voorvoeren


Plaats reactie
nick leien
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-05-2013 23:04

17-05-2013 23:43

hallo, ik ben van plan om te gaan vissen op een kanaal,. Ik heb nog nooit/weinig gevist op een kanaal en heb dus geen idee wat je er het beste kan voeren. Kan je beter alleen bolies voeren of een mix van pellets ect. Of maakt dat helemaal niet zo heel veel uit???

groeten, Nick
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-05-2013 09:07

Ligt er een beetje aan wat ze gewent zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-05-2013 10:19

Naar mijn mening heeft het niet veel zin om te voeren op kanalen ivm scheepvaart...
Vooral als er van die grote zandschepen doorvaren... als die gepaseerd zijn is je voer gewoon weg.
Je bent vaak gewoon afhankelijk van de passerende karpers.
Het ene moment vang je er tien achter elkaar en de andere keer zit je dagen en heb je geen run, tenzij je een echte holding area zit... daar vang je altijd wel.
Ik vis al jaren op kanalen maar voer nooit voor, vroeger wel gedaan maar had geen extra resultaten.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-05-2013 10:30

Je hebt kanalen en je hebt kanalen... 8)
Ik vis ook al jaren op kanalen, waarbij voorvoeren de resultaten bijzonder positief beïnvloedt. Het verschil tussen 1 à 2 vissen en 3 à 10 vissen zeg maar.
Dat voedsel dat door de passerende boten verplaatst wordt moet ergens blijven natuurlijk... Zou daar m'n rigje plaatsen. Een niet op elk kanaal is de scheepvaart heel storend. Hier op de Mark valt het allemaal reuze mee, je voer wordt niet perse altijd verplaatst.
Ik zeg: voorvoeren. Liefst boilies, vanaf 20 mm. i.v.m. witvis.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

18-05-2013 10:49

Klopt Mart... je hebt kanalen en je hebt kanalen ;-)
Ik spreek ook uit ervaring van het kanaal waar ik altijd zit te vissen.
Vis meer dan tien jaar op het NH kanaal en heb gewoon gemerkt dat door de jaren heen dat voorvoeren geen extra resultaten op de mat bracht
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-05-2013 10:52

Je hebt kanalen en je hebt kanalen... 8)


Mart, je was me tijdens het schrijven van m'n antwoord blijkbaar voor :wink: Maar idd, een halve vraag, een half antwoord (de situatieschets ontbreekt) en het hangt totaal af van welk type kanaal!

Grote scheepvaart en een kale bak wordt lastig, dus evt. recht onder het kantje / de beschoeing of steenstort voeren. Maar niet echt een beginnerssituatie, hoewel de afstand van de schepen tot de oever / waterverplaatsing ook bepalend is.

Zo af en toe wat grote scheepvaart, maar 'duidelijke' geultjes parallel liggend aan de oever wegens opgestuwd zand door de schepen (30cm dieper is meer dan genoeg) of wat kuiltjes nabij de oever en er valt goed te voeren en te vangen.

Kanalen met alleen pleziervaart hebben echter mijn voorkeur wat kanalen betreft, voornamelijk omdat ik graag met relatief licht materiaal vis (hengels max 2.5lb / 0.35mm), lood (60 a 85 gram) en evt licht toplood. Hier valt zeker prettig te vissen!

Ook hebben in mijn optiek stekken met direct een meter (of twee) water onder de beschoeide kant vaak een simpeler beeld wat betreft de trekroute.., simpel onder 't kantje. Bij steenstort moet je meer duidelijk de grens van het zand / steen opzoeken.

Mijn ervaring zegt voorvoeren (hoeft niet eens dagelijks te zijn en vierkante bollen blijven beter liggen) en sowieso altijd peilen, al is het maar om zeker te zijn dat je stek visbaar en dus vrij van rotzooi is!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

18-05-2013 11:48

Dat zal dan verschillen ik heb zelf best wel veel sessie,s gevist op het kanaal en bij mij bracht voorvoeren wel meer resultaat ving gewoon veel meer dan dat ik zomaar een keer ging vissen zonder enige voorbereiding.

peter
nick leien
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-05-2013 23:04

18-05-2013 12:08

okee er varen geen grote schepen door het kanaal, alleen kleinere boten.

Bedankt voor de reacties

groeten Nick
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

18-05-2013 12:12

Nog weinig wat ik je kan aanraden is om eens te kijken in de zijvaarten van het kanaal ik was van de week trainen en reed met de fiets over verschillende bruggetje,s die de polder ingaan en ik zag bij elke zijvaart wel karper soms groepje,s met grote vissen op zoek naar ondiep polderwater.
Plaats reactie