nu nog een voerplek aan leggen?


Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

19-11-2012 22:00

Suc6 alvast Bradley.

Zoals je kunt zien zijn de meningen verschillend. En zoals Marco en ik aangeven kan het veel voeren positief of negatief uit pakken. Dat verschild natuurlijk per water en hoe jou ervaring en geloof hier in word.

En vooral voor een beginnend visser zal je vaak denken van gvd waarom lukt het niet en waarom blank ik steeds. Gewoon niet opgeven. Geef je ogen de kost terwijl je gewoon blankt. Je bent er namelijk al. Dus ga in die tijd zoeken.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-11-2012 22:11

Voorzichtig maar constant beginnen met voeren, en bij het vangen van vis het voeren steeds meer opschroeven.

Groet Sander
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-11-2012 10:10

Ja hoor opschroeven ??
Terwijl het steeds kouder word zeker.
Verklaar je nader,lijkt wel een copy paste ergens van.

Vraag me ook af of sommige mensen die hier reageren,daadwerkelijk wel eens in de winter vissen.
En ook daadwerkelijk vis vangen,en blijven vangen heel de winter door.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

20-11-2012 11:09

Arie oudshoorn schreef:Nog een voorbeeld, een maat viste op een kanaal waar zwaar werd gevist, voeren zou volgens de lokals echt niet werken in november met slechts 7 water temp.
Iedereen viste daar met een pva zakje, m,n maatje vroeg wat ik zou doen op dat water, kilo was mijn andwoord,, huh.. Volgende dag tel, 7 vissen in 3 avond uurtjes maat.
Na 1 week vissen en de voer hoeveelheid naar 4 kilo bollen deeg liepen de vangsten op naar 8 vissen per avond, schiet mij maar lek maar daar kom je pas achter als je het een x probeert, werkt het niet ga dan 3 dagen later nog eens terug naar die zelfde stek, heeft mij vaak een mooie avond opgeleverd.

2 Jaar geleden met een vrouwelijk schoon in november op de moselle gevist, bij aankomst vroor het -- 7,,
Vrouwelijk schoon begon gelijk 3 kilo bollen te voeren, kut dacht ik bij mijzelf, zelfde nacht een 19 kilo schub voor madame, en uh.. ook nog een 13.5 kilo scubbbbbbbbbb,, van die BULT voer stek.
Varkens zijn het..


Maar het boterdiep komt bij lange na niet in de buurt van de Moselle, Arie. Dus ik zou het toch iets voorzichtiger aanpakken eerst...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
bradley venema
Berichten: 67
Lid geworden op: 12-07-2012 23:14

20-11-2012 11:54

hejj mensen, helaas hebben we niks gevangen gister.
maar wel even bezig geweest en daar gaat het uiteindelijk ook om.
bedankt voor alle reacties en tips.

rick toch snap ik jou probleem niet helemaal, het is niet altijd zo dat als mensen niet zo als jou vissen of niet precies zo doen als dat jij dat doet dat ze dan niet kunnen vissen. als je alleen maar negatief op andere mensen gaat reageren die zelf hun mening geven op een onderwerp, ga dan aub iets anders doen.
aangezien ieder op zijn eigen manier vis vangt en mischien ook wel vis blijft vangen.

groetjes bradley.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-11-2012 13:31

bradley,je vraagt ergens om.ik geef antwoord.
mischien moet je je eens gaan verdiepen in de spijsvertering van een vis met koud water,dan weet je waarom je nu geblankt heb.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-11-2012 17:47

Rik koster schreef:Ja hoor opschroeven ??
Terwijl het steeds kouder word zeker.
Verklaar je nader,lijkt wel een copy paste ergens van.

Vraag me ook af of sommige mensen die hier reageren,daadwerkelijk wel eens in de winter vissen.
En ook daadwerkelijk vis vangen,en blijven vangen heel de winter door.


Beste Rik

Nee het is geen copy paste, het is iets wat mij in de wintertijd best wat vissen heeft opgelevert.

Ik zelf vis eigenlijk het hele jaar door, en voer ook het hele jaar door,
Natuurlijk loop ik niet zo met ballen te smijten als ik dat in aug sept begin okt nog kan doen

Ik begin meestal voorzichtig met 100 gram gecrunchte boilie te voeren met nog eens 100 gram halve boilie,s in de winter maar zoek uiteraart wel in mijn ogen de meest geschikten plekje hier voor.
Neem een winter bal, die niet al te vet is !

Als je bv 1 vis vangt en bv later de zelfde dag nog een aanbeet krijgt betekend dit dat de vissen je voerstekje weten te vinden, en is er in mijn ogen ruimte om het voeren langzaam en gedoseert op te schroeven naar 150 gram gecrunchte boilie,s en nog eens 150 gram halve boilie,s.
Zo schroef je het steeds meer op !!!

groet
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

21-11-2012 23:32

Bradley,

Iets meer respect voor iemand die je de goede kant op helpt zou wel mogen. Ik vind een reactie zoals die van jou behoorlijk aan de asociale kant.
Daarnaast heb ik Rik de afgelopen jaren aardig wat visjes zien posten die hij in de winter gevangen heeft (zo niet de meeste), het zou wel eens kunnen dat hij iets goed doet? Als je al wat langer rondkijkt op dit forum zou je wel beter weten.
Catch them if you can...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-11-2012 23:49

Beste Niek

Zoals Rik zijn nagels naar mij uithaald, vindt ik net zoals Bradley niet erg netjes want ik bedoelden het goed.
Ik kijk dan ook zeker niet tegen Rik op :lol: :lol: :lol: zou nog gekker moeten worden hierrrr :lol: :lol: :lol: .
Velen vissen post ik nog geneens op mijn eigen blog ivm stek herkenning.
Maar mijn reactie is zoals ik het al jaren aanpak in de winter tijd !!!
Rustig beginnen met voeren en na enkele aanbeten ) missers of niet ) langzaam de boel op schroeven

Rik is niet alles, en moet zeker niet denken dat hij het winter vissen heeft uitgevonden !!!!!
succes allen !!!!!
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

21-11-2012 23:55

Sander,

Deze post was niet voor jou bedoelt. Jij vraagt immers geen informatie. Er zijn meerdere aanpakken mogelijk, wie weet werkt de jouwe beter. Waar ik me aan stoor is dat iemand informatie vraagt, dat krijgt en vervolgens diegene afvalt, lichtelijk ongepast lijkt me.
Catch them if you can...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-11-2012 00:03

De reactie van Rik naar mij toe, noem ik nou niet echt tactisch.
Bradley reageerden daar op, en zoals rik naar mij reageerd zet hij mij een beetje neer als een COPY PASTE neer he !!!
Mijn ervaring is niet zijn ervaring, en uiteraart anders om ook !!!
Vanavond nog een prachtige vis weten te vangen, en helaas nog 1 verspeeld, en word het voor mij tijd om het voeren op te schroeven !!! met beleidt dan he !!!

Groeten
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

22-11-2012 00:07

Naja, misschien ligt het aan mij maar er staat nog achter verklaar je nader. Het lijkt wel 'copy past' vervolgens verklaar jij je nader met prima argumenten. Niks aan de hand lijkt me...maar goed. Waar bemoei ik me ook mee...
Mooi dat je nog vis aan het vangen bent, succes deze winter.
Catch them if you can...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-11-2012 00:17

Beste Niek
Het ligt niet aan jou johhh.
Jij geeft enkelt je mening, en dat moet kunnen TOCHHH !!! net zoals dat Rik en ik dat doen !!!

Groet Sander
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-11-2012 01:02

Is het niet zo dat stofwisseling van vissen minder wordt naarmate de watertemperatuur daalt?

Ik geloof dat het omslagpunt van een actieve stofwisseling bij karpers rond de 12 graden ligt.
Bij mensen is dit +/- 37 graden, een reden dat wij (in tegenstelling tot vissen) warmbloedig zijn.

Kortom, het is verstandig om hier rekening mee te houden wanneer je tijden de koude maanden
een voerstek wil onderhouden (iets wat is sowieso niet snap). Waarschijnlijk heeft de vis het voer
niet eens echt "nodig" om in leven te blijven, hierdoor voer je snel te veel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-11-2012 11:09

Beste Sander,het is nooit mijn intentie om iemand tegen het been aan te trappen,enkel lijkt het vaak op Carp board dat veel mensen niet weten waar ze over praten,enkelt iets van internet plukken/napraten zonder ervaring/beleving en dat hier posten.
vandaar dat ik vroeg of je je nader wilde verklaren.

mijn wintervisserij is veelal gebaseerd en afgekeken bij koikarpers/houders,maar ook vooral door ervaring van mijzelf,en dat van een paar vismaten.
mijn vismaten zijn allen ouder dan 40 jaar 1 word zelfs 50 binnenkort.allen delen we de winter ervaringen en komen tot dezelfde conclusie als die ik al eerder beschreven heb hierboven.

in de vijver met koi's.liggen deze elk jaar op een specifiek gedeelte van de vijver,voeren doet mijn schoonpa niet meer de gehele winter.
in plaats van op te schroeven met voeren,word er juist afgebouwd tot nihil.
en dit gaat al ruim 15 jaar zo,de vis verteerd zo weinig voedsel,dat deze 3 maanden, met zijn reserves de winter doorkomt.
nu is een koi vijver,en openbaar water wel een verschil uiteraard.
maar toch zijn er grote lijnen herkenbaar.

mijn vismaten en ikzelf,hebben ruim 50 jaar ervaring samen in de winter.
niet op 1 water,maar zeer verschillende wateren uiteraard.
de conclusie die wij hebben is om niet meer te voeren,enkel tijdens het vissen wat gebroken bollen of kruimels.
sommige van ons hebben met voeren heus wel eens een visje gevangen,maar veel te vaak werd dit een blank door het voeren,waar het normaal instant vis opleverde.
als ik ga wintervissen,vang ik eigenlijk voor 95 procent altijd vis.en dat is zonder voorvoeren uiteraard.
er word gepraat over voorvoeren,om de vis gretig te houden.enkel geloof ik daar niet in.
heb wel eens een vis na 4 dagen terug gevangen,de pellets van 4 mm poepte hij heel uit.
laat ik net de enige zijn die daar vist.

uiteraard moet iedereen doen wat hij denkt dat goed is,enkel geef ik mijn beleving en visie maar mee.
aan een ieder veel succes deze winter,ik heb de eerste wintervissen al binnen in ieder geval..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-11-2012 19:44

Beste Rik,
ben het voor 90% met jou eens waar de wintervisserij zich afspeelt op afgesloten putten en vijvers.
Op open water en rivier(tjes) gelden net weer iets andere regels en is matig voorvoeren bij bruggen en in kuilen meestal best lucratief.
Matig voeren is 200 gr bollen of pellets per dag per stek op stromend water.

Zie het als een aanvulling, niet meer en niet minder.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-11-2012 20:10

al mijn winterstekken zijn op open water stelsels Henk.
bedankt voor je aanvulling,enkel op mijn winters stekken werkt het echt averechts.
mischien het bestand aan vis te klein daarvoor ?

voor mij geen voorvoeren in ieder geval meer,als de vis toch aanwezig is zie ik het nut er ook niet van in btw.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

22-11-2012 20:42

Mooie vissen overigens Rik...

Ik heb vandaag drie stekken bevist, die ik als winterstek heb aangemerkt. Op alle drie matig gevoerd de afgelopen twee dagen...

Op de eerste twee stekken geen teken van leven en op de derde, in een haven, drie ferme aanbeten waarvan twee overgingen in een kleine run. Alle drie gingen helaas los overigens.

Misschien eens instant op alle plekken proberen, hoewel ik de eerste pas in het voorjaar weer aan doe...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-11-2012 22:18

Beste Rik een mooie serie vissen man !!!
Ik zelf vis eigenlijk alleen maar in de binnen stad van Amstrdam, en met lichtelijk voeren vergroot je de kans op het vangen van karper !

En ook hier liggen de vissen zeker niet op gestapeld !!!

Groet Sander
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

22-11-2012 23:27

Hier in de knollen flevopolder kan je bijna niet teveel voeren op de kanalen ook niet op winter stekken waarvan ik zeker weet dat de karpers zich daar op houden.
Vorige winter iedere week 3 dagen een kilo bollen per dag gevoerd, iedere sessie leverde min. tussen de 8 en 12 vissen op, wat ook altijd mooi is bij koud water dat iedere vis bij het afstrijken aas uit scheet.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-11-2012 08:26

Klopt helemaal Arie, maar er zijn dan ook maar weinig kanalen in Nederland waar de bezetting aan karper zo hoog is als met name op de Lage Vaart...
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

01-12-2012 22:58

Daar heb je zeker een punt aart, echter is het niets vergeleken bij 25 jaar geleden, 300, 400 vissen per jaar,
.Gr Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

01-12-2012 23:12

Arie,

Ik denk dat Aart bedoelt dat je reactie niet helemaal echt representatief is. Het zou vreemd zijn je voergedrag te bepalen door uit te gaan van een overbezet kanaaltje in Flevoland...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-12-2012 01:46

Bammm
net na 00:00 een December vis weten te vangen op de grachten van Amsterdam.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het kan gewoon mannen met een beetje verstand !!!

groet Sander Kunst
Stefan Lubezuk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-05-2010 19:39
Locatie: Rotterdam

02-12-2012 22:24

Ik zou voorzichtig zijn met (voor)voeren als de temp zakt gaat ook de spijsvertering langzamer werken waardoor de drang naar voedsel minder zal worden.
Hierdoor is de kans groot dat zodra de karper van je voer gegeten heeft hij langere tijd nodig heeft om dit te verteren en zolang hij vol zit geen voedsel zal gaan zoeken
Mocht je dus willen voeren .... hou het klein.
Succes