Vis TV het grote voorbeeld


Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-03-2013 08:44

Ik sluit me bij ronald aan ;)

mooi gesprokken.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

14-03-2013 11:37

Ronald Bonestroo schreef:Wees toch eens blij dat de visserij in een positief daglicht gezet wordt door deze 2 mannen.
Ze hebben het beste met de hengelsport voor en dat zie je.


Daar ben ik het absoluut mee eens, en daar ben ik Ed en Marco en de rest die aan het programma meewerkt ook dankbaar voor.

Ronald Bonestroo schreef:Dat constante gejank om een onthaakmat komt me aardig de strot uit. Ik heb een onthaakmat, maar betwijfel regelmatig of de vis niet lekkerder ligt op het heerlijk vochtige, hoge gras met mos en andere zachte plantjes ertussen.


Dat dat constante gejank om een onthaakmat jou de strot uitkomt dat moet je helemaal voor jezelf weten. Ik vind het alsnog een belangrijk punt in onze visserij. En of dit nou gaat om het terug zetten van een voorn, snoek of karper. Dat maakt geen zak uit. Het gaat erom dat dit zo netjes mogelijk word gedaan. 
Dan komen we bij het volgende punt waarin je betwijfeld of een vis niet liever ligt op het heerlijk vochtige, hoge gras met mos en andere zachte plantjes ertussen. 
Nou het probleem is dat het gras niet altijd lang genoeg is, of vochtig is. Ook is het niet te overzien of er misschien scherpe takjes of wat dan ook tussen het gras verstopt zitten. En dit is niet voor iedereen even makkelijk in te schatten. Daarbij zal een beginner de vis heel graag op de foto willen en tilt hem soms slecht, en vaak te hoog op en valt regelmatig uit de handen. Als je dan ook nog eens twijfelt of die karper zachter land op een mat of in het gras. Dan kan ik je nu meteen uit die droom halen. 

Noem mij dan kaar een knuffelaar. Maar mijn mening blijft; Ed had in die aflevering beter een mat kunnen gebruiken om zo beginnende vissers aan te leren een mat te gebruiken. 

En voor de rest ben ik blij dat het programma er is. En ik snap ook dat de mannen hun best doen er een leuke serie van te maken. En dat lukt aardig volgens mij. Maar bij alles wat je doet in de media kun je kritiek verwachten, en daar moet je tegen kunnen vind ik. En dan vind ik: "je had beter een mat kunnen gebruiken" nog reuze meevallen....

Ronald Bonestroo schreef:Iedereen heeft hier het beste met de vissen voor, ga dan niet altijd lopen piepen over die onthaakmat. Maak je liever druk om andere dingen, zoals onderlijnsystemen en loodsystemen. Ik vang nog steeds genoeg karpers die 1 of meer haken in de bek hebben die niet weggeroest zijn. Roestende haken zijn voor karpers ook vele malen beter. Die zijn met een paar weken weer verdwenen...
Daar hoor je ook niemand over!


Iedereen heeft dan misschien wel het beste voor met de karpers, maar er is bewijs genoeg te vinden dat er ook een hele grote groep niet weet hoe ze met een vis om moeten gaan zodra deze op de kant ligt. 

Daarna begin je er over dat we ons beter druk kunnen maken om onderlijnsystemen en loodsystemen. Maar waarom niet druk maken om beide? Waarom is die mat niet belangrijk?? Nog even en we kunnen die mat maar beter thuislaten zeker?!

Een beginner kan de situatie vaak niet zo goed inschatten als iemand die al wat jaartjes vist. Een karper klein of groot kan zich tijdens een val bezeren. En 9 van de 10 keer is het dan veiliger dat er een mat onder ligt. En dat is gewoon iets wat je ELKE beginner zou moeten meegeven, in elke situatie, en het maakt geen zak uit of die karper nou klein of groot is.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-03-2013 13:10

Laten we vooral niet vergeten dat mensen altijd andere mensen beoordelen en een eigen mening hebben over bepaalde zaken. Je moet ook niet vergeten dat Ed en Marco ontzettend veel betekenen voor het vissen in Nederland.

Ed bedoelt het goed want hij maakt zn handen wel nat (geeft dit ook altijd aan) en gebruikt een net. Laten we hem niet veroordelen op één handeling die in vele ogen anders had gekund. Hij dacht hier het beste te doen dus veroordeel hem niet maar geniet vooral van hun inzet!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-03-2013 14:05

Eén handeling? Dit was zeker niet de eerste keer Hugo, ik heb het hem vorig seizoen al exact hetzelfde zien doen.

Of het nu nodig was of niet, is wat mij betreft de discussie ook niet. Ik blijf erbij dat hij het vanuit zijn voorbeeldrol gewoon moet doen. Niets meer of minder.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-03-2013 14:09

Jeroen,

Oké wellicht dat hij het vaker deed. Stuur Vis TV een mailtje met daarin het verzoek of hij het in de toekomst wil doen. Wellicht ook goed voor de economie. Worden er meer matjes vekocht ;) Komen we nog eens uit deze recessie!

Snap je heel goed hoor Jeroen. Ik zou hem liever ook een mat gebruiken maar niet iedereen denkt er zo over. Ieder zn eigen mening he!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-03-2013 14:51

En de snoeken die ze komend weekend gaan vangen dan? En de voorns die ze vangen? Zeebaars? Kabeljauw? Sta je dan ook zo te stuiteren?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-03-2013 14:55

Tuurlijk niet, het is geen karper tenslotte.. Terwijl die verhoudingsgewijs misschien nog wel het meeste kan hebben :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 14:56

Mailen werkt blijkbaar niet , aldus een pagina terug .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-03-2013 15:16

Hebben we allemaal niet een voorbeeld funktie voor een ander?

Wie heeft er te hard gereden vandaag
wie heeft er lekker vlees gegeten van een gestapelt varkentje
wie heeft er een scharreleitje op van een kip die 1/2 meter te scharrelen had
wie heeft er vandaag een peuk gerookt in het bijzijn van een kind.

Kan nog wel even doorgaan.

De makers van het programma worden afgerekend op het niet gebruiken van een mat.......tja welkom in de wereld waarin
ja ik heb zelf wel een mat en ja hij is in eigenlijk ieder zijn ogen te dun, ja ik rij te hard en ben gek op plofkippen enz.

Ik vond het een leuk programma en heb er gezellig naar gekeken hoe hij het zonder mat deed.
Netter dan sommige met mat dus........

Nou ik zit er klaar voor hoor, sla de mat maar weer eens om mijn oren.

Ik ga maar vissen en neem de mat mee, zit wel in het hoge natte gras maar zonder mat kan ik niemand me foto's meer laten zien zonder neer geknuppelt te worden.
Gelukkig kan ik wel zonder gezeur hier vertellen dat ik haast had en met 80 door de woonwijk ben geknalt om meer vistijd te hebben.
Dat valt toch niemand op want iedereen zoekt de mat in mijn foto
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-03-2013 15:23

Hugo Lammers schreef:Jeroen,

Oké wellicht dat hij het vaker deed. Stuur Vis TV een mailtje met daarin het verzoek of hij het in de toekomst wil doen. Wellicht ook goed voor de economie. Worden er meer matjes vekocht ;) Komen we nog eens uit deze recessie!

Snap je heel goed hoor Jeroen. Ik zou hem liever ook een mat gebruiken maar niet iedereen denkt er zo over. Ieder zn eigen mening he!


Dat heb ik vorig seizoen ook gedaan toen Ed ook geen mat gebruikte om dezelfde reden als die hij nu gaf. Daar was dhr. Stoop absoluut niet van gediend en het leidde tot een heftige mailwisseling. Ik zal vanavond eens kijken of ik de mailwisseling nog heb. Dus naast dat hij in mijn ogen zijn voorbeeldfunctie niet in ogenschouw neemt, heeft hij ook gewoon schijt aan tips en/of opbouwende kritiek van kijkers want hij doet er klaarblijkelijk geen hol mee.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-03-2013 15:30

Jeroen,

Serieus heeft dit geleid tot een heftige mail wisseling? Dat zou ik niet achter hem zoeken maar wel goed van je dat je contact hebt gezocht met vis tv!

Laten wij karpervissers maar gewoon het goede voorbeeld geven. Wellicht volgt Vis TV (ED metname) dan in de toekomst ook wel. Marco doet het wel netjes namelijk (hij is fervent Karper visser).
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-03-2013 15:34

Hoeveel moraalridders gooien eerst hun mat goed nat voor een vis er op gelegd wordt? Antwoorden hoeft hier niet hoor, als je maar achter je oren krabt..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

14-03-2013 15:43

Hugo Lammers schreef:Jeroen,

Serieus heeft dit geleid tot een heftige mail wisseling? Dat zou ik niet achter hem zoeken maar wel goed van je dat je contact hebt gezocht met vis tv!

Laten wij karpervissers maar gewoon het goede voorbeeld geven. Wellicht volgt Vis TV (ED metname) dan in de toekomst ook wel. Marco doet het wel netjes namelijk (hij is fervent Karper visser).


Ja, marco doet het heel netjes. Zit op 25 meter met een gevlochten lijn te vissen. Wat mij betreft nog kwalijker dan de ontbrekende onthaakmat. Nogmaals, mat overbodig of niet in dit geval, het gaat me om de voorbeeldfunctie die deze mannen hebben, vooral voor de beginnende karpervisser. Ook in het geval van Marco. Marco is misschien kundig genoeg om op deze manier met gevlochten lijn te vissen, al is het op deze afstand volstrekt overbodig en nutteloos, beginnende karpervissers zijn zo kundig zeer waarschinlijk niet.

@Sven, ik maak mijn mat eerst nat ja.

De mat is niet alleen ter bescherming tegen een harde ondergrond maar de slijmlaag heeft ook te lijden. Een karper in droog hoog gras leggen is ook niet goed.
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 14-03-2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-03-2013 15:46

Stop dan maar helemaal met TV programma's over vissen, stel je voor dat er iemand aan het vissen gaat zeg..

Waarom zou je niet op 25 meter met gevlochten lijn kunnen vissen? Oh, kut, straks ziet een beginner het..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

14-03-2013 16:03

Jeroen,

Ik had het over het gebruik van de mat.

Nja laten we er maar over ophouden, een discussie zonder einde. Ik zie de goede bedoelingen van de mannen wel in. De uitvoering kan altijd anders ivm meningen van een ieder.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

14-03-2013 16:06

Leuk dat er nog steeds niet gezeurd wordt over de onderste 10 kilo witvis bij een viswedstrijd....maar ja die slijmjurken zijn niet belangrijk en voelen verder niks, en dat drijven wat ze na de weging doen is uitbuiken.

eeuwige gezever over onthaakmatten, leer eerst maar eens met je vissen omgaan...of dachten jullie dat het geen kwaad kon als je.....laat ik zeggen ''de leder'' vanaf kniehoogte op de mat laat pleuren :evil: ....heb t gezien hoor....arrogante manneke vond het nog normaal ook en stelde mijn commentaar niet op prijs...paar dagen later was de leder ook aan t ''uitbuiken'' :cry: (ondanks de mat)

ander voorbeeld:
Als je je trolley volstampt met overbodige luxe en je bent te beroerd om een matje mee te nemen ben je persoonlijk in mijn ogen verkeerd bezig.
Vol trots Foto's plaatsen op FB om je meuk aas te promoten, kritiek krijgen en dan een discussie uit de weg gaan en ontvrienden is dan de makkelijkste uitweg...

jullie lopen knap achter ook trouwens,....elke vis die ik vang in het najaar hijs ik in een gewatteerd kevlar harnas voor het geval het water in het voorjaar op neuktemperatuur komt...menig vis al tijdens de paai van de steenstort moeten terugzetten.

met overbeschermende groet,
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

14-03-2013 16:14

Mark Noorman schreef:En de snoeken die ze komend weekend gaan vangen dan? En de voorns die ze vangen? Zeebaars? Kabeljauw? Sta je dan ook zo te stuiteren?


Camiel Driehuis schreef:Hebben we allemaal niet een voorbeeld funktie voor een ander?

Wie heeft er te hard gereden vandaag
wie heeft er lekker vlees gegeten van een gestapelt varkentje
wie heeft er een scharreleitje op van een kip die 1/2 meter te scharrelen had
wie heeft er vandaag een peuk gerookt in het bijzijn Van een kind


Ik snap dit soort reacties niet.
We zitten hier op een karperforum, en we zijn niet bezig met de wereld te perfectioneren. We kunnen ons tenslotten niet met alles tegelijk bezig houden toch?
En als mensen op een zeevis forum er over na willen gaan denken om een Kabeljauw op een mat te gaan leggen zal ik niet de gene zijn die ze daar in tegen houd..

Maar Camiel.. Waar het dus op neer komt is dat ik een handgranaat in een kerk mag gooien, omdat ze ergens anders op de wereld oorlog voeren?
De eerste de beste die mij er op betrapt dat ik geen mat gebruik, of geen goede zorg bied aan de door mij gevangen vis die krijgt een krat pils van me, o nee want straks stapt er nog iemand dronken achter het stuur en is dat nog mijn schuld!

Verbazingwekkend dat het als iets raars word gezien dat een onthaakmat bij de standaard uitrusting hoort.

Sven van Anrooy schreef:Hoeveel moraalridders gooien eerst hun mat goed nat voor een vis er op gelegd wordt? Antwoorden hoeft hier niet hoor, als je maar achter je oren krabt..


Ik doe dit ALTIJD. En voor zover ik weet mijn maten ook. En word dat als normaal beschouwd. Dit komt doordat mij door de jaren heen is geleerd hoe je met een vis dient om te gaan. En dat is nou précies waarom ik die mat zo belangrijk vind tijdens een aflevering van vis tv.

Maar ja laat mij dan maar raar zijn.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-03-2013 16:19

Dat bedoelde ik nou net nrt niet.

Ik bedoelde meer dat er zo een ophef over word gemaakt om een "regel" die niet eens verplicht is.

Tuurlijk ben ik voorstander van een mat maar zoals er nu geschoten word op ed raakt kant nog wal.

Over hardrijden hoor je niemand en dat doet nagenoeg iedereen wel een keer.


Ed had geen mat.......en de wereld vergaat bijna voor sommige
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 16:20

Je hebt een punt jeroen .
Vooral de eerste alinea !

Eindeloze discussie .
Beter voorkomen dan genezen
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

14-03-2013 16:52

Yup zeker jeroen,
in je eerste alinea heb je zeker een goed punt.

Bij de derde alinea raak ik je alleen kwijt. Maar dat zal iets te maken hebben met wat je hebt meegemaakt :wink:

leer eerst maar eens met je vissen omgaan

Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

14-03-2013 16:55

Maar Camiel ik weet dat waarschijnlijk je post niet direkt aan mij bedoeld is hoor.
Maar ik heb meerdere malen aangegeven dat ik het erg goed vind wat Ed en Marco doen op tv.
Het enigste is dat ze wel eens menselijke (in mijn ogen) fouten maken.
En in dit geval was dat het niet gebruiken van een mat.
Ik PERSOONLIJK vind dit erg belangrijk dat beginnende karpervissers aangeleerd word dat een onthaak mat gebruikt moet(mag) worden.
Ik brand voor de rest helemaal niemand af, maar dit zou toch zeker wel gezegd mogen worden.
Voor de rest zeg ik tegen de mensen van Vis tv ga lekker door. Want er zullen vast een hoop mensen zijn die er met plezier naar kijken. En op die manier kunnen inzien hoe leuk het vissen op welke soort dan ook is.

Mvg Marc
Remco Jansen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2013 17:14

14-03-2013 17:27

hahaha dit is best hilarisch hele discussie over een onthaakmat :p
ik heb er geen en vis al 6jaar -.-
1 vraagje gaat zo een mat stinken naar de vis?
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

14-03-2013 17:43

Remco Jansen schreef:hahaha dit is best hilarisch hele discussie over een onthaakmat :p
ik heb er geen en vis al 6jaar -.-
1 vraagje gaat zo een mat stinken naar de vis?


Kijk maar uit hier krijg je een boel tegenstanders van :lol:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-03-2013 18:01

Remco Jansen schreef:hahaha dit is best hilarisch hele discussie over een onthaakmat :p
ik heb er geen en vis al 6jaar -.-
1 vraagje gaat zo een mat stinken naar de vis?


Al vis je 100 jaar, zegt geen reet. Op wateren met grote vis kan je eigenlijk niet zonder. Een karpertje op de pengevangen, liggend in een een net op zacht gras geeft ook niet veel te duchten.
En om op je vraag terug te komen: ja als een mat nog nat is, meurt ie heerlijk. En droog niet
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

14-03-2013 19:11

Ik snap ook heel de ophef niet. Daarnet de aflevering bekeken via uitzending gemist en ik vond het een pracht uitzending. Vooral het gedeelte waarbij er leraren in Drenthe worden opgeleid om die ukkies de basis van het vissen te leren is mooi. Ze krijgen een hoop info over wat er onder water speelt en staan tenminste eerst heel leuk onder begeleiding met een vast hengeltje te vissen. Dit ipv gelijk op latere leeftijd gelijk een karperset kopen zonder de basisbeginsellen van het vissen te kennen, vind ik alleen maar positief. Zelf ben ik redelijk jong maar heb wel in mijn jeugd eerst jaren met een bamboe hengeltje op witvis gevist en ik durf te zeggen dat veel beginnende "karpervissers" al die basisdingen nooit hebben meegekregen. Dat is een groter probleem dan het ontbreken van een matje bij Ed. Bekijk het hele plaatje!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?