Aanpak tijdens het voorjaar


Plaats reactie
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

01-03-2002 13:09

Het vroege voorjaar is weer begonnen en voor velen begint het weer te kriebelen. Zelf vis ik de hele winter door en mijn ervaring is dat het in het (prille)voorjaar vaak alles of niets is. De vis lijkt veel wispelturiger dan in de na winterperiode. De watertemperatuur is vaak nog laag, maar de invloed van de zon doet zich gelden. Ik vis dan ook op de ondiepere stekken onder de kant. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort water (diepteverschillen, helderheid, grootte, waterplanten, bodemsamenstelling, bestand e.d.)
Is er onder jullie ervaringen een constante te vinden? Zo ja, welke is die dan? Zo nee, hoe is je visserij dan ingericht? Wat is merkbaar aan het gedrag van de vis?
Het zijn enkele vragen die bij mij opborrelen en wie weet heeft hetzelfde "probleem".

Arend
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

01-03-2002 15:47

Mijn ervaring is dat je het het beste op de ondiepere gedeeltes kunt proberen. Vooral op de ondieptes waar de zon het langst schijnt, zodat het water daar sneller op zal warmen. Zolang je de karpers nog niet gevonden hebt moet je niet te zwaar voeren. Pas als je eenmaal een productieve stek hebt kan je de voerhoeveelheden gaan verhogen.

mvg
Martin
Hans-Peter van Ee

03-03-2002 13:39

Hoi Arend

Het voorjaar wordt door veel vissers vaak bestempeld als grillig.
Net zoals het weer trouwens.
Vooral zo van begin maart tot halverwege april lijkt er op sommige wateren geen constante te zijn in het gedrag van de karper.
De vissen zijn al wel ontwaakt uit hun 'winterslaap' maar vertonen niet echte bijtlust.
Meerdere kleine voerplekje's afvissen levert vaak wat meer succes op.

Zo richting het einde van April als het water echt warmer begint te worden, vertonen de vangsten vaak een opwaartse spriraal.
De karpers gaan richting paai, en dat zet ze aan tot een constantere periode van azen.
Inspelen op dit paaigedrag kan menig leuke verassing opleveren.

met voorjaars groeten

HPE
Tom Boer

04-03-2002 09:38

Ik ben het voor een groot gedeelte met Hans Peter eens.

Voerplekken mislukken in deze periode zeer regelmatig. Ik lees en hoor bijvoorbeeld van veel EA vissers dat het vroege voorjaar vaak een echte ramp is qua vangsten.

Ik ben zelf ook een "voerder" en voer in 90% van de gevallen. Alleen in het vroege voorjaar wil ik nog weleens instant vissen.

Dit doe ik op ondieptes maar ook rustig wat dieper, totaal afhankelijk van het water en het weer. Sinds kort (ja weer na het boek van Luc) vist iedereen altijd ondiep, nou ik ken wateren waar je dan geen lor vangt tot en met eind april! Daar moet je echt tussen de 5 en 9 meter vissen, anders ben je kansloos.

Mijn tip is probeer het ondiep maar zeker ook diep. Flexibel en mobiel zijn de key-words in het voorjaar.

Groeten,

Tom
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-03-2002 13:20

ik denk dat je het beste kunt vissen op ondieper stukken van het water 1tot2 meter vis ik meestal in deze tijd dat wil niet zeggen dat je niks vangt op ander diepte's ik heb zelfs ervaren(vorig jaar eind feb.) het was een mooie dag een graad of tien maar de zon was best fel en warm en ik dacht ik ga vissen ik kwam op mijn stek en zag de karper zwemmen op wel 30 cm en heb ze daar ook gevangen dus het is moeilijk te zeggen waar je het beste kunt vissen maar ik zal het toch op de ondiepere stukken proberen

succes

><> penvisser kevin ><>
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

10-03-2002 21:42

Ik ben ook een visser die in het voorjaar vooral de plaatsen uitzoek die wat ondieper en vooral die het meest in de zon komen.Meestal zijn deze plaatsen niet ver uit de kant.Als je op een voor jouw bekend water gaat en je weet dat er ergens in dat water lelies of dergelijken staan vis daar dan pal op.uit ervaring weet ik dat dit meestal ook de hotspots zijn,omdat ook die planten stilletjes beginnen te groeien en allerlei organisme zich tussen de wortels en stengels verbergen die dan weer op het menu van de karper staan.Qua voeren zou ik gewoon een pva netje met wat pellets of particles of een pva string met een 6-tal boilies en z'n 10 tal boilies in de buurt gooien groeten gingino
Plaats reactie