ready vs freezer


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-06-2013 23:27

Wat betreft punt A;

De intensiteit en compactheid van de voerconcentraties aangevoerd door de vissers lijken mij een doorslaggevendere factor als dikmaker. Geef vis natuurlijk voer op een grote hoop en laat het vele zwemmen/zoeken eens achterwege..!

En wat is schraal, als ik vaak lees dat in menig 'schrale' zomerbol 'gewoon' 50ml olie gaat.

Kijk ik voor het gemak even naar m'n natuur koivijver. Schrale goedkope sticks leverde zeer weinig groei op en met hoofdzakelijk maden zag ik de toenmalige visjes breder/langer worden. Nee, maden zijn geen muggenlarven of slakken, maar zijn ook proteine bommetjes. Het is uiteindelijk een mix van vanalles en nog wat geworden (geen goedkope sticks) en voornamelijk mondjesmaat, want er valt gewoon te snuffelen naar slakje, nymphen etc. in de vijver.

Punt B) Jouw ervaring en visie heb je idd al vaker gedeeld gemaakt, maar ikzelf hoop in de toekomst toch graag eens vanuit een instituut een gecontroleerde test te zien. Hoeft niet perse vanuit jou hoor :wink:

Ik heb overigens bij 25mm bollen van Dynamite Baits / Marine Halibut geconstateerd dat die lagen te verslijmen en zelfs al slijmend niet na 96 uur in water uit elkaar begonnen te vallen. Mag overigens persoonlijk van mij wel sneller. Dat verslijmen begon al na 24 uur bij een watertemp van 20 graden Celcius en bleef er rustig omheen hangen (stilstaand water dus) terwijl de laag dikker werd. Heb zo ook eens een 4kg (oid) stort plek onder de kant van een kanaal gezien van bollen die een hengelaar blijkbaar niet bevielen en er hetzelfde verslijmd uitzagen. Of dat beide het uitlekken van MPG betrof weet ik helaas niet, maar het rook bij beide vreemd genoeg niet naar gisting of rotting. Maar bevallen deed het mij niet bij de DB bollen en ik heb toen besloten het slechts een klein onderdeel te laten zijn van het grote geheel aan voer.

Zal morgen je link nog checken :wink:

Ik heb 'van horen zeggen' dat de vis er hyper van wordt waardoor ze tegen de winter aan niet tot rust komen maar door blijven zwemmen.


+ punt voor de visser (wat zwemt valt te vangen, maar het hoe is dan toch twijfelachtig te noemen), groot ? voor de vis mocht het zo zijn.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-06-2013 07:23

Dikmakers?

1985 tot 1986 vissen in de rijzenwiel en lammetjeswiel schommelden al jaren op een bepaald gewicht.

1986 tot 1990 gemiddelde gewicht kwam in record tijd 2 of 3 kilo bij. Geen idee waarom.

Was het door de bollen of door het (voor)VOEREN van bollen?

Vermoed zomaar dat bij een zelfde hoeveel mais/tarwe de vissen net zo snel extra zouden gaan groeien.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-06-2013 09:13

Ik ook.....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-06-2013 09:53

Artikel is 'tijdelijk' niet beschikbaar op de link...

Maar idd;

De intensiteit en compactheid van de voerconcentraties aangevoerd door de vissers lijken mij een doorslaggevendere factor als dikmaker.

Het is uiteindelijk een mix van van alles en nog wat geworden (geen goedkope sticks) en voornamelijk mondjesmaat,


Ze groeien anders namelijk nog de vijver uit!

Die goedkope sticks (gepofte mais/tarwe) werden overigens genegeerd zodra er 'veel' vismeelpellets, maden, of kattenbrokjes bij kwamen kijken. Gaf ik ze geen keus, dan werden die sticks uiteindelijk weer gepakt.

Dieet bestaat nu uit zoete mais, vismeelpelletjes, honden/kattenbrokjes, brood, maden etc., en wat ze op de bodem en tussen het groen kunnen vinden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).