Kan het niet wat zachter?


Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

07-11-2012 07:10

Kees Ouwehand schreef: Tja, welk antwoord wil je.
Groet, Kees


Precies dit antwoord :wink: merci.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-11-2012 08:32

Wouter Scherrenberg schreef:Dan nog is het feit dat de beetmelder niet in het water ligt, en dus niet kan afgeven in het water. Je stelling dat geluid in water sneller gaat klopt. Maar dan moet de bron ook zelf in het water zitten. Niet erbuiten :) Het enige wat dus zou kunnen is dat de hzen door het nylon/gevlochten lijn zich naar de haak verplaatst. En ookal zou de vis deze trilling associëren met verschikkelijke gevolgen, dan is het immers al te laat. De beetmelder gaat loeien wanneer de vis al is gehaakt. (en vergeet ook niet dat er vaak wartels, en een bonk lood tussen zitten die het geluid afbreken)



Tjah dit klopt niet. Geluid kan ook via lucht doorgegeven worden aan het water, das gewoon natuurkunde. Als je in een zwembad duikt, hoor je onder water nog steeds dr geluiden boven water. Uiteraard wel gedemot maar toch...je stelt dat het voor de vis te laat is,want hij is immers grprikt. Ik weet niet hoe het bij jou is,maar ik vang liever meer dan een vis in een sessie. Daarnaast heb je ook klojos die de godganse sessie hun piepers testen. Maar het gaat biet alleen om de piepers, maar om alle extra geluiden aan het water, dus ook beetmelders

Mvg martijn
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

07-11-2012 13:03

Je hebt zeker gelijk.

Maar dan nog ben ik van mening dat vissen niet het geluid van een beetmelder kunnen identificeren. Kievieten, eenden, zitten allemaal in dezelfde hz frequenties als beetmelders, en heb daar nog nooit een karper of vis van zien schrikken, die zijn daar aan gewend (vogels).

Hetzelfde geld voor stekken die vlakbij boomgaarden liggen, die om de 5 minuten een harde knal afgeven. Karpers weten dat en trekken zich daar niets van aan.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-11-2012 14:45

ik ben van mening dat een karper veel meer hoort dan wij denken.
als ik bij mijn schoonvader een emmer pellets uit de schuur pak.
en ik schud daar 1 keer mee,vliegt de hele koi vijver van achteren naar voren toe met de bek open.
ze asocieren dit geluid gewoon met eten,dit kunnen ze dus ook met piepers doen lijkt mij.
een pieper gaat soms wel 20 keer zo hard als dat ik met een emmer pellets schud.
ik sta overigens met die emmer een goeie 7 meter bij de vijver vandaan.de vijver is 5 lang,en ze liggen achterin de vijver vaak.
dus een goeie 10 meter + kunnen ze dat geluid al waar nemen.
laat staan een pieper met 130 decibel :)

vroeger viste ik vaak op een put,in het weekend samen met mijn neef.
het vissen was toen nog niet zo heel serieus,maar er kwamen altijd vrienden bij kijken.
en gezellig bbq,biertje chipje etcetra.
vis vingen we wel,maar 95 procent van de keren als mijn maten naar huis waren.
er is toen toch wel een lampje gaan branden bij me,ook vooral als ik alleen ging vissen dat ik duidelijk beter ving als dat ik met 2 man zat.

strijk je eigen oordeel erover,maar ik ben daar ook 100 procent van overtuigd,dat geluid boven water,onder water door een vis onwijs goed opgepikt word.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-11-2012 16:12

Geluid verplaatst zich beter onder water dan door de lucht.

100% dat je pieper goed te horen is onder water.
Zit hier wel vis?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-11-2012 18:15

Wouter,

die beetverklikker zit op een steun, die op of in de grond prikt. Trillingen worden op die wijze doorgegeven.
Via de lucht (al gezegd door iemand anders) en via de grond naar het water.

Zelf vis ik graag alleen, geen lawaai om me heen, soms zelfs 3 meter uit de kant. Soms met wandelaars die
2 meter langs mijn aas lopen. Vissen herkennen lawaai als hinderlijk (gevaar) of niet hinderlijk (die trein).
En daartussen zijn nog alle varianten aanwezig.

Maar om mijn menig te geven: die man heeft wel een punt. Hoe meer lawaai, op een rustige plek, met een lawaaierige pieper,
dat kan onrust geven. KAN. Hoeft dus niet.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-11-2012 17:56

Josef Stalscu schreef:Geluid verplaatst zich beter onder water dan door de lucht.

100% dat je pieper goed te horen is onder water.


Precies. En ook 100% dat een karper het verschil merkt tussen een normale trilling waar ie aan gewend is en een trilling die afwijkt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-11-2012 19:55

Afgelopen weekend heb ik gezwommen in een zwembad. Op een gegeven moment zwom ik een baantje onderwater. Ik hoorde ruim 1,5 meter onderwater bijna alles wat er zich boven water allemaal afspeelde in het zwembad. Ik was me nooit zo bewust van wat er onder water te horen is en moest meteen aan deze topic denken.
Dus ik ben er zeker van overtuigd dat de vissen onderwater heel veel horen van wat er allemaal bovenwater aan geluid wordt geproduceerd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen