Springende karpers


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-06-2013 20:26

Springbonen gevoerd?

Beetje arbitrair. Waar en waarop azen ze dan?

Evenzoveel keren gebeurt er niks op de hengels.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-06-2013 08:47

Ik denk niet dat het springen de aanzet tot springen is.

Wellicht proberen de vissen wat zonnestraaltjes mee te pakken, nee onzin natuurlijk maar ik heb enkele aanbeten gehad en geen enkele keer ging er een sprong vooraf dus ik denk dat het niet in elke situatie opgaat Cees.

Maar wat de echte reden is, zullen we waarschijnlijk nooit weten .. blijven geweldige dieren die karpers ..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-06-2013 08:55

herhalingvaneenherhalingvaneenherhalingenz.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-06-2013 09:46

Heb er ook nog een.

In mijn vijver springen karpers zelden of nooit tot zij in een voorjaar last hadden van parasieten na behandeling was het springen over. Zie het maar als een aanwijzing niet meer en niet minder.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

06-06-2013 10:15

Vroeger jarenlang op een lokaal kanaal gevist en daar zag je nooit karper springen. Ook op het Haringvliet zie ik ze bijna nooit springen. Ik ben benieuwd wat het verschil maakt voor de karper beestjes.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2013 13:20

pj otte schreef:Heb er ook nog een.

In mijn vijver springen karpers zelden of nooit tot zij in een voorjaar last hadden van parasieten na behandeling was het springen over. Zie het maar als een aanwijzing niet meer en niet minder.

Groet,
Peter


Inderdaad, als karpers/koi in de vijver bijvoorbeeld last hebben van parasieten dan vertonen ze afwijkend gedrag zoals flitsen over de bodem en springen. Dat is stress gedrag dat ze ook wel vertonen in andere situaties. Mijn ervaring is dat dieren en ook karpers direct daarna eten als een soort van stress onderdrukkend gedrag. In dat verband kan ik de samenhang met aanbeten na springen wel plaatsen. Maar ze pakken wat op dat moment onder hun neus ligt. Dat hoeft niet jouw voer te zijn.

En tja, dit is opnieuw in de herhaling.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-06-2013 13:26

Maakt toch niet uit of het herhaling is.

Blijft in mijn ogen een mooie discussie om te voeren.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-06-2013 13:49

Aart Lokhorst schreef:herhalingvaneenherhalingvaneenherhalingenz.

Papegaai, papegaai, papegaai ....
Laten de oudere leden dit nu eens bij alle topics gaan zetten die ooit al eens aan de orde zijn geweest, kijken hoe lang er nog nieuwe(re) mensen instromen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-06-2013 14:00

Aart, niet verkeerd bedoeld maar als je het geen leuke topic vind of je er aan stoort wil je dan geen reactie plaatsen ?

Toch interessant om te discussiëren over waarom karpers zouden kunnen springen en ervaringen etc ? Misschien steekt iemand er wel wat van op?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-06-2013 14:07

Hugo Lammers schreef:Aart, niet verkeerd bedoeld maar als je het geen leuke topic vind of je er aan stoort wil je dan geen reactie plaatsen ?

Toch interessant om te discussiëren over waarom karpers zouden kunnen springen en ervaringen etc ? Misschien steekt iemand er wel wat van op?


whahaha :lol:

jullie hebben allemaal gelijk!

ik zeg ook alles 5x gelukkig heb ik een slecht lange termijn geheugen ( rara? 8) ) iig Hugo, waar iedereen wel iets van op kan steken is iig de kennis van Aart ( voor zover ik zijn bijdrages gelezen heb) ( slijm,slijm lol :P )

overigens zijn de meeste dingen hier al minstens 4x besproken geweest,opzich ook wel logisch na 11 jaar.Toch verandert er wel eens wat op bepaalde vlakken.maar ondanks veel dingen al vaak besproken zijn houdt het toch wel dit forum in leven. alhoewel.... als ik nog 1 topic zie waarin gevraagd wordt hoe je tijgers moet bereiden dan wordt ik gek! :evil: :evil: :evil: :wink:

@ Hugo,

hieronder enkele oude topics betreffende het springen van karpers. wie weet staat daar nog iets in wat in dit topic nog niet gezegd was

viewtopic.php?f=33&t=25603&p=264540&hilit=springen#p264540

viewtopic.php?t=625&highlight=dansende+karpers

viewtopic.php?f=18&t=22449&p=227461&hilit=springen#p227461

viewtopic.php?f=18&t=17056&p=173511&hilit=springen#p173511

viewtopic.php?f=57&t=32431&p=358059&hilit=springen#p358059
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-06-2013 14:34

Michel bedankt voor de info. Maar ik dacht misschien is er wel een studie o.i.d. gedaan naar het springen.

Michel ik wilde je eigenlijk nog even vragen of jij weet hoe je tijgernoten moet bereiden? :P GRAPJE
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-06-2013 14:42

Onderzoek naar het zoeken van oplossingen via internet toont aan dat oudere hier veel sneller in zijn dan de hedendaagse jeugd. Aart wanhoop maar niet ook zij krijgen snel grijzen haren een kale kop hebben vele al :lol:

Groet,
Peter
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

06-06-2013 15:19

Peter daar heb je gelijk in. Ik zou echt niet weten wat ik zonder m'n laptop en mobiel zou moeten haha . Dan moet ik m'n scriptie handgeschreven inleveren. LIEVER NIET haha.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-06-2013 13:32

Ik weet niet wat ik met het zwemblaasdruk en diep water verhaal moet. Er ligt hier om de hoek een klein putje met nog geen meter water diepte en daar werd vroeger toch volop gesprongen door de vele aanwezige karpertjes. Nu bijna niet meer...

Dat noemen ze een afvissing :D

Dat flanken is in mijn ogen ook soms parasitair gerelateerd, maar hoeft niet direct een echt probleem te betekenen. Ik heb ook weleens jeuk en douche me bijna dagelijks.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-06-2013 13:45

Dat is evolutie. Inmiddels hebben die karpers zich aangepast en kunnen de druk in de zwemblaas zonder springen regelen. :wink:

Waarom dat nu pas plaats vindt is een raadsel. Mogelijk dat de karper een oervis is die maar langzaam evolueert. Eigenlijk een evolutionair misbaksel dus. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-06-2013 14:06

Nee Kees, een daadwerkelijke afvissing :wink: . Evolueren gaat volgens Ome Darwin overigens niet zo snel zoals je weet...

Maar wel vreemd dat snoek e.a. inheemse vissoorten niet springen. Ja, aan een halsband :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-06-2013 19:54

Hmm dat van die parasieten heb ik moeite mee. Zeker omdat er veel wateren zijn waar ze vroeger wel sprongen maar nu niet meer....zijn de parasieten dan verdwenen? Ook op de frieze boezem springen ze zelden. Ik denj zelf dat het een soort sociaal gedrag is, er zijn voor een vis makkelijkre manieren om van een parasiet af te komen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-06-2013 23:15

Dan zijn ze minder sociaal geworden Martijn? :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2013 09:05

Schoner water, minder parasieten?
Je ziet dat men overal bezig is de water kwaliteit te verbeteren? (vraagteken omdat ik niet weet voor wie er wat verbeterd). Aantal parasieten zou wel eens drastisch omlaag kunnen gaan door het nieuwe beheer?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-06-2013 09:50

Marc, voor zover ik weet is daar geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2013 10:13

Voor geen enkele verklaring hier is een wetenschappelijke onderbouwing. Gros van de karpervissers heeft echter een idyllischer verklaring dan de vijverbezitters. De laatste groep is pas gerust als de karpers niet springen. In de praktijk wordt dit door hun bereikt als aan alle kwalititsvoorwaarden voor het houden van karpers wordt voldaan. Kennelijk kunnen ze het gedrag hiermee beïnvloeden. Dat zegt voor mij dat ze mogelijk dichter bij de waarheid zitten dan karpervissers. Als de waterkwaliteit verbetert neemt het springgedrag af. Dat zijn niet perse parasieten, maar meer een ongenoegen waardoor stressgedrag bij de karpers ontstaat.

Communicatie is een wat ruim begrip. Het is wel zo dat groepsdieren stressgedrag overnemen van individuele dieren in de groep. Dat is gevolg van communicatie, maar niet de oorzaak. Het een sluit dus het ander niet uit.

De verklaring dat de karper bewust een belangrijke lichaamsfunctie als druk in de zwemblaas regelt door springen is wel heel bijzonder. Dergelijke essentiële functies zijn peristaltisch bij ontwikkelde dieren en de bediening daarvan is reflexmatig. Dat dit gecorrigeerd moet worden door springen klinkt bij mij als wat onwaarschijnlijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-06-2013 10:48

Kees Ouwehand schreef:Dan zijn ze minder sociaal geworden Martijn? :wink:

Groet, Kees


Ik denk dat door stress (bevissing) hun sociale gedrag beinvloed
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

09-06-2013 11:42

Op koi fora wordt het ook wel besproken verandering in de Ph waarde , parasieten , water temperatuur , zuurstof.

Allemaal redenen waarom ze springen .
Of de parasieten theorie ook opgaat voor karper op groter dieper water is door enkele biologen ook onderzocht maar wordt meestal niet als een reden aangevoerd waarom karpers op viswateren springen en de conclusie is vaak dat karpers zich dan eerder aan de bodem gaan schuren in plaats van springen.

Het aanpassen aan het water is waarschijnlijk wel een factor die mee speelt in mijn ogen .
Hier in de buurt zijn afgelopen jaren verschillende uitzettingen geweest en na de uitzetting van de nieuwe karpers zag je vaak deze nieuwe karpers ook springen ( ja deze waren makkelijk te herkennen omdat het kruiskarpers waren die veel kleiner waren als het bestaande bestand ) .
Ze sprongen ook met extreme aantallen, na verloop van tijd is dit ook weg gegaan dus de karper die zich aan moet passen aan de vijver zal ook best wat in zitten.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

09-06-2013 12:06

Ik denk dat het springen/rollen te maken heeft met de ongevaarlijke aanwezigheid van voedsel..
Zo heb ik het op het kanaal door voorne meegemaakt dat je werkelijk jarenlang geen vis meer zag springen door de hengeldruk...na enkele MAANDEN "Lucen" over een kwart van het kanaal leek het op goede dagen een waar dolfinarium...en zelfs op dagen dat er weinig activiteit was zag je nog gemiddeld zón 15 vissen per dag springen over meerdere stukken van het kanaal...ook overal waar je een hengel op dat stuk ingooide ving je vis.
Als ik enkele uren bleef kijken buiten het bevoerde stuk zag je alleen afentoe een brasem zijn snotneus boven het wateroppervlak steken.

Een ander voorbeeld is van een maatje van me...

Deze bevist een hard water vanuit de boot....doordat er echt al decennia lang dag in en dag uit vanaf de kanten wordt gevist tot een max van 800 meter uit de oevers zijn de vissen buiten bereik van deze straal gaan zwemmen....een enkeling is nog te vangen vanaf de kant, maar t gros ligt echt buiten bereik.
Vanuit de boot zit hij ook op zo'n 900 meter uit de kant te vissen(dus 100 meter buiten de gevarenzone).
De vissen die hij heeft gevangen en ziet springen, zijn bijna tegen het leugenachtige aan...
Waar een kantvisser spekkoper is met het vangen van 4 vissen in een week tijd...vangt hij er tussen de 8 en 15 per dag.
Ook heb ik gezien op een van video van hem dat er werkelijk vissen de veilige zone in kwamen springen...waarna er echt een reeks van aanbeten volgden...
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-06-2013 13:13

Aart Lokhorst schreef:Marc, voor zover ik weet is daar geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden...


Aart,
Zat laatst v.i.s.s.e.n. te kijken, en daar had een bioloog het over de verandering van vis soorten door schoner water. Schoner water slecht voor de karpervisser, zei de man, maar beter voor natuurlijke fauna. Ik, zei de gek, projecteerde dit slechts op alle aanwezige diersoorten met idd geen enkele wetenschappelijke onderbouwing behalve 'Simon Says'
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)