Het vissen in karperputten/ betaalwater.


Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

17-01-2013 11:50

Kees Ouwehand schreef:In elk geval, ruk dan niet aan het net en bevrijdt de vis voorzichtig. Doe het rustig en beheerst, zodra de karper boven het net ligt kan de adrenaline weg.

Groet, Kees


Jammer dat er niet meer mensen zijn als Kees die zaken op een positieve en subtiele manier weten te benoemen. Mijn dag is in ieder geval weer goed nu ik weet, dat niet rukken en voorzichtig zijn de manier is, om goed met een karper om te gaan. :-)
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

17-01-2013 11:55

Geert dacht je eerst dan dat dit anders was dan?
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

17-01-2013 12:01

De vraag stellen is hem beantwoorden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2013 12:20

dennis scherjon schreef:denk ik ook Alex ,klapperen op de mat of een vis in een incourante bewaarzak stoppen en dan ineens uit het water sleuren zijn naar mijn idee debet aan dit soort dingen.



Zag begin december een treurige foto van een bekende spiegel (insiders: OVB-vis, pond of 44 gok ik).

De vanger ervoor had de vis nog onbeschadigd teruggezet maar de kerel van wie ik de foto zag had een vis in zijn handen met een afgebroken bovenste staartlob, hing treurig naar beneden, het bloed zat nog op de mat ook. En dan stug beweren tegen de locals dat het al zo was.

Maar ja, hij had wel een veertiger. Steek je kop maar in het 'zand'...

Dat had wel even anders gemogen. Hopelijk is het een jonge vis, want dan kan het nog wel herstellen (zelfs een halve staart kan in 4-5 jaar een hele staart worden), maar desalniettemin zou je de ogen uit de kop moeten schamen dat trots en stoer met een gewonde vis op de foto gaat, matje onder het bloed etc.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
rene klein
Berichten: 32
Lid geworden op: 24-05-2011 11:56

06-08-2013 13:09

Afbeelding

Simaya karperput van de Hoornse Hengelaars Bond, met een versleepte/gestolen karper.....
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

06-08-2013 13:14

En allemaal maar de oostblokkers de schuld geven! Nou vind ik het ook geen lieverdjes begrijp me goed maar die betaalwateren die weten ook wat.

Lekker met ze allen blijven promoten!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-08-2013 13:37

Misschien wel gekocht van een beroepsvisser, dat is waar de KSN zich nu hard voor maakt:

http://deksn.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=24
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
rene klein
Berichten: 32
Lid geworden op: 24-05-2011 11:56

07-08-2013 15:14

Sven van Anrooy schreef:Misschien wel gekocht van een beroepsvisser, dat is waar de KSN zich nu hard voor maakt:

http://deksn.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=24


Dan is het in mijn optiek heling, nog erger dan stelen!

Terwijl dit op de website van de Hoornse-Hengelaarsbond staat:
"Elke gevangen vis moet na het vangen levend en onbeschadigd in hetzelfde water worden teruggezet.
Het meenemen van vis is dus niet toegestaan."

Zij hebben zichzelf hier nooit aan gehouden.
Goed initiatief van de KSN, maar met boeven als de Hoornse Hengelaarsbond is het niet controleerbaar.
Dat putje van dat volk zit barstens vol met versleepte (of kan je zeggen gestolen?) vissen.
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

24-08-2013 15:09

Sven van Anrooy schreef:Misschien wel gekocht van een beroepsvisser, dat is waar de KSN zich nu hard voor maakt:

http://deksn.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=24


Dan is het in mijn optiek heling, nog erger dan stelen!

Rene je weet hoe ik over de Simaja put denk, maar;

De beroepsvisserij hebben de rechten om vis te vangen en te verkopen.
Als individu of vereniging of ..... mag je deze vissen gewoon kopen. Ze zijn dan op de rechtmatige manier aangekocht. Is het zo dat diegene waarvan de vis gekocht is deze illegaal heeft gevangen (door dat er geen rechten zijn afgegeven) is het pas heling. In dit geval van de HHB is deze aangekocht via de legale beroepsvisserij kanalen. Of het slim is laat ik er even buiten. Want daar heeft iedereen een mening over en hier kan je verder weinig mee. Gebeurd overigens niet alleen bij de HHB. Als je dat denkt dan steek je je kop ook aardig in het zand.

Dus je optiek niet helemaal.

Verder vindt ik het nogal een uitspraak dat deze put vol zit met gesleepte/gestolen vis. Waar baseer je dit op?
Kom je er zelf? Is het gebaseerd op deze foto? Hebben we weer te maken met de wel bekende tam tam?

Even voor de duidelijkheid. Ik keur het niet goed, ben geen voorstander van de put beleid en wat er gebeurd en sta er ook niet achter.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2013 16:57

Jaarlijks is er een uitzetting op deze put van levende IJsselmeer karpers die geleverd worden door een beroepsvisser met schubvisrechten. Natuurlijk willen we niet dat karpers van uitzettingen verhandeld worden. Daarom zetten De KSN en de BVK zich in om de hengelsportverenigen te informeren en te vragen dit niet te doen. Tevens is dat de reden dat de BVK afspraken met het beroep wil maken over het terugzetten van karpers middels een convenant. Wordt vooral lid als je dit wilt ondersteunen, maar legale praktijken kun je geen diefstal of heling noemen. Zo een boute maar onterechte uitspraak lost ook niks op.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

25-08-2013 09:23

Tja, wat zou nou de reden kunnen zijn waarom die HSV-en meer geld uitgeven aan door beroepsvissers gevangen (grotere) karper dan voor een paar gekweekte pootkarpers. Het geld, meer vergunningen verkocht om dat er grote vis zit op de door hen beheerde plas of door druk van Karpervissers om vooral grote karper uit te zetten op het verenigingswater, duurt een paar jaar eer die pootvisjes op gewicht zijn, of helemaal niet komen omdat er geen groei mogelijkheden zitten op een overbezette verenigingsput. In het laatste geval is men wel bijna verplicht wil men de roep om grote karper stillen ze al groot aan te schaffen. Grote vis aanschaffen bij kwekers is niet te betalen, dus dan maar bij ......

Dus zouden we niet eens als karpervissers bij ons zelf te rade moeten gaan de hand in eigen boezem moeten steken, zonder vraag is er namelijk dit soort van handel in karper niet meer.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

25-08-2013 09:49

Die Simaja put is te vol, word tijd dat er een hoop van die vissen overgeplaatst worden...
Wij zette heeeeel vroeger al die papegaai bekken al in die sloot er naast.... is gewoon te triest voor woorden.
Misschien slim om daar een paar meervallen uit te zetten daar om de balans wat terug te brengen net als in Enkhuizen.... daar pak je nu alleen maar mooie grote karpers maaaar daar moet je wel je verrekte best voor doen.
Ook heel triest dat die beroepsvissers de Ijsselmeer/Markermeer karpers verhandelen aan verenigingswateren of vermalen tot vismeel.
Word steeds meer een kale zandwoestijn die twee grote plassen..... heel jammer
kan me nog herinneren dat je 50 tot 100 snoekbaarzen/ baarzen ving in de haven van Hoorn en tientallen alen in een avondje...... TOTAAL STUK GEVIST!!!
wanneer gaat er nou een belletje rinkelen dat het Ijsselmeer en Markermeer helemaal kapot gaat?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-08-2013 09:52

He gros van de mensen die op zulke putten plegen te vissen interesseert het gewoonweg niet waar de vis vandaan komt. Liefst trekken ze ook nog alle bijvangsten eraf om zo min mogelijk last te hebben.

Ze zitten liever met vijf man op rij een enkel visje te vangen dan wat te investeren in 'open' wateren. Mijn ding zal het nooit worden, maar hoe krijg je die mensen zo ver dat ze inzien dat 'hun' plezier daar het vergalt voor de mensen die wel van avontuur houden?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-08-2013 10:53

De vraag is of je een deel van de schuld in de schoenen moet schuiven van de beroepsvissers op het marker/IJsselmeer.

Ik spreek regelmatig een aantal beroepsvissers gezien ik in de jachthaven werk.
Karper vangen ze nauwelijks.

Maar verplaats je eens in de beroepsvisser.
Ze vangen minder en dus minder inkomsten.
Levende karper en dan zeker de grotere exemplaren kunnen en mogen ze gewoon verkopen.
Ik kan me zo voorstellen dat er wat betaalputjes best geintresserd zijn in een levende 40+ vis, en de vissers zijn natuurlijk niet gek.

een kleine hersenspinsel van mij, en bedragen zuig ik zo even uit mijn duim.
een 40+ karper voor vismeel leverd mischien een tientje op
dezelfde 40+ karper verkopen aan een betaalputje gaat zonder te twijfelen voor 200 euro.
Das 20 x zoveel geld voor hetzelfde visje en voor de visser hetzelfde werk, dat ene telefoontje wat hij er voor moet plegen neemt hij graag voor lief.

Is het dan vreemd dat ze de karper verkopen, ik denk het niet en kan het ze ook niet kwalijk nemen.
De eerste de beste die mij het 20 voudige voor mijn koi's thuis wil betalen help ik met inladen.

Het is simpelweg een weg om geld te verdienen.
De beroepsvisser verdient er leuk aan, de betaalput krijgt nog meer klantjes voor de dikke vissen. het cirkeltje rond zeg maar.

Is het mijn ding?
Geen idee, ik heb nog nooit op een betaaldputje zitten vissen.
Mocht ik een keer met het gezin richting frankrijk gaan en de makkelijkste manier om dan even te vissen is een betaalwater zal ik het niet laten.
Het gesleep met vissen zal je altijd houden zolang er iemand is die er goed geld aan verdient.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

25-08-2013 18:23

De eerste de beste die mij het 20 voudige voor mijn koi's thuis wil betalen help ik met inladen.


Dan telt voor jou ook maar 1 ding...... waar is dan de hobby van jou gebleven??? Sorry maar kan mij hier niet in vinden.

Groetjes Ron
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-08-2013 07:52

de vereniging ben jezelf. dus laat je horen bij je bestuur. Zeg dat je niet wilt dat er elders weggevangen vis wordt uitgezet.

Helpt het niet, zet dan met een paar man het bestuur af.

Ja kan wel, lees de statuten.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 10:26

Klaas,

Aan den lijve ondervonden dat het zo eenvoudig niet is.

Het bestuur begreep niet waarom ik bezwaar had tegen de uitzet van elders gevangen vis. Was allemaal heel goed over nagedacht en het was de goedkoopste optie. En volkomen legaal. Nog een keertje uitgelegd met als voorbeeld "stel dat ze hier het plaatselijke kanaal leeg vangen en die vis aan een andere HSV verkopen". "Huh? Hier is helemaal geen beroepsvisser actief..."

Bestuur afzetten met andere karpervissers? Was eens een hoop heibel over de toekomst van een 1 ha. klein biggenputje. Ideeën van de HSV vielen niet goed bij de vissers die dit putje als vaste stek hadden. Brieven, handtekeningenactie, posts op het gastenboek... Bij de ALV zou er gestemd worden over de toekomst van de put. 2 Karpervissers waren er op de ALV. Ik was er daar één van en kwam niet voor die put, maar voor de uit te zetten vis. Zulke mede-karpervissers moet je niet al te veel van verwachten lijkt me...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 10:28

Oh ja, favoriete visserij van zowat het hele bestuur: vissen op een forellenput. Vind je het gek dat die niet wakker liggen van wat de beroepsvisserij allemaal sjouwt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-08-2013 12:17

Mart,

Klaas en andere hier hebben een rijke ervaring hoe ze mensen moeten mobiliseren om doelen te realiseren. Dan nog kunnen zaken anders lopen dan dat men op voorhand dacht. Is hier al meer gesteld, door in het bestuur te gaan zitten of te komen tot een karpercommissie kan veel problemen maar zeker niet alle oplossen. Hier werden ook alle karpervissers gemobiliseerd voor een ALV, het bestuur ervaarde dat in eerste instantie als een overval. Toch ging na een verhelderend gesprek alle lichten op groen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-08-2013 12:26

PJ,

Ik twijfel niet aan hetgeen Klaas zegt, evenmin aan wat jij nu net schrijft.

Wat ik zeggen wil: soms malen de te mobiliseren personen er gewoon niet om. En dan? Dan houdt het dus gewoon op.
Dat wil ik best proberen te veranderen, maar dat moet niet meer tijd gaan kosten dan mijn eigenlijke hobby.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-09-2013 13:37

Even een vraagje tussendoor, is het eigenlijk illegaal/strafbaar om vissen te verplaatsen (uitgaande dat dit niet wordt beperkt door lokaal ingestelde visreglementen)? Ik ontvang nl berichten dat een bepaald persoon in mijn omgeving druk bezig is om alle gevangen vis te verplaatsen naar een putje waar het scbijnbaar beter voor hem uitkomt dat ze daar zwemmen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-09-2013 14:20

voor zover ik weet heeft enkel de visrechthebbende partij de mogelijkheid dit te doen ,bij bijv sterftes, baggerwerkzaamheden etc.

verder is het zeer onverstandig vis over te zetten ivm ziektes en parasieten.

maw nee dat mag niet naar mijn weten.

als hij gepakt wordt heb je kans dat hij geroyeerd wordt.

ff gejat van een andere site:

De risico`s van vis overzetten

In dit artikel moeten we een onderscheid maken tussen het weldoordachte en ondoordachte. Weldoordacht is bijv. Om een visstand op peil te brengen/houden of noodgedwongen. Ondoordacht is bijv. om een kanjer over te zetten naar een eigen water.
Er kleven veel risico`s aan het verplaatsen van vissen hieronder worden er enkele benoemd.

Wanneer er vissen overgeplaatst worden is er een verhoogd risico op :

Bacteriële kruisbesmetting,
Onnodige stress.
Grotere belasting op de waterkwaliteit,
Verstoring visstand,
Maar vooral op het welzijn van de overgeplaatste vis(sen). Men moet goed in acht nemen dat vissen gewend zijn aan een beschermde omgeving. Ze kennen hun eigen habitat als hun broekzak, en houden zich dan ook vaak schuil op hun favoriete plekje. Ook het aas en paaigedrag zie je veelal op dezelfde plaatsen terugkomen, wanneer we nu dus vissen gaan verplaatsen verstoor je dus hun gehele gemoedstoestand, wat zeer veel stress met zich meebrengt.
Dit brengt oa, met zich mee dat vissen vroegtijdig sterven doordat ze gaan interen op hun weerstand. Hierdoor zullen ze ten eerste gaan afvallen in lichaamsgewicht, iedereen kent wel de verhalen van die grote karper die 30 pond woog en na overplaatsing plots nog maar 24 pond woog. Uiteindelijk zal de dood het gevolg zijn. Hier zit niemand als sportvisser op te wachten, dus wees alert, en plaats niet zomaar vissen over zonder overleg


zie ook :

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl


viewtopic.php?f=18&t=19170&st=0&sk=t&sd=a&start=0

en: http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... laard.html
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-09-2013 16:09

bedankt voor de info. Dat het allemaal niet zo aan te bevelen is weet ik ;-), mijn bedoeling is om dan ook een wat actievere rol innemen mbt het waarschuwen van deze meneer of verdergaande actie :-). Deze mensen doen er iig niet heel mysterieus over, ze schijnen kleding te dragen en stickers op de autoramen te hebben van een lokale bollenboer (een wat overenthousiaste thuisdraaiert zeg maar).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-09-2013 16:48

Als je het echt 100% zeker weet, direct melden met naam en toenaam aan de HSV!
Triest zulke mensen :x
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-09-2013 16:59

In negen van de tien reglementen van visrechthebbende is voorzien dat men geen karper mag ontrekken van viswater.

Tal van waterschappen passen op dit moment overeenkomsten met visrechthebbende aan waarin onder andere het uitzetbeleid is geregeld.

Ook de rol van VBC op het uitzetbeleid als we de minister moeten geloven steeds belangrijker worden.

Veel HSV vissen nog steeds naast het potje, ook mijn eigen HSV kan het niet laten 15 kilo plus karper te kopen van beroepsvissers. :evil:

Groet,
Peter