Voerboot: Legitiem middel of vals spelen?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-12-2012 15:47

Gedragcodes zijn net hoe een ieder het ziet. Met andere woorden, ze zijn er (zover ik weet\) niet. Het is dus aan een ieder in te schatten wat wel en wat niet kan aan de waterkant. Wat kan wel en wat is not done. En daar gaat het helaas bij sommigen mis. Voor gebruik met voerboten is het al niet anders.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-12-2012 20:11

Mijn ervaring is dat sinds de intreding van de voerboot het wel vaker "mis" ging.
Owen Voogd
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-12-2012 13:09
Locatie: Hilvarenbeek, of in mun tent

03-01-2013 14:41

Mijn ervaring is dat een voerboot heel handig is. Maar sommige vissers tja....
Die gaan echt TE ver met een voerboot .
Op een Klein watertje dichtbij wou ik gaan vissen en er zaten 2 Karpervissers met een voerboot en ja dan mag nergens meer zitten, Want dan noemenze je de visser die geen respect heeft :evil: .
Mvg. Owen 8)
never give up
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-01-2013 13:07

Tja voerboten, ik heb er zelf niet een..

Vorig jaar een echte rubberboot aangeschaft, ik stond nog te twijfelen of een voerboot niet "beter" zou zijn..

Al snel kwam ik er op uit dat voor mij een rubberboot meer plezier zou geven in het vissen, gewoon lekker varend een watertje uitpeilen, zelf naar bepaalde stekken toe varen zelf voeren..

Voerbootje zou zeker mijn lijn op een plek krijgen waar ik niet kom met gooien.. Maar het voeren met zo'n bootje is niet mijn ding.. Ik vis graag op grote voerplekken, ik voer zo 50m2 aan per hengel.. met een bootje heb ik maar 1m2 gevoerd..
tuurlijk kun je met een vijzel of meerdere keren uitvaren wat meer verspreid voeren, maar het geeft toch niet zo'n bevredigend gevoel..

Ik heb wel eens een voerbootje gebruikt maar vind het maar lastig in te schatten als je op 100m net een metertje voor wat takken wilt liggen, kan op die afstand de boel niet meer goed inschatten..

Misschien dat er ooit 1 komt, maar voorlopig red ik me wel op deze manier..
Voerboot is zeker een legitiem middel, mits met respect naar medevissers qua uitvaren van de lijnen.
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

04-01-2013 13:30

Remko,
Waarom zou een vijzel jouw een niet zo bevredigend gevoel geven. Werkt mooi hoor zon ding..
Normaal gesproken kun je een boot op 100 meter nog wel aardig secuur tegen takken of dergelijke laten stoppen.
Acy, tegenwoordig met die van mij tot 500 meter geen probleem meer...: camera voorop, schermpje op de kant en lekker lui meekijken... :P
Dikke ledlamp erboven voor in het donker uitvaren.. :P
Vijzel voor de benodigde vietkante meters.... :P
Aangepaste dieptemeter voor onderwater.... :P
Ach...wat is valsspelen...?hahaha! Kom maar met jullie vernietigende oordeel heren!!
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-01-2013 13:39

paul te wierik schreef:Remko,
Waarom zou een vijzel jouw een niet zo bevredigend gevoel geven. Werkt mooi hoor zon ding..
Normaal gesproken kun je een boot op 100 meter nog wel aardig secuur tegen takken of dergelijke laten stoppen.
Acy, tegenwoordig met die van mij tot 500 meter geen probleem meer...: camera voorop, schermpje op de kant en lekker lui meekijken... :P
Dikke ledlamp erboven voor in het donker uitvaren.. :P
Vijzel voor de benodigde vietkante meters.... :P
Aangepaste dieptemeter voor onderwater.... :P
Ach...wat is valsspelen...?hahaha! Kom maar met jullie vernietigende oordeel heren!!


Ik heb zelf graag het voer in handen, en gooi het liever zelf op de stek..
Het is een gevoel.. :) kan er weinig aan veranderen..
Daarom heb ik ook een rubberbootje gekocht, kan ik zelf naar de stek varen en mijn rig droppen en bijvoeren..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-01-2013 17:26

paul te wierik schreef:Dikke ledlamp erboven voor in het donker uitvaren.. :


Tjah en ik altijd maar zo min mogelijk licht gebruiken om vis niet te verschrikken. :roll:
Daarnaast hebben die dingen een heel groot nadeel: je kan er niet vanuit drillen, en juist bij het vissen op afstand is de kans het grootst dat je met een boot achter de vis aan moet. Verder zijn het soms handige bootjes maar heb de mijne verkocht...
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

04-01-2013 18:38

Op afstand bedienbaar... :wink:
Heb ook een normale boot, maar tussen het werken door een nachtje maken met een rubberboot steeds weer oppompen is voor mij absoluut geen optie...
waarom ik toch een bootje heb dan? Voor de fun...gebruik hem haast nooit. Hobby binnen hobby voor mij. Heb er nu ook 2 onder constructie..
Volgende project ligt ook al weer klaar....een voerhelicopter... :o
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-01-2013 18:47

Paul

Een 270 boot met airdeck en in combinatie met een electrische pomp is in een paar min klaar voor gebruik........
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

04-01-2013 19:16

paul te wierik schreef:Remko,
Waarom zou een vijzel jouw een niet zo bevredigend gevoel geven. Werkt mooi hoor zon ding..
Normaal gesproken kun je een boot op 100 meter nog wel aardig secuur tegen takken of dergelijke laten stoppen.
Acy, tegenwoordig met die van mij tot 500 meter geen probleem meer...: camera voorop, schermpje op de kant en lekker lui meekijken... :P
Dikke ledlamp erboven voor in het donker uitvaren.. :P
Vijzel voor de benodigde vietkante meters.... :P
Aangepaste dieptemeter voor onderwater.... :P
Ach...wat is valsspelen...?hahaha! Kom maar met jullie vernietigende oordeel heren!!


Hoi paul,

Kan je gewoon niet aan de overkant gaan zitten en onder je eigenkant vissen, persoonlijk lijkt mij het zeer onverstandig om bij 100 meter en meer dicht tegen takken aan te zitten, maar ja iemand moet de papegaaienbekken kweken, vind je ze mooi? Oh nee jiji verspeeld ze natuurlijk nooit
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-01-2013 19:29

Zolang ze boven het water hangen is er niks aan de hand.....
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

04-01-2013 20:07

Bjorn,
Ik zeg ook niet dat ik dat doe. En als ik dat zal doen is het overdag terwijl ik achter mijn hengels blijf zitten met een dichte slip. Op sommige putjes kun je gewoon niet aan de overkant zitten. Wil graag mijn vergunning houden..
Ik vis op een kanaal. Kom rond 6 uur s avonds aan en in de ochtend moeten de hengels om kwart over 7 eruit. Inpakken, omkleden, snel ontbijtje, opfrissen en weer naar mijn werk. Het gezeul met een boot wil ik er dan niet bij hebben. Dus gooi ik meestal gewoon in. Een enkele keer neem ik mijn voerboot mee. Wanneer? Ligt eraan hoe de wind staat. 1 hengel moet 50 meter ver weg op 1 meter van de kant liggen. Uitlopen kan niet, als de wind verkeerd staat waait het riet over het water...
Heb wel een boot. Vortex 2 meter airdeck. Gebruik hem veel voor uitpeilen. Interresante plekjes markeer ik en schrijf ik op. Kan ook anders hier op dit forum gaan zeuren over de beste stekken, maar ja. Zo'n luie flikker ben ik niet... :wink:

Vis verspelen? Dat doet toch niemand hier? WIJ zijn allemaal de beste en WIJ weten het allemaal beter..
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-01-2013 21:23

Ik vind het gebruik van een voerboet zeker legitiem en dan ook zeker geen valsspelen. Al kan ik me voorstellen dat de oude garde daar anders over denk.

De betere en meerdere stekken zijn vaak beter bereikbaar voor de visser wat al snel een voordeel oplevert. Ook kan er nauwkeurig gevoerd worden en na enige oefening ook precies een stek benadert worden. Waarom zou je je eigen visserij niet bevorderen door gebruik van een voerboot? Zo ben ik ook een voorstander van het gebruik van partcles, kleine pellets en pva netjes om mijn rig die zeker met een voerboot perfect op je stek zijn te krijgen.

Toch keur ik het gebruik van een voerboot in sommige situaties wel af, zoals op drukkere wateren en wanneer de situatie daar niet om vraagt. Ik denk dat er ook genoeg vissers zijn die de boot gebruiken als een soort vang garantie, terwijl een voerboot niet per definitie meer vangsten oplevert.