Karper sterfte


Plaats reactie
jonas verstraten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-05-2013 21:34

25-05-2013 21:48

Ik heb wat advies nodig van de ervaren mensen onder jullie.

Ik heb de luxe van een kleine visvijver achter mijn woonst te hebben (50m op 30m , 1,5 tot 2 meter diep).

15 jaar geleden heeft mijn vader deze vijver nog eens uitgediept en van dan was er nooit nog vis opgezet geweest tot dit jaar (1 maand geleden) ik er terug eens 50 kilo karper heb opgezet tussen de 500 gr en 2 kilo omdat de vangst de laatste jaren echt pover was.

Nu vandaag ga ik eens gaan kijken naar de vijver want het is ook niet dat ik daar elke week zit en bij mijn grootste verbazing zie ik daar 3 dooie karpers zitten die zeker 3 a 5 kilo groot waren. 100% zeker dat het vissen zijn die daar van in begin op zaten en had nooit gedacht dat er zo'n grote karper op dat klein vijvertje zaten.

Het rare al héél deze situatie is dat het de dikste kleppers van de vijver zijn die daar dood liggen en ook geen rietvoorn, ... terwijl de kleinere vissen soms eens naar boven springen en je echt wel nog beweging ziet. Zuurstoftekort kan ook bijna niet zijn want er is een constante toevoer van bronwater waar je zelf mag van drinken + het heeft de laatste 7 dagen niet anders gedaan dan geregend.

Mijn vraag aan jullie :
- Aan wat kan het liggen (zal moeilijk te zeggen zijn waarschijnlijk )
- Moet ik deze daar uithalen of gewoon natuurlijk laten verteren in het water?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-05-2013 22:00

- Aan wat kan het liggen (zal moeilijk te zeggen zijn waarschijnlijk


Ligt aan de nieuwe karpers die je hebt uitgezet.

Moet ik deze daar uithalen of gewoon natuurlijk laten verteren in het water


Zou ze er maar snel uithalen en in een diep gat laten zakken.

Groet,
Peter
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-05-2013 22:03

Het kan zoveel zijn, zonder echt onderzoekje kom je er niet zo maar achter.

1 kleine theorie is teveel vis op het kleine plasje.
Je hebt er 50 kg bij gekiepert en wist dus blijkbaar niet wat er nog in zat.

Hoe zacht is het bronwater (kh waarde).

Klein technisch verhaaltje.....
Kh buffert de ph waarde.

Bronwater wat erg zacht is (kh van 4 ofzo) samen met een boel regen (kh van 0) kan een ph crash veroorzaken.
Normaal nooit in de natuur aan de orde.

Dan is er altijd de standaard sterte na de winter.
Het eventueele voedsel tekort door teveel vis op de plas.



Eventueele parasieten en/of virussen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-05-2013 22:30

Camiel,

Ga maar suikerzakjes sparen :lol: Zijn hier alleen de oudere karpers die het loodje leggen ook vissen als Ruisvoorn hebben niets geleden.

Hier is al zo vaak uitgelegd dat het onverstandig is om op een bestaande vijver met een mooi oud bestand aan karper er nieuwe karper uit te zetten. Toets maar eens rechts boven onder zoeken karpersterfte in.

Groet,
Peter
jonas verstraten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-05-2013 21:34

26-05-2013 15:31

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik heb er vandaag 2 dikke van rond de 5 kilo kunnen uithalen en 1 kleintje niet groter dan 1 kilo en waarschijnlijk van de opgezette vissen van vorige maand. Twee van die vissen hadden beiden rooie ogen en stonken enorm. De vinnen waren wat afgeten door de ganzen misschien en 1 daarvan lag de buik ook open.

Ik heb hier nog 10 kilo ongekookte mais liggen, ga daarvan al paar kilo koken en dat er al eens insmijten morgen.

Spijtig genoeg heb ik er vandaag nog 1tje ondekt waarop het totaal al op 4 dikke karpers staat, ik vraag mij af of er ook op de bodem kunnen liggen?

Groeten
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-05-2013 16:00

Ze komen vanzelf boven drijven.

Kan je zien aan de dode(verse dode zeg maar) wat er aan het uiterlijk te zien is?
Je had nooit 50 kilo karper uit moeten zetten op dit plasje, dat is inmiddels wel duidelijk.

De ''grote'' die je er nu uit haalt zijn een kilo of 5 en zitten er dus al een x aantal jaar in.
Hoelang is dus nu de vraag, een beetje karper haalt die 5 kilo in een jaar of 5 vrijwel zeker bij voldoende voedsel
buiten de karper om zwemt er klaarblijkelijk ook genoeg witvis in.
Zijn de vissen al een jaar of 15 oud en blijven ze klein door een gebrek aan voedsel, of zijn ze nu nog gewoon jong?

Het plasje is niets anders dan een grote verijdelde tuin vijver met slechts een inhoud van pak hem beet 2500 kuub.
Of het nou komt door jou 50 kilo uitzet visjes of door overbevolking maar je kan verwachten dat het binnen een paar jaar fout gaat op zo een plasje.

@peter,
Na mijn 10 daagse curses visziekten en voornamelijk gericht op koi heb ik inmiddels wel een klein idee wat er onderwater afspeelt.

De sterfte's worden vaak toegewezen aan de uitzettingen, maar een gedegen onderzoek word er nagenoeg nooit naar gedaan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-05-2013 16:25

Camiel,

De rede dat er nog nooit een grootschalig onderzoek heeft plaats gevonden is o.a. gelegen in het feit dat de kosten van tonnen aan euro's niet op te brengen zijn. Ene de uitslag zou die er komen discutabel blijft voor vele. Virale uitbarstingen als KHV waar we vroeger bang voor waren kunnen we ook hier uitsluiten.

Jonas,

10 kg mais er in pleuren heeft geen zin het tegendeel zou ik juist zeggen.

Wil je stappen ondernemen om karper uit te zetten, doe AUB eerst je huiswerk goed.

Een tip, klik een op mijn onderschrift


Groet,
Peter
jonas verstraten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-05-2013 21:34

26-05-2013 17:01

Ok , het is me nu wel duidelijk dat het hoogstwaarschijnlijk een overbezetting zal zijn maar had nooit kunnen denken dat ongeveer 80 vissen dit zouden kunnen doen.

De persoon(kweker) die de vis kwam leveren zij zelf dat het een minimum was en dat het zeker geen kwaad kon voor de vijver. Ik vroeg aan hem of de vangstkans wat groter zou worden en hij zijn mij dat het zeker niet minder ging zijn(wat logisch is), maar zij het op een manier van je had beter gewoon niks bestelt.

Ik zou er niet direct 10 kilo mais gaan inpleuren maar ik denk dat elke week een kilotje toch niet véél kwaad kan hoor.

Onderaan zie je de put. Ok hij is klein maar this nu ook geen tuin vijver hé.
http://www.afbeeldinguploaden.nl/photo/view/37638/1rvdZbf
http://afbeelding.im/g09AXCD
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-05-2013 17:22

Beste Jonas,

Degene die je de vissen afgeleverd heeft, heeft andere belangen ook hoeft het niet de kweker zelf te zijn maar personeel. Wil je me ook de naam van de leverancier per pb doorgeven. Binnen het BVK lopen goede contanten met veel kwekers, waarbij we adviezen richting visrechthebbende aangaande kwekers zo goed mogelijk willen onderbouwen. Ga in jullie vijver voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, verwijder een deel van de bomen zeker aan de westkant. Bladeren die in het water vallen hebben een negatief effect op je waterkwaliteit.

Groet,
Peter
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

26-05-2013 22:16

Buiten alles om heb ik maar 1 woord.

Wow!


Wat een droom, liefst nog iets groter maar een mooi begin!!
Ik zou alles eruit netten en volgend jaar (na enige verbouwing en bodemonderzoek) een aantal mooie vissen erin zetten. :) pfffffffffff
Plaats reactie