Temperatuur water...?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

30-01-2013 08:26

Hoe betrouwbaar is een meting aan de oever? Ik kon zo geen verschil ontdekken als ik langs de oever op de bodem de temp opneem ongeveer 1meter of aan het oppervlak.
Maar hoe zou dit verder uit de kant zijn? Zou er veel verschil in zitten?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

30-01-2013 08:45

De temperatuur kan zo'n 1 a enkele graden per meter verschillen. Dit hangt ook af van het water, zon ect. Ect. Ik zou er niet vanuit gaan dat de temp die je meet aan de kant hetzelfde is als op 3 meter diepte.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

30-01-2013 08:47

beste mike,

ken je het fenomeen thermocline?
het is een grens van warm en koud water.
dit is afhankelijk van vele factoren, denk hierbij aan; de grote van het water, temperatuur, zon, wind, diepte van het water enz. enz.
misschien herken je het wel dat als je in de zomer zwemt dat je dan ook een koude 'laag' voelt bij je voeten.
deze stromingen zijn soms zelfs zo geconcenteerd dat je je hand door de 'grens' kan steken.

het leuke hiervan is dat het zich soms ook kan omdraaien (voornamelijk in de winter en najaar) en dan is de warme laag lager dan de koude.
al zal dit vaak maar kort zijn want warm water is lichter dan koud water en zal dus naar boven willen.

Voor de duidelijkheid ook even een wikipedia linkje erbij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermocline


groeten paul
Laatst gewijzigd door paul bijma op 30-01-2013 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
vis zwemt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-01-2013 08:55

Water van een graad ligt op water van 4 graden (in de sloot). Brugklas biologie.

http://www.knmi.nl/cms/content/27831/ijsvorming 2e alinea

Tip: Knoop een thermometer (die betrouwmaar is, en voorzien is van een omhulsel vooral) aan je lijn en ga werpen. Zo kom je in de zomer achter de spronglaag, en kun je als je gewoon snel binnendraait achter de watertemperatuur op afstand en diepte komen. Mede vanwege het koperstuk en dat er water in blijft hangen zorg je dat de thermometer nagenoeg hetzelfde aangeeft als op de plek waar ie gemeten heeft.

Afbeelding

Laat hem een minuut of 5-6 liggen voor optimaal resultaat ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

30-01-2013 21:42

Dank voor de reacties. De spronglaag ben ik uiteraard mee bekend, echter had ik verwacht dat dus de onderste laag redelijk 'stabiel' was... Waar ik dus met mijn thermometertje in feite doorheen gooi... Dus zeg maar na die meter.

Sven ben voorzien van het bovenstaande plaatje... :)
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

30-01-2013 23:20

Op het (vrij grote) water waar ik veel heb gevist heb ik in het voorjaar heel apparte metingen gezien.
Ik ging daar wel van het ene naar het andere uitterste maar puur om het verschil te zien.
In het midden staat 2.5 diep. En het water is omringt door een aantal ondiepe kommen met riet.
Wat ik me nog goed herinner was een meting in maart waar ik in het midden van het water op de bodem een meting deed van 8 graden. Er stond een zuidwester en ben daarna in één van de kommen gaan meten die uit de wind lag. Het was er wind stil en erg zonnig. Zo een 10m uit de kant was het 1m diep. Hier was het 10 graden. Toen ben ik strak tegen de kant gaan meten waar het slechts 40cm diep was en kwam hier op bijna 15 graden(overal op de bodem digitaal gemeten)
En je mag raden waar ik een berg vis aantrof :)
jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

01-02-2013 16:31

het hangt van de diepte van het water af en hoe de wind staat en de stroming.
in ondiepe slootjes en meertjes [tot 4mtr] maakt het niet veel uit.
die thermo laag kan inderdaad tot grote verschillen leiden.
die zie je soms op je diepte meter als strepen op je scherm gaan.
als duiker weet ik dit uit ervaring dat het erg kan verschillen op enkele meters afstand en diepte.
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]
Plaats reactie