Springende karpers


Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 10:42

Op een water waar ik veel vis worden veel springende karpers gesignaleerd.
Ik vraag mij af wat de reden van springen is ? Weet iemand mij hier over wat te vertellen?
Ze springen veelal op de diepere stukken van het water (5+ meter)
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

04-06-2013 11:58

1.volgens mij doen ze dat om de vissers die aan de kant zitten uit te lachen :wink:
2.stoer doen voor de vrouwtjes?
3.parasieten ?
4.vermaak?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 12:04

Uitlachen weet ik wel zeker 8)
Volgens mij ook om karpervissers te pesten :P

Heb ook 't idee dat ze springen omdat ze geen tomtom of periscoop geval hebben. Beetje kijken waar ze precies zitten. :wink:
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-06-2013 12:13

Ik denk dat dat wel meevalt Hugo. Karpers kunnen prima navigeren onderwater wat ook blijkt uit dit artikel. Daarnaast heeft hij ook nog de zijlijn als hulpmiddel. Ik heb ook tijdens de vele duiken die ik gemaakt heb nog nooit naar boven gemoeten om even te kijken waar ik was, neem aan dat een onderwaterdier dat ook niet hoeft te doen om ergens te komen :wink:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

04-06-2013 12:16

of ze kijken of er geen vissers op de kant zitten zodat ze in alle rust zonder kans om gevangen te worden kunnen azen. :wink:

:D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 12:21

Bjorn, mijn opmerking was natuurlijk geheel als grapje bedoelt.

Mijn vraag is echter wel serieus of althans ik ben nieuwsgierig naar waarom de vissen dit doen. Maakt niet uit welk tijdstip van de dag het is want van 00:00 tot 23:59 springen de karpers. Blijft wel fascinerend om een karper van formaat uit het water te zien springen. Hoe vaak ik het ook mee maak, het blijft geweldig om te zien.

Maar er is dus geen vastgestelde reden waarom de karpers het doen?

Michel ik denk dat de karpers misschien wel denken van : wedden dat ik het haakaas van die gast daar (en hup ze springen de lucht in) in de bek kan nemen zonder gevangen te worden ..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-06-2013 13:32

In de visbijbel (het grote karperboek begin jaren 90) wordt dit ook aangehaald. Hierbij wordt vermeld dat men ondanks onderzoeken niet heeft kunnen vaststellen waarom een karper dit doet. Misschien "krabben" ze op deze manier, wie weet.

Ik heb laatst nog een springende karper gefilmd op 2:19 min


Hier nog wat mooie beelden
http://www.juzaphoto.com/shared_files/uploads/130549.jpg
http://www.juzaphoto.com/shared_files/uploads/326350.jpg
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 13:40

Mooie beelden !

Hoe diep is het gedeelte waarin de karper daar springt ? Ik weet dat karpers eigenlijk op welke stek wel springen .. alleen valt mij op dat op het water waar ik veel vis echt extreem veel vis springt.. Zit natuurlijk ook veel karper .. opzich vind ik het niet erg want zo blijf je bezig met turen naar de volgende springer ..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-06-2013 13:59

Op dieper water springen karpers vaak om de druk op hun zwemblaas te verminderen.
De zwemblaas zwelt op hoe hoger de karper in het water komt te liggen als de karper dus van diep water omhoog komt zwelt de zwemblaas ook snel/veel op omdat de druk snel afneemt in ondieper water.
Door een keer goed te springen kan de karper het gas wat hij heeft opgebouwd snel verliezen.

Ook kan een karper dit doen om zijn kieuwen door te spoelen als hij bijvoorbeeld zand of andere deeltjes in zijn kieuwen heeft.

Dat zijn heb ik mij laten vertellen dat dat de voornaamste redenen zijn dat karpers springen , en vaak zie ik idd karpers op diepe of voedselrijke stukken springen dus het lijkt me wel aannemelijk.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

04-06-2013 14:22

dacht dat het altijd te maken had met insecten oid die op de oppervlakte liggen.. soort van snelheid maken om het aas te pakken voor het weer wegvliegt/springt.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-06-2013 14:23

Heb ook wel eens gehoord, dat het een teken van vertrekken / aankomen is.
-
Mooie vraag trouwens, is een van de mysteries die nog restten m.b.t. de karper. Antwoorden 2 tm 4 van Michel zouden ook waar kunnen worden.
-
Bjorn is de beste duiker die ik ooit ben tegen gekomen (mocht zijn verhaal waar zijn mbt duiken). Heb zelf ook wat brevetjes + paar duikjes op mijn naam staan en ik moet zeggen dat je soms gewoon de weg kwijt bent onder water.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 14:31

@ Danny,

Kan heel goed zijn dat het is om de druk te verlagen, klinkt aannemelijk. Wordt er dus mee bedoeld dat waar de karpers springen ook een goede visstek is of kan ik die conclusie niet maken ?

@ Jerome,

Klinkt ook aannemelijk haha. Al heb ik niet het idee dat dit gebeurt hier op het water. Natuurlijk kan ik het niet helemaal goed zien. Vanavond wil ik een verrekijker mee nemen om het van 'dichterbij' te kunnen bekijken.

@ Marc,

Het is een ontzettend mysterieus iets. Het mooie is dat er allerlei verklaringen voor KUNNEN zijn. Omdat wij als mensen nogal veel vragen hebben en helaas niet kunnen communiceren met de karper vind ik het wel een mooie vraag voor op dergelijk forum. Ben erg benieuwd of mensen wellicht (meer logische) verklaringen heeft voor het feit dat ze springen.

Maar.. Als ik alles beetje goed lees , is het wellicht dan een goede optie om een rig op de bodem te plaatsen waar de karpers veel springen ? Dit betekent dat mijn rig naar een diepte van 10+ meter zal gaan zakken. Ik weet niet of daar nu wel goede vangst resultaten worden geboekt ? Kan het natuurlijk altijd proberen om te kijken hoe het gaat !!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-06-2013 14:44

Marc Schrikkema schreef:Heb ook wel eens gehoord, dat het een teken van vertrekken / aankomen is.
-
Mooie vraag trouwens, is een van de mysteries die nog restten m.b.t. de karper. Antwoorden 2 tm 4 van Michel zouden ook waar kunnen worden.
-
Bjorn is de beste duiker die ik ooit ben tegen gekomen (mocht zijn verhaal waar zijn mbt duiken). Heb zelf ook wat brevetjes + paar duikjes op mijn naam staan en ik moet zeggen dat je soms gewoon de weg kwijt bent onder water.


Misschien dan toch wat beter met je kompas gaan werken? :wink: Die theorie krijg je tijdens je eerste brevet al, weet niet waar jij hem hebt gehaald?
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 14:46

Boys

Stay on topic ! Anders is er nog de PB optie 8) :roll: :oops:
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-06-2013 16:16

Ik ben vandaag in opperbeste stemming, dus zal niet al te vilein zijn. Bjorn je hebt gelijk en weet het beter dan ik, ongeacht welke brevetten ik allemaal heb en hoeveel jaar ik duikles gegeven heb aan toekomstige duik instructeurs.

On topic: Ik denk dat Bjorn wel met de karper kan praten, misschien komt hij binnenkort met het antwoord.

P.S. Als je serieuze discussies wilt, is koffietafelpraat misschien niet de meest handige plek, dit soort zaken hoort prima onder discussie plaats .... maar dat is slechts mijn mening.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-06-2013 16:24

Oplossing : Ontopic / offtopic maakt niks uit !

Als er maar mooie theorieën langs komen over de redenen waarom onze vrinden uut het waterland springen !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-06-2013 16:55

huppeldepup even een artikeltje hier over

« Why Do Carp Jump ? »
Now we have all been impressed by the spectacular splashes that a leaping carp can make, especially when a fish over 30lb comes clean out of the water. It is an impressive spectacle and one that gets every carp angler’s heart racing… You know they are there and you’re in with a chance to catch one.

But what makes the fish behave in this fashion?

There are several answers to this question but the principle reason is physiological. Carp, as most fishes have a swim bladder. The swim bladder is linked to their oesophagus and is used to control their depth in the water. By increasing or decreasing the volume of gas in the swim bladder the fish can either move up or sink down in the water. By leaping or swilling on the surface a carp can force air into its swim bladder through its oesophagus, thus allowing the fish to adjust its level in the water.

It is often the case that carp can be seen jumping more often in deeper lakes and less in shallow waters. This would appear logical in as much as the fish has less need to vary its depth in a shallow lake as it does in a deep one.

Generally the carp are able to eliminate the gas in their swim bladder by their natural bodily processes, but there are also times when they need to eliminate this build up and a leap facilitates the task. A carp jumping out of the water and landing with a splash can force the air out of its swim bladder. This is often the situation when the fish have spent a fair amount of time in deeper parts of the lake, say depths over 15 feet. As the fish moves to the upper layers of the water so the pressure in its swim bladder increases, in the same way as a diver risks the bends if he comes up to the surface too fast. In order to rapidly expel this excess of gas in its system, what better way than a nice big ‘Ploof’! The shock caused by the fish landing serves to force the gas out of its body.

From a fishing point of view this can give us an indication that the carp are feeding in the deeper water.

This physiological necessity is though just one of the reasons why carp jump. There are also social and feeding linked reasons.

Carp often feed on aquatic creatures such as mussels, crayfish etc. A fish feeding on these creature with rigid shells can find itself with sharp particles of shell in its gills, if the natural sucking and blowing that characterizes a carp’s feeding habits don’t suffice to remove these annoying particles, a good old jump does the job.

Similarly in silty lakes a carp feeding in amongst the soft matter on the lake bed may push its head several inches into the silt in order to find the food it is looking for. To clear its gills of any organic matter that has entered them can also be done quickly with a leap or two out of the water.

Finally carp are shoal fish and often move together in groups of several individuals. Jumping acts as a way for individual fish to follow the shoal. This I have often seen on large French lakes such as the Orient, the Lac du Der etc, where fish moving in open water regularly “porpoise” out of the water as they make their way across the lake.

So one can see that there are numerous reasons why carp leap out of the water. But also the nature of this leaping, (straight up and down , a sideways flop, of a dolphin like jump,) also gives precious clues as to the behaviour of the fish in the water and as such how to best lay our traps to catch them.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-06-2013 17:59

Zou fijn zijn om een bron te hebben, om dit artikel enigszins op geloofwaardigheid te beoordelen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-06-2013 18:25

Hugo Lammers schreef:Maar.. Als ik alles beetje goed lees , is het wellicht dan een goede optie om een rig op de bodem te plaatsen waar de karpers veel springen ? Dit betekent dat mijn rig naar een diepte van 10+ meter zal gaan zakken. Ik weet niet of daar nu wel goede vangst resultaten worden geboekt ? Kan het natuurlijk altijd proberen om te kijken hoe het gaat !!


Als het boven 15 meter water lukt, en niet éénmalig hoor, dan lukt het met tien meter ook wel. En vijf.

Actief vissen: Met twee hengels op beoogde plekjes vissen en een derde montage werpklaar hebben staan en een springende vis aanwerpen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-06-2013 19:27

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-06-2013 20:42

michel Tja schreef:1.volgens mij doen ze dat om de vissers die aan de kant zitten uit te lachen :wink:
2.stoer doen voor de vrouwtjes?
3.parasieten ?
4.vermaak?



Op zeker..1 :wink: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-06-2013 21:57

Luc schrijft in zijn boek over draaien-rollen-springen , dat het te maken zoukunnen hebben met het signaleren van voedsel en of vertrek van-naar een stek .
Persoonlijk vind ik het antwoord van danny slaats ook wel logisch , had er nog nooit van gehoord .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-06-2013 08:54



Danny, niet dat er onzin in het artikel staat ... maar is door een karpervisser geschreven die het weer uit een boek van een vriend heeft die biologie gestudeerd heeft. Biologen hebben ook nog wel eens de neiging om te interpreteren aangezien het (op dit vlak) niet perse een exacte studie is? Het is voor ons iig niet te controleren, aangezien hij ook geen bron vermeld. Wellicht ben ik vandaag in een niet zo opperbeste stemming .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-06-2013 19:23

jeffrey van osch schreef: dat het te maken zoukunnen hebben met het signaleren van voedsel en of vertrek van-naar een stek .

Hier bestaat voor mij geen twijfel meer over.
In Marokko werden we steevast gewekt door springende karper, de 1e run bleef dan niet lang uit.
Op de rivierstek die ik nu bevis idem dito, je ziet/hoort ze van verre aankomen en weet dat het niet lang meer gaat duren.
Dit is dan wel het massale springen dus niet een eenling die gewoon eens voor de lol springt want dat doen ze volgens mij ook.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-06-2013 20:19

Klopt Cees, maar ik heb het even zo vaak mee gemaakt dat ik vol in de vis zat, ze begonnen te springen en vervolgens ik geen aanbeet meer kreeg.

Blijft raar spul die karpers, iedere keer als wij denken ..... JA nu weten we het, doen ze het tegenovergestelde.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)