Vis TV het grote voorbeeld


brian vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-01-2011 18:27

16-03-2013 08:38

Kees helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-03-2013 08:40

Leen slaat de spijker op ze kop.
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-03-2013 08:45

Allemaal prima wat je zelf doet,ook ik heb het heel soms wel eens gedaan dat ik een karper in het hoge natte gras legde om snel te onthaken.

Goed is het niet,want er hoeft maar iets scherps te liggen en de vis is de lul,stukje dood riet kan al grote problemen veroorzaken. Maar het gaat om Vis TV zelf met zijn goede voorbeelden.,dat moeten ze niet per programma tegen gaan spreken want dat zend alleen maar verkeerde signalen uit.

Heb je een standpunt blijf je bij je standpunt.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2013 09:30

Gut een paar dagen weg geweest in het is weer eens feest van hen die een mat zelfs als hoofdkussen gebruiken, en zij die het allemaal wat relativeren. Meen zelf gezien te hebben dat de vis in het natte net onthaakte en de tweede zelf in de regen gevangen werd. Dat Ed er nog een opmerking overmaakte dat hij nu geen mat gebruikte was daarbij een prettige bijkomstigheid.

Wat de voorbeeldfunctie aangaat nog wel een opmerking, jeugd krijgt allemaal een opleiding hoe zij zich in het verkeer op de fiets moeten gedragen. Helaas blijkt daar in de praktijk maar weinig van terecht te komen. Zou er dus maar niet teveel aan ophangen voor zij die dit als argument gebruiken.

Wie kan me vertellen hoeveel keer onze Ed wel degelijk in al die jaren van vis tv een mat gebruikte?

Is en blijft zelf voor mij als oudgediende een leuk informatief programma.

Tot over een week ben benieuwt of er dan nog stoom uit de oren komt bij sommige onder ons.

Peter
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-03-2013 09:34

Zeker

Goedpraten is ook zo makkelijk.

Maar maakt niet uit verder :o
----------------------------------------

Volgende keer maar die gene die een foto plaatst met een vis op het het gras ook maar met rust laten dan? Want dan vliegen er nog net geen scheldwoorden rond.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

16-03-2013 10:17

Remon v Wanrooij schreef:Wat een gezeik zeg in dit topic..
Als je echt zo begaan bent met je gevangen visje dan maak je ook geen 30min lang fotos van je vis, of ga je hem zakken ect ect.
Ik heb het gevoel dat ik nu een boel mensen aanspreek ;)


Dus omdat ik een onthaak mat gebruik hou ik 30 minuten een karper op de mat? En ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst heb gezakt. Waar praat je over joh? Je komt ff met de mededeling dat er gezeik is in deze topic. Maar vervolgens voeg je zelf helemaal niks toe. Het enigste wat je doet is zelf zeiken....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-03-2013 11:12

Wat draaf je nou toch door man.


Denk dat mensen over het gebrek aan een matje aardig doordraven terwijl die vent meer goed dan kwaad doet voor onze visserij (ja, 'k val in herhaling) en waarschijnlijk z'n matje vergeten is en dat Kraal kilometers verderop zit te vissen. Ik denk dat Henk het goed verwoord.

De vis zal bij Ed in het gras zomaar eens een stuk beter af kunnen zijn dan bij menig 'karpervisser' op de mat.


Marco geniet hier nou eenmaal van.


Waarvan.., van het feit dat ik thuis een paar grote spiegels heb hangen (nee geen foto's van grote.., maar die dingen om jezelf eens goed in de ogen te kijken) zodat ik zo af en toe ook eens flink naar mijzelf kan wijzen. Is helaas velen vreemd.

Wat doet een foto van een vis van 16 kilo tekort aan onze visserij?


Wat levert het voor andere bijdrage dan de denkwijze dat je met een klein visje niet mee telt. Mannetjes van 13 jaar die neerbuigend doen over een lage twintiger omdat ze eigenlijk voor die grote kwamen!?

En ik was er weg, zucht (keeping it real, nou helaas al heel lang niet meer)..!?
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 16-03-2013 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2013 11:16

Beste Leen,

Jaren aan voorlichting gedaan over hoe te vissen op karper aan jeugd o.a. op KSN jeugdkampen. Dat de huid van karper daar ook een belangrijk onderdeel van was spreekt vanzelf.

Om nu zo met woord en ........ richting Ed te gaan wijze door sommige onder ons komt me wat overdreven over. Toch zal ook hij nu de afweging maken om als hij niet specifiek op karper vist toch een matje mee te nemen. Dat is in elk geval de winst van deze discussie daar hij dit zeker volgt.

Ga nu op jacht naar o.a. haaien om ze te fotograferen als het lukt. Je hoeft je geen zorgen te maken op het drogen komen ze bij mij niet. :wink:

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

16-03-2013 12:00

Volgens mij word alleen gezegd door een aantal mensen dat het beter had geweest(aangezien er veel beginners kijken) om voor die reden een mat te gebruiken. Volgens mij zijn er ook genoeg mensen in deze topic die zeggen dat Ed en Marco voor de rest super werk doen, en voor de rest worden zij als ik het goed heb gelezen weinig tot niet afgebrand. Zij die het niet nodig vonden dat Ed een mat gebruikte lijken hier het grootste probleem van te maken door te zeggen dat wij(ik hoor nou eenmaal bij die eerste groep) er een groot punt van maken. Maar dat valt reuze mee vind ik. Maar als je vind dat hij de jeugd beter kan aanleren een mat te gebruiken dan mag je dit toch zeker wel zeggen?

Vervolgens word er aangehaald dat we vroeger ook geen mat gebruikte, en dat we tegenwoordig karpers meer schade aanrichten met de matrialen die we gebruiken. En dan word er over doordraven gesproken.. Alsof omdat er vroeger geen mat geruikt werd het nu ook maar zo zou moeten zijn? Wat een onzin zeg.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2013 12:31

Topic nog eens nalezen over ergeren, leegkotsen, idioot, vingers tikken door sportvisserij Nederland, boetes geven, dierenbeul, clowns, etc? Daarmee is de toon gezet.

Geeft niet hoor, ieder recht op zijn mening. Maar de een is niet minder of beter dan de ander.

Vroeger wordt er alleen bijgehaald omdat de ervaring is dat toentertijd geen bijzondere schade werd veroorzaakt zonder mat. Maar niet alle ondergrond is hetzelfde wat uiteindelijk tot de onthaakmat heeft geleid. Wat prima is, maar nog steeds inhoud dat het in bepaalde situaties ook nog zonder kan. We hebben hersens gekregen om te leren en de situatie in te schatten.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

16-03-2013 15:24

Kees Ouwehand schreef:Topic nog eens nalezen over ergeren, leegkotsen, idioot, vingers tikken door sportvisserij Nederland, boetes geven, dierenbeul, clowns, etc? Daarmee is de toon gezet.


Ik kan je hier niks anders als gelijk in geven, en zulke dingen zeggen daar heeft niemand wat aan.
Maar zo zijn er ook die netjes hun mening geven zonder dat soort woorden gebruiken Kees.
En ik kan niet begrijpen dat het niet als normaal word gezien dat in een programma over de sportvisserij er geen mat word gebruikt. En of dit nou nodig was of niet. Al is het alleen maar om misschien één iemand er van te overtuigen zo een bescherm mat aan te schaffen. Daarbij kun je meteen uitleggen hoe je hem gebruikt, en hoe je een vis netjes terug kan zetten zonder deze in je handen te hoeven tillen. Ook al vinden sommige dat het op dat moment niet nodig was. Het lijkt sommige te ontgaan dat er veel beginners naar kijken die je gewoon mee kan geven dat het een positief iets is om een daarvoor bedoelde onthaakmat te gebruiken.

"Ja maar dat was in DIT geval niet nodig want het was een kleine karper, hij bleef rustig, het net was fijnmazig en goed nat. En daarbij was het gras lang"

Kees je hebt groot gelijk we hebben hersens gekregen om de situatie in te schatten.
Alleen is dat inschatten voor iedereen niet even makkelijk. En heb je ervaring nodig om dit soort dingen in te kunnen schatten. Als een ervaren karpervisser een karper onthaakt weet hij hoe deze kan reageren. Ik zeg toch niets raars als jij en ik 9 van de 10 keer kunnen zien wanneer een karper gaat spartellen.
Dat zie je al voor hij dit gaat doen.
Maar kijk nou eens naar een beginner. No way die heeft dat de eerste 20 keer niet door. Je ziet ze zelfs rechtop staand met een karper in de handen. Dan zou je toch maar wat graag willen dat er een mat onder die vis ligt.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-03-2013 16:35

Ik weet dat een forum bedoeld is om over een bepaald onderwerp te discussiëren of informatie te delen maar om 5 pagina's te gaan zitten huilen over wel of niet een matje krijg ik een beetje jeuk van!! Onze beste Ed zit met een korfje en licht materiaal op klein gepeupel te vissen (brasem, karpertjes) waar maak je je in godsnaam druk over.

Groet, Peter

Ps Een vis is maar een vis en als ik honger heb dan vreet ik hem op.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-03-2013 17:04

al die knolletjes zwemmen in volgetrapte trutputten en deze knolletjes kunnen nu niet tot volle wasdom komen.

Ergo: zielig

Bijna net zo zielig als...

Beter na de vangst de kop in meppen. Net als in Duitsland
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

16-03-2013 17:41

Peter niemand dwingt jou deze discussie te lezen he?

En idd een vis is een vis. En als iemand hem opeet omdat hij Honger heeft geef ik hem groot gelijk.
En wanneer je hem vangt voor je eigen plezier dien je hem met respect te behandelen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-03-2013 08:56

En dan word er over doordraven gesproken..


De opmerking betreffende doordraven kwam vanuit de groep welke zich aan Ed stoorde en niet andersom, en alleen omdat er gevonden wordt dat er misschien niet zo zwart wit gekeken moet worden...

Trouwens, in een recente herhaling van vis tv vist Marco Kraal in een natuurgebied met een twee hengel set-upje, waarbij hij op een bepaald moment op een metertje of 50 verwijderd nog een penstek aanlegt om er later z'n ding te gaan doen.

In dat zelfde of een later shot (?) staat hij de kijker wat uit te leggen en denkt heel in de verte een beetmelder te horen, waarna hij overtuigd van stilte nog even verder verteld. Vervolgens weet hij zeker dat hij nu zijn beetmelder hoort en trekt een 'sprint' naar z'n hengels om het visje te vangen.

Ik heb hier nog even op het forum gezocht, maar niemand die een topic heeft geopend en een opmerking heeft geplaatst over het feit dat hij niet op z'n hengels zat met evt. risico voor de vis.

Waarom geen opmerking? Omdat hij altijd een matje bij zich heeft? Of omdat menigeen die nu wel een opmerking betreffende de 'escapade' van Ed heeft geplaatst beseft, dat hij/zij zich ook weleens aan dat wegloop gedrag bezondigd of heeft bezondigd (ém toch een draodlose sounderboks, high five maot!) !?

Van mij part zijn we even poepen, is de vis wel eens van het matje gegleden, hebben we geen emmertje bij om vis te bevochtigen.., maar ik ben nog niemand zonder 'schuld' aan de waterkant tegen gekomen :roll: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
brian vonk
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-01-2011 18:27

17-03-2013 09:48

Dat is nou toevallig, naar aanleiding van dit onderwerp!!

Een item over onthaakmatten en micro barb!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-03-2013 09:53

Oh jemig, legt Ed net op Vis TV een snoekje op 't natte gras. Voer voor een roofvisforum :wink:

En Kraal haakt net met de streamer een boom. Tree huggers unite :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

17-03-2013 10:28

Snoeken moet je kapot slaan :D
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

17-03-2013 10:48

Remco Kulk schreef:Snoeken moet je kapot slaan :D



Niet persoonlijk bedoeld neem ik gemakshalve maar aan :lol: :lol: .

Dat werd me in 1976 inderdaad verteld toen ik mijn eerste meter snoek gevangen had.
Was toen overigens een algemeen aanvaarde gedachte (want die grote snoeken vreten alle vis op).

Blijkt maar weer dat we op elk willekeurig moment gedachte hebben die helemaal passen in dat moment. Maar later gaan we dingen soms beter begrijpen en geven we toe dat we onze mening bij moeten stellen. Dat laatste gebeurd overigens stapsgewijs.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2013 10:53

In 1976 was catch and release allang de praktijk onder sportvissers. Geen aanvaarde gedachte, maar je hoort het nu ook wel eens iemand beweren. Als je echt begaan bent met het lot van karpers dan schaf je alle rituelen op de kant af en zet je de karper zo uit het net direct weer terug. De tijd op de kant en al de handelingen verhogen namelijk het risico dat de karper schade oploopt. Vooral bij beginners waarbij dat nog geen routine is. Een mat is daarbij een pleister op de zere wond. Daarmee kom je dichter bij de visserij van Ed en mogelijk de reden waarom ik überhaupt nog hier reageer. Sportvissen is in de basis een ongecompliceerde liefhebberij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-03-2013 21:12

Ongeacht wat nu het beste is, is er iemand die vanuit biologisch standpunt weet hoelang een karper erover doet om zijn slijmlaag te verversen/vernieuwen? Het is natuurlijk de bedoeling om de slijmlaag te beschermen als de vis is gevangen want de slijmlaag beschermt de vis. Ik kan me echter voorstellen dat door deze functie de karper een ingebouwd proces heeft om te zorgen dat hij beschermt blijft?

Iemand hier verstand van?

Andries
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

20-03-2013 09:03

Andries, dit kan binnen enkele dagen! Ik heb honderden zo niet duizenden goudvissen en koikarpers zien herstellen van verwondingen en bacteriële infecties waarbij de hele slijmlaag beschadigd was.

Dit is uiteraard wel afhankelijk van de watertemperatuur en dit kan per individu verschillen. Maar kijk niet raar op als een karper zijn slijmlaag na een akkefietje binnen 3-4 dagen hersteld heeft.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-03-2013 10:07

Zo heren critici onze Haagse Ed heeft het vanmorgen weer goed gemaakt, tevreden? :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

31-03-2013 12:09

Maar er zat wel een vin even in de knoei! :x :lol:
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-03-2013 13:00

pj otte schreef:Zo heren critici onze Haagse Ed heeft het vanmorgen weer goed gemaakt, tevreden? :wink:

Groet,
Peter


Om eerlijk te zijn, de uitzending er na al.