Harde en zachte bekken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

30-04-2013 19:27

Hoi forum leden,

Ik ben vandaag weer eens wezen vissen en helaas tot 2x toe een run en na een minuut een losser.
Ik kan er niet bij waarom dat hij tot 2x loste.
Met deze zelfde rig vis ik al een tijd en vang er altijd mee.

Ik ben voorstander van kleine haken maar ik ben bang dat juist het gene is waarom ze loste.
Op dit water heb ik eerst met mijn pen hengel gezeten. Een kopvoor en een zeelt gevangen helaas geen karper. Wat opviel bij bijde vissen was dat ook hier de haak niet ver door gedrongen was.

Daarom mijn vraag zou de oorzaak de kleine haak icm harde bekken zijn waarom hij tot 2x toe loste?

Mijn rig:
- Haak 8
- Ruimte tussen aas en haakbocht is even groot als het aas. Bij 20mm bol zit er 20mm tussen de haak en de onderkant van de bol. De hair is gefixeerd op de haak met een stukje tubing/kripkous.
- Onderlijn 2 cm gestript van af de haak en een hook aligner. Als laatste op de overgang van gecoat naar gestript een beetje putty.

Wat voor haken/onderlijnen gebruiken jullie bij zachte en harde bekken?
Zijn er nog bepaalde tijden van het jaar wanneer de bekken hard of zacht zijn?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-04-2013 20:02

Christian ,

Als eerste , wat voor haak betreft het ?
Als tweede , hoe voer-vis je ?

Lijkt me dat of de haak niet ver genoeg in de bek gaat , of je haak uitscheurd.
Persoonlijk vind ik 2 cm bij een 20 mm bol best veel .
Misschien moet je eens 1cm proberen zodat de haak iets verder de bek in gaat ( let wel op niet TE diep ).
Een haakmaat 8 lijkt me niet gauw te klein tenzij je er echt een buffel aan had hangen .

Het zou ook nog kunnen dat je compact voert en dan een TE lange onderlijk gebruikt .

Wat betreft harde / zachte bekken , MEESTAL in de zomer zijn de bekken wat weker door het warme water en dus iets zachter .
In dat geval gebruik ik altijd een klauwhaak .

Als je met te harde bekken te maken hebt , kun je een dun dradige haak zonder weerhaak ( barbles ) nemen zodat deze wat makkelijker penetreerd.

dit is slechts mijn mening ik hoop dat je er wat aan hebt
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

30-04-2013 21:05

Een wide gape X van Korda. Onderlijn van 15cm.

Ik vis onder eigenkant dus voer met de hand 1 vierkante meter. Omdat het nu opgang komt doe ik het nog rustig aan. 2 Handen mais, 2 handen mirco pellets en 2 handen 15mm boilies.

De 20mm was als voorbeeld ik viste vandaag met 15mm boilie + fake corn en een tussen ruimte van 17mm.
Mark Finden
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-05-2010 08:55

30-04-2013 21:18

Kwa harde bekken ligt het aan het voedsel. Zijn er veel schaaldieren die de karper tot zich neemt zal de hardheid toenemen.

Helaas wordt de karper slimmer en daar moeten wij op in spelen natuurlijk. Als je op een water vist waar de vis heel voorzichtig het aas opneemt dan moet je daarmee rekening houden met je aas en daardoor zou ik al een kleinere bol nemen.

Ik zelf gebruik de laatste tijd op zulk water (waar lossers zijn) nash Triggalink als onderlijnmateriaal en moet eerlijk zeggen wat een uitvinding van nash. Het is dan wel moeilijk knopen, maar de resultaat wat die lijn geeft is echt super. Doordat het materiaal zo elastisch is zorgt het ervoor dat de haak vanzelf al in de onderlip gehaakt wordt. Ook met kopschudden en bewegingen van zijn mond zal hij hem bijna niet kunnen lossen.

-Je maatje 8 is prima,
-Bol, zou ik kleiner maken
-Aligner heb ik vroeger veel ingezet, maar vis nu al 2 jaar zonder en eerlijk gezegd (vind ik) met beter resultaat

Grts
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

01-05-2013 06:44

Ik zou gaan voor een haak met een rechte punt en geen klauwhaak. Deze prikt sneller en zal makkelijker in het vlees dringen. Daarbij zou ik ook letten op de dikte van de draad van de haak. Kijk eens naar de Kuro S3 van Fox.
Catch them if you can...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-05-2013 08:35

Watertemperatuur iets van doen?
zwaarder lood, en snelle rechte prikkerrig :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-05-2013 09:29

Persoonlijk vind ik 2 cm bij een 20 mm bol best veel .
Misschien moet je eens 1cm proberen zodat de haak iets verder de bek in gaat


Als ik vissen los na een minuut drillen, maak ik de hair eerder wat langer.
Waar wil je de haak hebben? Juist, de onderlip. Daarvoor hoeft ie maar een centimetertje naar binnen te gaan, verder heeft geen zin. Hoe verder de haak de bek in gaat, hoe groter de kans dat ie ergens achter in de bek in het weke vlees prikt. Sta je lekker te drillen, terwijl onderwater die haak een mooi spoor trekt in de bek van de karper.
Overigens kan je aas ook nog eens het prikken van de haak belemmeren, als de hair te kort is.

Kwa harde bekken ligt het aan het voedsel. Zijn er veel schaaldieren die de karper tot zich neemt zal de hardheid toenemen.


Dat klinkt aannemelijk, maar is zeker niet de enige factor. In de zomer hebben de vissen vaak wat wekere, dikkere lippen. Of dat overal zo is weet ik niet, maar op kanalen hier in de buurt is het in ieder geval wel zo.

Even ervan uitgaande dat vissen het aas wel eens heel voorzichtig opnemen (tussen de lippen): die haak je sowieso niet. En voorzichtig opzuigen geloof ik niet in. Zie je het voor je, een boilie die heel rustig van de bodem de karperbek in zweeft? Ik niet. Als ze eenmaal besluiten je aas echt op te nemen, gaat de haak echt wel mee naar binnen. Daar heeft de lengte van de hair niks mee van doen, zolang je het niet gaat overdrijven natuurlijk.

Of de oorzaak van je lossers überhaupt de harde bekken is, weet je natuurlijk pas zeker als je een karper gevangen hebt en de bek zelf bekeken/gevoeld hebt. Nu blijft het bij gissen.

Zelf zou ik de onderlijn wat inkorten (tot een cm. of 10 van lood tot krimpkous) of de haak (met rechte punt en vanzelfsprekend vlijmscherp) wat meer afschermen met je krimpkous. Of allebei, maar ik zou met het laatste beginnen. Iemand op dit forum raadde (meer dan) eens aan, één mogelijke oplossing per keer te proberen. Dan weet je tenminste wat nu uiteindelijk de oplossing was...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-05-2013 09:53

Omdat de vis de bol achter in zijn mond voelt zal hij deze sluiten , als je haak er dan nog buiten dan al wel net in hangt kan deze niet prikken.
Vandaar dat ik zei dat hij de ruimte eens wat korter kan maken .
Dit is slechts èèn tip .

Het kan natuurlijk ook zijn dat de haak TE ver vlees pakt dan verleng je natuurlijk.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-05-2013 18:56

Over de lengte van de hair kan je pas wat zeggen als je daadwerkelijk ziet hoe de aligner bevestigd is. Teveel afschermen met een klauwhaak is funest.

Heb je een foto?

Zijn het snelle torpedo-schubs of dikbuikige vissen die er de boventoon voeren? Gemiddeld formaat? Druk bevist water?

Waarschijnlijk gaat het al veel beter als je het voer wat meer verspreid. Mijdt de pelletrommel en gooi gewoon wat boilies, een halve meter uit elkaar t.o.v. elkaar. Zwemmen moeten ze ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

02-05-2013 08:22

Bedankt voor de tips. Ik ga zeker de Fox Kuro S3 proberen.

Ook de voer taktieken zal ik doorvoeren. Persoonlijk ben ik fan van pellets omdat ik het idee heb dat dit constant geur/smaak af geeft omdat het relatief snel oplost en het de vis niet zo verzadigd. Ben nooit echt een hardcore boilie visser geweest. Meestal particals maar door omstandigheden is particals bereiden geen optie meer.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van de week van mijn rig.

Qua water, ik heb geen idee. Ik vis op dit water voor het eerst. Ik vond het appart dat de rig die ik in zet op andere wateren gewoon prima werkt en hier direct 2 lossers na een minuut drillen.

Bijde runs waren niet mals ze peren hem er flink tussen uit dus ik verwacht zoals Sven het noemt dat het Torpedo-schubs zijn. Het voelde als redelijke vissen maar heb ze helaas niet gezien.

Volgende week heb ik weer tijd om het eens te proberen. Ik ga de tips in acht nemen en we zullen eens kijken wat het brengt!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

21-05-2013 16:24

Had ik ook last van toen we laatst een nieuw watertje uitprobeerde.. Er zitten daar voornamelijk torpedo kanaal karpers van een pondje of 15-25.

Eerste losser namen we voor lief
Tweede losser nieuwe onderlijn met een nieuwe maar dezelfde type haak
derde losser nieuwe onderlijn met andere type en grootte haak
vierde losser nog een x de lengte van de onderlijn aangepast (13 cm)

vervolgens vingen we er eindelijk 2...
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-05-2013 17:00

Ik vis onder eigenkant dus voer met de hand 1 vierkante meter. Omdat het nu opgang komt doe ik het nog rustig aan. 2 Handen mais, 2 handen mirco pellets en 2 handen 15mm boilies.


Als je de vis niet wilt laten zwemmen is dat de manier...

Ik zou toch veel minder gaan voeren en bijv. met één handje op een dubbele oppervlakte beginnen. Hoef je je rig waarschijnlijk niet eens aan te passen en diep haken vanwege losschieters ook niet meer te vrezen.

Als je eens wist hoeveel vis ik instant heb gevangen op slechts 10 halve, hele en fijn gekauwde kekererwten, tijgers of 5 stuks 14mm boilies met wat stukjes en kruim per vierkante meter!

PS; ik begrijp het gebruik van een gecoate onderlijn bij uitlopen van een rig niet (misschien tenzij er veel scheepvaart is)..!?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

21-05-2013 20:15

Heb nog geen foto van de rig gemaakt. Haal me hengels dit weekend weer van de vliering ;-).

Waarom gecoate onderlijnen? Omdat ik voorheen op 80 meter afstand op een ander water zat te vissen en dit ook gebruikte op wat kortere afstanden. Het is een kwestie van gemak. Gewoon 1 onderlijn die voorheen het overal prima deed gebruik ik nu nog steeds. Misschien moet ik het compacte voeren achterwegen laten. Dat ga ik zaterdag mooi uit proberen. Een onderlijn met een andere haak en compact gevoerd andere onderlijn mooi het zelfde en minder compact en hoeveelheid voeren.


Op het water is 0,0 scheepsvaart het is namelijk een "sloot" 20 meter breed en max 2 meter diep.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-05-2013 01:46

jeffrey van osch schreef:Omdat de vis de bol achter in zijn mond voelt zal hij deze sluiten , als je haak er dan nog buiten dan al wel net in hangt kan deze niet prikken.
Vandaar dat ik zei dat hij de ruimte eens wat korter kan maken .
Dit is slechts èèn tip .

Het kan natuurlijk ook zijn dat de haak TE ver vlees pakt dan verleng je natuurlijk.


Achterin de bek is een heeeeeel stuk verder weg dan die 2cm waar het hier over gaat. Bij lekker lange rigjes kan je er ook gerust een cm of 6 tussen laten...
Als het om slecht gehaakte vissen gaat is de hair eerder te kort dan te lang, als ie te lang zou zijn zou je gewoon helemaal geen beet krijgen.
Bij dit soort dingen denk ik aan een slecht werkende rig of een botte haak. Voor een compact voerplekje met eens stevige bodem zou ik iig de rig eens inkorten, maar misschien brengt een fotootje meer aan het licht? Heb je de onderlijn vervangen na de eerste losser?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-05-2013 16:36

De vissen zijn gelost, dus hoe diep ze gehaakt waren is helaas een raadsel. Maar ik ga er vanuit dat zoals gewoonlijk het spul rechtstreeks diep richting palataan-orgaan is gegaan (zie m'n koi's ook nooit iets tussen de lippen nemen.., woesh weg!) en dan is er ook nog meer tijd om 't zaakje daar te houden ivm die weinig fysieke verplaatsing op een hoge concentratie voer. Voor je 't weet is een wel erg groot stuk onderlijn in die muil verdwenen...

Ik mag trouwens hopen dat je de haken vooraf checkt Christian, maar als de rig er uit gewoonte ook nog aanzat wacht ik eerst even een antwoordje af :D .

Twee cm tussenruimte tussen de haak en een 20mm bol op 15cm onderlijn vind ik trouwens ook geen vreemd gegeven of reden tot zorg, hoewel ik zelf vaker voor een wat langere onderlijn ga (minder voer / grotere oppervlakte), waarbij ik de haakpunt maskeer.

Voor een compact voerplekje met eens stevige bodem zou ik iig de rig eens inkorten


Waarom? Als je met minder voer, wat je dus ook minder kost, juist meer voedselconcurrentie en meer beweging van de vis kan bewerkstelligen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

25-05-2013 06:42

Ik check altijd of de haak nog scherp is. Zo niet dan haal ik een aandere onderlijn uit me rig safe.
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

29-05-2013 20:16

Afbeelding

Dit is me rig. Er zit hier 15mm ruimte tussen de onderkant van de boilie en de haak bocht. De boilie en popup zijn bij elkaar 15mm hoog.

Ik doe ook altijd nog een blob putty op de onderlijn op scheiding van gecoat naar ongecoat.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-05-2013 20:43

ALS het al aan je onderlijn ligt , vind ik dat de haak iets teveel afgeschermd is en je hair iets te kort .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

29-05-2013 21:44

Daar ben ik het ook wel mee eens, ik zou je hair iets verlengen, en je krimpkousje iets inkorten of iets rechter buigen.
Ook omdat je een klauwhaakje gebruikt, en deze dus als wat moeilijker prikt dan een haak met rechte punt.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-05-2013 10:33

Marco Mostard schreef: (zie m'n koi's ook nooit iets tussen de lippen nemen.., woesh weg!)


Marco, koi's in de huidige kweekvorm vertonen een geheel ander gedrag dan schubkarpers in de natuur. Zelf spiegelkarpers vertonen al een ander aas gedrag bij voedsel opnamen. Koi's hebben een van de drie V die van veiligheid niet meer nodig om te overleven.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-05-2013 10:48

Nee.., dat mag je de katten hier in de buurt ook vertellen dan!

Buiten dat is het 'woesh er weer uit' ook een feit. Vertel mij maar of je het op de gemiddelde onderwater dvd wel eens anders ziet en post 'm gelijk maar eventjes. kan ik weer wat bijleren, want daar voel ik me nooit te oud voor.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie