lijst van viswateren bekeuring ?


Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2013 12:58

Nou Sander dan moet je maat meteen bezwaar aantekenen zo gauw hij die bekeuring heeft ontvangen.
Nogmaals, volgens de letter van de wet moet jij aan kunnen tonen dat je er mag vissen en dat kon je maat in dit geval.
Die bonnenschrijvers hebben ook niet altijd gelijk hoor.
Waarschijnlijk gaat het eerst via de officier van justitie en die heeft zulke gevalletjes al zo vaak voorbij zien komen, dat de bekeuring meteen geseponeerd wordt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-03-2013 13:03

Martijn,

naargelang het gedrag en de toon van de gecontroleerde sportvisser zal de geest of de letter meer voorrang krijgen.

m.vr.gr.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

13-03-2013 14:32

Cees v Opstal schreef:Nou Sander dan moet je maat meteen bezwaar aantekenen zo gauw hij die bekeuring heeft ontvangen.
Nogmaals, volgens de letter van de wet moet jij aan kunnen tonen dat je er mag vissen en dat kon je maat in dit geval.
Die bonnenschrijvers hebben ook niet altijd gelijk hoor.
Waarschijnlijk gaat het eerst via de officier van justitie en die heeft zulke gevalletjes al zo vaak voorbij zien komen, dat de bekeuring meteen geseponeerd wordt.



Maar er word ook vaak zat gezegd dat je de vispas en de bijbehorende lijst van viswateren bij je dient te hebben.Ik heb er geen medelijden mee en ik had nog gezegd dat we op dit water grote kans hadden om controlle te krijgen. Ik vind het nog altijd een eigen schuld dikke bult kwestie :wink:
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-03-2013 14:33

sander,Cees heeft hier gelijk in.je moet gewoon aan kunnen tonen door het blauwe boekje waar je alles mag en kan doen.
anders had er gestaan,dat iedereen zijn eigen boekje mee moet nemen.
het is zowiezo al flink onzin dat je verplicht bent het boekje mee te nemen aangezien de heren in het bos bij mij er al 15 jaar lopen,en exact weten wat ik wel en niet mag,en er dan nog een prent voor uit durven te schrijven maar dat terzijde.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2013 15:12

Je dient het boekje bij je te hebben met de achterliggende gedachte dat je schriftelijk aan moet kunnen tonen dat je ergens mag vissen.
Het gaat om het 2e deel van de zin en niet het 1e.
Als jij je vispas bij hebt en je kunt aantonen dat je er mag vissen zit je goed.

Even je maatje informeren dus, dat scheelt een bult want hij heeft geen schuld :wink:

Op ons verenigingswater hebben ze het anders aangepakt, daar moet je een handtekening zetten op de boekjes, deze dienen dan ook als vergunning net zoals de vispas landelijk gezien en zijn daardoor niet uitwisselbaar.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

13-03-2013 16:57

Dus als jouw maat verzuimd zijn hengels in te draaien bij het verlaten van de stek voor wat voor een reden dan ook, ben jij als achterblijver verantwoordelijk voor zijn hengels?

Ergens klinkt het logisch maar aan de andere kant volstrekt belachelijk...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-03-2013 17:09

Dat je verplicht bent om naast je Vispas het bijbehorende boekje te tonen staat buiten kijf, want slechts samen vormen ze je vergunning ("schriftelijke toestemming" in wettelijke termen). Ik vind echter een bekeuring wat ver gaan, en als je maat wel z'n boekje bij heeft zelfs te ver. Ik zou in dat laatste geval in beroep gaan als ik jou was, met grote kans op een goede afloop. Iets met letter en geest van de wet inderdaad.

P.S. Vergeet trouwens niet om zowel de algemene voorwaarden als de regels voor het betrefffende water goed te lezen. Zeker dit jaar is er nl. veel veranderd.

O, en Bjorn: JIJ bent dan met 4 hengels aan het vissen, want als er 1 af gaat pak je hem toch? Gaat ook wel wat ver wellicht, maar wat nu als die maat uren weg blijft?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

13-03-2013 18:31

Kees Verheij schreef:Ik vind echter een bekeuring wat ver gaan, en als je maat wel z'n boekje bij heeft zelfs te ver. Ik zou in dat laatste geval in beroep gaan als ik jou was, met grote kans op een goede afloop. Iets met letter en geest van de wet inderdaad.


De heren hebben ook geen bekeuring gehad van ome agent. Iets waarover ze niet mogen klagen gezien de niet aanwezige boejes en teveel hengels op dat moment.

Als je je spul voor elkaar hebt zal geen agent je lastig vallen. Vind je het onzin dat je je boekje bij je moet hebben, of deze niet op 5 minuten lopen in de auto mag liggen, kan je beter een andere hobby zoeken. Regels zijn regels, of je het er nou mee eens bent of niet.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-03-2013 18:46

Dan nu de magische vraag....mag je ipv het boekje de digitale versie op je telefoon bij je hebben.
Gewoon het pdfje downloaden.
Je telefoon heb je altijd bij je
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-03-2013 18:53

Kut, telefoon in het water gevallen.

En nog een prent voor het boekje ook. 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-03-2013 19:16

Of de batterijen zijn weer eens leeg.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

13-03-2013 19:36

Mijn aanvullende lijst van viswateren moet ik aan de achterkant invullen, die is dus wel persoonlijk.
De hele opzet van het boekje bij je te moeten hebben, is puur om discussies onmogelijk te maken in de trant van "ik wist niet dat ik hier niet mocht vissen".
Als jij echter met vergunning vist op water waar dat op dat tijdstip mag, en je krijgt een bekeuring alleen omdat je het boekje niet hebt, dan ga je naar mijn mening als controleur al te ver. Zeker als je vismaat hem wel bij zich heeft.

Michel Hollaar schreef:Martijn,

naargelang het gedrag en de toon van de gecontroleerde sportvisser zal de geest of de letter meer voorrang krijgen.

m.vr.gr.


Grappig dat juist in het gebied wat jij "verdedigt" juist de grootste, laat ik het netjes houden, zoekers/schrijvers controleren. Waar de toon duidelijk door de controleur word gezet. (Geld niet voor allemaal trouwens)
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2013 20:43

Camiel Driehuis schreef:Dan nu de magische vraag....mag je ipv het boekje de digitale versie op je telefoon bij je hebben.

Nee, je moet het schriftelijk aan kunnen tonen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-03-2013 21:11

@Edwin,

Ik weet niet eens op welk gebied en welke BOA's jij doelt.

Wat ik wel weet is dat de federatie BOA's van Zuidwest Nederland dit jaar op pad gestuurd worden met een goed gastheerschap instructie.

Met andere woorden : Meer geest, minder letter.

Het zal je niet verbazen dat dit wel overeind blijft :
naargelang het gedrag en de toon van de gecontroleerde sportvisser zal de geest of de letter meer voorrang krijgen.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

13-03-2013 21:22

Mijn ervaring in dit geval betreft t Bergsche bos en omgeving.
Ben wel blij met dat initiatief!
En uiteraard is dat hoe het normaal hoort te gaan. Ik begrijp best dat waar ik een slechte ervaring heb met een controleur daar (tm bedreigen aan toe) er ook zat controleurs zijn die weer een slechte ervaring hebben met tuig aan de waterkant.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-03-2013 21:33

Heb het ding maar in mijn tas gestopt , voorkomt een hoop gezeik volgende keer .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-03-2013 22:15

Michel Hollaar schreef:Martijn,

naargelang het gedrag en de toon van de gecontroleerde sportvisser zal de geest of de letter meer voorrang krijgen.

m.vr.gr.



Bij een goede controleur wel......ben met je eens dat een grote bek vraagt om een prent :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-03-2013 00:01

bij mij was het andersom,de prent deed me een grote bek opzetten. :)
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

14-03-2013 17:09

Rik koster schreef:sander,Cees heeft hier gelijk in.je moet gewoon aan kunnen tonen door het blauwe boekje waar je alles mag en kan doen.
anders had er gestaan,dat iedereen zijn eigen boekje mee moet nemen.
het is zowiezo al flink onzin dat je verplicht bent het boekje mee te nemen aangezien de heren in het bos bij mij er al 15 jaar lopen,en exact weten wat ik wel en niet mag,en er dan nog een prent voor uit durven te schrijven maar dat terzijde.


Nogmaals, de gezamelijke lijst en de vispas samen vormen je vergunning. Daarnaast zullen mensen die er al 15 jaar lopen inderdaad weten dat je daar mag vissen. Maar de lokale of de politie /boa hoeft dit namelijk niet uit zijn hoofd te weten en zal je indien je 1 vd2 niet bij je hebt gewoon beboeten.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

14-03-2013 17:12

Rik koster schreef:
ben ik het niet mee eens,de wet zegt dat jij moet aantonen door middel van het blauwe boekje waar je wel of niet mag vissen etcetra.


De wet, in dit geval de viswet voor recreatie/sportvissers staat duidelijk vermeld dat je zowel je gezamelijke lijst als je vispas ten alle tijden bij je moet hebben en direct moet kunnen tonen. Het gaat er niet om dat hij wel of niet persoonsgebonden is.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het boekje gewoon persoons gebonden moet worden.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 17:40

Ik ben het eens met de stelling : anno 2013 mag je dit digitaal ( telefoon) kunnen tonen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-03-2013 18:35

Tja, en dan krijg je de discussie dat je een prent hebt gehad omdat je batterij op was...

We slepen een hele campingoutfit mee naar het water, daar kan toch wel een boekie bij mannen?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-03-2013 20:39

Kees , klopt .
Echter moet de mogelijkheid daar zijn .
WE hadden hem uiteindelijk blijkbaar wel bij maar ik vind wel dat als ik tijdens controle de ( digitale ) lijst kan tonen niet bekeurd hoef te worden .
Als ik uiteindelijk geen boekje bij me heb EN mijn batterij leeg is ( dus niet aantoonbaar ) dan accepteer ik het .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-03-2013 22:26

Hmm ik stap nu pas in in de discussie. Ik heb het wel bij me alledrie de zooi , ben nl lid van 3 verenigingen.
Als ik er een uit de tas haal, is het net naturlijk die pas die ik nodig heb waar ik op dat moment vis. Dus alledrie bij me.
Het nut van de boekjes: voor duidelijkheid voor de controlerende persoon (agent, boa). En voor jezelf.

Ik heb begrepen dat er gewerkt wordt aan een chip in de pas (klopt dat?) zodat die boekjes tzt (lees: over enkele jaren)
niet meer nodig zijn. Maar tot die tijd: meenemen, ook bij het penvissen, dan neem ik meer papieren mee
dan aas, lijkt het wel ;(
De wetgeving moet nog gewijzigd worden (is geloof ik al genoemd) wil dat inlezen met een chip geldig zijn.
Voorstander van zo'n chip die alles digitaal inleesbaar maakt? Ja. komt het eraan? ja maar niet eerder dan dat het rechtsgeldig gebruikt kan worden, lijkt me. De les die hieruit geleerd wordt is: meenemen dat boekje, past vast wel ergens tussen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-03-2013 22:49

wouter,ik heb een boekje boekje direct kunnen tonen,ik ben vrijgesproken door de rechter,ik denk dat die het wel weet?
ik stond dus volledig in mijn recht,en de prent is dus ook geseponeerd.
maar gebeuren zal het niet meer,heb een keurig mapje,en tegenwoordig geef ik per direct het gehele mapje met de tekst : pak er maar uit wat je nodig heb.
de ene controleur hoeft enkel de vispas te zien,en weet dat alles verder snor zit.de andere die het liefst schrijven,zoeken het zo diep mogelijk om te kunnen schrijven.