Voerboot: Legitiem middel of vals spelen?


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-11-2012 06:56

Ik ben afgehaakt bij zelfhaaksystemen en de pas echt na de piepers, nee niet die in de schil.

BTW: FB vrienden zijn geen vrienden hoor. Slechts middel om je reclame kwijt te raken.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-11-2012 08:24

De voerboot bouwers vinden die dingen helemaal top, die prijzen ze de hemel in, letterlijk en figuurlijk :D
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-11-2012 10:00

Ik heb er zelf geen, vis dan ook alleen met de pen en vaak met nog wel minder dan de eerder genoemde 1.75 :)
Voor sommigen is een voerboot een ondersteuning van hun manier van vissen. Voor een andere groep is het een gadged die het karpervissen interessant maakt. Van die laatste groep zie je denk ik vrij vlot de bootjes via marktplaats aangeboden worden.
Er lijkt een generatie te zijn die niet zonder denkt te kunnen, komt de uitgevers van dergelijke producten goed uit.
Toen de boltrig werd geintroduceerd vonden veel vissers dat niet ok, je vist dan niet meer was de conclusie, zijn we toch aardig van teruggekomen.
Er zal een groep komen die eigenlijk helmaal niet kan werpen met een hengel, niet zo gek want is ook niet nodig, daar kan je van alles van vinden maar volgens mij moet iederen vooral lekker zijn eigen ding doen zonder daarbij anderen te storen/ irriteren.

Andries
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

16-11-2012 10:19

Eus de voor en tegens zijn al heel mooi verwoord.
Maar wat moet je met arrogante "vriendjes" op Facebook?
Die komen er bij mij zo wie zo niet op, en anders knikker ik ze er zelf af.
Of maakt mij dat dan ook weer arrogant? ;)
Om Klaas zijn quote wat kracht bij te zetten heb ik er maar een plaatje bij gezet. :o
Klaas vd Herik schreef:BTW: FB vrienden zijn geen vrienden hoor. Slechts middel om je reclame kwijt te raken.

Afbeelding
Mvg, Willem
ps. Ik vindt zo voerbootje af en toe best wel een handig dingetje :evil:
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-11-2012 10:28

Kan iemand dat doorlinken uitzetten. Krijg nu iedere minuut een melding over dit onderwerp. Dat zijn er inmiddels 30 het laatste uur (op 1 reactie......) :evil:

...inmiddels 75..... He moderators kan dat ding uit?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-11-2012 12:56

Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

16-11-2012 13:29

Zelf heb ik geen voerboot, wel een kano incl. dieptemeter om uit te varen en te drillen. Speel ik nu ook vals? :D

Iedereen doet maar, als het inderdaad maar niet leidt tot onverantwoord vissen. Als werpen de kunst moet zijn kun je het uitlopen van je lijnen ook gaan veroordelen. Trouwens, vals spelen doet me aan een spel of wedstrijd denken en dat is karpervissen nou net niet volgens mij.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-11-2012 14:36

Zolang we hier in Nederland nog niet op syndicaat of dayticket wateren vissen kan iedere malloot op heel veel plekken een voerboot gebruiken.

Laat ik het zo stellen, heel veel wateren waar ik voorheen viste zijn nu nooit meer bezocht sinds de intrede van de voerboot. Buiten het waterclaimen wat veel vissers doen, zijn er ook gewoon teveel malloten die niet door hebben dat ze door het trekken van de toplood loze gitaarsnaren een hele sector van het water karperloos maken!

Dus een visser, kan een heel deel van het water en daarmee andere stekken visloos maken. Niet mijn ding.
Ik heb wel een voerboot en ik gebruik hem echt alleen maar als ik op een water vis waar de vis door een grote rubberboot kan worden afgeschrikt, ik zeer secuur moet inleggen, of niet kan werpen doordat de stek zo klein is.

Persoonlijk houd ik gewoon van werpen.

Conclusie: Vals spelen NEE. Maar het kan in handen van sommige (veelal recreatieve dagvissers) wel een bijzonder irritante verschijning zijn.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-11-2012 16:14

Wat dacht je van een voerboot in combinatie met een 3e hengelvergunning!!

Mij kan je weg dragen hoor!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

16-11-2012 16:30

Mee eens, mee eens Jordy.

Misschien moeten er wat meer verboden komen op voerboten...!
Dit om het vissen op veel wateren weer wat aangenamer te maken.

Wat soms ook zo krom is. Op sommige wateren mag je niet met een roeiboot, maar wel met een voerboot...?!
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-11-2012 16:36

Mike Verhoeff schreef:Wat soms ook zo krom is. Op sommige wateren mag je niet met een roeiboot, maar wel met een voerboot...?!


....jij bent zeker die ene vrachtwagenchauffeur die altijd links blijft plakken. Sommige straten mag je niet in met de auto. Fietsers wel.... Krom he?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

16-11-2012 16:42

Ik snap hem even niet Rene???

Wat is volgens jou de reden dat je er niet met een roeiboot op mag, maar wel met een voerboot.
Want dan snap je dalijk misschien mijn reactie.

Ik kan de reden wel uitleggen waarom ergens een fietser wel in zou mogen maar een auto niet.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

16-11-2012 17:36

Aha! De grootte maakt dus wel uit!

;-)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-11-2012 17:44

Zou je denken? Niet dat gesplash met roeispanen, het aanleggen van een 100/100 voerplateau en 't geschreeuw van "meer lijn geven"?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

16-11-2012 18:39

Gesplash met roeispanen? Ik weet niet hoor, maar ik verwacht dat een motortje van een voerboot ook niet echt geluidstil is onder water.
100/100 voerplateau kan tegenwoordig ook met een voervijzel ;) Bovendien kunnen er ook flinke hoeveelheden voer in een bak tegenwoordig hoor tot kilo's toe...
En geschreeuw kun je ook hebben met een voerboot die er midden op het water mee uit scheidt ;o
Bovendien, dat gescheeuw is niet eens nodig bij het uitvaren van een lijn, daar zijn goede oplossingen voor.

Nogmaals, ik zie nogsteeds het verschil niet zo... En heb hem van jou ook nog niet gehoord...

'Wat soms ook zo krom is. Op sommige wateren mag je niet met een roeiboot, maar wel met een voerboot...?!'
Jou reactie: 'Sommige straten mag je niet in met de auto. Fietsers wel.... Krom he?'
En oh ja, ik zou volgens jou met mijn vrachtwagentje links rijden? hmm :-?
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

16-11-2012 19:05

Mike Verhoeff schreef:Bovendien kunnen er ook flinke hoeveelheden voer in een bak tegenwoordig hoor tot kilo's toe...


...je hebt helemaal gelijk: die "kilo's" van dat voerbootje zijn hetzelfde als dat voer uit die vrachtwagen met roeispanen.... :oops:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

16-11-2012 19:16

Je draait er om heen... Maar goed, je loopt wel vaker tegen een muur :oops:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-11-2012 12:36

Vals spelen? Nee, iig niet als het ding gewoon toegestaan is. Het werkt wel asociaal gedrag in de hand. Ik zou er persoonlijk ook geen enkele moeite mee hebben als ze op alle kleinere/drukkere wateren verboden zouden worden.
Ik heb ooit een tijdje zo'n ding gehad, dacht op het water waar ik toen viste een enorme meerwaarde te hebben gevonden. Kon opeens secure voerplekjes met klein aas buiten werpbereik droppen en dat liep als een tierelier. Iedere ochtend een serie vissen vangen tot de accu leeg was en beide hengels op de kant lagen en dan naar huis 8)
Paar jaar later kwam ik op hetzelfde water weer, nu zonder bootje, maar met een iets betere werptechniek, een werpbuis en een flinke (voor die tijd, wel een hele kg per dag :o ) portie ballen. En ik ving relatief gemakkelijk ongeveer net zo veel als eerder met het voerbootje.
Met dieptemeter en evt vijzel er op zie ik er wel iets meer meerwaarde in btw.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-11-2012 13:34

Daaf,

Dan zou je toch kunnen stellen dat je deze tactiek met de voerboot "ontdekt" hebt. Dat is wat ik bedoel met de eerste keer met voerboot en daarna zonder.
Het gezeul met zo'n ding is toch iets wat ik wel kan missen, zeker als het niet echt nodig is.

Toch heeft het wel (heel) veel voordelen, zeker als er een dieptemeter op zit:

  • Je kan heel klein aas als pellets en particles ver uit de kant voeren
  • Je rig ligt nooit in de knoop
  • Je rig plus aas droppen gaat vrij geruisloos (t.o.v. gooien dan)
  • Je kan moeilijk bereikbare plekjes bevissen of heel ver uit de kant
  • Je kan geruisloos je stek of een deel van het water in kaart brengen qua diepte/bodemverloop (dieptemeter)
  • Je kan uit de voeten op stekken waar je niet kan werpen vanwege overhangende bomen en dergelijke
  • Je kan (tijdelijk) de koeten van je stek jagen plus dat de koeten meestal niet gaan duiken als je met een voerboot voert

Nadelen:
  • Hoop extra gezeul
  • Werkt asociaal gedrag in de hand (hele water afvissen, in obstakels vissen)
  • Prijzig in aanschaf
  • Accu's moeten vol zijn om er wat aan te hebben (klinkt logisch maar is dat voor sommigen niet)
  • Veel boten zijn nogal storingsgevoelig waardoor je 'm misschien wel eens zal moeten gaan halen

Ik blijf van mening dat het in sommige gevallen zeker een meerwaarde heeft, ik moet alleen uitkijken niet te snel de boot uit gewoonte te pakken. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

17-11-2012 22:38

Vals spelen... ja het is valsspelen. MAar dat is ons communiceren als mens middels satelieten en telefoons ook.

Maar waar houd het op, vissen doe je (volgens mij) ook omdat het leuk moet blijven, niet makkelijker. Anders hadden we het wel vangen genoemd ipv vissen. Pak een net en ga met je boot het water door, makkelijker bestaat niet.

Ofwel, het onderzoeken met een pijldobber ipv fishfinder/dieptemeter. het leren werpen met werppijp/katapult om te voeren e.d e.d is gewoonweg spannender en geeft je naar mijn mening meer voldoening wanneer je je vis vangt. Maar dat ben ik.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-11-2012 18:19

Ik dacht toch echt dat ik nog 1 van de weinige was die met een heel klein pennetje en mestpiertje langszaam naar de waterkant sluipte. Geruisloos op de ga grond liggen, 20 minuten niks anders dan observeren naar de grazende biggen 1 meter voor je neus, en dan op het juiste moment, na nauwkeurige targetselectie heel langszaam dat pennetje in het water laten glijden om dan ineens een volle bak er aan te hebben in een explosie van watergeweld.

Maar mooi, er zijn er veel meer zo lijkt het. Is ook vele malen mooier dan dat fabrieksvissen wat het tegenwoordig is.

Maar..... iedereen zijn eigen ding. Ik vond vliegvissen eerlijk gezegd weinig boeiend, tot een jaar geleden. Ben er nu helemaal gek van, want wat een pure visserij is dat man. Dat directe contact, en het dansen van je vlieg. De werptechniek, het is allemaal zo sierlijk.

Totdat je beet hebt, dan is het meteen ruig, bij het juiste formaat hengel heb je volle bak sport op die bakken van ruisvoorns. En....... mensen, er zwemmen ''iets'' meer van zulke jongens rond, dus je hebt dagen dat je heel de dag ''grote'' vissen vangt en elke vis weer geeft je een dril waar de plofklippenvel van op je armen staat.

Uiteraard kan je ook op snoek, karper, eigenlijk alles vissen. Zover ben ik zelf nog niet met vliegvissen, maar ik kan me zo voorstellen dat een grote karper ''op de vlieg'' echt sensationeel moet zijn.

Had er veel eerder mee moeten beginnen, zo tof.

Kan het iedereen aan raden die zich een beetje kan inleven zoals in alinea 1.

;-)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

18-11-2012 21:59

vals spelen nee.
een van de belangrijkste redenen voor mij is dat het MIJ meer vertrouwen geeft.
hoe vaak het vroeger niet gebeurde dat ik na een nachtje vissen of een dagsessie indraaide en erachter kwam dat het zaakje in de knoop zat door de worp.
dit soort dingen hebben mijn zelfvertrouwen zo'n deuk gegeven dat ik bv elk uur wilde en soms ook daadwerkelijk weer opdraaide en weer opnieuw begon.
wat ik wel jammer vind maar dat is al omschreven is dat de jongere generatie vanaf het begin met zo'n ding aan de gang gaan en em aan de overkant droppen tegen die boom en dan lekker gaan knorren met als gevolg piep piep he verdorie vast en dan maar trekken.
wel denk ik dat de vissen het geluid van de boot (de mijne is vrij luid) leren herkennen en met gevaar gaan linken(op afgesloten wateren)
Vis is vis
michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

19-11-2012 02:55

heb zelf geen voerboot en inderdaad, zoals mijn voorganger zij moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij/zij er een wil gebruiken.
heb er al wel mee gevist (boot van een maat van me). vind het zelf leuker vissen zonder. de moeite doen om te peilen, naukeurig werpen en bijvoeren met spod/werppijp/katapult geeft me bij vis meer voldoening.
momenteel dus geen voerboot voor mij.
ik zeg niet dat hij er nooit komt, binnenkort moet je er een hebben als er nog meer hengeldruk komt door meer startende karpervissers.
ik hou het liever zo momenteel.

en nee, is niet valsspelen, als je er een hebt, waaromdan niet gebruiken. is net hetzelfde als zoveel jaar terug, beetmelders --> valsspelen?, nee dat noemt meegaan met de hedendaagse technologie.

ben benieuwd wat het binnen 5 jaar is, een vliegtuigje dat een metertje boven het water vliegt, met waterskies en dan land op het water, zodat de eerste 50 - 80 - 100 meter geen v over het water glijd?
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

19-11-2012 12:35

Wat hierboven werd gezegd: hoe kun je valsspelen als je geen spel speelt of met een wedstrijd bezig bent?

Wat mij betreft: ik zou er graag één hebben. Echter, elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Daarom voor een zeer compacte opblaasboot gekozen (1.80m). Voor de wat grotere wateren was ik al in bezit van een grotere boot en uitgebreide dieptemeter. Daarom was het aanschaffen van een dure voerboot met alle toebehoren een beetje dubbel werk.

Bij planten, weet je met een voerboot nog niet of je wel of niet in het wier ligt te vissen. Vanuit je rubberbootje weet je één ding zeker: dat je aas écht goed ligt.

Vis wegjagen? Op een drukbeviste, kraakheldere plas hier in de buurt kwamen de vissen naar mijn boot toe en zwommen ze erachteraan en eronderdoor. Gevangen heb ik ze niet (geen hengels bij toen), maar je kunt mij niet vertellen dat ze bang waren voor het ding.

En toch.. Al het gesjouw en opbouwen van zo'n rubberboot (zelfs de kleine), of 's nachts even opnieuw inleggen.. Volgens mij liggen daar de voordelen van een voerbootje.
Gebruikersavatar
Bart de rooij
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-12-2012 12:47

29-12-2012 12:53

Valsspelen nee.
Als je die boot wilt gebruiken lekker doen, heeft niemand last van zolang je de ander ook maar respecteerd. Niets zo frustrerend om weggedoken achter de struiken bij het kantvissen een boot op je voerplekje te zien cruisen en zijn lading dumpen afkomstig van de weekend warriors die aan de andere zijde van het water zijn neergestreken.

Persoonlijk zie ik me niet zeulen met al die hardware.
Ik wil mijn spullen ook voor meerde dagen in een keer op mijn schoft kunnen pakken.
Voor hen die zich de moeite wel getroosten petje af.

Wellicht moet er een gedragscode komen dat je niet verder dan de helft van de breedte van het water vist ? Maar dat beperkt kanaalvissers weer, verder dan 100 meter vissen verbieden ? Damn dan kan je niet meer bij dat bultje op 140 meter komen, gaat hem ook niet worden.

Wat zijn de gedragcodes tegenwoordig ?
I love it when a plan comes together!