Het seizoen starten op het kanaal


Plaats reactie
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

06-04-2013 23:24

Geachte forumleden,

Aankomende week willen mijn vismaat en ik aan het karperseizoen 2013 beginnen. Eindelijk gaan de temperaturen omhoog en hopelijk zal er snel weer een karper op de mat komen.

Het water wat wij willen gaan bevissen is een kanaal van +/- 30 meter breed waar alleen pleziervaart vaart. Het kanaal is opgedeeld in verschillende stukken door middel van sluizen. De gemiddelde diepte is 3 meter.

Wij hebben gekozen voor een plek waar een t-splitsing is naar een kleiner kanaaltje welke is aangesloten op een stel ondiepe plassen welke in de paaiperiode kunnen fungeren als paaiplaats voor vriend karper. Het kleine kanaaltje staat in verbinding met het grotere kanaal door een soort gemaal welke redelijk veel turbulentie in het water veroorzaakt. Vissen kunnen hier niet doorheen echter, naast dit gemaaltje is wel een verbindingsroute waar de vissen dus van het ene naar het andere kanaal kunnen zwemmen.
Afgelopen week zijn we met de boot + dieptemeter de stek gaan onderzoeken en hebben enkele hotspots kunnen vinden. We zijn van plan om drie dagen voor te voeren met een mix van tijgernoten, mais en hennep.

Nu zijn we echter enorm aan het twijfelen geslagen omdat de water temperatuur nog erg laag is. Daarnaast twijfelen we erg of de vis al wel op deze plek aanwezig zal zijn. In de koude periode zit de vis natuurlijk lang niet zo verspreid op het kanaal als in de warmere periode.

De enige manier om hierachter te komen is natuurlijk gewoon gaan en zien wat er van terecht komt.

Toch lijkt het mij interessant om te weten wat jullie mening is van onze aanpak en of jullie ervaringen hebben met het vroege voorjaarvissen op het kanaal.

Ik ben benieuwd,

Martijn
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

07-04-2013 20:56

Martijn ik zit met het zelfde probleem de temperatuur.

Ik begin nu ook een voer campagne bij een kanaal, heb de hot spots gevonden. Maar aangezien de temperatuur doe ik het op dit moment in mindere mate ongeveer 60% voeren dan wanneer wij graag voeren. Ik weet nu niet of dit vruchten gaat afwerpen. Het is een idee.

Ik heb zowaar vandaag zelfs wat karper gezien in ondieper water, niet heel erg actief maar veel bij elkaar. Betekend dat de top laag vandaag door de zon toch aantrekkelijk was.

Het zal na vandaag zekers te weten het bulderende geweld langzaam los beginnen te komen.
En nog iets wat ik kwijt wil, nadat er toch een lange vorst was en voor mijn huis het kanaal zelfs vorige week nog even een paar dagen dicht gevroren was, heb ik vrijwel geen dode vis gezien. En dit geld ook voor nog 2 andere putjes waar ik toch geregeld te vinden was.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-04-2013 21:18

Ik zou niet meer dan een hand tijgers (of 15/20mm boilies en partjes, maar daar heb je 't niet over) per dag en per gevonden stek voeren. Een beetje verspreidt dat wel.

Eerlijk gezegd voer ik nog liever om de dag. Die rustdagen tussendoor om weer iets te hongeren vind ik zelf belangrijk en niet alleen bij koude watertemperaturen. Ook verder in het seizoen voer ik liever te weinig (tenzij ik maar 1 x kan voorvoeren en een strook aanpak om 36 a 48 uur later terug te komen)...

Maar zondag, dinsdag en donderdag voeren en zaterdag lijnen nat maken zou mijn optie zijn. Tenzij je doordeweeks vrij bent en rustiger kunt vissen!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-04-2013 23:21

ik zou helemaal niks voeren,en de vis eerst maar zien te vinden.ik schat dat het water tussen de 6 en 8 graden in ligt.
redelijk winterse omstandigheden dus,verteerbaarheid is minimaal op dit moment nog.
ga gewoon instant vissen,kanaal vissen zijn vaak trekvissen.
de kans bestaat dat de vis overdags in ondiep water vertoeft,en in de nacht weer wat dieper water opzoekt.
veelal vreten de vissen op dit moment overdags in de ondiepe zones,waarna ze in de nachten lekker "uitbuiken".
de kans is groot dat je door te voeren de vis verzadigt op dit moment,en dan is het nog de vraag of je de vis weet vast te houden op de stek.

je stek keuze is top,in mijn ogen zijn driesprongen viersprongen en onderbrekingen in kanalen de productiefste stekken,leg altijd op de kop van de ingang je rig,heeft mij veelal meer opgeleverd dan in het midden te vissen van zo'n doorgang.

dus voeren zou ik je afraden,kans op slagen is gewoon minimaal en als de vis daar komt,pak je ze instant ook wel.
voeren zou ik pas mee beginnen bij een water temp van 15 graden,of zodra je meer stek kennis heb opgedaan en weet hoeveel vis er langs komt.
hier kun je je voer hoeveelheden op aanpassen.

succes met julie aanpak
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

08-04-2013 11:11

ik ga ook op een kanaal beginnen, maar ik ga wel voeren.

Puur gevoelsmatig.

500gram Halve boiles en paar handen partikels. Denk aan Mais en Duivenvoer. Per stek

ikzelf ga vissen bij een haventje die aan een kruising ligt dat was stek 1

stek 2, is lelieveld, die er nu nog niet is zegmaar haha

stek is aan de overkant een overhangende boom
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-04-2013 11:32

dus voeren zou ik je afraden,kans op slagen is gewoon minimaal en als de vis daar komt,pak je ze instant ook wel.


Zal waarschijnlijk ook wel per watersysteem verschil maken, want ik weet een winterkwartier waar ik zonder een tweetal x door de week te voeren, vervolgens op zondagochtend gewoon veel minder kans maak om iets te haken bij koude temperatuur. Ondanks dat ik me daar bewust ben van de beste tijd om aanbeten te verwachten!

Overigens vind ik bij huidige watertemperatuur, voor de hierboven beschreven stek, 500 gram veel te veel van het goede. 100 gram maandag, donderdag voeren en zondag vissen maakt daar dan al verschil!

Gebruik en voeren van 20mm boilies pas ik trouwens toe als er ook tijdens de 1e koudwatersessie te veel brasem aanbeten zijn gekomen op kleiner aas. Volgende keer wat groters voeren, maar dan nog vis ik liever een kleintje aan de hair...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-04-2013 11:48

Rik koster schreef:ik zou helemaal niks voeren,en de vis eerst maar zien te vinden.ik schat dat het water tussen de 6 en 8 graden in ligt.
redelijk winterse omstandigheden dus,verteerbaarheid is minimaal op dit moment nog.
ga gewoon instant vissen,kanaal vissen zijn vaak trekvissen.
de kans bestaat dat de vis overdags in ondiep water vertoeft,en in de nacht weer wat dieper water opzoekt.
veelal vreten de vissen op dit moment overdags in de ondiepe zones,waarna ze in de nachten lekker "uitbuiken".
de kans is groot dat je door te voeren de vis verzadigt op dit moment,en dan is het nog de vraag of je de vis weet vast te houden op de stek.

je stek keuze is top,in mijn ogen zijn driesprongen viersprongen en onderbrekingen in kanalen de productiefste stekken,leg altijd op de kop van de ingang je rig,heeft mij veelal meer opgeleverd dan in het midden te vissen van zo'n doorgang.

dus voeren zou ik je afraden,kans op slagen is gewoon minimaal en als de vis daar komt,pak je ze instant ook wel.
voeren zou ik pas mee beginnen bij een water temp van 15 graden,of zodra je meer stek kennis heb opgedaan en weet hoeveel vis er langs komt.
hier kun je je voer hoeveelheden op aanpassen.

succes met julie aanpak


Helemaal mee eens. Zo maar gaan voeren voor je eigen gevoel lijkt me erg onzinnig. Nadenken lijkt me beter.
Succes.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-04-2013 12:08

Het is al een tijdje wat langer licht, dat maakt de vissen ook wat actiever. Bergen voer zou ik nog niet aan beginnen. maar voeren is zeker niet altijd funest nu. Ik heb ook wel eens eind februari gevangen op een kanaal, na 3x 250 gram voor te voeren. Geen winterhol, wel ergens waar regelmatig vis passeert.
Daar gaat het natuurlijk om: komt er op zeker vis (brasem en winde meegerekend) en zo ja, hoeveel? Kun je natuurlijk nooit zeker weten, maar daarom zou ik ook geen nieuw water aanpakken in een onzekere periode als deze, als ik geen "inside information" heb. En dan praat ik niet over stekken, maar over de aanwezige hoeveelheid vis. Praatje in de hengelsportzaak is vaak voldoende om in deze wat wijzer te worden.
Zit er een hoop witvis als brasem en/of winde op dat kanaal, dan voer je de boel niet zomaar om zeep.

Zelf zou ik, als ik komend weekend ging vissen met in totaal 4 hengels (2 man), op een kanaal met een "normaal witvisbestand" (ja, wat is dat hè?), zo'n 300 gram per dag voeren. Da's dus 75 gram per hengel.
Ik vis wel altijd met een behoorlijke afstand tussen m'n rigs, zeg zo'n 50 meter. Wordt dat minder, dan ga ik ook minder voeren.

Voer betekent bij mij: 20 mm.boilies.

Verstand en gevoel, wellicht nog wat mazzel, zo doe ik het dus...
Ik weet het ook allemaal niet...
Plaats reactie