Kan het niet wat zachter?


Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-11-2012 15:32

‘Kan het niet wat zachter?’ Kent u die uitdrukking? Of zoals sommige mensen zeggen: ‘ff dimmen graag.’ Ik moest daar aan denken toen ik vanochtend het nieuwste filmpje van Steven Whitby - alias The CarpCatcher bekeek.
Terwijl hij aan de waterkant van een Fenland karperwater een vers bakje koffie zit te brouwen (op 0.23.05) verklaart hij waarom het volgens hem komt dat veel vissers daar zo slecht vangen.

De meest voorkomende oorzaak volgens Steve is: ‘herrie!, men zou eigenlijk moeten fluisteren naar elkaar in plaats van op hoog volume te converseren. En ze zouden niet gezamenlijk moeten overleggen op één stek wanneer ze ver bij hun hengels vandaan zijn. De hele nacht kwekken met elkaar verstoort ook de rust. Als ik ze kan horen aan de overkant van het meer, dan kan de karper dat zeker ook.
De beetmelders, die zouden niet hard moeten staan. Ik weet van sommige karpers dat ze er van schrikken. Denk daar eens over na: iedere keer dat een karper gevangen wordt hoort hij het geluid van die piepers. Weet je wat ik bedoel?’

Zo gaat hij nog even door over het feit dat vissen eigenlijk een vorm van jagen is en men dus pal achter zijn hengels hoort te zitten. De beetmelders zacht en fluisteren met elkaar. Dat men rekening met andere vissers moet houden waarvan enkele misschien wel onder het eigen kantje zitten te vissen. Als men de autoportieren met een klap dichtgooit zijn de vissen daar zeker verjaagd.

Zelf vis ik ook vaak met een hengel onder de kant en het is me dan ook vaak overkomen dat een nieuwsgierige medevisser met stevige stappen kwam aanlopen over het moerassige veen en met een stem als een marktkoopman informeerde of het nog wat was. Omdat hij zelf zijn stokken naar de horizon gooide ging hij er maar gemakshalve vanuit dat iedereen dat doet.

Maar dat gepiep van die beetmelders, zouden de karpers dat horen? Zouden ze er van schrikken? Ik ben benieuwd wat de andere forumgebruikers daar van vinden.

Ik wens u een fijne voortzetting en een aangenaam etensmaal...met stukjes spek of wat dan ook.

Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-11-2012 16:13

Hij heeft een goed punt. Als het normaal rustig is aan het water, is elk onnatuurlijk geluid iets waarvan een karper kan schrikken. Dus niet die langsdenderende trein, want dat zijn ze gewend, tenzij dat midden in de nacht is terwijl ze dan niet rijden. Ik erger me vaak kapot aan lomoegikken die aan komen "wandelen" op hun 7mijls laarzen en ik de bodem voel trillen, zelfs als ik op 100meter zit te vissen. Ik denk dat een pieper daar ook bij hoort. Overgens denk ik dat wat omschreven word als "lijndruk" voor een deel is toe te schrijven aan toenemende activiteit aan de waterkand
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

04-11-2012 16:25

Hij heeft zeker een punt qua geluid en het vissen. Groot punt wat ook nog in ons nadeel werkt, geluid geleid uitermate goed in en over het water...

(wel een vieze vent overigens, maar dat terzijde)
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-11-2012 21:35

ik ben er 100 % zeker van. dat beetmelders en strakkelijnen die zuizen in de wind. een nadelig effect hebben op onze visserij .weer een voordeel van slappelijnen :)
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Roy den Dubbelden
Berichten: 87
Lid geworden op: 06-03-2008 08:57
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-11-2012 21:37

Ik geloof hier weinig van. Tenzij misschien de afstand tussen aas en pieper heel
minimaal is. Dan denk ik aan rond de 5 meter. Aangezien ik zelden zo kort op die afstand
vis geloof ik niet dat het bij mij uit kan maken!
m.v.g. Roy den Dubbelden
Gebruikersavatar
Dennis Arentshorst
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-07-2010 20:09
Locatie: Geleen, Limburg

05-11-2012 14:50

Ik ben van mening dat de geluiden van de piepers doortrillen in de lijn. vandaar dat ik met mijn piepers altijd op mute zet. en de registratie via de leds overdag doe en 's nacht via de receiver op trillen. Zo blijf je ook nog actief opletten tijdens het vissen overdag. Vind het zelf ook veel prettiger als de medevissers hun piepers eens wat stiller zouden zetten.
Beter 1 karper in het net, dan er geen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-11-2012 15:15

Roy den Dubbelden schreef: Tenzij misschien de afstand tussen aas en pieper heel
minimaal is.

En wat als je aas een pieper is :wink:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

05-11-2012 15:21

over het geluid ben ik het wel met hem eens maar wel een uur van mijn leven vern**kt door ook de rest vaan het filmpje te kijken .
als hij het zo stil wil hebben ook is het wel dom dat hij zelf een uur lang tegen een camera zit te lullen in een filmpje waarin hij info geeft waar niemand wat aan heeft :-? ( een uur in die paar dagen is relatief niet veel maar dan nog )
de info die er toe doet en wat ik wil zien had ook makkelijk in een filmpje van 15 minuten gepast ( max )

voor mensen die dit filmpje ook helemaal van plan zijn te gaan kijken even de vraag hoeveel koffie en thee heeft hij minimaal gedronken tijdens deze sessie want die overbodige info komt ook wel heel vaak langs :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

05-11-2012 16:14

Het ligt denk toch echt aan het water waar je zit.

Ook op kanalen waar ik kom komen vele schepen voorbij en in de zomer plezier boten en ook daar vang ik ze zowel van ver tot onder de kant..

En soms vang ik ook helemaal niks terwijl er op zondag geen boot voorbij komt..
geluid en trilling kan zijn nadeel hebben maar ook een voordeel..
zo kunnen ze dus ookop een plek zitten waar jij niet ligt en door trillen schrikken ze en komen ineens wel op jou plekkie zeg maar..

Gr.

R.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Roy den Dubbelden
Berichten: 87
Lid geworden op: 06-03-2008 08:57
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-11-2012 18:51

Dan heb je in iedergeval geen last van meerkoeten Cees :lol:

Ben ik het ook wel mee eens... Ergens lees je ook vaak dat de karper nieuwschierig
is toch?
m.v.g. Roy den Dubbelden
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

05-11-2012 19:13

dat is ook zo r de winter hier in de buurt hebben we ook een putje direct naast het spoor hoe veel trillingen wil je hebben hahaha .
de karper daar is echt wel wat gewend maar de vissers eerst niet haha die gaan juist aan de andere kant zitten omdat de treinen hun irriteren. :wink:

maar je hebt zeker ook wel putjes waar geluid of lomp rondlopen vissen wegjagen en voor zover ik weet zijn er geen vijvers waar schreeuwen en houseparty's aan het water vis aantrekt :roll: :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-11-2012 19:44

Als die trillingen of pieptonen voor de karper geen gevolg hebben zal die er niet van schrikken.
Maar als die piep met angst/pijn wordt geassocieerd ligt dat anders.
Een voorbeeld is de groep honden die dag in dag uit hun eten krijgen na het klinken van een bel. Maar op een dag klinkt wel de bel, maar het eten volgt niet. De speekselklieren van de honden gaan vreselijk druipen en de honden lopen onrustig rondjes, omdat zij weten dat er eten moet komen als de bel gaat.

Met de karper zal het zo zijn dat als hij een fout maakt in het spel tussen de visser en zijn prooi – namelijk dat hij zoveel van die lekkere balletjes mag eten als hij wil, behalve die ene waar een lijntje aan zit – dan wordt hij gestraft door uit zijn element gehaald te worden. Tijdens dit gebeuren hoort hij een pieptoon op de achtergrond.
Een andere keer is het weer raak en weer is het gepiep voor hem – én de andere karpers die door zijn schrikreactie aangestoken worden – weer hoorbaar.
Ik denk dat op deze manier de karpers het geluid van beetmelders op den duur met gevaar gaan associëren.
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

05-11-2012 21:44

De wet van Pavlov :wink:
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

05-11-2012 22:32

Ik heb de beetmelders stil staan, zowel op afstand als dichtbij. Het is meer dan voldoende om zelf de beetmelders te horen.
Gezien mijn geringe tijd wat ik vis, breng ik mijn tijd door op een putje bij mij in de buurt. Helaas zit je er niet altijd rustig. Het schijnt voor vele volksstammen interessant te zijn om de gehele put te laten horen dat ze de lijn inspannen, wat nep runs maken etc. of "werkelijke" runs krijgen.

Gewoon rustig houden, elk geluid wat er door de mens aan de waterkant gemaakt wordt is in principe "vreemd" en kan schrikgedrag veroorzaken bij de vissen.

Dus voor mij mag het inderdaad iets zachter ;)
Weinig tijd is ook tijd!
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

05-11-2012 22:49

hmm ik zit met het volgende...

Er word vooral gesteld dat vis aan het azen is, net dat verkeerde balletje pakt, er een piep toon klinkt en hij moet vechten voor zijn leven. Kortom negatieve conditionering, de piep is een psychologisch anker die refereert aan het vechten voor zijn leven/ gevangen worden.

Hoeveel vissen zullen er aan het azen zijn op het moment van de piep?? ;)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-11-2012 23:40

Dat kan verschillend zijn. Van de koude periode is bekend dat er korte massale aasperioden kunnen zijn.
Ik denk dat buiten de azende karpers ook de passieve karpers opgeschikt kunnen worden door de piep en de schrikreactie van de vis die de klos is. Ik geloof dat vissen mogelijk signalen aan elkaar kunnen door geven waar wij geen weet van hebben. Buiten het feit dat er associatie met aas zal zijn kan de piep op zich al een alarmfunctie voor de vissen betekenen.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

06-11-2012 07:22

Kan een karper "horen"? Of neemt hij alleen trillingen waar? Wat is zijn frequentiebereik? Worden hoge of lage tonen (trillingsfrequente) Beter doorgegeven door een slappe of strakke lijn? Draagt nylon beter dan gevlochten lijn?
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

06-11-2012 10:05

Ik deel veel van je uitspraken!

Maar beetmelders zijn zeer waarschijnlijk onder water niet te horen (je zou het zelf kunnen testen).
Beetmelders hebben hoge frequenties. Start vanaf (ik schat) de 5000HZ. Deze Hzen kunnen zich niet door water verplaatsen.

Vissen heben daarnaast geen oren maar voelen dmv hun zwemblaas, en kunnen alleen trillingen voelen. En beetmelders maken 100% geen trillingen! Dus of je je beetlmelder op 100DB of 10db hebt staan, de vis zal het niet merken.

Onze stemmen (van de mens) daarentegen zijn veel lager. Die maken wel trillingen, maar ook deze zijn na een meter of 30 al niet meer waarneembaar.

Sluit je je beetmelder aan op een equalizer en push je de 100HZ en aangesloten op een subwoofer dan word het een ander verhaal :) Maar dan nog dempt water enorm, probeer het zelf maar uit op bv een groot festival. Op de grond en staand hoor je enorm druk van de subwoofers, wanneer je dan het water inspringt zal 3/4 van het laag al verdwenen zijn. Water kan geen trillingen dragen. Wel is het zo dat wanneer je geluid over het water speelt, deze nergens word gestopt en dus zal het gehele water het horen (zoals hierboven genoemd, sprekende vissers, gillende beetmelders zijn vaak honderden meters verderop te horen omdat de hzen niet gestopt worden).

De theorie dat de vis, een trilling via de vislijn van de beetmelder opvangt en zal onthouden lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk. Immers heeft de vis de boilie/haak al in de mond gezet alvorens de beetmelders gaan loeien. En gezien de vis geen trillingen waarneemt van de hoge hzen van een beetmelder, zal hijdan ook niet afgeschikt worden.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-11-2012 11:27

..'T is hier niks. We gaan naar het volgende polderstekkie zei ik tegen m'n broer. Uit gekheid sprong ik hard op de grond en er was geen kolk te zien, om vervolgens binnen vijf seconden het penntje te zien weglopen en m'n broer een karpertje te zien haken...

Van de andere kant heb ik vele, vele malen vaker geconstateerd dat aangesproken worden of voetstappen etc. (passanten en collega :-? vissers) resulteerde in een dikke kolk .

Ik neem dus zelf het zekere voor het onzekere!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

06-11-2012 11:58

@wouter

Geluid is niets anders dan trillingen! Op welke frequentie dan ook en plant zich dus voort door water. En de geluidsnelheid in water is ca. 5 maal zo hoog in water als door de lucht.

Hoe een karper "hoort" daar heb ik dan weer geen idee van
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

06-11-2012 17:55

Dan nog is het feit dat de beetmelder niet in het water ligt, en dus niet kan afgeven in het water. Je stelling dat geluid in water sneller gaat klopt. Maar dan moet de bron ook zelf in het water zitten. Niet erbuiten :) Het enige wat dus zou kunnen is dat de hzen door het nylon/gevlochten lijn zich naar de haak verplaatst. En ookal zou de vis deze trilling associëren met verschikkelijke gevolgen, dan is het immers al te laat. De beetmelder gaat loeien wanneer de vis al is gehaakt. (en vergeet ook niet dat er vaak wartels, en een bonk lood tussen zitten die het geluid afbreken)

Zie het als 2 blikjes met touw ertussen, je kan erin praten en het aan de andere kant horen. Maar op de helft van dat touw hoort niemand wat. (in dit geval is het linker blikje een beetmelder, en het rechter blikje de haak, stop je daar een stuk lood met wartels tussen dan zal je waarschijnlijk niets meer horen)

Misschien een leuke voor mythbusters ;)
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

06-11-2012 18:50

@ wouter

Dus jij beweerd dat wanneer je je hoofd onder water houdt je beetmelder niet meer af hoort gaan ;-)

Probeer maar eens aan de waterkant! Of als het te koud wordt thuis in de badkuip.
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

06-11-2012 21:48

vissen hebben geen oren jaap.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2012 00:07

Ruben Lubbers schreef:Kan een karper "horen"? Of neemt hij alleen trillingen waar? Wat is zijn frequentiebereik? Worden hoge of lage tonen (trillingsfrequente) Beter doorgegeven door een slappe of strakke lijn? Draagt nylon beter dan gevlochten lijn?


Horen is het waarnemen van trillingen. Die trillingen worden beter doorgegeven door een strakke lijn. Bassen of langzame trillingen dragen verder dan hoge tonen of snelle trillingen. Nylon snaren worden gebruikt voor hoge tonen en gevlochten snaren voor lage tonen. Tja, welk antwoord wil je. Karpers zijn buitengewoon goed ingericht op het waarnemen van trillingen. Vrij normaal dat dieren daar meer van afhankelijk en daarom minder afgestompt zijn dan mensen. Zeker karpers die gewend zijn aan beperkt zicht in troebel water en afnemende lichtcondities op grotere dieptes. Duikers gebruiken niet voor niks schijnwerpers onder water. Zijn veiligheid is dus grotendeels afhankelijk van dit waarnemingsvermogen. Dat karper soms gevangen wordt bij plotseling onraad is doorgaans een vergissing. Op zijn vlucht neemt hij uit gretigheid snel nog het aas mee en verliest even zijn normale terughoudendheid bij de opname van het aas. Geluk dus. Maar heeft mij wel karper opgeleverd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-11-2012 03:25

Daar hebben vissen de zijlijn voor.
Zit hier wel vis?