Accu's opladen tijdens lange sessie


Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

30-05-2013 16:38

Hoi Ger, deze Frankrijk tips kan ik je geven:

• Twee accu's mee en roeien wanneer het kan, bv op de heenweg als je je lijnen uitvaart.
• Telefoon in de auto opladen als je boodschappen gaat doen.
• Als je met z’n tweeën bent niet allebei je telefoon aanzetten en niet onnodig bellen.
• Voerboot thuis laten als je al een grote boot bij je hebt.
• Tegen een kleine vergoeding je accu laten opladen bij een garage of hengelsportzaak.
• Een nachtje tussendoor op de camping gaan staan en alles opladen.
• Een aggregaat lenen.

Groet, Maarten
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

30-05-2013 17:22

Dit doet me trouwens denken aan een sessie met m’n zwager op Lac de la Liez in 2005. We wilden na een week zonder al teveel actie snel naar huis, dus alle spullen in 1x in de boot gepropt en mijn zwager languit daar boven op. Onderweg richting overkant kreeg ik een "goed" idee. Als ik de auto achteruit van de trailerhelling zou rijden, met z’n kont tot de waterlijn, dan hoefden we minder te lopen/sjouwen. Dat ging allemaal goed, behalve dan dat ik mijn telefoon niet meteen in de auto-oplader had moeten doen. In korte tijd had die telefoon de accu compleet leeg getrokken…..

Daar sta je dan schuin op een trailerhelling met een volgepakte auto die niet wil starten. Gelukkig kwamen onze Franse buren van de nachtzone langs met een sleepkabel en konden we niet veel later beginnen aan de terugreis. Ik kon ze wel zoenen die gasten!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-06-2013 06:06

Maarten,

Klinkt als een broodje aap, hoe kan een zeg 2100mAh (2.1Ah) batterijtje nu een grote auto accu (60 - 105Ah) leegtrekken? Wellicht was de accu al nagenoeg leeg door andere oorzaken?
En had je geen accu van de boot bij? Daar had je in principe de auto zo mee kunnen starten.
-
Is nog vroeg, kan me vergissen :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-06-2013 11:36

En had je geen accu van de boot bij? Daar had je in principe de auto zo mee kunnen starten.


Zorg dan wel dat je dikke startkabels die weinig weerstand leveren bij je hebt, want met die dunne bouwmarkt gevallen lukte het mij verbazingwekkend genoeg niet direct met een volle VMF 105Ah semi tractie accu. Toen kwam er hulp...

Een lege en een volle accu verbonden via startkabels (zwart op zwart / rood op rood) zullen spanning hevelen, waarbij er valt er te proberen om ze een vijftal minuten (misschien wat langer) gekoppeld te laten staan. Lijkt me wel een soort van extreme kortsluiting via een snelle overdracht van electronen (volle 105Ah accu ipv 10A acculader), waarbij de kans op flinke hitte bij de een accu misschien geen vreemd resultaat zal zijn.

Even weglopen om te wachten tot er balans (een volle autoaccu en legere tractieaccu) gevonden is tussen de accu's lijkt me niet zo'n strak plan.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-06-2013 17:22

Of ff je auto accu loskoppelen, met de startkabels je bootaccu op de auto aansluiten. Auto starten en de boel weer terug...stuk sneller :wink:
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

01-06-2013 23:14

Ik ben totaal niet technisch en heb weinig verstand van auto’s, dus bedankt voor de tips heren.

@Marc Misschien had die accu idd wel z’n beste tijd gehad en was dat mobieltje de doodsteek. Zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Omdat die auto vlak daarvoor nog gewoon startte leg je al gauw een link met dat opladen.
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

02-06-2013 10:47

Een auto accu is er niet voor gemaakt om diep te worden ontladen. Daardoor is dus de accu leeg geraakt door de telefoon :wink:

Helaas heeft een semi tractie accu "geen" startcapaciteit om je startmotor stroom +- 200A te leveren :wink: Bij sommige auto's zou het net gaan.

Klein uitleg van het net :D

Daarbuiten mag een accu, afhankelijk van het type accu, niet te diep worden ontladen.
Houd dus altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de accu. Stelregel hiervoor is:
* Startaccu’s = maximale ontlading 50%.
* Recreatie / semi-tractie accu’s = maximale ontlading 70%.
* Tractie accu’s = maximale ontlading 80%.

De capaciteit van een startaccu in Europa wordt aangegeven in Ah. Dit is echter niet logisch. Voor een startaccu is het aantal Ah van weinig belang mits er geen extra verbruikers gemonteerd zijn. In principe belast U een startaccu namelijk niet uren achter elkaar maar juist korstondig met hoge stromen. Het is dus belangrijk dat de accu veel stroom kan leveren voor een korte tijd, dit noemen we de startkracht.

De loodplaten van een startaccu zijn dan ook veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie / Reacteatie of Deep-cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken terwijl dit bij een dikkere plaat veel moeilijker zal gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen zullen breken.

Grts,
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

03-06-2013 12:14

Verhelderend Mark, bedankt. Het was trouwens nog een heel gedoe om de auto weer aan de praat te krijgen. Die aardige Fransen hadden mij eerst 2x de helling achter de parkeerplaats opgesleept, maar in de afdaling lukte het maar niet de motor via de versnelling te starten. Pas met behulp van een andere accu lukte het uiteindelijk. Je zou het toch niet verwachten van zo'n klein ding als een mobieltje...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-06-2013 19:37

Martijn Nederpel schreef:Of ff je auto accu loskoppelen, met de startkabels je bootaccu op de auto aansluiten. Auto starten en de boel weer terug...stuk sneller :wink:


Dat deed de mijne dus niet (auto accu was er tussenuit). Denk dat onderstaande in mijn geval idd de verklaring is (hevelen niet gedaan)...

Helaas heeft een semi tractie accu "geen" startcapaciteit om je startmotor stroom +- 200A te leveren :wink: Bij sommige auto's zou het net gaan.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

04-06-2013 12:41

Ik weet eigenlijk niet meer met voor een accu mijn auto toen is gestart. Of dat nu van die jongen zijn boot was of uit z'n auto. Maar als ik het goed begrijp moet je geluk hebben om het met een semi tractie accu te klaren.