Springende karpers


dave staal

09-06-2013 15:05

Zouden verschillende redenen kunnen zijn voor het zelfde verschijnsel.
Parasieten,zwemblaas,sociaal gedrag,veilige voedsel zone enz.

Zit zelf aan communiceren te denken(sociaal gedrag).
Voorbeeld uit mijn eigen ervaring ik zat meerdere nachten te blanken op een zeer laag bezet 'groot 'water'. Op een ochtend zag ik opeens karper springen in de buurt van de stek binnen korte tijd kreeg ik beet en er kwamen steeds meer vissen deze zone in ,kreeg regelmatig karper op de mat.Het springen hield heel de dag aan. Twee dagen
later begon de paai in dat stuk van het water,normaal zie je zelden of nooit karper springen op dit water.Mijn gedachte was/is dat ze met het springen elkaar opzochten om te paaien.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-06-2013 07:50

Jeroen, m.i. heeft jouw 2e alinea niets of vrijwel niets met springen te maken en wat jij beschrijft is niet nieuw. Komt b.v. ook voor op BTW-en waar slechts binnen werpafstand mag worden gevist. Ook in dergelijke omstandigheden kan men dan veel meer vissen vangen net buiten de 'gevarenzone', zeg zo'n ca. 120 meter en verder vanaf de kant.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

10-06-2013 12:24

Aart, het heeft naar mijn mening weldegelijk te maken met het springen...de vissen die t veilige gebied in komen springen laten zich ook zelden tot nooit meer boven water zien buiten deze zone.

Op het stuk wat er bevoerd wordt vanuit de boot is het werkelijk een spring en aas orgie...zodra de vissen na énkele uren doortrekken buiten bereik van de boot wordt ook het springen minder....s'avonds komen ze weer terug gezwommen en begint heel t spring en aas fenomeen weer opnieuw....ze komen er dagelijks 2x langs en laten zeker op de plek waar het bezaaid is met aas, zich veelvoudig in het luchtruim zien...alvorens ze over gaan tot hun vreetfeest..
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.