Zicht van de karper


herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

20-06-2013 09:01

Zeker om in dit soort zaken inzicht te krijgen is het de moeite om eens wat van die onderwater filmpjes te bekijken, daar kun je de nodige conclusies uit trekken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-06-2013 10:25

En dat zich in de praktijk: er kan niks maar dan ook niks tegen een doordachte voercampagne op. Ineens vang je ze aan elke rig plaats en tijd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-06-2013 10:28

Vis kan het onderscheid tussen een klein stukje van een takje oid en een haak niet maken, maar beide gaan bij detectie vaak linea recta uit de bek.

Is een onderlijntje erg kort en het beest bemerkt tijdens het opzuigen dat de bol niet ver genoeg op de juiste plaats in de bek terecht komt (palataan orgaan).., woesh eruit. Althans bij een opname met weinig fysieke verplaatsing van de vis zelf en dat gebeurd, voor ons helaas, maar al te vaak!

Is de onderlijn langer, zeg 25cm, is dit bij weinig verplaatsing ook aan de hand. Simpelweg vanwege punt 1, detectie van het niet eetbare deeltje. Dus verspreider voeren, waarbij hopelijk sprake is van opname en doorzwemmen.

Dus voorvoeren en gewenning aan dit gedrag is misschien belangrijker dan aas keuze!
Maar er zitten daar zoveel voedselopname variabelen tussen dat we zeker niet zonder geluk kunnen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

20-06-2013 12:51

Mart Honen schreef:Hilco heeft wel een punt: als 's ochtends al je bollen weg zijn, ligt je blank dus niet aan aas dressuur.
Hoewel: wellicht hebben de vissen, door wantrouwen opgebouwd tijdens eerdere ervaringen, wel alle boilies met extra voorzichtigheid benaderd. Maar er was er maar één die anders reageerde, dus hebben ze alleen die boilie laten liggen. En is er wellicht toch dressuur op aas.


In mijn ogen de spijker op zn kop !
En als ie m dan tog al pakt ..
Het antwoord van marco en het plaatje is af .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-06-2013 14:38

Maar nu dan even anders om.

Ik had achter bij mij een slootje met karper tot een kleine 20 pond.
Dagelijks ging daar 2 flinke handen mais in.
Nou ben ik nogal ongeduldig van aard en er is een simpel trukje om te weten of er karper zit als je niet van plan bent te gaan vissen.
Even flink springen en de boeggolven vliegen van je af.
Na een week of 2 draaide het spelletje zich om.
Mais te water en gelijk even springen, en de boeggolven komen naar je toe.......

Ik geloof zeker dat er een verband is tussen gedrag en beloning maar het stukje dressuur word in mijn ogen zwaar overdreven.

Een week niet voeren in het slootje en het trucje werkte echt niet meer en je kon opnieuw beginnen.

De karper is blijkbaar vergeten dat met het gestamp het eten ook kwam.

Ik kan me wel voorstellen dat een karper die binnen korte tijd meerdere keren word gevangen anders zijn voer gaat pakken, ik denk dat het niet zo zeer met het herkennen van onze rigs te maken heeft maar gewoonweg door het aasgedrag. Als het dressuur zoals vaak word beschreven echt een leer stukje van onze vrienden is zou er op veel plekken al lang geen karper meer gevangen worden.

Maar ja als ik alle wijsheid in pacht had ving ik altijd alleen maar de mooie karpers.

Conclusie van dit verhaal......

Karper vissen is niet moeilijk, karper vangen dat is de truc
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-06-2013 15:27

Mis als enige nog dat karpers die rustig azen en hun kop niet bewegen na aasopname niet of moeilijk te vangen zijn.

Zit je op de juiste plaats en maak je veel uren dan ben je net zo'n beroemde visser als .................

Ik groet u,

Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-06-2013 17:15

Uit eigen werk dan maar.



Meer vissen op de stek--- meer kans
bewegende vissen op de stek --- meer kans
It's okay 2 pay
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

20-06-2013 18:06

Straks lezen ze nog dat er fox op je lood staat......
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2013 18:47

Camiel Driehuis schreef:
Ik geloof zeker dat er een verband is tussen gedrag en beloning maar het stukje dressuur word in mijn ogen zwaar overdreven.




Als je de goegemeente moet geloven, is elk water een dressuurwater.
Zonder voorvoeren is er echt niets meer te vangen!! :roll:
Instant een nachtje..vergeet het maar!! :roll: 8)

Ja, karpervissen is niet moeilijk, vangen echter.... of toch????
Ach man..Ga toch vissen !!
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

20-06-2013 23:42

@fred,
er zijn nog genoeg waters waar je gewoon instant kan vissen.

en mensen die een engelstalig stuk citeren:
graag in het nederlands vertaald; niet iedereen begrijpt het of weet meteen wat je bedoeld als er dieren alleen met de latijnse naam wordt genoemd

alvast bedankt
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

21-06-2013 08:34

Als je de goegemeente moet geloven, is elk water een dressuurwater.


Ja, valt mij ook op Fred. Iedereen die tips vraagt voor z'n visserij, zegt op een hard, moeilijk of dressuur water te vissen. Volgens mij laat men de vangsten e.e.a. bepalen: vangen we slecht? Dressuur water... 8)
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

21-06-2013 08:40

Klaas vd Herik schreef:Uit eigen werk dan maar.




Meer vissen op de stek--- meer kans
bewegende vissen op de stek --- meer kans


Dat soort simpele benaderingen hou ik niet van. Straks vertel je ons nog dat elke boerel*l karper kan vangen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-06-2013 09:46

Nou ben ik nogal ongeduldig van aard en er is een simpel trukje om te weten of er karper zit als je niet van plan bent te gaan vissen. Even flink springen en de boeggolven vliegen van je af.


..vertelde ik mijn broer ook tijdens het jaarlijkse penvisuitje. Een dreun van 140kg op de zompige bodem en een paar seconden later liep het pennetje vrolijk weg :o ...

Mis als enige nog dat karpers die rustig azen en hun kop niet bewegen na aasopname niet of moeilijk te vangen zijn.


Althans bij een opname met weinig fysieke verplaatsing van de vis zelf en dat gebeurd, voor ons helaas, maar al te vaak!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-06-2013 01:39

Wat is zijn enige wapen tegen ons?
En des te meer het doen …. En andersom ook?
Slimmerik, ik begin je te begrijpen!

H.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-06-2013 10:06

janet van der hoff schreef:en mensen die een engelstalig stuk citeren:
graag in het nederlands vertaald; niet iedereen begrijpt het of weet meteen wat je bedoeld als er dieren alleen met de latijnse naam wordt genoemd

alvast bedankt


Dus jij leest liever een verkeerd vertaald stukkie proza in het Nederlands? Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik ga dat maar eens even niet doen ben geen vertaal bureau.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

23-06-2013 10:15

Nou nou marc .
Een beetje respect graag .
Niet iedereen heeft google translate :lol:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
rithis place

06-08-2013 01:59

Hilco Meijer schreef:Heel interessant onderwerp, houdt mij ook vaak bezig!

In de jaren tachtig was voeren altijd vangen. Dat dat nu niet meer zo is, lijkt mij duidelijk.
De vorm en grootte van het aas maakt niks uit, is een verkooppraatje. O.k. je kunt er voor wat betreft je rigs wel iets mee doen.
De vis is slimmer geworden en wij waren altijd al dom?
Voer je honderd bollen per hengel en 's ochtends zijn ze allemaal verdwenen. Ra ra hoe kan dat?



helemaal eens ben ook een voorstander van 16 mm (alhoewel er altijd 1 van de 2 of 3 altijd snowman zijn met 13 mm pop up) en voer klein draai 10 mm neutraal bollies ( flavour alles samen en laat het ff staan ) mais duivenvoer particles forellen korrels kleingemaakte 16 mm bollies en deeg om bollen te maken en vangenst is bijvoeren dus goede tip maak beter te veel dan te weinig ... succes allemaal ;) mvg carpfreak ps dit onderwerp hoort over aanzicht van karper mijn mening is : wij kunnen niet zien wat zij zien alleen maar speculeren dus ga ervanuit dat ze niets minder zijn dan ons qua kleur. wat vooraanzicht en zijaanzicht betreft houw ik mijn mond en blijf ik het mezelf afvragen
ik denk dat karpers wel alleen een zijaanzicht hebben en niet voor hen neus kunnen kijken groetjes carpfreak
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

07-08-2013 00:11

@ marc,
ik begrijp engels wel maar sommige zullen wel graag de nederlandse naam willen weten.
niet iedereen kent latijn
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2013 00:16

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

08-08-2013 00:02

bedankt kees, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen