Politie mag Visserijwet wel controleren


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-11-2012 22:57

Vers van de pers, eindelijk uitsluitsel van de staatssecretaris:

> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA ’s-GRAVENHAGE
Datum 1 november 2012
Betreft Antwoorden op kamervragen
Geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Veiligheid en Justitie, de antwoorden aan op
de schriftelijke vragen gesteld door de leden Van Gerven en Kooiman over handhaving van
de Visserijwet 1963.
1,3 en 5
Bent u zich bewust van de verwarring die er onder politieagenten en groene BOA’s bestaat
over de vraag of opsporingambtenaren nu wel of niet kunnen controleren op de naleving van
de bepalingen bij of krachtens de Visserijwet 1963?
Bent u van mening dat de politie niet aangewezen is als toezichthouder ingevolge de
Visserijwet dus derhalve ook geen controlebevoegdheden heeft op grond van de Algemene
wet bestuursrecht? Of bent u van mening dat controle wel kan plaatsvinden op grond van
artikel 55 van de Visserijwet?
Acht u een wettelijk gedekte controlerende bevoegdheid voor de politie en groene BOA’s
betreffende visstroperij noodzakelijk? Zo ja, wilt u het Besluit Aanwijzing Toezichthouders
Visserijwet 1963 wijzigen om te bewerkstelligen dat politiebeambten en groene BOA’s ook
worden aangewezen als toezichthouders voor de Visserijwet? Zo nee, waarom niet en welke
maatregel wilt u dan nemen?
Antwoord
Ik heb kennis genomen van het door de vragenstellers genoemde artikel in Dier en Milieu
(Dier & Milieu 2012/3). Om eventuele onduidelijkheid over bevoegdheid van
opsporingsambtenaren en de aan hen toegekende bevoegdheden voor controle op de
naleving van de Visserijwet 1963 weg te nemen ga ik in het navolgende uitgebreid op deze
onderwerpen in.
Artikel 141 en 142 van het Wetboek van strafvordering regelen wie bevoegd is tot het
opsporen van strafbare feiten. Artikel 141 regelt dat dit in ieder geval zijn de officieren van
justitie, de ambtenaren van politie, aangewezen ambtenaren van de marechaussee en
opsporingsambtenaren van bijzondere opsporingsdiensten, die derhalve ook bevoegd zijn tot
opsporing van overtredingen van de Visserijwet 1963. De bevoegdheid van bijzonder
opsporingsambtenaren (BOA’s) is geregeld in artikel 142 van het Wetboek van strafvordering.
Het gaat om verschillende categorieën BOA’s, te weten:

· personen, aan wie door de minister van Veiligheid en Justitie of door het College van
procureurs-generaal een akte van opsporingbevoegheid is verleend, of die behoren
tot door die minister aangewezen categorieën of eenheden (eerste lid, onderdelen a
en b);
· de personen die bij bijzondere wetten met de opsporing van de daarin bedoelde
strafbare feiten worden belast (eerste lid, onderdeel c).
Opsporing van overtredingen van de Visserijwet 1963 vindt plaats door BOA’s die bevoegd
zijn tot opsporing van de strafbare feiten in Domein I, “openbare ruimte” als bedoeld in de
Circulaire bijzonder opsporingsambtenaar. Het gaat in dit geval om BOA’s die zijn
aangewezen op grond van artikel 142, eerste lid, onderdeel a en b, van het Wetboek van
strafvordering. Artikel 142, eerste lid, onderdeel c, biedt de mogelijkheid bij bijzondere wet
BOA´s aan te wijzen. Dat geschiedt bij artikel 59 van de Visserijwet 1963. Het gaat om de
ambtenaren van de rijksbelastingdienst, bevoegd inzake douane en de door de minister van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie aangewezen ambtenaren. Van deze laatste
aanwijzingsbevoegdheid is geen gebruik gemaakt.
De in het voorgaande genoemde opsporingsambtenaren beschikken over de
opsporingsbevoegdheden uit het Wetboek van strafvordering. Voor wat opsporing betreft van
strafbare feiten, bedoeld in de Wet op de economische delicten, komen daar, na
inwerkingtreding van de wet van 28 juni 2012 tot wijziging van de Visserijwet 1963 in verband
met de bestrijding van visstroperij en het vervallen van de akte, alsmede enkele andere
wijzigingen van deze en enige andere wetten (Stb 2012, nr. 346), de in de Wet op de
economische delicten genoemde opsporingsmiddelen bij. En specifiek voor controle op
documenten, die op grond van de Visserijwet 1963 zijn vereist, bevat artikel 55 van de wet
een toonplicht.
Uit artikel 55 van de Visserijwet volgt namelijk dat opsporingsambtenaren bescheiden mogen
vorderen voor zover dat voor de uitoefening van hun taak nodig is. Met de term
opsporingsambtenaren worden in dit geval alle opsporingsambtenaren bedoeld. Dat blijkt
bijvoorbeeld uit de nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel tot wijziging van
de Visserijwet in verband met de bestrijding van visstroperij en het vervallen van de akte
(Kamerstukken II 2010/11, 32 574, nr. 6, p. 3), dat onlangs door de Eerste Kamer is
aangenomen. In het bijzonder kan worden gewezen op de nota van wijziging (Kamerstukken II
2010/11, 32 574, nr. 7), waarmee de zinsnede “opsporingambtenaren, als bedoeld in artikel
59” (van de Visserijwet 1963) is gewijzigd in “opsporingsambtenaren”, teneinde buitengewone
opsporingsambtenaren hier tevens onder te scharen.
Gezien de aard van de te vorderen bescheiden en de omstandigheden waarin ten tijde van
totstandkoming van het artikel behoefte heeft bestaan aan inzage in die bescheiden, mag
worden aangenomen dat beoogd is met artikel 55 van de Visserijwet 1963
opsporingsambtenaren een brede bevoegdheid te geven om naleving van de wet te
controleren en overtredingen op te sporen. Een opsporingsambtenaar, regulier of
buitengewoon, kan een visser – bijvoorbeeld langs de waterkant –, vragen naar de op grond
van de Visserijwet 1963 vereiste bescheiden. De rechtbank Amsterdam heeft deze conclusie
onderstreept (LJN: BA9602, Rechtbank Amsterdam, 13/994289-06). Ik ben derhalve van
mening dat opsporingsambtenaren, waaronder BOA’s en politieagenten, voldoende
bevoegdheden hebben om controle uit te voeren op naleving van de Visserijwet 1963. Een
aanwijzing van deze ambtenaren als toezichthouder is hiervoor derhalve niet nodig.
2 en 4
Klopt het dat de verwarring over bevoegdheden een negatief effect heeft op de mate van
controle op o.a. visstroperij?
Hoe gaat u duidelijkheid brengen richting de betreffende politieagenten en groene BOA´s?
Antwoord
Ik zal contact zoeken met organisaties waaronder de betreffende opsporingsambtenaren
ressorteren, met het verzoek het bovenstaande in de organisatie kenbaar te maken. Ik zal de
inhoud tevens onder de aandacht brengen bij Sportvisserij Nederland en de Combinatie van
beroepsvissers. In het voorgaande is uiteengezet welke bevoegdheden politie en BOA’s ter
beschikking staan bij controle op naleving van de Visserijwet 1963. Ik acht deze
bevoegdheden voldoende.
6
Wat is de inzet op controle op visstroperij qua menskracht per soort opsporingsambtenaar?
Antwoord
Op grond van artikel 21 van de Visserijwet 1963 is voor anderen dan een visrechthebbende
toestemming van de visrechthebbende vereiste om op een water te mogen vissen. De
verantwoordelijkheid voor controle op de naleving hiervan is in belangrijke mate neergelegd bij
de rechthebbenden op het visrecht. Als het gaat om handhaving op illegale sportvisserij dan
wordt dit voornamelijk uitgevoerd door ca. 100 BOA’s die door de hengelsportverenigingen
worden ingezet en door verenigingscontroleurs. Zij vormen ook belangrijke ogen en oren in
het veld om gevallen van grove stroperij door te geven, waarbij illegaal met grote
hoeveelheden beroepsvistuigen wordt gestroopt.
Voor de strafrechtelijke handhaving op grootschalige visstroperij met beroepsvistuigen wordt
in een regionale aanpak samengewerkt door controleurs van de nVWA, tevens met BOA’s die
door de sportvisverenigingen worden ingezet, maar ook met de regiopolitie en het KLPD. Hier
is bij de behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Visserijwet 1963 in verband met
de bestrijding van visstroperij en het vervallen van de akte, alsmede enkele andere wijzigingen
van deze en enige andere wetten (Kamerstukken II, 32574) ook met de Tweede Kamer over
gesproken.
De inzet vanuit de nVWA is hierbij gedurende de afgelopen jaren ongewijzigd gebleven en
betreft ca. 4,5 fte per jaar. Door politie-ambtenaren worden jaarlijks tussen 500 en 600
processen-verbaal uitgeschreven voor overtredingen van de Visserijwet 1963.
(w.g.) dr. Henk Bleker
Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie


Bedankt voor uw aandacht en geduld! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-11-2012 11:20

Duidelijk Kees, maar in mijn omgeving werd en wordt er wel degelijk door de politie gecontroleerd op de Visserijwet 1963.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-11-2012 23:33

In de mijne ook! :wink: Maar enige tijd geleden was dit een discussiepunt hier op het forum, vandaar dat ik het hele verhaal maar even heb geplaatst.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

08-11-2012 11:26

controleren goed.. maar dan wel verstand van zaken hebben.
FRANS
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-11-2012 13:32

Beste Frans, ik wil niets goedpraten maar het is voor iedere politieman/vrouw gewoon onmogelijk om alle wetten te kennen...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-11-2012 14:15

Indd allen maar goed maar Zoals gezegd wel verstand van zaken hebben.
Afgelopen zomen werd ik tijdens een drill verrast door een flinke lichtstraal midden in me gezicht en zag niets meer.
Ik gebaarde en riep zet uit en dat dedennde agenten gelukkig ook.
Vervolgens werd er gevraagd om papieren.
Ik zeg eerst even dit afhandelen en terwijl ik op de foto ga vraagt ze agente of ik deze ga opeten.
Me bek viel letterlijk open van verbazing
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-11-2012 14:22

Aart Lokhorst schreef:het is voor iedere politieman/vrouw gewoon onmogelijk om alle wetten te kennen...

Dan er ook niet op controleren toch :roll:

Heeft trouwens al wel vaak in mijn voordeel gewerkt, je kan ze alles wijs maken :D
Gewoon zo veel mogelijk boekjes laten zien, flink bladeren en wat krachtige termen gebruiken en het gaat al gauw boven hun "pet".
Co Mostard

08-11-2012 14:36

Artikel 141 en 142 van het Wetboek van strafvordering regelen wie bevoegd is tot het
opsporen van strafbare feiten. Artikel 141 regelt dat dit in ieder geval zijn de officieren van
justitie, de ambtenaren van politie, aangewezen ambtenaren van de marechaussee en
opsporingsambtenaren van bijzondere opsporingsdiensten, die derhalve ook bevoegd zijn tot
opsporing van overtredingen van de Visserijwet 1963. De bevoegdheid van bijzonder
opsporingsambtenaren (BOA’s)
is geregeld in artikel 142 van het Wetboek van strafvordering.
Het gaat om verschillende categorieën BOA’s, te weten:


Buiten het feit dat dit het cruciale in het artikel is en hier dus het onderscheidt tussen een OA / opsporingsambtenaar (handhaving alle strafbare feiten) en een BOA buitengewoon opsporingsambtenaar (handhaving beperkt aantal strafbare feiten), vindt ik het frappant dat er zelfs in zo'n recent artikel nog een achterhaalde en incorrecte vertaling van een afkorting wordt gebruikt.

BIJZONDER :roll: opsporingsambtenaar..? Buitengewoon dus.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-11-2012 15:07

Aart Lokhorst schreef:Beste Frans, ik wil niets goedpraten maar het is voor iedere politieman/vrouw gewoon onmogelijk om alle wetten te kennen...


Eigenlijk bedoel je voor "Iedere Nederlander" :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

08-11-2012 15:53

Aart Lokhorst schreef:Beste Frans, ik wil niets goedpraten maar het is voor iedere politieman/vrouw gewoon onmogelijk om alle wetten te kennen...

Is dat zo ? maar word van ons toch ook verwacht?.
lijkt me een erg moeilijke zaak dan.
Als je als automonteur werkt,lijk het me wel handig iets van motoren te weten .. toch ?
FRANS
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-11-2012 16:21

Ha die Frans,

Een beetje lopen muggenziften of mierenneuken. :lol: Zie tegenwoordig veel PC in garages staan en dan nog komt men er niet altijd 123 uit. :wink:

Krijg een paar keer per jaar telefoontjes van vissers die tegen problemen aanlopen. Kan het dan vaak rechtbreien lukt het niet dan gaat er een briefje naar Leeuwarden of de rechtbank. Gaat om federatie en HSV kanaal water waar we al jaren het hele jaar mogen nachtvissen. Het inmiddels beroemde boekje geeft redelijk uitsluitsel op dit punt. Effe de politie agent of boa op de goede pagina wijzen kost zelf een visser nog wel eens moeite. Andersom heb je geluk tot je er een tegenkomt die beter weet. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

08-11-2012 20:59

Juridische termen zeggen mij ook niets. Maar dat boekje dat JIJ moet meenemen staat voor dat de BOA kan lezen dat JIJ goed of fout zit op dat des betreffende water.

En of de wet handhavers alle regels ed weet never nooit niet.
Mijn vrouw gaat haar laatste studie jaar, rechten bijna afronden. Maar denk maar niet dat ze alles weet uit die stapels wetboeken. En nog iets, er zijn zoveel wetten die elkaar tegen spreken, die in een alinea van een ander boek weer beschreven worden zodat ie weer klopt. :roll:

Om een lang verhaal kort te houden. Hoe vaak word je aangehouden voor je gordel. Heb je die snel om gedaan en kunnen ze je niets maken. Wat word er gezegd? Uw lampje is stuk meneer. Goed dik 100€ betalen, en weet je wat we dan zeggen. Bedankt :lol: Althans dat zie ik vaak zie je dat op wegmisbruikers.

Ja ja ik draaf weer eens door, beetje offtopic 8)
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

08-11-2012 21:17

pj otte schreef:Ha die Frans,

Een beetje lopen muggenziften of mierenneuken. :lol: Zie tegenwoordig veel PC in garages staan en dan nog komt men er niet altijd 123 uit. :wink:

Krijg een paar keer per jaar telefoontjes van vissers die tegen problemen aanlopen. Kan het dan vaak rechtbreien lukt het niet dan gaat er een briefje naar Leeuwarden of de rechtbank. Gaat om federatie en HSV kanaal water waar we al jaren het hele jaar mogen nachtvissen. Het inmiddels beroemde boekje geeft redelijk uitsluitsel op dit punt. Effe de politie agent of boa op de goede pagina wijzen kost zelf een visser nog wel eens moeite. Andersom heb je geluk tot je er een tegenkomt die beter weet. :wink:

Groet,
Peter


muggenziften en mierenneuken?
Nou heb liever iemand die weet waar die over praat .
Wist trouwens ook niet dat we ook een opvoedfunctie hadden,
maar goed ieder zijn eigen menig he .
ik hou me liever bezig met zaken waar ik verstand van heb :lol:
Ach en breien doe ik niet,ik vis liever :)
FRANS
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2012 22:17

Basiskennis van de visserijwet zou bekend moeten zijn bij de politie. De sportvisser moet kunnen aantonen of hij een vergunning heeft. Voor dat laatste dient de lijst viswateren in combinatie met de vispas. De sportvisser moet dus de desbetreffende pagina(s) kunnen vinden en laten zien. Je kunt mopperen wat je wilt, maar zo is het met de wet geregeld.

Als ik de topics hierover goed lees denk ik dat velen niet eens het verschil kennen tussen visserijwet en de op het water geldende verenigingsregeltjes. En dan maar zeuren over een agent.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-11-2012 06:03

iets met selectieve kennis Kees.

Kees Verheij: ik moet aantonen dat ik daar en op dat moment mag vissen toch?

@Co mosterd.. :lol: buitengewoon goed gelezen

Het is: buiten gewoon opsporings ambtenaar en binnen niet
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-11-2012 08:52

Klaas vd Herik schreef:Het is: buiten gewoon opsporings ambtenaar en binnen niet


Dus zit ik binnen, in mijn tent dus, mag hij niet controleren? :wink: 8)
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

09-11-2012 10:24

Ook als je in de tent zit, zit je toch buiten Jacco, of ....... :(
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-11-2012 10:36

Tuurlijk Dick, je zit dan binnenste buiten dat begrijp je toch wel!!! :D

Groet, Peter
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

09-11-2012 20:51

buiten gewoon interessante discussie dit, maar wel binnen,het is nogal fris buiten :roll:
Co Mostard

10-11-2012 13:30

Klaas vd Herik schreef: @Co mosterd.. :lol: buitengewoon goed gelezen


@Klaas,

Ik weet het.., altijd lastig om een achternaam correct te spellen. Maar vanuit de wetgever mag toch wel verwacht worden dat een jaren geleden reeds veranderde functienaam wel juist in een artikel vernoemd wordt!? Dus of mijn opmerking nou bijzonder, buitengewoon of niet terzake gevonden wordt door mede boarders, daar heb ik totaal geen boodschap :wink: .

Trouwens erg vreemd dat er mensen zijn die denken dat de reguliere Opsporings Ambtenaar op gebied van de visserijwet geen zeggenschap zou hebben. Mag verkeerspolitie dan geen aanhouding verrichten tijdens het constateren van inbraak :roll: Het lijkt me eerder vreemd wanneer ik een groene BOA bij mij in de straat een parkeerprent zou zien uitdelen.

Moet ook altijd lachen om die mannetjes met hun V insignes die denken tijdens een festiviteit te mogen foulieren. Laat je niet voor de gek houden, want dat is voorbehouden aan de dames en heren artikel 141 (en 142). En wanneer ze je ergens toegang willen weigeren gewoon een agent erbij roepen op grond van discriminatie...

Helaas hebben de meesten onder ons van het bovenstaande geen Klaas gegeten :D
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-11-2012 18:24

Nou, dan vergis je je deerlijk, want dat mogen ze wel, maar je bent alleen niet verplicht het te ondergaan. De consequentie van weigeren is dan echter dat je de toegang wordt ontzegd, en dat heeft niks te maken met discriminatie. Dat woord wordt ook maar te pas en vooral te onpas gebruikt tegenwoordig.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-11-2012 21:59

Visiteren ja.., foulieren nee!

Een beveiliger is simpelweg niet bij wet gemachtigd / art. 141, 142 tot het overgaan op fouliering zoals een OpsporingsAmbtenaar wel is. Maar zelf voor visitatie (tasje inkijken etc.) moet er nog aan een aantal voorwaarden voldaan worden.

Zoals;

Niet ten aanziens des persoon (discriminatie), steeksproefgewijs (geen seriewerk!), op voorhand bekend kunnen zijn met de mogelijkheid tot visitatie (iin bedrijfscontract of op festival kaartje bijv.) etc. Wordt er niet aan die regels voldaan, dan heeft de opdrachtgever en de aangewezen beveiliger geen poot om op te staan.

Nogmaals.., visiteren ja. Foulieren nee!

En als je het goed vindt (sowieso :wink: ) ga ik er maar vanuit dat de leeraar van de door mij gevolgde en afgeronde BOA opleiding, een voormalig hulpofficier van justitie, me niet in 't ootje heeft genomen...

Nog wat info vanuit de beveiligingssector zelf;

http://www.lodgeselector.nl/visitatie-m ... tatieknop/

http://beveiliging.rv-webdesign.nl/Prak ... tatie.html
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-11-2012 06:52

ieder zijn waarheid

Mosterd als in... waar de mosterd wordt gehaald...
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-11-2012 14:24

foulieren en fouliering...vreemde woorden die niet in de Dikke van Dale voorkomen...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2012 16:09

Och Aart, soms probeer je inhoudelijk iets uit te leggen en blijkt dat men geen interesse heeft om een klein beetje wijzer te worden. Gelukkig heb ik er nog iets van opgestoken.

Fouillieren dus... Ik mag hopen dat je er toch niet van wakker hebt gelegen dat ik geen spellingscontrole hanteer!?

En Klaas.., ieder zijn waarheid? Zeg dat in deze contekst maar tegen een rechter en hij laat je het wetboek van strafvordering zien. Denk dat Klaas Vaak zand in z'n eigen ogen strooit.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).