lijst van viswateren bekeuring ?


Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 09:25

Ik ben tijdens mijn laatste sessie gecontroleerd door 2 agenten .
Paplullen eerste klas !
Wat begon als een vriendelijk praatje , eindigde in een felle woorden wisseling .

Oom agent vroeg me mijn hengels binnen te draaien nadat hij tot de conclusie was gekomen dat hij niet wist hoe hij dit zelf moest doen .
Dus ik vraag hem waarom .. of ik niet met levend aas aan het vissen was .
Ik leg de beste man uit dat dit niet gebruikelijk is en laat hem wat van mijn bollen ruiken .
-haal er tog maar een op !
Ik draai mijn nauwkeurig uitgevaarde hengel binnen en liet ze zien dat er een bol aan zat .

Na deze ietswat ongebruikelijke ervaring vraagt de agent me om mijn passen .. uiteraard zijn deze helemaal in orde , waarnaar ik de vraag krijg de lijst van landelijke viswateren te tonen .
Dit is voor mij persoonlijk onwennig omdat deze nog nooit is gevraagd aan me tijdens een controle en deze dus gewoon thuis in de kast ligt .

Mijn vismaat was op het moment even friet halen dus ik ging in zijn tas op zoek naar het boekje .
Dit tegen alle wil van agent in .
-dat zijn niet jou spullen .
Nee dat klopt maar u vraagt om het boekje en die zoek ik nu
-nee jij moet me jouw boekje kunnen tonen .

Om een lange discussie kort te houden : hij was bezig met schrijven van een boete totdat hij erachter kwam dat hij niet wist wat hij me daadwerkelijk voor reden moest geven ..
Met een ferme handdruk zeiden ze me gedag en moest ik het de volgende keer bij me hebben .

Mijn vraag is : mag ik bekeurd worden tijdens een gezamelijke sessie terwijl we maar 1 boekje bij ons hebben ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

12-03-2013 09:54

Jeffrey,

Volgens mij is het algemeen bekend dat je altijd je vispas en het boekje moet kunnen tonen. Dit komt van de site van Sportvisserij Nederland.

De VISpas vormt in combinatie met een lijst van viswateren de schriftelijke toestemming die artikel 21 van de Visserijwet 1963 eist; de VISpas vermeldt de persoonsgegevens en de lijst met viswateren vermeldt de overige gegevens die artikel 23 van de Visserijwet 1963 eist. Zonder een lijst met wateren is het voor opsporingsambtenaren niet te zien of de VISpas geldig is voor het water waarin de sportvisser op dat moment vist en welke voorwaarden er gelden. De bezitter van de VISpas moet daarom altijd zowel de VISpas als de lijst van wateren bij zich hebben waarin het water staat waarin hij/zij op dat moment vist. Om de sportvisser hier op te wijzen is op de voorkant van de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren vermeld: “Bij het vissen dient u, naast de VISpas, de Lijst van Viswateren bij u te hebben en bij controle beide kunnen tonen”. Ook op de achterkant van de VISpas is vermeld dat bij controle zowel de VISpas als de bijbehorende lijst van viswateren direct moet kunnen worden getoond.

Martijn
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 10:01

Zoals aangegeven .. deze hadden WE bij ons ( 1 boekje )
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-03-2013 10:07

Naar mijn meninig hoeft maar één iemand een boekje te hebben.
Volgens de wet moet jij schriftelijk aan kunnen tonen dat je daar op dat moment mag vissen, boekje staat niet op naam dus waar je die vandaan haalt maakt niet uit.
Ik ken wat soortgelijke gevallen waarbij de rechter uiteindelijk mijn mening deelt.

Je kunt dus een bekeuring krijgen, maar die moet je gewoon aanvechten je staat namelijk in je gelijk.
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

12-03-2013 10:18

Het gaat om joun vispas, dus ook om het boekje dat daarbij hoort. Hoe moet ome agent weten welke vispas je kameraad heeft terwijl die in de friettent staat? Kan wel verschillend van elkaar zijn. Het boekje en de vispas zijn gekoppeld aan elkaar. En deze hoor je volgens de regels altijd beide bij je te hebben.

Het is wel kinderachtig om er een punt van te maken. Maar zoals je zelf al door had, deze agent is nog niet echt thuis in het controleren van vissers...

Martijn
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-03-2013 11:09

Gewoon meenemen, scheelt een hoop gezeik. De ruimte is het niet, het gewicht ook niet.

Gezien de spullen van de meeste mensen dan hè 8)

Je moet dat boekje kunnen tonen. Er is maar één Landelijke Lijst van viswateren, voor je eigen vereniging heb je nochtans gewoon een vergunning waarin de bepalingen voor die vereniging staan (AHV tenminste). Dus van wie of wat die Lijst is die je laat zien maakt niet uit. Moet je hem wel kunnen laten zien natuurlijk.

Ik heb zelfs met markeerstift de wateren aangestipt waar ik graag ga hengelen. Scheelt weer zoeken in zo'n situatie als dit, en kun je er meteen bovenop zitten.

Even een andere vraag:

Had je vismaat zijn hengels binnengedraaid en weggestopt? Want elke hengel teveel die voorhanden is (dus in elkaar gestoken en voorzien van haak, klaar om direct in te kunnen gooien), kan ook problemen opleveren. Zeker als ze zulke Pietjes Precies zijn als jij nu omschrijft kunnen daar zelfs een punt van maken..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

12-03-2013 11:36

Je kan gewoon gezamelijk een boekje meenemen. Zoals gezegt is moet je kunnen aantonen dat je mag vissen op het betreffende water waar je aan het vissen bent.

Dat het gekoppeld is aan je vergunning is juist (maar laten we duidelijk zijn dat dit een bijlage is van je vergunning die je hebt aangeschaft). Je krijgt er 1 bij je vergunning omdat je dan weet waar je mag vissen en dat je het een agent kan tonen, maar hij staat niet op naam! (Lijkt mij ook een beetje vreemd dat de handhaver zelf niet weet wat wel en niet mag. Wat mij betreft is dat geen handhaver). Straks moet je een stratengids in de auto hebben met snelheidslimiten erop zodat je aan een agent kan laten zien hoe hard je er wel/niet mag rijden.

Maar klopt, je kunt beter alles meenemen. Scheelt een hoop gezeik. En dat is het. GEZEIK!
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-03-2013 11:37

Wat Sven al zegt, je hebt nog mazzel gehad. Als die agent echt irritant had willen zijn had hij ook kunnen stellen
dat je ook nog met de hengels van je maat zat te vissen.

Dus volgens mij is het gewoon simpel: vispas mee en dat boekje stop je toch ook gewoon in je tas.

Het neemt niet weg dat sommige agenten echt irritant zijn, sommigen willen hoe dan ook scoren op bijzondere wetten
dus komen ze al gauw bij de vissers terecht.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-03-2013 11:50

Om te slagen moeten ze ook een groen bonnetje uitschrijven, wat zeker het makkelijkste is bij een vissertje. Neemt niet weg dat je gewoon moet zorgen dat je jezelf houdt aan de voorwaarden zoals gesteld in de vergunning.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

12-03-2013 14:53

weer een hele leuke zaak voor de rechter, je moet aan kunnen tonen dat je er mag vissen.
echter het boekje is niet persoons gebonden dus als je een boekje hebt al is die van je vismaat moet dit genoeg zijn.
zeker als dit algemeen water is en niet van een visclub waar je een bijsluiter voor nodig hebt.
ze zijn bezig om dit digitaal ook toe te staan , dus een app kan al goed zijn.LET OP ,NU NOG NIET!
die boa 's weten het vaak zelf ook niet wat wel en niet mag, laat staan gewone [lees sukkels van] agenten.
ik heb hier op de visma leuke discussies over gehad met diverse boa's en met de ksn in zwolle.
die beweren dat het geld voor de 3 hengels en de nachtvergunningen wordt besteed aan opleidingen van de boa's
waarom wij die moeten betalen is nog onduidelijk.
misschien wordt ik wel vis advocaat. zit zeker handel in met deze wetgeving.
alleen nog even rechten halen....
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 15:47

De hengels van me maat lagen idd nog in , om nog maar te zwijgen over de" tent ".
Maar t ging me meer of ik nu in overtreding was .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-03-2013 16:26

Ja je was in overtreding.
Ze hadden je ook nog een bon kunnen geven omdat je met teveel hengels viste, je maat was er immers niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 16:48

Dat van de hengels van mijn maat wist ik , ook de tent had ik door , echter had ik het boekje wel bij me ( althans mn maat ) dan kan ik'm tog laten zien .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-03-2013 16:49

Qua boekje was je niet in overtreding lijkt me. Je kon immers een lijst overhandigen. Daarnaast is die lijst niet op naam. Persoonlijk blijf ik het een gekke regel vinden, je hoeft immers ook niet de wegenverkeerswet bij je te hebben bij je rijbewijs om aan te tonen dat je ergens mag parkeren. Daarnaast werd de nieuwe vidpas grpromoot met het argument dat ie lekker handzaam is....moet je er zon boekje bij doen..... Heb nu meerdrre boekhes in meerde tassen
Remco Jansen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2013 17:14

12-03-2013 16:52

ik zal je 1 ding zeggen dat zijn echt een stelletje idioten... bij mij was het staatsbosbeheer dag 1... man van staatsbosbeheer zegt dat ik er mag vissen was eerste controle in me leven (6jaar vissen) dus nou alles laten zien alles goed... week later vis ik weer in zelfde water komt er zo een oetlul van staatsbosbeheer ja je mag hierniet vissen, dus ik zou een boete krijgen nu na 8maanden kreeg ik afgelopen zaterdag een brief u word niet vervolgd voor het overtreden van de regel, met maximaal 2 hengels vissen en vissen in een water dat niet in de vispas staat ! echt weer een hoop onzin dus :s
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-03-2013 17:08

ik heb toen een boete gekregen voor het niet bij mij hebben van mijn eigen boekje,maar ik kon het wel weer aantonen dat ik er mocht vissen door mijn maat zijn boekje,het was een vrij heftige discussie en de handboeien kreeg ik bijna gratis en voor niks om mijn polsen heen bij nog 1 woord.
ik heb het er niet bij laten zitten,want de visserwijwet zegt dat jij moet aantonen waar je wel en niet mag vissen,en aangezien ik dit kon...

ben vrijgesproken door de rechter,met de woorden dat het nogal kinderachtig was om mij hiervoor te beboeten.
de wijze woorden van de rechter heb ik de controleur in een later stadium nog even verteld,en een stom gemompel was het enigste antwoord terug.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-03-2013 17:43

Rik , de gemoederen liepen hier ook hoog op.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

12-03-2013 19:18

Hoe hoog de gemoederen ook opliepen, als je de gezamelijke lijst gewoon mee had, had je geen enkel gezeur gehad. En het is al lang duidelijk dat een ieder die naast zijn vispas bij zich moet hebben.

Dat het een hoop flauwekul en gezeik is, is wel duidelijk. Maar je kan het alleen maar jezelf kwalijk nemen. :)
Daarnaast ook goed om te horen dat politie daadwerkelijk is controleerd en/of zich druk maakt, zijn genoeg peppies en polen die de dans ontkomen zonder uberhaupt een vispas te hebben. Ergens wel een pluim voor de agenten dus.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-03-2013 22:57

Wouter Scherrenberg schreef:Hoe hoog de gemoederen ook opliepen, als je de gezamelijke lijst gewoon mee had, had je geen enkel gezeur gehad. En het is al lang duidelijk dat een ieder die naast zijn vispas bij zich moet hebben.
.


ben ik het niet mee eens,de wet zegt dat jij moet aantonen door middel van het blauwe boekje waar je wel of niet mag vissen etcetra.
zo'n boekje is niet persoons gebonden,anders had er ook een naam op gestaan.
op het moment dat ik door middel van het boekje aan kan tonen waar ik wel en niet mag vissen,moet meneer de boswachter/agent niet gaan lopen pijp zeiken.wanneer hij had mogen zeiken,is als er op het boekje naam en adres gegevens staan,en persoons gebonden is.

ik had mijn boekje niet bij me omdat ik thuis op de pc en het boekje wateren was bekijken geweest,ik had zelfs mijn vader gebelt om het boekje te komen brengen,die was binnen 5 minuten ter plaatse,maar meneer de klootviool vond het toch nodig om te schrijven,in mijn omgeving noemen ze dat vissertjes pesten,die kale neet van de gzh,als je die treft hou je hart maar vast.die heb thuis echt geen reet te vertellen volgens mij !!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-03-2013 23:18

Wouter Scherrenberg schreef:Hoe hoog de gemoederen ook opliepen, als je de gezamelijke lijst gewoon mee had, had je geen enkel gezeur gehad. En het is al lang duidelijk dat een ieder die naast zijn vispas bij zich moet hebben.

Dat het een hoop flauwekul en gezeik is, is wel duidelijk. Maar je kan het alleen maar jezelf kwalijk nemen. :)
Daarnaast ook goed om te horen dat politie daadwerkelijk is controleerd en/of zich druk maakt, zijn genoeg peppies en polen die de dans ontkomen zonder uberhaupt een vispas te hebben. Ergens wel een pluim voor de agenten dus.


mooi gesteld, maar juist die peppies en polen gaan ze met een grote boog omheen en dat maakt het nu juist zo irritant :-?
Gebruikersavatar
leroy van Tol
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-01-2013 23:30

12-03-2013 23:28

heb vorig jaar ook de bekeuring daarvoor gehad... had me boekje 5 minuten verderop in de auto liggen omdat het een potje klote weer was , maar ik mocht hem niet gaan halen van meneer de agent en kon hem gewoon betalen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-03-2013 08:30

PAgina 3 :

Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren 2013-2014-2015

Controle
Men is verplicht de VISpas en bijbehorende Lijst(en) van Viswateren direct ter inzage af te geven aan controleurs van een hengelsportvereniging, federatie en/ofSportvisserij Nederland, de politie of andere opsporingsambtenaren. Aanwijzingen van hen (of van/namens de eigenaar) dienen onmiddellijk te worden opgevolgd.


Niet na 5 minuten of langer. !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2013 08:51

Die van leroy is terecht hoe zuur het ook is.
1 ding begrijp ik dan ook niet, je boekje ligt in de auto omdat het slecht weer was :roll:
Misschien iets van een zipbag gebruiken ofzo.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-03-2013 09:47

Michel

Je hebt idd gelijk.....echter je kan controleren naar de letter van de wet of naar de geest van de wet. Die laatste is de meest werkbare en zal als het goed is ook op een politieacademie grleerd worden. De reden van dat biekje is om discussie te voorkomen, echter op veel wateren weet zowel de vusser als de controleur hoe de vorkbin de steel zit. In dat geval zou een waarschuwing beter op zijn plaats zijn.

Mvg martijn
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-03-2013 12:08

jeffrey van osch schreef:Zoals aangegeven .. deze hadden WE bij ons ( 1 boekje )



Nope beide vissers dienen Alle boekjes etc bij zich te hebben.Vorige week kreeg een maatje van mij een boete ik had de boekjes wel en hij niet resultaat een forse prent.Ik heb er zelf een aantal jaar geleden ook een gehad. Dus vergeten doe ik ze niet meer :lol:


KORTOM!!! wat ben je goed wegekomen! 8)
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1