteindelijk de vis geschept heb, ik trek de boven kant van mijn net over de vis heen zodat hij in principe opgesloten zit in het water.
Je zit nog vol van de drill en run adrenaline. Tel even tot 10 houd de steel gewoon vast, laat de vis even op adem komen en je zelf. Kijk even of je alles goed klaar heb liggen voor het onthaken matje ed als je dat voor elkaar heb in je hoofd.
Spreid blokje los maken, vis op je onthaakmat leggen.
Nu komt het vaak voor dat de vis nog erg wild is en begint te springen als spongebob. Wanneer dat gebeurd vouw ik mijn onthaak een beetje dicht. Even tot rust komen. En suc6
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-06-2013 22:24

[quote="Jerome
- kleine scherpe haken (maat 8,10 als het niet anders kan een 6 zodat ze niet onnodig veel vlees pakken wat tot allerlei ellende kan leiden))[/quote]


Tenzij deze voor losschieters zorgen..... mt 4 heeft mij dan weer gered waar 6jes losschoten..oftewel hersens gebruiken
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

19-06-2013 23:01

En "haakje" 2 ook. Gebruik in dit soort maten in elk geval geen bent hooks. De gewone, waar de punt dus in lijn staat met de steel.

Over strakke lijnen aan de vis die nog in het schepnet ligt en zo naar de onthaakmat vervoeren... er zijn inmiddels wateren waar het gebruik van een squeezer clip verplicht is. De bedoeling is dan dat je de rig al loskoppelt in het schepnet (dus in het water). Wanneer je hier aan gewend bent is dat een zeer prettige manier van de vis onthaken en ga je het in je dagelijkse visserij misschien ook meer toepassen.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-06-2013 23:29

Ik knip altijd de hoofdlijn door, leg na een (stevige)dril toch graag een nieuwe knoop.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-06-2013 06:47

Nou van mij dan een hele simpele tip.

Zet als eerste aan de waterkant je schepnet in elkaar.

Je zal niet de eerste zijn die al een karper aan de lij heeft hangen voordat het schepnet in elkaar zit
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

20-06-2013 09:59

Martijn Nederpel schreef:Tenzij deze voor losschieters zorgen..... mt 4 heeft mij dan weer gered waar 6jes losschoten..oftewel hersens gebruiken

Er zijn altijd uitzonderingen... ook op uitzonderingen..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2013 06:30

Die 9 lossers Camiel? Dit jaar? Wel een mooie topic...
It's okay 2 pay
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-06-2013 07:49

Haha...ja klaas....9 lossers.
En dan is het lijstje al heel lang niet bij gewerkt.

Van haak gewisseld aan de onderlijn en sindsdien geen losser meer gehad.
Beetje valse start gehad dus, wel grappig dat alle lossers in de winter plaats vonden.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-06-2013 08:19

Ala het daaraan lag had je ook jiet van haak hoeven wisselen
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2013 09:43

een losser is een uitscheurder, klinkt alleen vriendelijker.. losser
It's okay 2 pay
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-06-2013 10:51

Korda haken.....steeds de lossers....over gegaan naar de fox ssbp en geen losser meer gehad.
Vorig jaar geen probleem gehad met de korda haken en de onderlijnen zijn altijd hetzelfde.

Ik vond het een vreemd iets.....maar het is niet anders.....we zijn weer op de goede weg.
Een kleine 20 karpers verder en alles netjes gehaakt
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-06-2013 11:23

Kan het type haak hier ook geen rol in spelen, dacht het wel.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-06-2013 22:16

Wat betreft een grotere haak maat kiezen bij losser.

Een haak van het zelfde type en formaat, maar wat dikdradiger kan natuurlijk ook uitkomst bieden bij de kleinere maten. Hoef je niet meteen groter te gaan, want groter binnen een merk en bepaald type haak is niet alleen dikker van draad, maar heeft ook een grotere ´gape´. En dat laatste is niet altijd gewenst!

Ik heb zelf al een jaar of vijf geen maat 4 meer gebruikt, maar ik heb ze wel bij me mocht er ooit een situatie om vragen. Met maat 6 en 8 redt ik me binnen mijn visserij voorlopig.

Wat betreft lossere en uitscheuren.

Ik weet dat bij penvissen met aas op de haak het geen uitscheuren hoeft te zijn, maar simpelweg te nipt haken en lossen. Keer gehad met het vissen op zicht (zinkende vlok), waarbij ik het herkenbare spiegeltje binnen een week alsnog met mais op de pen ving en geen schade kon vinden buiten de verse haakwonde.

Je kan een haakpunt bij de boilievisserij ook te veel maskeren waardoor nipt haken een feit kan zijn. Te weinig maskeren van de haakpunt en diep haken geeft wel een grote kans op uitscheur ellende voor de vis.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-06-2013 22:31

Marco

Ik ben ben een groot gebruiker van kleine haken. Echter sommige situaties vragen om.een grote haak. Als je op een water vist met een groot bestand aan 20kg+ vissen met een muil waar je hand in past dan is een maatje 4 in verhouding niet zo groot. Feits is dat ik met 6jes regelmatig lossers had en met mt4 tot nu toe niet een.