Zig rigs


Plaats reactie
Dennis Rietkerk
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

16-06-2013 10:53

Ik hoor en zie steeds meer over zigs. Nu heb ik altijd geleerd dat je een tube of leader moet gebruiken om bij een aanbeet geen beschadigingen bij de karper te veroorzaken. Natuurlijk ook om de rig niet in de war te gooien. Op alle dvd's gaat de veiligheid van de karper voorop. Bij vissen met een zig komt mijn inziens de nylon strak langs het karper lichaam met natuurlijk veel kans op schubben die beschadigd raken. Weet iemand waarom op al die dvd's nooit over gesproken wordt? Het houd mij tegen om op deze manier te vissen ivm de gezondheid van de karper. Ben ik te voorzichtig of laten anderen de veiligheid los om toch maar te vangen? Met floatervissen hou je de lijn boven water dus heb je dit probleem minder. Ben erg benieuwd naar andere meningen of oplossingen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 11:34

Pen jij wel eens? Of vis jij wel eens drijvend? En zo ja, heb jij dan ook tube?

Je hebt op zich wel gelijk, maar ik denk dat het commerciële voortschrijdend inzicht er ook voor zorgt dat ze soms wat veiligheid moeten loslaten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

16-06-2013 11:40

De laatste tijd zie ik steeds meer vissers hier met een 35/100 zonder tube vissen met inline lood gewoon om zo min mogelijk zichtbare troep in het water te hebben liggen ( het gaat wel over ervaren vissers ) maar de vissen lopen geen enkele beschadigingen op alhoewel het wel kan natuurlijk.
Zelf vis ik wel altijd met een free fall leader , maar ik denk dat het bij een normale inline montage minder nodig is.

Waarom : het lood zit dan op de lijn en er is weinig kans dat het lood blijft hangen achter een vin , wat volgens mij de voornaamste reden is waarom vissen beschadigd raken ( aangezien de beschadigingen die ik heb gezien allemaal aan de vinnen of buik regione .
Bij een inline montage houdt het lood de lijn de stuk weg van de buik omdat er aan alle kanten wel een gedeelte lood nog zit dat niet strak langs het lichaam van de vis loopt.
Bij een lead clip slingert het lood meer rond en loopt de gespannen lijn veel dichter bij het lichaam bij de buik/vin omdat het lood altijd na beneden zal gaan hangen.

Bij een gevlochten lijn zou ik wel altijd een tube gebruiken ( mocht er iemand gevochten vissen zonder voorslag wat ik weer dom vind maar ja )

Bij een Zig rig met bijv een nash bug ofzo is het stuk van het lood tot het aas altijd zo groot dat de lijn nooit heel strak staat omdat het lood constant op en neer bungelt dus ik denk wel dat het moet kunnen :)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Dennis Rietkerk
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

16-06-2013 11:46

Ik snap dat bij pen vissen en drijvend vissen er ook geen leader of tube is maar dan wordt er ook niet gevist met een "zwaar" lood. dit lood laat niet altijd los en als ik de karper 77 ( dacht ik) lees dan moet het lood niet loslaten met een zig onder de 2 meter. Mijn vraag is meer: Als er in de media altijd op gewezen wordt dat je een tube moet gebruiken om beschadigingen te voorkomen , dat nu diezelfde media ( dvd korda , fox , nash enz) niet meer over gepraat wordt. Het viel mij gewoon op.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2013 15:56

Danny Slaats schreef:
Bij een gevlochten lijn zou ik wel altijd een tube gebruiken ( mocht er iemand gevochten vissen zonder voorslag wat ik weer dom vind maar ja )



Omdat?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

16-06-2013 17:29

Waarom ik persoonlijk een voorslag zou nemen en niet helemaal gevlochten zou vissen ?
Mwah ik zou persoonlijk een voorslag nemen met iets rek dat is toch iets lekkerder onder de kant , en een gevlochten lijn op stenen/mossels knapt over het algemeen ook eerder als een dikkere nylon voorslag ofzo.
Dan heb je nog het snijden , mijn lijn is zo dun die krijg je amper duur een tube 17/100 en heel soepel nog net geen naaigaren.
En als ik met een voorslag vis , vis ik liever met een voorslag die minder trekkracht heeft als mijn hoofdlijn ( 16.7 kilo hoofdlijn ) zodat dat hij ALS hij knapt hopelijk in de voorslag knapt zodat de vis niet tot tientallen meters lijn mee sleept.

edit: Bij een nylon voorslag zie ik ook beter of hij beschadigd is zodat ik hopelijk ook minder vissen verspeel ALS ik al eens met gevlochten vis.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-06-2013 07:30

Kijk dat klinkt al een stuk vriendelijker, dan mensen weg te zetten als zijnde dom.

Rek, je kunt met een goed afgestelde slip wonderen verrichten.
Stenen / mosselen, die heb je lang niet overal.
Tube, is onhandig aangezien er lucht in kan blijven zitten.
Tientallen meters lijn, wel eens van veilig vissen gehoord? Hoeveel trekkracht kan een karper eigenlijk veroorzaken?

Op zich adviseer ik meestal ook een voorslag, net als jij, puur en alleen omdat veel mensen geen idee hebben hoe ze een vis moeten landen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

17-06-2013 12:01

Marc Schrikkema schreef:Tientallen meters lijn, wel eens van veilig vissen gehoord? Hoeveel trekkracht kan een karper eigenlijk veroorzaken?



Het is een horror scenario maar hoe veel kracht kan een vis uit oefenen ?
Zo veel druk als jij op de vis wil zetten tot een max van laten we zeggen 3.5 Kg ( wat vol in het hengel hangel is ongeveer ).
Maar een vis kan wel heel hard richting een obstakel zwemmen zodat de lijn ergens vast komt te zitten zodat je lijn naar punt A loopt terwijl je de gehaakte vis 5/10 meter verder ziet zwemmen boven in het water.
Ik moet er niet aan denken dat dat gebeurd met een gevlochten lijn die de vis nooit meer kwijt raakt.

En nee daar hoef je niet strak tegen een obstakel aan te vissen het kan ook dat dat obstakel 20 meter verder op onder water ligt bijv naar links of rechts bij het vissen op grotere afstand.

ja dit zijn horror scenario's maar het zou kunnen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Plaats reactie