wokkelvinnetje op de foto..... lelijk!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

05-06-2013 16:49

het gaat er mij ook niet om dat we dat niet moeten doen met die wokkelhouding maar kom dan met bewijs dat het ook daadwerkelijk daar aan ligt.
als er maar iemand iets roept over beschadigen van een vis dan kom ook met bewijs dat dat zo is.
we weten dat haken uitscheuren en dat er ook papegaaien bekken door komen maar toch blijft iedereen karper(enz) vangen.
lijkt me dat een karper zonder onderlip ook niet zo goed kan eten als een karper met een intacte bek.

de een vind een wokkelvinnetje lelijk en de ander niet.........
de een blond de ander brunette.....

en als we het beste voor de karper(vissen) willen dan moeten we allemaal stoppen met vissen..
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

05-06-2013 21:10

Wat een discussie over een vin. Laten we hopen dat de achterliggende gedachte realiteit is. Maar wie kan dit bevestigen. Gelukkig maar dat wij zo goed zijn voor onze vissen, want in andere takken van de hengelsport zijn wij echte onnozele overdrijvende figuren. Onwetendheid is niet strafbaar he mensen. Het is een leermomentje. Maar nogmaals, zo lang niemand zeker weet of het echt kwetsuur kan aanbrengen bij de vis moeten gewoon lekker normaal doen naar elkaar toch. Het staat wel netter op de foto, dan zekers wel. Overigens, ik ben het eigenlijk wel met Wally eens omtrent het ''net'' punt. Ik heb echt een pesthekel aan grofmazige netten. Ja, ze scheppen gemakkelijk omdat ze minder water weerstand hebben. Maar als er een vis met een vin in vast zit kan dit ook wellicht sneller mis gaan, of in mijn beleving voornamelijk bij een vis met zo'n kartelvinnetje. Snijd 1 je net verrot en 2 daarna ligt soms de huid los. Daarom bij mijn alleen nog maar fijnmazige netten. Ook het spartelen in het net kan ervoor zorgen dat een vis dwars op een rugvin steunt. Kortom om de discussie rond te maken: In mijn ogen zijn dit dus zeker geen onbelangrijke punten bij o.a. het behandelen van een vis

1: Vinnetje plat (is kennelijk beter) en kan geen kwaad om toe te passen dus. Ok, ik ga hier in mee Sven
2: Vis niet optillen met gespreid net. Vis wordt dubbelgevouwen en kan zich kwetsen tijdens spartelen in het net. De bochel lijkt mij ook niet een natuurlijke houding. Soms zie je mensen stuiteren met zo'n vis tijdens het tillen. Ja, die netten zijn soms ook zo diep he!
3: Net oprollen, vinnen plat en tillen. Of nog beter in een retainer sling en optillen. Vind ik wel zo makkelijk, kan hij ook zo weer direct in teruggezet worden zonder die vis van hot naar her te slepen.
4: Niet met de vis in de handen teruglopen naar de waterkant
5: Niet schudden met een vis
6: De vis niet laten opdrogen in de zon
7: De vis niet rechtstandig op de buik laten rusten
8: Gebruik gewoon geen bewaarzak t.b.v. dagfoto's. Investeer liever in een goede camera ofzo
9: Gebruik je toch een zak om wat voor reden dan ook, koop er dan een met grote mazen, een lange lijn, leg hem diep op de bodem, niet tussen waterplanten of op stenen. Gebruik een H-marker aan de zak. Veranker de zak dubbel
10: Gebruik een weerhaakloze haak als het kan. Heb zelden zo gemakkelijk kunnen onthaken en met het juiste type haak is de wond minimaal t.o.v. een weerhaak en kan de vis de rig zoveel sneller kwijt raken.
11: Een onthaakmat. Welke, hangt af van je budget en visserij. Een stalker/floater of penner neemt geen extreme mat mee en is toch goed bezig vind ik.
12: Vis je veel alleen en gebruik je een statief/zelfontspanner, probeer dan een mat mee te nemen met een opstaande rand zodat je vis niet aan de wandel gaat bij het instellen.
13: Duitsland/visbewijs? Wellicht zo gek nog niet? Sven in de examencommissie? :roll: Grappie he Sven, kun je wel hebben zo af en toe toch. :lol:
14: alles wat ik gemist heb
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-06-2013 21:28

Bewaarzakken Dennis? Ik mag toch hopen dat diegenen die zich druk maken om enkel een vin, toch zeker geen hele karper onnodig risico laten lopen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

05-06-2013 21:43

:D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-06-2013 22:08

Een grof of fijnmazig landingnet is een heel andere discussie, daardoor vertroebel je de zaak waar het hier omgaat.


Wat het onderwerp hier aangaat is het een op een niet te bewijzen dat de anaalvin altijd schade oploopt. Dat door de kracht die er op het gratenstelsel uitgeoefend wordt er schade opgelopen kan worden staat wel vast. Ik wil dat risico niet nemen dat er zijn die dat nu bewust wel doen blijft me verbazen. Ben beslist geen wereldverbeteraar maar wil personen wel op zaken attent maken waarbij onze hobby vriend schade op kan lopen wat niet hoeft.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-06-2013 22:23

ik vis met pva onderlijn
It's okay 2 pay
dave staal

05-06-2013 22:27

15. Geef hem een kusje voordat je hem terugzet . :P
16.Draag de karper voor als nationale troetelvis. 8)

Aan de andere kant hou ik er sinds Sven :lol: ook rekening mee :oops:
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-06-2013 02:37

Ik ook Klaas en dan laat ik ook nog het groene dopje op mijn Korda kaptor erop zitten :roll:
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-06-2013 05:52

Klaas vd Herik schreef:ik vis met pva onderlijn


Ik lach er wel om maar zo stom is het niet Klaas....
Dan bedoel ik geen pva maar oplosbaar hechtdraad wat bv. De tandarts gebruikt.
Als ze dat nou zo sterk maken dat het een dag of wat onder water kan blijven liggen en toch ongeveer tien kilo trekkracht heeft, hmmmmm ik voel een patentje aankomen 8)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-06-2013 07:10

Camera is kapot... ook weer opgelost
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-06-2013 07:35

Kan niets vangen vis zonder haak maar krijg wel veel en mooie aanbeten.
Maak dan maar andere foto's.

Afbeelding
dave staal

06-06-2013 08:12

Hoorde laatst dat van een flitser de karpers blind worden. 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-06-2013 12:26

Dennis Wageningen schreef:Ik heb echt een pesthekel aan grofmazige netten.


Dennis Wageningen schreef:
9: Gebruik je toch een zak om wat voor reden dan ook, koop er dan een met grote mazen, een lange lijn, leg hem diep op de bodem, niet tussen waterplanten of op stenen. Gebruik een H-marker aan de zak. Veranker de zak dubbel


Ik vind dit een beetje controversieel eigenlijk. Waarom wel bij een zak en niet bij een landingsnet?

Dennis Wageningen schreef:Sven in de examencommissie? Grappie he Sven, kun je wel hebben zo af en toe toch


Dat levert een vrij laag slagingspercentage op, dat dan weer wel. Ik kan veel hebben Dennis, dikke huid :) ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-06-2013 13:44

heb weer een camera, nu nog vis
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-06-2013 19:47

Ja Klaas,
geen vis zonder camera.. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2013 20:17

Pic' or it didn't happen :lol:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

06-06-2013 22:46

Mijn nekharen gaan echt overeind staan van sommige figuren hier. Is het nu echt zo moeilijk om de vis anders vast te houden voor de foto? Men geeft tientallen al dan niet honderdtallen aan euro's uit voor visveiligheid in de vorm van een onthaakmat/clinic/fijnmazig net etc... Maar we zijn te beroerd om de vis uit voorzorg ''GRATIS'' anders vast te houden.

Nogmaals, jullie hebben een punt dat er nog niet bewezen is dat het slecht is voor de vis, daarentegen is er ook zeker niet bewezen dat het goed is voor de vis. Zolang jullie zelf niet in staat zijn om te bewijzen dat het goed is voor de vis, wil ik jullie graag wat wijze woorden aanbieden, namelijk:

Haal dat zand uit je kut en neem gewoon het zekere voor het onzekere.

Je verliest er niets mee, behalve je trots.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

06-06-2013 22:59

Sven,

ik bedoel natuurlijk bij de bewaarzak grootmazig met de bedoeling voldoende water (zuurstof) doorlaatbaarheid te hebben. De bewaarzakken zijn allen van zacht materiaal gemaakt tegenwoordig, maar sommige zakken zitten als een neopreen pak om het lijf heen getrokken en met zulke fijne mazen komt er dan slecht zuurstof door. Dit is inmiddels wel bewezen door het aandeel dode vissen. Maar deze kennis heb jij ook, je snapte alleen de context van de woorden uit mijn zin denk ik niet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-06-2013 05:04

Stelletje hypocrieten en mooipraters!
Wokkel my dick!
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

08-06-2013 10:08

Goed dat hier aandacht aan geschonken wordt.
Ik heb deze greep ook tot zon 2 jaar geleden toegepast.
Niet omdat ik het mooi vind, integendeel zelfs.
Als ik nu die foto's terug kijk, baal ik enorm.

Soms wil het nog wel eens gebeuren dat ik de "wokkel" toepas (gewenning), maar dit duurt niet langer dan een paar seconden.

Toch vraag ik me af, of het onder de aarsvin beet pakken, wel goed is voor de vis (zal beter zijn dat het draaien van de aarsvin waarschijnlijk).

Ik zag ergens een vergelijking met een penis in stijve toestand, laat ik die ook even gebruiken.
Stel je wordt opgetild met een stijve, onder je borst en onder de navel met de penis vrij, zal geen probleem zijn.
Nu word je weer opgetild, dit keer wordt je onder je penis beetgepakt, lijkt me niet echt fijn toch?

Ik weet dat dit totaal niet te vergelijken is, maar ik bedoel meer te zeggen, is het voor de vis wel fijn, als het hele gewicht op de aarsvin rust?
Dit weten we natuurlijk niet, en valt ook niet te achterhalen waarschijnlijk.
Richt dit schade aan? Waarschijnlijk niet...
Zou het kunnen? Zou kunnen idd.

Pak je de vis voor de anaalvin, dus onder de geslachtsopening/anus, zal het geslachtsorgaan en het darmkanaal in verdrukking komen, ook niet prettig lijkt me.
Kan het kwaad? Ik weet het niet.

Pakken we hem achter de anaalvin, dus onder de staartwortel, zal bij een grote vis, de buik te ver doorhangen, en de kans dat de staartwortel kan breken ook groter worden.
Kan het kwaad? Kan hoeft niet.

Ik pak de vissen sinds een paar jaar ook onder de aarsvin vast, omdat ik ook van mening ben dat dit beter is dan de wokkelgreep.

Het zal geen een van allen prettig zijn voor de vis, het blijft een afweging, wat wordt als meest prettig ervaren.

Waarschijnlijk is het beste om de vis gewoon op de mat te laten liggen, en dan een foto maken.
Alles voor het welzijn van de vis toch?
Wannie Wedduh?!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-06-2013 11:19

Het is weer eens een eindeloze discussie.
Het oppakken van de vis is zowiezo niet het beste voor de vis en ook dat doen we allemaal.

Als het dan toch "moet" kunnen we het beste het maar zo netjes mogelijk doen.

Vergelijk het maar met mensen die toch redelijk op gewicht zijn.
Iemand van 150 kg(lees 50 pond karper) zal er zeker niet vrolijk van worden als hij met 1 handje onder de borst en een handje onder zijn bovenbenen word opgetild.

Maar ja we moeten ook niet doorslaan dus ook bij mij gaat de vis vrolijk op de foto.
Het wokkelvinnetje was me eigenlijk nog nooit opgevallen maar ook ik heb er wat op de foto's staan.

E4 een beetje over nadenken kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

08-06-2013 12:09

Niks moet camiel, je kunt er ook voor kiezen om de vis op de mat te fotograferen, maar dit vinden we niet mooi, dus maken we een man/vis foto, en waarschijnlijk ten koste van de vis (hoe je hem ook vasthoudt) ik ook hoor!

Ik ben het wel met je eens trouwens, we moeten niet te ver doorslaan, een keer houdt t op.
Maar ik vind ook dat de wokkelgreep niet goed kan zijn.

Maar is het echt wel beter om de vis voor de aarsvin te pakken (verdrukking van de organen, wat mischien meer schade kan aanrichten dan de wokkelgreep?) ik weet het niet hoor, jullie?

Of onder de staartwortel? Kans op doorhangen van de buik, rug, en kans op het breken van de staartwortel?

Mij lijkt dan onder de aarsvin idd de minst vervelende plek om hem vast te pakken, maar ook hier heb ik mijn twijfels bij.

Als we het echt goed willen doen, verkopen we onze onthaakmatten, we kopen een gopro oid. En we maken onderwater fotos van de vangst.

Je kunt het toch nooit 100 procent goed doen, wel proberen om het zo goed als mogelijk te doen.
En als we dat ook allemaal proberen, zal er weinig aan de hand zijn toch?

Behandel je vissen met respect(ook brasem!!!)
Wannie Wedduh?!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-06-2013 12:40

Zo'n wokkelvin is oerlelijk op de foto!!! Ik stoor mij echt aan die wokkelvin, al is de vis, achtergrond en sfeer nog zo mooi, ik kan alleen maar naar die foto verpestende wokkel kijken


Nee, al die imitatie Danny Fat ass fotokoppen die vol in de cameralens staren, ondertussen vergeten het beestje te bewonderen, en de aandacht van het ware middelpunt van de foto verplaatsen, alleen omdat de mens helaas biologisch geprogrammeerd is tot gezichtsherkenning.

Daar erger ik me aan :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-06-2013 13:23

Jaren terug is hier een discussie gevoerd over het neerzetten van karpers op hun buik voor een foto. Navraag bij Sportvisserij Nederland bracht aan het licht dat organen van de karper dit gemakkelijk aankunnen. Zal het zelf niet doen omdat de zin ervan ontbreekt.

Wanneer krijgen we een WK snelheid foto’s maken van man vis foto’s nu is het regelmatig het tegenover gestelde.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-06-2013 13:51

Was destijds veel te doen wegens buikfoto's als die van Leon H. met Bulldozer e.d., maar er staat op diep water ook waterkolomdruk op zo'n vis natuurlijk.

Al zal dat voor mij geen reden zijn om bijvoorbeeld een knie in de pens van het beestje te duwen...

Wanneer krijgen we een WK snelheid foto’s maken van man vis foto’s nu is het regelmatig het tegenover gestelde


En dan dat emmertje water wat over de vis gegoten wordt om 'm mooi glimmend voor de foto te krijgen.., en natuurlijk de slijmlaag niet uit te laten drogen.

Misschien ook wat vers zuurstofrijk water eventjes via z'n muil naar binnen. De laatste keer dat ik ge-waterboard werd vond ik dat beetje zuurstof tussendoor ook prettig!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie