belangen verstrengeling ksn sportvisserij nederland


jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

06-12-2012 21:34

weer 10 euries armer voor een nachtvergunning,
wat een onzin,betere controle.
bij misdragingen gewoon de vispas intrekken!
maar ja gerwin gerlach is nu eenmaal medewerker sportvisserij nederland EN adviseur ksn.
dat heet toch belangen verstrengeling ?????
hoeveel gaat er van mijn 10 euries naar de ksn ?
moet ik straks verplicht lid worden om te mogen nachtvissen?
kost me weer extra geld maar dat is bijzaak.
ik wil niet verplicht worden tot een lidmaatschap.
dat moet ik nu ook al voor de vispas.weer betalen voor een club waar ik nooit kom.
de ksn krijgen nu een monopolie positie want die mogen als enige die vergunning uitgeven,
ik heb hier een raar gevoel bij.
een vrije visser.
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-12-2012 22:21

Tjahbuiten juni juli en augustus mocht je toch niet nachtvissen op de meeste plaatsen, tenzij illegaal. Dat de ksn het voorelkaar heeft gekregen dat jij het hele jaar zorgeloos kan nachtvissen is een hele verbetering. Je hoeft er ook niet lid van de ksn voor te worden dat is onzin. Of dat 10je gerechtvaardigd is? Nee ikdenk het niet, maar het is niet anders en ik denk niet dat je het de ksn kan en moet aanrekenen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2012 23:46

Uitleg over de besteding vind je op de site van Sportvisserij Nederland.

De inkomsten uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengel- toestemming worden gebruikt voor het uitbreiden van het aantal nachtviswater- en, lobby bij lokale overheden voor het mogen gebruiken van schuilmiddelen bij het nachtvissen, het uitzetten van (spiegel)karper en controle om misstanden bij het nachtvissen tegen te gaan.


Staat niet bij dat het doorgeschoven wordt naar de KSN of dat dit een lidmaatschap van de KSN vereist.

Of dit nodig is en niet uit de normale inkomsten van Sportvisserij Nederland betaald kan worden kan ik niet overzien. Maar het lijkt erop dat ze zich extra gaan inspannen en dan is het wel wenselijk. Overigens is Sportvisserij Nederland een vereniging zonder winstoogmerk. Het extra geld moet dus ten goede komen voor de sportvisserij. Met name de karpervisserij mag ik hopen en dat lijkt wel zo gezien de gegeven besteding. De KSN staat daarbuiten.

Ik weet niet wat een vrije visser betekend. Je bent sowieso lid van een vereniging en indirect lid van Sportvisserij Nederland. Je hengel pakken en gaan vissen waar je wil op binnenwater zonder vergunning bestaat niet, bestond niet en komt ook niet. KSN staat daar mijn inziens helemaal buiten, afgezien dat ze als bijzonder lid bij Sportvisserij Nederland de belangen van karpervissers behartigen. Niemand anders doet dit, dus daar mag je alleen maar blij mee zijn en profiteer je van als niet-lid. Daarvoor hebben zij inkomsten uit de bijdrage van hun leden en niet uit de pot van Sportvisserij Nederland. Ik verwacht wel dat ze de onkosten voor het uitgeven van de vergunning zullen declareren bij Sportvisserij Nederland. Lijkt mij niet dat ze de postzegels moeten betalen. Daar zou ik als KSN lid niet achterstaan.

Gerwin adviseert de KSN alleen maar. Dus die link ontgaat mij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2012 05:29

Jan,

Als adviseur heb je dan ook geen stemrecht in een bestuur als de KSN. De KSN heeft hier jaren terug voor gekozen om belangenverstrengeling terecht te voorkomen. De kennis van Gerwin Gerlach als deskundige op het gebied van de karper als vis en o.a. haar ziektes. Heeft mij en vele andere KSNers een inzicht gegeven waar we nu de vruchten van plukken.

Nu nog gaan lobbyen bij gemeenten door federaties is meer dan aan de late kant. Die kans kreeg men tijdens de wijziging van de kampeerwet in ons land. De toen verrekt mooie brochure die Sportvisserij Nederland te samen men de KSN opgesteld heeft en richting gemeentes gestuurd heeft ten spijt. Een aantal KSNers hebben dit o.a. via hun gemeenteraadsleden binnen hun gemeente wel veilig kunnen stellen.

http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... Itemid=325

Groet,
Peter

_______________

======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2012 06:54

Ik ben het op een aantal cruciale punten oneens met het beleid van de KSN. Maar dit is grote onzin Jan Velzen.

Van elke verkochte onthaakmat zou 1 euro naar de ksn moeten. Van elke verkochte ""karper" vergunning minimaal hetzelfde. Dit om hun beleid uit te voeren.
It's okay 2 pay
jan velzen
Berichten: 59
Lid geworden op: 08-01-2012 14:49
Locatie: zoetermeer

07-12-2012 07:14

met vrije visser bedoel ik dat ik liever helemaal geen lid zou zijn van een club.
helaas is dit nu verplicht anders krijg ik geen vergunning.
waarom geeft de ksn de nachtvergunning uit en kan ik deze niet bij mijn club kopen.
geld binnen halen via de handel voor de ksn in natuurlijk helemaal van de gekke.
waarom maak je van heel nederland geen betaalwater waar alleen geselecteerde leden mogen vissen?
de ksn zal heus wel goed werk doen maar nu hebben ze een monopolie positie en daar ben ik tegen.
wie weet moet ik volgend jaar wel lid zijn voor de nachtvergunning
of geven ze er straks maar een beperkt aantal uit en gaat de prijs omhoog als het een succes is .
nu moeten de nachtroofvissers ook een vergunning kopen bij de ksn en ze vissen niet eens op karper.
ik ben niet boos op de ksn maar ik vind wel dat hier aandacht aan moet worden besteed.
een vrije visser.

een eigenstek heb je alleen op je graf [tenzij je een eigen meer hebt]
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2012 07:48

[quote="jan velzen"]met vrije visser bedoel ik dat ik liever helemaal geen lid zou zijn van een club.
[/quote]

Simpel, koop of pacht zelf een water kan je alles doen binnen bestaande regelgeving.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2012 07:52

Peter Otte,

Btje onzin he...

Jan: nogmaals onzin, ksn geeft pas ook uit. De HSV en doen dat middels SVN. Leze jonguh, niet alleen wat je goed uitkomt.

Lees 2023 ;-)

Maar suc6 verder.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-12-2012 08:08

vroegah was alles betah

akte halen, en vissen met 1 hengel niks geen lid van een vriendenclubje..

Afbeelding

in het gehele rijk :wink:

dus het kan wel
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

07-12-2012 08:56

Jan Velzen:



'Vrije visser' is dat net zoiets als een 'vrije treinreiziger'?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2012 09:04

Vast niet van jezelf, maar uit een duister archief. Want het klopt niet Michel. Ten eerste is dit een grote akte en was er de kleine akte voor de sportvisser. En naast de akte had je nog eens een vergunning van de visrechthebbende nodig. Het systeem van visrecht bestond ook in 1935. Dat wordt trouwens een andere discussie, die over visrecht.

De KSN geeft overigens niks uit. Dat doet Sportvisserij Nederland en de KSN helpt met de verdeling.

Dit soort discussies is doorgaans meer over miverstanden dan over feitelijkheden. Kern is kennelijk een zeker ongenoegen met de KSN. Dat kan, maar begin dan zelf een alternatief. De leden maken het bestaansrecht van de KSN uit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-12-2012 09:22

nee, zo oud ben ik nog niet.. mn moeder was toen nog niet eens geboren lol. maar klopt is van lang geleden die akte.

uit eigen ervaring weet ik nog wel dat je met de kleine sportvis akte met 1 hengel zonder andere vergunningen op zowat alle grote open wateren in mijn regio terecht kon zonder lid te hoeven zijn van een HSV. althans ik kon altijd op de Amstel terrecht zonder lidmaatschap van de AHV in mijn geval.dit was wel toen ik klein was.

maar is oude koeien uit de sloot halen ja..

ook weet ik dat het nachtvissen e.d. veel minder beoefend werd vroeger en dus ook weinig problemen daarmee plaatsvonden..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

07-12-2012 10:00

Voor die akte is de kleine vispas gekomen..

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... ne_vispas/
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2012 13:05

Beste Jan, ik vind dat een nare insinuatie. In de arbeidsovereenkomsten van alle SVN medewerkers is opgenomen dat zij geen bestuurslid mogen zijn van een hengelsport gerelateerde vereniging, maar wel als adviseur mogen fungeren. Aldus besloten door het SVN bestuur waar ook alle federaties deel van uitmaken. Gerwin valt dus helemaal niets te verwijten. Bovendien heeft Gerwin geen enkele stem in het kapittel inzake nachtvispasje of 3e hengelvergunning...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-12-2012 17:51

Ondanks alle goede bedoelingen is 1 ding wat lullig: Tot nu toe mocht ik op de grote rivieren altijd al het hele jaar nachtvissen (landelijke regelgeving) en nu mag ik dat ineens niet meer, TENZIJ ik een tientje betaal. Nu gaat het me niet om dat tientje, maar meer om het feit dat men dat juichend typeert als "verruiming". Het is weer eens heel simpel een geldkwestie en de karpervissert mag weer betalen. Lichtpuntje is dat er een uitzetfonds komt, dus dat er indirect toch weer wat naar de karpervissert terug vloeit. Meer controle, en dan met name 's nachts, op de grote rivieren? Laatmenietlachen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

07-12-2012 18:20

De volgende uitspraak slaat puur op het eerste topicbericht:

"Wat een vrijwilliger lijden kan..."

MVG
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-12-2012 20:30

Michel Hollaar schreef op 22-05-2007 al

die smeltende boterberg op mijn eigen kop heeft mij in ieder geval een gladde rug bezorgd. ( Helpt prima tegen azijnpissers ! )


Maar gladder dan nu kan mijn rug niet meer worden, boter is bijna op. :o
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

07-12-2012 20:41

Wat een gezeik over die paar tienjes per jaar. Zoveel water waar je mag vissen. Kijk eens naar andere landen wat je daar betaald, dan hebben we hier echt geen klagen ! Het zou van mij wel allemaal wat duidelijker mogen. En vrijwilligers (waar dan ook) daar heb ik alleen maar respect voor. Dat zouden meer mensen moeten hebben.
Let op slagboom !
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

07-12-2012 21:13

Dennis, precies.

Gelezen op het roofvisforum:

de roofvisbond gaat vanaf 2014 een vergunning uitgeven voor het vissen met dieptemeter en fishfinder. Kosten 10 euro.
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

07-12-2012 22:03

jan velzen schreef:weer 10 euries armer voor een nachtvergunning,
wat een onzin,betere controle.
bij misdragingen gewoon de vispas intrekken!
maar ja gerwin gerlach is nu eenmaal medewerker sportvisserij nederland EN adviseur ksn.
dat heet toch belangen verstrengeling ?????
hoeveel gaat er van mijn 10 euries naar de ksn ?
moet ik straks verplicht lid worden om te mogen nachtvissen?
kost me weer extra geld maar dat is bijzaak.
ik wil niet verplicht worden tot een lidmaatschap.
dat moet ik nu ook al voor de vispas.weer betalen voor een club waar ik nooit kom.
de ksn krijgen nu een monopolie positie want die mogen als enige die vergunning uitgeven,
ik heb hier een raar gevoel bij.
een vrije visser.


Voor zover ik heb begrepen gaat er van de 10 euro voor de nachtvispas 3,50 euro naar sportvisserij nederland en 6,50 naar hier in Friesland naar sportvisserij Fryslan.

Voor de 3 hengelvergunning van 25,00 euro gaat er ook 3,50 euro naar sportvisserij nederland en de over gebleven 21,50 euro hier in Friesland naar sportvisserij Fryslan.

En zover ik weet niets naar de KSN.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2012 08:39

Rommert, voor iedere federatie geldt dus dezelfde regeling.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2012 08:41

martijn van den Haak schreef:Dennis, precies.

Gelezen op het roofvisforum:

de roofvisbond gaat vanaf 2014 een vergunning uitgeven voor het vissen met dieptemeter en fishfinder. Kosten 10 euro.


Martijn, dat is de grootst mogelijke onzin...Wie namelijk geen visrechthebbende is kan dus ook geen vergunning, in welke vorm dan ook, uitgeven!!!
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2012 09:01

Dennis Slagboom schreef:Wat een gezeik over die paar tienjes per jaar. Zoveel water waar je mag vissen. Kijk eens naar andere landen wat je daar betaald, dan hebben we hier echt geen klagen ! Het zou van mij wel allemaal wat duidelijker mogen. En vrijwilligers (waar dan ook) daar heb ik alleen maar respect voor. Dat zouden meer mensen moeten hebben.


Zijn anders wel veel tientjes bij elkaar. Moet ook wel als ik de jaarafrekening zo eens bekijk. Waar ik van schrik is het bedrag dat kennelijk naar de verenigingen gaat. Ik zie daar in mijn regio dan bizar weinig van terug. Jeugdwedstrijdje, wat forrellen, misschien un witvisje hier en daar. Verder wat vergaderen denk ik. Let op ! Ik heb het hier over mijn regio.
En nee, niet de reacties nu van "neem het heft in handen en ga dingen doen" asjeblief. Ik heb daar geen tijd voor, maar vooral ook geen zin.

Probleem voor mij is dat ik - idd Kees - op mun riviertje weinig effect verwacht.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-12-2012 09:19

Jan, ik neem aan dat jij met verenigingen HSV-en bedoelt? Daar gaat geen cent heen...
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-12-2012 09:29

Ook nog niet eens ? Dus die inkomsten uit de extra vergunningen gaan naar de federaties ? Vroegah was nog niet zo slecht, guldens werden omgezet in visvlees. Nu in deze tijd aan overheadskosten.