Gevlochtenlijn


Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

07-04-2013 22:23

Hallo,

Hier in Oss is er iemand aan het vissen met gevlochten lijn zonder leadcore of voorslag.
Afgelopen week heeft die beet gehad en hij stond aan de andere kan van de vijver, niemand ban de hengels en de vis hadith vast gezwommen in het riet.
De vis is helaas overleden op gruwelijke wijzen, te schokkend om over na te denken.

Jammer heeft hij nog niet geleerd om er voorslag op tedoen of leadcore, hij blijft eigenwijs.
Als ik hem binnenkort weer zie zitten zou ik het liefst heel zijn lijn van zijn spoel afbranden, ondanks dat hij maar 15 jaar oud.

Maar is het niet verplicht om voorslag te hebben met gevlochten lijn ????
Ik dacht van wel maar weet niet zeker.

Gr. Weslingh
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

07-04-2013 22:41

Even een lesje zwemmen zou hem denk ik wel goed doen! En 15 of niet, zo moet je niet vissen, je brengt de vissen er
achtelijk snel (veel) schade mee aan en als hij dat niet wil inzien, dan moet het maar op de harde manier...

Voor zover ik weet is het helaas niet verplicht (hier tenminste niet).
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-04-2013 23:03

Weslingh ,

Dit moet je zowiezo niet met geweld oplossen .
Het beste is gewoon de jongen aanspreken op zijn visserij .
Waarschijnlijk weet hij zelf niet waarom hij met gevlochten lijn vist en heeft hij dit ergens gehoord .
Leer hem het goede en wijs hem op de punten die hij fout doet .
Laat hem carpboard eens bezoeken en stel hem eens voor om het met nylon te proberen .
Een 15 jarige moet nog veel leren en zal , als jij dit rustig en op een vriendelijke manier het uitlegd dit vele malen sneller "opnemen".
Nogmaals violance isn't the way
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

07-04-2013 23:12

@jeffrey

het probleem is het heeft een eigenwil.
"Het is een auto waarvan de remmen kapot zijn en tegelijkertijd steeds harder gaat"
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-04-2013 23:14

Dan bel je bijvoorbeeld een controleur .
Bij ons in denbosch mag je niet eens met gevlochten hoofdlijn vissen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

07-04-2013 23:31

Eigenlijk ben ik wel voor de manier van Jeffrey ja, een goed alternatief.
Lukt dat niet, dan maar wel op de harde manier haha. Hier in Bennekom heb je niet echt een vaste controleur, en veel jeugd kloot maar wat aan. Dus leren ze het van vrienden en van anderen(ons), maar als er zo'n eigenwijze bij zit.....
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

07-04-2013 23:33

Ik snap met de beste wil van de wereld niet wat de inzet van gevlochten lijn in onze visserij nog rechtvaardigd, enkele uitzonderlijke situaties daar gelaten dan.
In de meeste gevallen is het dodelijk voor de vis, onbruikbaar door onkunde en de prijs is ook nog eens achterlijk hoog.
Ik zie nog liever een poolse visser met zijn BBQ langs het water dan een prutser met gevlochten lijn op zijn molen.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

08-04-2013 06:29

Helaas kom je dit soort situaties nog tegen.

Uit ervaring weet ik dat er iemand op aanspreken niet echt helpt. Dit deed ik vorig jaar en kreeg toen als argument dat de lijn beter doo de plompen sneed. Klopt helemaal....

Als er nu een berg plomp stond. Maar dit viel ook reuze mee.

@ Weslingh waar was het ergens in Oss??
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-04-2013 07:16

wat zou leadcore toevoegen?

Wat is sterker? 25 lbs nylon of 25 lbs gevlochten?

Theorie:

10 meter nylon
10 meter gevlochten

Beide stukken een vis aan de haak. Andere zijde aan een paal gebonden.

Bij welke lijn scheurt de haak uit?

Bij welke lijn is de kans aanwezig dat de vis sterft door uitputting?

Mocht ik kiezen dan maar mijn lip kapot.

Ik weet het: is slechts theorie maar ik ben niet begonnen met onzin uit te kramen en ik kom nog al wat tegen.

Eentje dan:

Gevlochten lijn is altijd bruikbaar of nooit. Niet alleen als het voor JOU fotoboek beter uit komt. Kwestie van moraliteit..

Sorry maar in 15 jaar gebruik heb ik maar een nadeel ontdekt: als die meuk blijft drijven. Nadeel voor de vis? Nada.

Er is 1 lijn beter dan gevlochten... 60/100e meerval meuk. Werpt alleen niet.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-04-2013 07:36

Ieder zo zijn theorie, maar ik sta pal achter de mijne, ben nou eenmaal eigenwijs :D
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-04-2013 08:04

Herman

Klopt, stronteigenwijs zelfs.
Wat geeft een betere beetrehistratie bij obstakelvissen? Juist, en wat is in dat geval veiliger voor de vis? Inderdaad de optie met de beste registratie
Met het vissen op grote afstand geld exact hetzelfde betere registratie= snellere reactie van de bivvyvissert.
Onveilig voor de vis vanwege het gebrek aan rek? Een paar mrtr nylin voorslag werkt prima en met de juiste hengel durf ik het ook aan een stuk te gebruiken. Heb ook niet het ide dat de door mij gevangen vissen meer schade in de bek hebben, en dit is puur praktijkervaring. Ik neem aan dat jij nog niet met gevlochten hebt gevist, op die manier blijft theorie ook theorie en zal je die nooit met praktijk kunnen onderbouwen
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-04-2013 08:12

Stronteigenwijs en egoist, immers als het voor je boekje te pas komt dan:

.... enkele uitzonderlijke situaties daar gelaten dan.


altijd of nooit.

Verder hou ik me niet op met theorie, die maken je blind. doe liever putten uit ervaring.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

08-04-2013 09:11

Bennie van Schijndel schreef:
@ Weslingh waar was het ergens in Oss??


Naast het tuincentrum (coppenmans)
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-04-2013 09:21

Bij obstakel visserij is er maar een optie, strak achter je hengels zitten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-04-2013 09:28

Het probleem bij dit verhaal is niet de gevlochten lijn, maar het weglopen bij de hengels i.c.m. obstakels. Ik vis ook met gevlochten lijn, zodat ik op 250 meter afstand nog een goede beetregistratie heb en bij vissen tegen obstakels geen rek in de lijn heb en zodoende alsnog de vis verspeel. Je moet wel weten waar je mee bezig bent en er geen bezemstelen van hengels bij gebruiken.

En met 40 honderste nylon is een vis ook kansloos in een obstakel trouwens, zie verhaal van Klaas.

Kortom, weet waarover je praat!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-04-2013 09:58

Dat beginnende karpervissers (onbewust) de verkeerde beslissingen nemen door o.a. weg te lopen van hun hengels kun je ze dan ook eigenlijk niet kwalijk nemen.

Zomaar wat hersenspinsels.

1. Stel een minimum leeftijd in. Of laat ze enkel onder begeleiding van ……… vissen.
2. Federaties geven een verplichte cursus waarna je losgelaten kan worden.

Zolang als de obsessie om een vis als karper te vangen groter is dan het stukje veiligheid voor de vis zelf, blijft het dweilen met de kraan open. Als georganiseerde hengelsport snij je daardoor vroeg of laat in je eigen vinger. De politiek en andere organisaties kijken echt over onze schouder mee. Nu er toch zoveel geld vrij komt door het uitgeven van nacht en derde hengelvergunning kan de dan ook cursus gratis gegeven worden.

Dit advies kost niets. :wink:
Peter
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

08-04-2013 10:08

1.) karper vissen heeft minimalen leeftijd (14+) anders moet je onder begeleiding vissen met iemand die wel een volwassenen pas heeft maar dan mag de jeugd die jij begeleid niet meer dan 1 hengel gebruiken

2.) cursus zal weinig zin hebben denk
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-04-2013 10:22

Voor jeugd die zonder begeleiding wil vissen of met twee hengels wil vissen of met alle aassoorten willen vissen, geven de bij Sportvisserij Nederland aangesloten hengelsportverenigingen de JeugdVISpas uit. Bij de JeugdVISpas ontvangt de jeugdige visser ook de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren en eventueel nog een verenigingslijst met viswateren. Met de JeugdVISpas heeft de jongere dezelfde rechten als een houder van een VISpas, alleen de prijs van de JeugdVISpas is lager.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

08-04-2013 11:06

Sorry hoor Klaas, maar het is ook het probleem dat de beste jongen zonder leadcore vist...
Tsja, als de vis al vast is gezwommen in obstakels, dan heeft het geen verschil. Maar als je vissen drilt met puur alleen
gevlochten lijn, zonder leader etc...
Iedereen weet wat er dan gebeurd...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-04-2013 11:46

Daan Titalepta schreef:Sorry hoor Klaas, maar het is ook het probleem dat de beste jongen zonder leadcore vist...
Tsja, als de vis al vast is gezwommen in obstakels, dan heeft het geen verschil. Maar als je vissen drilt met puur alleen
gevlochten lijn, zonder leader etc...
Iedereen weet wat er dan gebeurd...

Sorry Daan, maar jou laatste zin is gewoon onzin! Ben het volledig met Klaas eens en vis al sinds 1994 met gevlochten lijnen...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-04-2013 11:49

Daan Titalepta schreef:Sorry hoor Klaas, maar het is ook het probleem dat de beste jongen zonder leadcore vist...


Kun je deze eventjes toelichten?

Tsja, als de vis al vast is gezwommen in obstakels, dan heeft het geen verschil. Maar als je vissen drilt met puur alleen
gevlochten lijn, zonder leader etc...
Iedereen weet wat er dan gebeurd...


Dan vang je ze ook gewoon, mits je gewoon je verstand gebruikt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

08-04-2013 12:05

Nou wat mij altijd is geleerd, is dat wanneer je met gevlochten lijn (op karper) vist, je altijd een tubing of (leadcore) leader moet gebruiken. Omdat je anders bij een dril, de schubben van z'n lijf trekt.

En zoals Weslingh zei, hij was vast gezwommen ja dan is het inderdaad met elke lijn, ongeacht gevlochten of nylon, een probleem... Maar als je een vis dus ook gewoon al drilt mét gevlochten lijn en zónder leader (zoals de jongen dus doet), kan je de vis ook al zwaar beschadigen.
Als het niet zo is, laat het dan weten, mij is het zo altijd verteld.


DUS, wat ik bedoel is dat je (die jongen) met LEADER moet vissen, niet dat gevlochten lijn altijd slecht is!? Dat word volgensmij een beetje verkeerd opgevat...
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-04-2013 12:30

Zodra je hem in het riet laat zwemmen is alles boven de 10-15lb aan sterkte drama.

Gelukkig corrigeer je jezelf een beetje, want in eerste instantie ging het alleen om leadcore. Dat het meeste leadcore een trekkracht heeft van 45lb of hoger is natuurlijk ook niet echt bevorderlijn.

Maar dat van die schubben, in hoeverre is dat nu eigenlijk echt zo? Want ik persoonlijk heb het nog nooit meegemaakt. En vis toch ook wel eens met een dunne gevlochten lijn aan het oppervlak. Ik zeg niet dat het niet kan, want de theorie is duidelijk. Alleen in de praktijk valt het allemaal wel mee. Ik vermijd leaders en tubings het liefst als ik met een dikke mono-voorslag aan de gang ga.

Het beste wat je kunt doen is die jongen uitleggen dat als hij wil gaan spelen met z'n vriendjes, dat ie dan de hengels er uit haalt. Dat is namelijk het schijterige van die hele statische hype, op het moment dat ze inliggen is er geen zak meer aan en slaat de verveling al snel toe.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

08-04-2013 12:36

Oké, thanks voor een beetje uitleg over de schubben. Ja of het echt zo is, ik heb het zelf nooit meegemaakt, het is altijd zo verteld en zag het ook vaak in video's terugkomen.
Maar ik denk dat ik het met je eens ben :P
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-04-2013 13:10

Heb hier in het dorp ook een paar jonge jongens aangespoord geen gevlochten lijn te gebruiken. De jongens zitten te vaak bij elkaar en letten niet op het vissen en weten niet wat de schade kan toebrengen bij de karper bij onjuist gebruik. Uitgelegd dat bij obstakels dit gebruikt kan worden, maar dan met beleid, en wanneer erover nagedacht wordt.
(korte) Discussie gehad en ze kunnen overtuigen.
Tegenwoordig kom ik ze tegen en laten trots hun vangsten zien (of ze bellen me op) met nylon lijnen. Ik vis ook met gevlochten lijnen, maar die hengels staan al een 6 maanden in de kast. Ik vis op dit moment alleenmaar met nylon.
Gevlochten lijn met een (niet al te) zachte hengel bij obstakels lukt best als je erachter zit (zoals ik). Snel handelen en je koppie gebruiken. Als de jeugd het geleerd heeft, vertellen ze het elkaar ook door heb ik al gemerkt.
Ik gebruik gevlochten lijn alleen op de rivier of bij obstakels, slip dicht, achter de hengels zittend.