Kleine molen met hoge spoel


Plaats reactie
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

15-05-2013 22:22

Dames en heren karpervrienden,

Al vrij lang ben ik op zoek naar een waardige vervangers van mijn oude trouwe USA3500 oud model. Belangrijkste vereiste daarbij is dat de spoel hoog is maar de molen qua grootte vergelijkbaar met de USA3500. Het mag een vrijloop zijn maar hoeft niet perse. De molen komt onder een 1 3/4 lbs hengel waarmee ik stekken op max. 50 meter bevis.

Ik heb het forum al vele malen doorgespit maar zie dat de meest besproken molens of flinke units zijn of enkel voor pennen gebruikt worden. Wie kan mij verder helpen....?

Dank alvast
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

16-05-2013 08:50

shimano ultegra 5500. xtb of xsa
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-05-2013 09:14

Zelf vis ik sinds dit jaar met de Aernos 5000 van Shimano. Een vrij compacte molen zonder vrijloop. Voorheen gebruikte ik overal m'n Ultegra XT's. Half jaar geleden verhuisd naar Breda en daar ga ik o.a. de singels bevissen. De Ultegra's vond ik wat lomp om in te zetten op stekken die soms slechts 10 meter breed zijn, dus een kleiner model gezocht. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de Aernos-en, al heb ik ze natuurlijk nog niet heel lang.
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-05-2013 16:22

Okuma Epix V2 EPIX 55 vrijloopmolen.

Ik heb deze molens nu drie jaar en gebruik ze onder 2.5lb hengels omdat m'n oude Daiwa regals terug onder m'n 2lb stokken gingen. Maar op m'n lichtere hengels hadden ze kwa beperkt gewicht en formaat zeker niet misstaan.

Ook op een 'obstakel' stek waar het voornamelijk haken en afstoppen is op korte afstand doen deze Okuma's, vol gespoeld met 0.35mm nylon, hun werk prima. Mooie lijn opspoeling en de slip is ook goed te noemen. Wel een beperkte lijn opname per slingeromwenteling (+-70cm geloof ik, maar ik vis meestal dichtbij) en er zijn best wat ouderwetse :wink: rotaties van de slipknop nodig om het zaakje geheel open en dicht te zetten, maar dat laatste heeft zeker mijn voorkeur...

Ik had ze destijds met mazzel voor een goede 115,- euro per drie! Hieronder zijn ze 150,- euro per drie.

http://www.discushospers.nl/Okuma-Epix- ... loop-molen

Overigens heb ik onder m'n 2lb barbeelhengels, 4000 model shimanotjes hangen met slip voorop. Werkt ook prima op korte afstand op karper.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

22-05-2013 19:47

Voor dat werk heb ik daiwa ss2600 aangeschaft in eerste instantie met bit'n run convertor maar die liggen er al weer af, de lijn blijft bij deze spoeldiameter achter de pal hangen waarmee je het systeem in werking zet. Bij grotere molens 3000 en groter is het echter een prima oplossing.
Gewoon op de slip dus, een goede klem en snagears dagen je uit de grens op te zoeken :D

Afbeelding
Hier nog met.

Afbeelding
Hier al zonder de bitnrun.

Gooi je liever de lever om van een baitrunner en wil je minder oldskool is de shimano 4000D een mooie en goede molen.

De prijs is een beetje hetzelfde in nederland tussen die twee.
De daiwa komt zonder reserve spoel, die heb ik er echter wel bij gekocht via amerika, scheelde behoorlijk, in engeland rechtstreeks zijn de spoelen ook nog te doen maar vanaf het vaste land...
Schrikbarend duur.
I love it when a plan comes together!
dave staal

22-05-2013 21:41

Shimano Titanos xsa 4500 of met zelfde huis maar hogere spoel de 5500.
Plaats reactie